Meeroken
vrijdag 21 september 2018 om 22:37
Hoi allemaaal,
Momenteel ben ik 8 weken zwanger. We hebben een bbq vanavond en er zitten om me heen meerdere mensen te roken. Krijg er gewoon hoofdpijn van.
Mijn vraag is: kan dit kwaad voor de baby? Het komt niet structureel voor, eigenlijk bijna nooit. alleen nu is het vervelend en maak ik me zorgen over de baby.
Momenteel ben ik 8 weken zwanger. We hebben een bbq vanavond en er zitten om me heen meerdere mensen te roken. Krijg er gewoon hoofdpijn van.
Mijn vraag is: kan dit kwaad voor de baby? Het komt niet structureel voor, eigenlijk bijna nooit. alleen nu is het vervelend en maak ik me zorgen over de baby.
zaterdag 22 september 2018 om 00:30
Semmybrouwer schreef: ↑22-09-2018 00:24Miss wisten mensen het wel zeker. Maar achteraf niet, nou jammer helaas.
De kans is nihil.
Ik zou er aan proberen te wennen dat het krijgen en hebben van een kind heel veel onzekerheden met zich mee gaat brengen. Een leven lang.
Je kunt je daar in gaan zwelgen en focussen op alles wat er mis kan gaan of proberen te accepteren dat niet voor alles een waterdicht en pasklaar antwoord bestaat en het leven niet maakbaar is.
zaterdag 22 september 2018 om 00:36
zaterdag 22 september 2018 om 00:44
Dit! Ik heb drie miskramen gehad in het eerste trimester. De gyn zei mij bij de derde keer dat ze bijna nooit met zekerheid konden zeggen wat de specifieke oorzaak is dat de zwangerschap mis liep, al had ik een pakje sigaretten per dag gerookt. In maar een heel klein percentage konden ze een ‘waarschijnlijke’ oorzaak aanwijzen maar dan moest ik denken aan een infectie bij de moeder of trauma bij de moeder. En ik had geen verhoogde witte bloedcellen of rare bezinkingswaarden dus ook geen sluimerende infectie. Gewoon dikke pech.Kia•Ora schreef: ↑22-09-2018 00:28Voor het gemak negeer je de rest van mijn bericht maar even? Die is een stuk belangrijker dan het antwoord op de vraag of 4 uur in de rook zitten schadelijk is...
Maar om antwoord te geven. De kans dat je hierdoor een miskraam zou krijgen is nihil. En mocht je een miskraam krijgen is het nooit met zekerheid te zeggen dat het door de rook kwam. De kans is groter dat er al in beginsel van aanleg iets mis is gegaan. Genetisch iets aan de hand is, afwijking van je baarmoeder, je leeftijd, hormoonafwijkingen, tekorten, stollingsprobleem, etc.
Maar echt, zoek HULP!
zaterdag 22 september 2018 om 00:46
lemoos2 schreef: ↑22-09-2018 00:44Dit! Ik heb drie miskramen gehad in het eerste trimester. De gyn zei mij bij de derde keer dat ze bijna nooit met zekerheid konden zeggen wat de specifieke oorzaak is dat de zwangerschap mis liep, al had ik een pakje sigaretten per dag gerookt. In maar een heel klein percentage konden ze een ‘waarschijnlijke’ oorzaak aanwijzen maar dan moest ik denken aan een infectie bij de moeder of trauma bij de moeder. En ik had geen verhoogde witte bloedcellen of rare bezinkingswaarden dus ook geen sluimerende infectie. Gewoon dikke pech.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
zaterdag 22 september 2018 om 00:46
Tsjonge jonge... en wat zegt dit eigenlijk over jou?Diamond1983 schreef: ↑22-09-2018 00:36Meis, trek je niks aan van sommige debielen hier op dit forum.
