Plus 1 op bruiloft
donderdag 20 september 2018 om 00:59
Hoi forummers,
Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.
Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.
Wat vinden jullie eigenlijk?
Misschien een wat onconventionele mening/topic, maar momenteel ben ik voor een vriendin een bruiloft aan het mee-plannen en we hebben het over het volgende: kun je het maken om de partners van een aantal gasten (het gaat om partners die je niet persoonlijk kent en die niet op zichzelf uitgenodigd waren geweest) niet uit te nodigen? Ze wil graag een hele intieme bruiloft met alleen familie en goede vrienden. Omdat veel vrienden pas na hun studietijd een serieuze relatie zijn begonnen, kent zij de partners van die vrienden niet zo goed. Hun budget staat een bruiloft toe waarbij ca. 50 mensen bij het diner zullen zijn. Hiervan zouden er dus al 11 plus-ones zitten, dus meer dan 20%. Het gaat ten koste van de iets minder naaste vrienden, maar nog wel steeds leuke vrienden, die hiervoor in de plaats hadden kunnen komen en die ze wel had uitgenodigd als ze wat meer geld had kunnen besteden.
Zelf denk ik eigenlijk dat je het niet kunt maken, maar toen ze me vroeg van waarom niet, kon ik het ook niet zo goed bedenken. Zij vindt dat ze haar dag met haar naasten wil besteden en dat ze het zonde vindt dat iedereen maar haar/zijn vriend/vriendin mee wil nemen, als zij die vriend/vriendin maar 1 of 2 keer heeft gezien.
Wat vinden jullie eigenlijk?
donderdag 20 september 2018 om 22:25
Heb het verhaal niet helemaal gequote (wel gelezen) zodat men niet zo veel hoeft te scrollen. Maar dit is inderdaad een verhaal apart! Tuurlijk heeft elk verhaal twee kanten maar dit is wel extreem natuurlijk...Lenn12345 schreef: ↑20-09-2018 22:06Ja het was een droevige toestand, zeker weten. Voelde me ook zeeeeer ongemakkelijk en toch... ze had het beter anders aan kunnen pakken, het waren haar vriendinnen van school, basisschool en middelbare school waar ze echt altijd mee omging en ook hun partners waren daar altijd bij. Of bijna altijd, niet overdrijven
Kan niet alles vertellen ivm herkenning, het is nogal een paar apart.
(...)
Ik heb een vriendin die letterlijk een paar uur vlak voor haar eigen vrijgezellenfeest de organisator in de groepsapp liet zetten: truusje kan niet want ze heeft hoofdpijn. Iedereen natuurlijk woedend, mensen hadden vrijgevraagd, enz. Maar met deze meid gebeuren altijd dit soort dingen dus ik was niet eens boos. Ik ken haar sinds groep 1 dus ik haal echt mn schouders op. Had haar gebeld wat er was. Ze had ruzie met verloofde en het was uit :') een dag later was het weer goed en ze zijn alsnog getrouwd. Geen drama's op de bruiloft verder.
donderdag 20 september 2018 om 22:28
Echt, vind ik ook, het was hartverscheurend om haar steeds hoopvol naar die deur te zien staren, uiteindelijk ging bellen of ze het wel konden vinden (1 restaurant in dat dorp, iedereen wist het te vinden) en zou zelf -als het niet mijn pleegzus was geweest die al sinds haar 8e bij ons woonde ook afgezegd hebben. Niet met een smoes maar gewoon gezegd waarom ik er geen zin in had.Susan schreef: ↑20-09-2018 22:15Ik kan me op zich ook wel voorstellen dat er mensen zijn afgehaakt, maar de manier waarop is zo ver beneden peil, als groep gaan stappen, jezelf verkneukelend omdat zij daar zit in haar mooie jurk met al die lege tafels. Ook al verdient het gedrag van je schoonzus ook absoluut geen schoonheidsprijs, dit is zulk doelbewust gemeen gedrag.
Dan had ze er nog lering uit kunnen trekken.
Moet wel zeggen dat ik het fout vind, heb ik haar ook gezegd, dat ze haar vriendinnen laat beledigen en zelfs uitschelden zonder voor ze op te komen toen ze een keer bozig zei dat ze altijd naar haar vriendinnen toe moest gaan, ze wilden niet naar haar toe komen.. ja duh.
Maar dan kiest ze toch weer voor haar man: hij is dan moe... hij bedoelt het niet zo rot.... ze mag nou eenmaal geen laptop, tablet of mobiel van haar man en nu zitten ze op facebook en hoort ze er niet meer bij..
