Informatiebijeenkomst school

26-09-2018 15:16 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels is dit mijn 12e jaar in het onderwijs met 2 kinderen.
Tot nu toe ben ik elk jaar braaf naar de informatiebijeenkomsten geweest.
De afgelopen 2-3 jaar heb ik echter steeds meer twijfels of het nog nut heeft om te gaan.
En ik ben niet de enige want voor mijn gevoel zijn er elk jaar minder ouders op die bijeenkomsten.

1 kind x 12 jaar + 1 kind x 10 jaar = 22 keer
Ik heb vast wel een jaar gemist maar laten we zeggen dat ik minimaal naar 20 van dit soort bijeenkomsten ben geweest.

Het was wel informatief in groep 1, groep 3, groep 8 en de brugklas.
Maar de rest?

Het is heel algemeen, je krijgt niets nieuws te horen, je kind heeft het je toch allemaal al verteld of het staat gewoon op de schoolsite.
Het is maar een uurtje maar ik ben er een beetje klaar mee.

Heeft het nog nut volgens jullie om te gaan?
catherinethegreat wijzigde dit bericht op 26-09-2018 15:17
Reden: toevoeging
1.40% gewijzigd
Non so perché gli altri si aspettano qualcosa da me.
Ik heb zelf geen kinderen. Gaat dit om zo'n gesprekje over de leerling? En heb je het nu over de basisschool of?
Ik ben al naar 29 van dit soort bijeenkomsten geweest. Ik ga altijd. Niet omdat ik daar zelf nu zoveel wijzer van word, want inderdaad, wat leerkracht of docent vertelt weet je al wel. Ik vind het wel leuk om de man/vrouw voor de klas een beetje te leren kennen.
Ik ga vooral om mijn kind en zijn schoolloopbaan serieus te nemen, belangstelling te tonen en zo.
Alleen kalmte kan ons redden.
Algemene informatiebijeenkomst van de school t.o.v. leerjaar. In dit geval voortgezet onderwijs.
Ik ga bijna nooit.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
fotoroid schreef:
26-09-2018 15:19
Ik heb zelf geen kinderen. Gaat dit om zo'n gesprekje over de leerling? En heb je het nu over de basisschool of?
Nee en ja..... er zijn geen groepen op de middelbare toch?

Dan heet het toch gewoon klas TO?

Het zijn algemene informatieavonden over de lesstof en lesmethodes en lunch hapjes en waar ze allemaal hulp bij willen. Gaat niet over de kinderen.

Bij de kleuters vond ik het gezellig maar minst nuttig.

Heb die bij de jongste dus nu ook lekker overgeslagen.

Oudste ben ik van de week bij groep 7 geweest. Vond 10% nuttig en nieuw/onbekende info.. Over voorlopig advies en het nieuwe studievaardigheden.

Groep 3 en 7 en 8 lijken mij het nuttigs.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 26-09-2018 15:26
3.42% gewijzigd
CatherineTheGreat schreef:
26-09-2018 15:23
Algemene informatiebijeenkomst van de school t.o.v. leerjaar. In dit geval voortgezet onderwijs.

Naar VO zou ik zéker gaan. Er verandert elk jaar wel weer iets.
Ik ga alleen als het kind naar een nieuwe bouw gaat.
Ik heb er alleen in het VO al 10 gehad (BO dus ook al 2x8), ga braaf altijd maar weer. Vooral om richting school aan te geven, dat het goed is, dat ze de communicatie met de ouders zoeken. Ondertussen kunnen we de praatjes dromen:
- Dit is een heel belangrijk jaar
- Ouders, kind & school is een driehoek
- etc.
Wij spelen altijd een soort 'informatieavond-bingo', welke termen komen er dit keer weer langs.

Maar goed, na het halfuurtje door de schoolleiding is er klassikaal kennismaken met de mentor, dat is nog wel nuttig.

en een week later de tienminutengesprekken
doemediema schreef:
Ik ben al naar 29 van dit soort bijeenkomsten geweest. Ik ga altijd. Niet omdat ik daar zelf nu zoveel wijzer van word, want inderdaad, wat leerkracht of docent vertelt weet je al wel. Ik vind het wel leuk om de man/vrouw voor de klas een beetje te leren kennen.
Ik ga vooral om mijn kind en zijn schoolloopbaan serieus te nemen, belangstelling te tonen en zo.
Precies dit.