En TO? Lig je al lekker in bed? Stuk warmer dan buiten onder/achter een zeil.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 22 september 2018 om 00:48
4 uur in de rook zitten wordt niet opgevat als een vorm van (mee)roken die kan meespelen in het krijgen van een miskraam
van 1 keer 4 uur in de rook zitten heb je ook niet ineens een enorm grote kans op aanlegfouten groeiachterstanden of ontwikkelingsproblematiek door (mee)roken
als je nu een miskraam zou krijgen is er geen verloskundige of arts die zal zeggen: dat komt omdat je op een barbeque was waar je in de rook zat. Die kans is nihil. Er zijn talloze andere factoren die van grotere invloed kunnen zijn dan deze avond, factoren waar je weinig invloed op hebt.
van 1 keer 4 uur in de rook zitten heb je ook niet ineens een enorm grote kans op aanlegfouten groeiachterstanden of ontwikkelingsproblematiek door (mee)roken
als je nu een miskraam zou krijgen is er geen verloskundige of arts die zal zeggen: dat komt omdat je op een barbeque was waar je in de rook zat. Die kans is nihil. Er zijn talloze andere factoren die van grotere invloed kunnen zijn dan deze avond, factoren waar je weinig invloed op hebt.
zaterdag 22 september 2018 om 00:59
Dit meisje vraagt netjes om advies en krijgt de meest walgelijke reacties.
Daar vraagt ze toch niet om of wel!
De vraag is of meeroken schadelijk kan zijn [...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-09-2018 12:22
Reden: ongepast
Reden: ongepast
6.02% gewijzigd
zaterdag 22 september 2018 om 01:07
Een BBQ is toch buiten neem ik aan? Zorg gewoon dat je niet recht in een rookpluim van een bbq of sigaret zit. En natuurlijk niet in een kleine ruimte/auto waar gerookt wordt. Buiten waait bijna alle rook weg. Nu je zwanger bent, ben je waarschijnlijk gewoon overgevoelig voor geuren.
Probeer te relaxen en genieten van je zwangerschap. Stress lijkt me een véél groter risico voor de ongeboren baby dan een paar vervuilde luchtdeeltjes.
Probeer te relaxen en genieten van je zwangerschap. Stress lijkt me een véél groter risico voor de ongeboren baby dan een paar vervuilde luchtdeeltjes.
zaterdag 22 september 2018 om 01:40
To als je je druk maakt kun je prima binnen gaan zitten. Mochten mensen weten dat je zwanger bent al helemaal. En anders ook ik werd de eerste weken zeker strontmisselijk van die lucht...ook van etenslucht overigens.Semmybrouwer schreef: ↑21-09-2018 23:05Helaas ging dat niet zomaar gezien de bbq voor een speciale gelegenheid is waarbij het onbeschoft is als ik in mn eentje naar binnen ga. Zodra het kon ben ik meteen naar binnen gegaan, maar zelfs hier ruik en proef ik de rook....
Midden in rookdampen zitten is overigens nooit goed voor niemand niet.
zaterdag 22 september 2018 om 05:42
Semmybrouwer schreef: ↑21-09-2018 22:56Pardon? Ik ga serieus met mn kindje om en als het mistig is van de rook is het logisch dat ik me afvraag of dit kwaad kan. Als je niks zinnigs hebt toe te voegen dan kan je beter je mond houden.
Het meest logische is dat je niet zwanger in een dikke rook gaat zitten, niet dat je een topic opent. Waarom blijf je daar uren zitten als het niet goed voelt?
Tip 1 voor de rest van je zwangerschap én moederschap: kweek een gezonde dosis ‘egoïsme’ (al zou ik het liever zelfzorg noemen). Als iets niet goed voelt omdat je ook maar een beetje denkt dat het schadelijk is voor jou en/of je kind: volg je eigen gevoel.l en trek dat niet steeds in twijfel. Dan loop je maar even weg van een speciale gelegenheid, desnoods met een smoes.
zaterdag 22 september 2018 om 07:20
Ik zou beginnen met stoppen met googlen. Vooral bij zaken die je niet meer kan veranderen. Het meeroken is nu eenmaal al gebeurd. Een miskraam gebeurt over het algemeen omdat er iets mis is gegaan in de aanleg en is nu eenmaal een redelijk veel voorkomend iets. Als moeder kun je er de meeste keren niks aan doen. Maar stel dat het jou overkomt ga je jezelf nu voor de kop slaan omdat het wel eens zou kunnen komen door die ene keer meeroken terwijl die kans superduperklein is.
Ik was trouwens ook binnen gaan zitten maar meer omdat ik in zo'n rooklucht geen enkele honger zou hebben.
Ik was trouwens ook binnen gaan zitten maar meer omdat ik in zo'n rooklucht geen enkele honger zou hebben.
zaterdag 22 september 2018 om 09:31
Mooie reactie.Possa schreef: ↑22-09-2018 01:07Een BBQ is toch buiten neem ik aan? Zorg gewoon dat je niet recht in een rookpluim van een bbq of sigaret zit. En natuurlijk niet in een kleine ruimte/auto waar gerookt wordt. Buiten waait bijna alle rook weg. Nu je zwanger bent, ben je waarschijnlijk gewoon overgevoelig voor geuren.
zaterdag 22 september 2018 om 09:38
Wow wat een rare reacties.. Even he, niemand weet hoe zij zwanger is geraakt!
Misschien heeft het wel onwijs veel moeite gekost, met ziekenhuis bezoeken etc. en is ze dan nu eindelijk zwanger? Niemand weet dat, zij maakt zich zorgen en uit dit..
Ja, misschien iets te nadrukkelijk, maar niet iedereen blaakt van het zelfvertrouwen en wilt graag weten hoe en wat..
Misschien heeft het wel onwijs veel moeite gekost, met ziekenhuis bezoeken etc. en is ze dan nu eindelijk zwanger? Niemand weet dat, zij maakt zich zorgen en uit dit..
Ja, misschien iets te nadrukkelijk, maar niet iedereen blaakt van het zelfvertrouwen en wilt graag weten hoe en wat..
zaterdag 22 september 2018 om 09:39
Omdat ik er zelf in zo.n situatie heb gezeten nadat er bij de 20 weken echo iets gezien was ..Semmybrouwer schreef: ↑22-09-2018 00:18Hoe kan jij beoordelen of dat een hel voor me wordt? Dat ik enorm blij ben en er oprecht geniet, dat wordt ook maar ff vergeten.
zaterdag 22 september 2018 om 10:22
Ze heeft er vrij uitgebreid over geschreven op het forum...Spookiieej schreef: ↑22-09-2018 09:38Wow wat een rare reacties.. Even he, niemand weet hoe zij zwanger is geraakt!
Binnen een zes tot tien maanden na het stoppen met de pil (ligt eraan welk topic je van haar leest), maar sowieso binnen één jaar wat voor iemand met een onregelmatige cyclus en die er zelf van uitging onvruchtbaar te zijn heel netjes is (ik snap alleen niet helemaal het doel van de pil als je ervanuit gaat sowieso onvruchtbaar te zijn
zaterdag 22 september 2018 om 10:44
Dit dus. Dankjewel.Spookiieej schreef: ↑22-09-2018 09:38Wow wat een rare reacties.. Even he, niemand weet hoe zij zwanger is geraakt!
zaterdag 22 september 2018 om 10:44
Naja het was mistig van de rook dus denk niet dat alles wegwaaide dan.Possa schreef: ↑22-09-2018 01:07Een BBQ is toch buiten neem ik aan? Zorg gewoon dat je niet recht in een rookpluim van een bbq of sigaret zit. En natuurlijk niet in een kleine ruimte/auto waar gerookt wordt. Buiten waait bijna alle rook weg. Nu je zwanger bent, ben je waarschijnlijk gewoon overgevoelig voor geuren.
zaterdag 22 september 2018 om 10:48
Ik slikte de pil voor andere doeleinden. Maar ivm PCOS en steeldraaien van de eierstok hierdoor moest ik ermee stoppen. Ik ben gezien mijn voorgeschiedenis enorm blij zwanger te mogen worden en als ik mijn zorgen uit, onterecht of niet, dan zijn dat MIJN zorgen. Ik vind misschien zorgen van anderen hier wel onzin maar ik zal ze altijd serieus nemen gezien die zorgen niet voor niets zijn.stripverhaal schreef: ↑22-09-2018 10:22Ze heeft er vrij uitgebreid over geschreven op het forum...
Binnen een zes tot tien maanden na het stoppen met de pil (ligt eraan welk topic je van haar leest), maar sowieso binnen één jaar wat voor iemand met een onregelmatige cyclus en die er zelf van uitging onvruchtbaar te zijn heel netjes is (ik snap alleen niet helemaal het doel van de pil als je ervanuit gaat sowieso onvruchtbaar te zijn)