En echt, er is genoeg met haar gepraat over wat assertiever worden en haar eigen plant trekken, maar alles draait om hem.. ze snapt het gewoon niet lijkt wel. Ook niet als ik zeg: maar als de man van jouw vriendin zegt: 'weg met die hoer, eruit' dan ben je toch ook niet blij als je eruit gekiept wordt? Maar dat is omdat hij dan moe is
Als ze samen zijn is hij best lief hoor. Tsja..
donderdag 20 september 2018 om 22:29
Lenn12345, je uitleg maakt het alleen maar erger hoor. Wat een tokkie volk. Jemig. Beter steken ze de tijd en energie in een interventie voor die dame, ipv gezellig vieren dat ze met zo'n vreselijke vent gaat trouwen..
En het is jouw schoonzus? Mag je wel wat liever voor worden, die dame zit in een zeer gevaarlijke, nare relatie en wordt compleet geïsoleerd.
Klinkt alsof ze zeer hulpeloos is, totaal geen zelf respect heeft en zich hartstikke alleen voelt. En dan gaan haar vrienden nog mee in het gedrag van die man ook. Doel bereikt, doet hij goed
Isolement wordt alleen maar bevestigd. Kansloos.
En het is jouw schoonzus? Mag je wel wat liever voor worden, die dame zit in een zeer gevaarlijke, nare relatie en wordt compleet geïsoleerd.
Klinkt alsof ze zeer hulpeloos is, totaal geen zelf respect heeft en zich hartstikke alleen voelt. En dan gaan haar vrienden nog mee in het gedrag van die man ook. Doel bereikt, doet hij goed
donderdag 20 september 2018 om 22:31
En voor wanneer was de scheiding? 3 weken na hun huwelijk?Moezy schreef: ↑20-09-2018 22:25Heb het verhaal niet helemaal gequote (wel gelezen) zodat men niet zo veel hoeft te scrollen. Maar dit is inderdaad een verhaal apart! Tuurlijk heeft elk verhaal twee kanten maar dit is wel extreem natuurlijk...
Ik heb een vriendin die letterlijk een paar uur vlak voor haar eigen vrijgezellenfeest de organisator in de groepsapp liet zetten: truusje kan niet want ze heeft hoofdpijn. Iedereen natuurlijk woedend, mensen hadden vrijgevraagd, enz. Maar met deze meid gebeuren altijd dit soort dingen dus ik was niet eens boos. Ik ken haar sinds groep 1 dus ik haal echt mn schouders op. Had haar gebeld wat er was. Ze had ruzie met verloofde en het was uit :') een dag later was het weer goed en ze zijn alsnog getrouwd. Geen drama's op de bruiloft verder.
Aan die schoonzus van Lenn ga ik maar geen woorden vuil maken.
Je kan nog 100 jaar hopen dat ooit haar ogen opengaan, maar ik vrees ervoor ...
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 22:32
7.60% gewijzigd
donderdag 20 september 2018 om 22:33
Haha inmiddels 2 jaar getrouwd! En voor zover ik weet gaat het goed.
donderdag 20 september 2018 om 22:37
Klopt, maar om iemand zo kwetsbaar hier zo ten toon te spreiden. Gaan m'n haren recht van overeind staan.=Tornacense post_id=29040611 time=1537475482 user_id=351483]
Aan die schoonzus van Lenn ga ik maar geen woorden vuil maken.
Je kan nog 100 jaar hopen dat ooit haar ogen opengaan, maar ik vrees ervoor ...
Lekker weer on topic hoop ik.
anoniem_186668 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 22:41
0.99% gewijzigd
donderdag 20 september 2018 om 22:39
Super lief en attent, dat zijn in mijn ogen echt goede vriendenTijdschriftenverslindster schreef: ↑20-09-2018 22:10Yep; dat is echt lief van je vrienden!
Ooit bij trouwdag van vrienden, waar ik geen enkele van de andere gasten kende. Vrienden hadden me aangeboden iemand mee te nemen, wat ik niet nodig vond. Bij binnenkomst nam de bruid me direct persoonlijk mee naar de tafel met overige vrienden om me even voor te stellen en een stoel voor me aan te schuiven. Vond ik ook zo lief en attent. Was een superleuke bruiloft.
anoniem_186668 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 22:39
1.14% gewijzigd
donderdag 20 september 2018 om 22:39
Huh? Nee hoor, oudere pleegbroer en ik vond het tenenkrommend. Triest ook, maar ik geef onmiddellijk toe dat ik ook vind dat ze het anders aan had moeten pakken.Paarsebloem schreef: ↑20-09-2018 20:52Het komt op mij over op pestgedrag. En de schrijfster van dit stukje is dan ook nog de pleegzus die duidelijk van de situatie genoot.
Wat een rancuneus, giftig mens ben je dan![]()
Het was wel mijn 'kleine zusje' die een hele grote fout maakte ook nog. Die smileys had ik achterwege moeten laten denk ik..
Ik wilde het niet al te loodzwaar maken; alleen uitleggen dat mensen echt heel boos kunnen worden als ze niet welkom zijn, of eigenlijk hun partner niet en dan gewoon niet gaan.
donderdag 20 september 2018 om 22:46
Nou zoiets als wat jij verteld zie ik idd alleen bij tokkiesLenn12345 schreef: ↑20-09-2018 22:39Huh? Nee hoor, oudere pleegbroer en ik vond het tenenkrommend. Triest ook, maar ik geef onmiddellijk toe dat ik ook vind dat ze het anders aan had moeten pakken.
Het was wel mijn 'kleine zusje' die een hele grote fout maakte ook nog. Die smileys had ik achterwege moeten laten denk ik..
Ik wilde het niet al te loodzwaar maken; alleen uitleggen dat mensen echt heel boos kunnen worden als ze niet welkom zijn, of eigenlijk hun partner niet en dan gewoon niet gaan.
donderdag 20 september 2018 om 22:55
Nee pleegzusje en ja, hij isoleert haar. Klopt helemaal, ik kan niet veel meer doen dan af en toe eens bellen net als de rest van de familie en ondanks zijn verbod toch gewoon langskomen af en toe. Gaan we wel met een paar mensen, dan schopt hij niet meteen een rel.ywtje schreef: ↑20-09-2018 22:29Lenn12345, je uitleg maakt het alleen maar erger hoor. Wat een tokkie volk. Jemig. Beter steken ze de tijd en energie in een interventie voor die dame, ipv gezellig vieren dat ze met zo'n vreselijke vent gaat trouwen..
Ze laat dan al haar tekeningen zien, ze kan mooi tekenen. Mijn moeder heeft al 2x gevraagd of ze haar wil helpen door mee te gaan naar therapie. Om mijn moeder te helpen zgn. Dan zegt ze ja, moeder blij (want ze gaat natuurlijk voor zusje) en eenmaal thuis belt hij op met een scheldpartij: zijn vrouw naar een psych? Ze is niet achterlijk, mijn moeder is achterlijk en een ......
Mijn moeder hangt dan op. Zou ik ook doen. Alleen belt ze mij of mijn broer daarna huilend op, dat zusje gewoon niet weet wat een normaal leven is, en of wij weten wat zij en wijlen mijn vader anders hadden moeten doen.. ik zou het niet weten. Echt niet. Voor ze hem kende was het een vrolijke sportieve meid die helemaal paardengek was en heel sociaal met trossen vriendinnen en kennissen.
Ik weet het ook niet meer.. ze is volwassen en mag nee zeggen tegen wie ze wil aldus de huisarts van mijn moeder én die van mij.
Advies voor ons: hou de sfeer goed met háár zodat ze nooit uit schaamte haar mond houdt. Dat doen we dan maar.
donderdag 20 september 2018 om 22:55
Nou dat betwijfel ik. Het restaurant heeft wel kosten gemaakt.Tornacense schreef: ↑20-09-2018 22:47Is wel een lekker goedkoop feestje geweest, Lenn ... Als je 50 man verwacht en je moet er uiteindelijk maar 20 of wat betalen.
donderdag 20 september 2018 om 22:56
Wat erg..Lenn12345 schreef: ↑20-09-2018 22:55Nee pleegzusje en ja, hij isoleert haar. Klopt helemaal, ik kan niet veel meer doen dan af en toe eens bellen net als de rest van de familie en ondanks zijn verbod toch gewoon langskomen af en toe. Gaan we wel met een paar mensen, dan schopt hij niet meteen een rel.
Ze laat dan al haar tekeningen zien, ze kan mooi tekenen. Mijn moeder heeft al 2x gevraagd of ze haar wil helpen door mee te gaan naar therapie. Om mijn moeder te helpen zgn. Dan zegt ze ja, moeder blij (want ze gaat natuurlijk voor zusje) en eenmaal thuis belt hij op met een scheldpartij: zijn vrouw naar een psych? Ze is niet achterlijk, mijn moeder is achterlijk en een ......
Mijn moeder hangt dan op. Zou ik ook doen. Alleen belt ze mij of mijn broer daarna huilend op, dat zusje gewoon niet weet wat een normaal leven is, en of wij weten wat zij en wijlen mijn vader anders hadden moeten doen.. ik zou het niet weten. Echt niet. Voor ze hem kende was het een vrolijke sportieve meid die helemaal paardengek was en heel sociaal met trossen vriendinnen en kennissen.