Laatst was ik er een vergeten. De juf had me zowaar gemist!
Mijn kind start binnenkort op de basisschool. Als het enigszins kan dan denk ik dat ik elk jaar wel naar dit soort gesprekken en voorlichting ga. Als signaal naar mijn kind dat ik haar schoolcarrière belangrijk vind en als signaal naar de school dat ik het belangrijk vind dat ze de ouders bij de school betrekken en communiceren met de ouders. (en waarschijnlijk om eens te kunnen observeren wie nu die andere ouders allemaal zijn om in te schatten of ik wil dat mijn kind daar gaat spelen :) )
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 26-09-2018 15:44
0.10% gewijzigd
Ik of partner gaan ook naar bijna allemaal. Maar ik ken de kleuterjuffen al goed.

En als het echt niet lukt ivm werk en oppas dan vind ik bepaalde jaren belangrijker of nuttiger dan andere.
doemediema schreef:
Zo denk ik er ook over!
Lucifer2018 schreef:
26-09-2018 15:25
Nee en ja..... er zijn geen groepen op de middelbare toch?

Dan heet het toch gewoon klas TO?

Het zijn algemene informatieavonden over de lesstof en lesmethodes en lunch hapjes en waar ze allemaal hulp bij willen. Gaat niet over de kinderen.

Bij de kleuters vond ik het gezellig maar minst nuttig.

Heb die bij de jongste dus nu ook lekker overgeslagen.

Oudste ben ik van de week bij groep 7 geweest. Vond 10% nuttig en nieuw/onbekende info.. Over voorlopig advies en het nieuwe studievaardigheden.

Groep 3 en 7 en 8 lijken mij het nuttigs.
De groepen bedoelde ik voor de basisschool. Brugklas is uiteraard van voortgezet. Die vond ik nuttig.
Nu zitten ze op voortgezet en na de brugklas is het elk jaar hetzelfde verhaal voor mijn gevoel.
Man en ik wisselen elkaar af dus nee, ik ben niet 22 keer geweest.
Nu, op de middelbare vind ik het wel fijn om de ouders even te zien en de mentor te leren kennen. Bovendien is de info die we op de middelbare krijgen doorgaans wel interessant.
doemediema schreef:
Hi,
Man / vrouw voor de klas geldt dan wel op de basisschool (toen was ik nog netjes en ging ik altijd) maar op het voortgezet heb je voor elke les een andere leraar en vanaf de vierde is er helemaal geen klas want profielen.

Er is een apart gesprek met de mentor (dan ga ik altijd natuurlijk).

En mijn punt is juist: kun je je tijd niet beter besteden (ik dan in ieder geval) door mijn kind te overhoren of iets met mijn kind te doen ipv op zo een avond te zitten waar ik niets nieuws hoor....
the_Wicked_Witch schreef:
26-09-2018 15:25
Naar VO zou ik zéker gaan. Er verandert elk jaar wel weer iets.
Maar wat?
De oudste zit op de HBO, de jongste in de 4e (op dezelfde school waar oudste naar toe ging).
Voor mijn gevoel is het elk jaar hetzelfde liedje.... ;-(.
lilalinda schreef:
26-09-2018 15:35
Ik heb er alleen in het VO al 10 gehad (BO dus ook al 2x8), ga braaf altijd maar weer. Vooral om richting school aan te geven, dat het goed is, dat ze de communicatie met de ouders zoeken. Ondertussen kunnen we de praatjes dromen:
- Dit is een heel belangrijk jaar
- Ouders, kind & school is een driehoek
- etc.
Wij spelen altijd een soort 'informatieavond-bingo', welke termen komen er dit keer weer langs.