Ik weet het ook niet meer.. ze is volwassen en mag nee zeggen tegen wie ze wil aldus de huisarts van mijn moeder én die van mij.
Advies voor ons: hou de sfeer goed met háár zodat ze nooit uit schaamte haar mond houdt. Dat doen we dan maar.
donderdag 20 september 2018 om 23:01
Partner wel of niet uitnodigen gaat echt véél verder dan een dresscode.
Je zegt hier vrijwel letterlijk: Ik wil jou wel uitnodigen, maar niet je partner te eten geven want dat kost mij teveel geld.
Als je het intiem wilt houden (en de kosten wilt beperken) is dat helemaal prima.
Maar dan doe je dat door de aller-allernaasten uit te nodigen en reserve te houden voor diegenen die je (schoon)moeder er ten koste van alles nog bij moet hebben.
Maar niet door de partners weg te laten.
Je zegt hier vrijwel letterlijk: Ik wil jou wel uitnodigen, maar niet je partner te eten geven want dat kost mij teveel geld.
Als je het intiem wilt houden (en de kosten wilt beperken) is dat helemaal prima.
Maar dan doe je dat door de aller-allernaasten uit te nodigen en reserve te houden voor diegenen die je (schoon)moeder er ten koste van alles nog bij moet hebben.
Maar niet door de partners weg te laten.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
donderdag 20 september 2018 om 23:31
Nogmaals: mee eens.. er was wel gedoe over onderling, en die ene vriendin kwam dus toch maar toen ze belde. De rest vertikte het, vanwege zijn gedrag jegens hen in het verleden (hij is echt een ras-tokkie en een gevaarlijke ook, hij zat niet voor niets in de gevangenis voor een paar jaar) en dan ook nog je partner niet mee mogen nemen: dat was de druppel voor velen.
@Tornacense: helaas, ik wilde het verder niet horen en ben echt snel opgestapt maar ze had wel een marge van een paar mensen die niet zouden komen, of een paar extra maar ik vrees dat ze voor meer couverts hebben moeten betalen dan er geserveerd waren.
Gelukkig had ze geen trouwjurk maar een gewone van H&M oid (nergens voor nodig aldus haar man, zonde van het geld pff...) en wat ik nog vergeten was: op het stadhuis was helemaal niemand welkom op haar moeder, mijn ouders (haar pleegouders dus) en wij broers, adoptiezusjes en ik meen nog 2 pleegkinderen die op dat moment bij ons woonden na. Sommige pleegkinderen bleven geen jaren bij ons, soms maar een paar weken maar we hadden als regel dat iedereen die er op dat moment woonde erbij hoorde, dus ook mee op vakantie, feesten en dat soort dingen.
Mijn ouders hebben trouwens een zoveel-jarige bruiloft van een tante laten schieten omdat er een briefje in de uitnodiging zat: 'jullie kinderen zijn natuurlijk welkom, maar liever geen pleeggedoe'. Letterlijk.
Woest waren ze, ze bedoelden daarmee ook mijn geadopteerde zusjes die al van kleins af aan bij ons waren, ik zie ze niet als adoptiekinderen, weet niet beter dan dat ze er waren. Die tante heb ik nooit meer gezien trouwens bedenk ik me nu, dat kwam dus ook hard aan. Zal eens vragen als ik mijn moeder weer spreek.
vrijdag 21 september 2018 om 09:00
Ik heb het weleens meegemaakt dat ik alleen voor de receptie was uitgenodigd en mij man voor alles. Ik kon toevallig meerijden met mijn schoonouders, die gingen ook alleen naar de receptie, anders was ik niet gegaan.
Wij hebben iedereen met partner uitgenodigd, ook de collegas die kwamen. Er waren denk ik zo‘n 5 mensen die ik niet kende, nou is toch gezellig.
Wij hebben iedereen met partner uitgenodigd, ook de collegas die kwamen. Er waren denk ik zo‘n 5 mensen die ik niet kende, nou is toch gezellig.
vrijdag 21 september 2018 om 09:22
+100!Ttroeteltje schreef: ↑21-09-2018 08:00Lenn, stop gerust met het verantwoorden en het geven van tekst en uitleg. Ben er nu wel klaar mee....met het verhaal over je adoptiezus.
vrijdag 21 september 2018 om 09:36
Ik zou van goede vriendinnen wel altijd de partners ook uitnodigen (maar die ken je meestal ook goed toch? Die zie je toch meerdere keren per jaar op verjaardagen of andere feestjes, of niet?
Mijn vriend heeft een paar keer een bruiloft gehad van een collega, daar ben ik dan niet mee geweest. nooit gezegd dat ik niet mocht komen maar mijn vriend ging dan met andere collegas die allemaal geen +1 bijhadden. Ik had degene die gingen trouwens dan ook nog noooit gezien dus vond dat meer dan normaal.
Mijn vriend heeft een paar keer een bruiloft gehad van een collega, daar ben ik dan niet mee geweest. nooit gezegd dat ik niet mocht komen maar mijn vriend ging dan met andere collegas die allemaal geen +1 bijhadden. Ik had degene die gingen trouwens dan ook nog noooit gezien dus vond dat meer dan normaal.
vrijdag 21 september 2018 om 11:16
Oh nu herinner ik me een bruiloft waar ik expliciet niet voor was uitgenodigd! Man ook niet, terwijl het zijn nichtje is waar we - volgens mij, maar ik had dat waarschijnlijk mis - leuk mee omgingen.
Ze vroeg me wel of ik de catering voor haar bruiloft wilde doen, want ik had toen een cateringbedrijf. Er was alleen maar weinig budget dus of ik daar begrip voor had, kortom, of het voor een vriendenprijsje kon. Ik heb de adressen gegeven van twee collega cateraars en haar veel plezier en een fijne dag gewenst.
Ze vroeg me wel of ik de catering voor haar bruiloft wilde doen, want ik had toen een cateringbedrijf. Er was alleen maar weinig budget dus of ik daar begrip voor had, kortom, of het voor een vriendenprijsje kon. Ik heb de adressen gegeven van twee collega cateraars en haar veel plezier en een fijne dag gewenst.
Wat eten we vanavond?
vrijdag 21 september 2018 om 12:15
Maar dit ging duidelijk niet alleen om dat hun partners niet uitgenodigd werden, maar omdat ze die vriend niet mochten en ze haar vrijgezellenfeestje op het laatste moment had afgezegd. Dat is dus wel wat anders dan het verhaal van TO.Lenn12345 schreef: ↑20-09-2018 22:39Huh? Nee hoor, oudere pleegbroer en ik vond het tenenkrommend. Triest ook, maar ik geef onmiddellijk toe dat ik ook vind dat ze het anders aan had moeten pakken.
En het gedrag van haar 'vriendinnen' laat me denken dat ze minstens net zo erg zijn. Samen 'lekker' gaan feesten in de stad ipv op komen dagen, niet afbellen als ze niet komen, lachend inwrijven dat ze misschien nog komen als hun 'vriend ze laat gaan' etc.
vrijdag 21 september 2018 om 13:04
Dit.Kaaaaaaaatje schreef: ↑20-09-2018 10:09Ik ben echt heel verbaasd over al die mensen zeggen dat ze thuis blijven als hun partner niet uitgenodigd is. Waarom is het zo'n heet hangijzer? Ik kan me echt alleen maar voorstellen dat je jezelf niet kunt vermaken zonder partner en dus nooit iets alleen doet, maar dat zal het vast niet zijn.
Ongelofelijk hoeveel onzelfstandige, afhankelijke vrouwen er zijn die niet zouden komen of zelfs de vriendschap op zouden zeggen als hun man/vriend niet is uitgenodigd...
Wat kinderachtig joh!
Van die vrouwen die nauwelijks iets ondernemen zonder hun man...
Als ik een feest geef zit ik ook niet te wachten op onbekenden (hoewel het prima is om tijdens een gewoon etentje de vriend/man van een vriendin te ontmoeten) en tijdens een bruiloft al helemaal niet -en niet alleen vanwege de kosten, maar ook gewoon omdat ik zoiets speciaals alleen met goede vrienden en bekenden wil vieren. Het past dan niet om je laatste scharrel mee te nemen, of je man die ik nog nooit eerder heb ontmoet (en ken ik die mand wel dan wordt hij uiteraard wel uitgenodigd).
vrijdag 21 september 2018 om 13:22
He? Daar gaat het toch niet over. Niks met afhankelijkheid te maken. Ben zelf single, super zelfstandig.
Vind mijn partner alleen onderdeel van mij, iemand die me blij en gelukkig maakt. Goede vrienden, zoals in de OP omschreven, willen hem leren kennen. Tenminste dat is mijn visie op vriendschap omdat ik zelf zo ben.
Kan me gewoon niet voorstellen dat mijn lieve, goede vriendinnen hem niet op de bruiloft willen.
Dat maakt dat ik de vriendschap ga evalueren ja.
Staat volledig los van afhankelijkheid. Maar wat mijn definitie van goede vriendschap is.