Maar goed, na het halfuurtje door de schoolleiding is er klassikaal kennismaken met de mentor, dat is nog wel nuttig.

en een week later de tienminutengesprekken
'BINGO' Precies wat ik bedoel.
Maar een op een met de mentor hebben wij al gehad....
26-09-2018 15:56
Hi,
Man / vrouw voor de klas geldt dan wel op de basisschool (toen was ik nog netjes en ging ik altijd) maar op het voortgezet heb je voor elke les een andere leraar en vanaf de vierde is er helemaal geen klas want profielen.
wij hebben na het algemene deel (in de aula) altijd een klassikaal deel met de mentor
9 van de 10 x (ze leren het nooit) vertelt de mentor wel hetzelfde als wat het afdelingshoofd ook al vertelde.
Ik ga altijd. Enerzijds omdat ik kennis wil maken met de leerkrachten, anderzijds omdat ik zijdelings zelf betrokken ben bij school en het dus wel zo handig en netjes is als mensen een hoofd zien bij mijn persoon.
26-09-2018 15:52
De groepen bedoelde ik voor de basisschool. Brugklas is uiteraard van voortgezet. Die vond ik nuttig.
Nu zitten ze op voortgezet en na de brugklas is het elk jaar hetzelfde verhaal voor mijn gevoel.
Krijg je geen voorlichting over profielkeuze en dergelijke (3e klas vo)?
Ik ben laatst met een oud-leerling meegeweest omdat zijn ouders slecht Nederlands spreken en hij de profielkeuze moeilijk vindt. Toen heb ik ook de nieuwe mentor van zijn klas (3 havo) ontmoet.

Ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat het voor mij helemaal nieuw was omdat ik zelf geen kinderen heb.
lilalinda schreef:
26-09-2018 15:58
wij hebben na het algemene deel (in de aula) altijd een klassikaal deel met de mentor
9 van de 10 x (ze leren het nooit) vertelt de mentor wel hetzelfde als wat het afdelingshoofd ook al vertelde.
2e keer BINGO!
De leerkrachten offeren hun vrije avond op voor zo'n informatie avond, dan vind ik het niet meer dan netjes om ook te komen opdraven.
"Boring conversation anyway"
elske1975 schreef:
26-09-2018 16:07
Krijg je geen voorlichting over profielkeuze en dergelijke (3e klas vo)?
Ik ben laatst met een oud-leerling meegeweest omdat zijn ouders slecht Nederlands spreken en hij de profielkeuze moeilijk vindt. Toen heb ik ook de nieuwe mentor van zijn klas (3 havo) ontmoet.

Ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat het voor mij helemaal nieuw was omdat ik zelf geen kinderen heb.
Info over profielkeuze keuze krijg je inderdaad in de 3e klas (toen zijn wij ook geweest).
Maar nu, 2e keer vierde klas, zelfde school, zelfde afdelingshoofd, etc... En wat Lilalinda ook al zei: soms hoor je echt op dezelfde avond 2x hetzelfde.

Ik denk dat op de basisschool omdat je nog kunt beïnvloeden met wie je kind speelt en zelf ook vaak actief bent op school (ben ik ook geweest) dat het dan nut heeft.
Maar op VO is het echt elke keer hetzelfde verhaal en je hebt toch geen contact met ouders. De vrienden van mijn kinderen zitten ook vaak niet bij hen in de klas (ivm verschillende profielen). Geldt helemaal voor de HBO. Het heeft dus helaas echt weinig nut.
Als het even kan, ga ik. Het is hooguit één of twee uur per jaar. Je komt even in de omgeving en tussen de docenten waar je kind zo'n zes uur per dag mee te maken heeft. Kwestie van interesse. Het grootste deel van de informatie ken je inderdaad al. Maar er is altijd wel iets nieuws bij of er stelt iemand een vraag waar je zelf nog niet op was gekomen. En tussendoor kan je ervaringen uitwisselen met andere ouders of een praatje maken met de mentor. Over hoeveel huiswerkbegeleiding anderen hun kinderen geven, bijvoorbeeld.

Dus tsja, het is geen feest, maar het zal me een rotzorg zijn hoe vaak ik ben geweest.

(voor wie dat wel wil weten en van nutteloze berekeningen houdt: mijn kinderen zijn 21, 19, 17 en 13)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven