Informatiebijeenkomst school

26-09-2018 15:16 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels is dit mijn 12e jaar in het onderwijs met 2 kinderen.
Tot nu toe ben ik elk jaar braaf naar de informatiebijeenkomsten geweest.
De afgelopen 2-3 jaar heb ik echter steeds meer twijfels of het nog nut heeft om te gaan.
En ik ben niet de enige want voor mijn gevoel zijn er elk jaar minder ouders op die bijeenkomsten.

1 kind x 12 jaar + 1 kind x 10 jaar = 22 keer
Ik heb vast wel een jaar gemist maar laten we zeggen dat ik minimaal naar 20 van dit soort bijeenkomsten ben geweest.

Het was wel informatief in groep 1, groep 3, groep 8 en de brugklas.
Maar de rest?

Het is heel algemeen, je krijgt niets nieuws te horen, je kind heeft het je toch allemaal al verteld of het staat gewoon op de schoolsite.
Het is maar een uurtje maar ik ben er een beetje klaar mee.

Heeft het nog nut volgens jullie om te gaan?
catherinethegreat wijzigde dit bericht op 26-09-2018 15:17
Reden: toevoeging
1.40% gewijzigd
Non so perché gli altri si aspettano qualcosa da me.
yette schreef: ↑
27-09-2018 10:07
Thanks, dat had ik even nodig :D

Nee, serieus, het is maar een of twee uur, hè? Je hoeft niet mee op werkweek.

En ja, je loopt natuurlijk kans op precies dezelfde PowerPoint door dezelfde adjunct met dezelfde grapjes als vorig jaar. Maar ook dàt zegt iets over de school.

Ik ben nog nooit thuisgekomen met het idee dat ik niks wijzer was geworden. Maar goed, ik denk dat ik zelfs door de manier waarop ouders naar zo'n avond komen, iets leer over een school. Bij de ene school staat het tijdens een informatieavond vol fietsen, bij de andere valt op dat er erg veel idioot dure auto's staan. Geen relevante informatie, maar het zegt wel wat.

En soms verrast een school je wèl met een nieuwe aanpak van zo'n avond. Hier kregen we de laatste keer interactief wat multiple-choise-examenvragen. Inloggen met je telefoon en de resultaten zag je per vraag meteen op het digibord. De kinderen hadden hetzelfde toetsje al eerder gedaan. Dus dan zag je na elke vraag staafdiagrammetjes: ouders 37% goed, kinderen 86% goed.

Vond ik leuk en informatief.
Ik hoop echt, dat ook onze school een keer nadenkt over de aanpak, want wij 'moeten' vanavond weer, en ik heb de InformatieAvondBingoKaart bij wijze van spreken al klaar liggen.
Ik ga echt uit beleefdheid en voor een eerste handje aan de mentor.
Ik heb 2 kinderen in de bovenbouw basisschool en ga wel altijd. Eigenlijk vooral om even betrokkenheid te tonen en vanwege de fomo. Juist nu ze in de bovenbouw zitten en ze zelfstandig naar school gaan, kom ik er verder niet zoveel meer.
elske1975 schreef: ↑
27-09-2018 12:31
Er is een groot lerarentekort, dus ik zou zeggen: volg een lerarenopleiding en doe het zelf beter! :)

Flauw.
De vraag waarop ik reageerde was van een docent die vroeg hoe het ook anders zou kunnen.
Niet elke leraar is een goede leraar, net zoals in elke andere beroepsgroep.
Ik ga altijd. Je weet nooit of er wél iets verteld wordt dat je nog niet weet. En inderdaad vind ik het een vorm van interesse voor wat je kind doet.
Ben zelf leerkracht geweest en het waren vaak dezelfde ouders die niet kwamen zonder afzegging (basisonderwijs). Ik vond het vervelend als de dag erop juist die ouders allerlei dingen gingen vragen die net zijn verteld. Gebeurde niet vaak, maar heb het toch een aantal keren meegemaakt.
Even reactie vanuit het perspectief van 'die leerkracht die zichzelf graag hoort praten' ;-) Ik geef les op het speciaal basisonderwijs en ik hoop altijd dat zo veel mogelijk ouders komen bij zo'n algemene ouderavond. Ten eerste zodat ik alle ouders even gezien heb (veel leerlingen komen met een taxibusje dus de ouders zie ik dan nooit) en zodat ze mij gezien hebben. Dat ze weten bij wie ze hun kind iedere dag achterlaten. We starten dit jaar ook met startgesprekken / doelengesprekken, dus dat 'vangt' deze eerste reden dan misschien al wel een beetje op.
Ook vind ik het gewoon een kwestie van betrokkenheid bij je kind. Even zien in welk lokaal hij/zij dagelijks zit, welk plekje in de klas je kind heeft, in welke boeken / schriften / methodes je kind werkt, enzovoorts.
Maar ik kan me voorstellen dat dit op het VO al anders is hoor!
doces schreef: ↑
27-09-2018 20:33
Even reactie vanuit het perspectief van 'die leerkracht die zichzelf graag hoort praten' ;-) Ik geef les op het speciaal basisonderwijs en ik hoop altijd dat zo veel mogelijk ouders komen bij zo'n algemene ouderavond. Ten eerste zodat ik alle ouders even gezien heb (veel leerlingen komen met een taxibusje dus de ouders zie ik dan nooit) en zodat ze mij gezien hebben. Dat ze weten bij wie ze hun kind iedere dag achterlaten. We starten dit jaar ook met startgesprekken / doelengesprekken, dus dat 'vangt' deze eerste reden dan misschien al wel een beetje op.
Ook vind ik het gewoon een kwestie van betrokkenheid bij je kind. Even zien in welk lokaal hij/zij dagelijks zit, welk plekje in de klas je kind heeft, in welke boeken / schriften / methodes je kind werkt, enzovoorts.
Maar ik kan me voorstellen dat dit op het VO al anders is hoor!
Ik ga ook altijd, heus.
Maar die van laatst, dat vond ik inderdaad lastig. Het is al best heel veel informatie, die profielkeuze (ik heb geen vwo gedaan en sowieso lijkt het onderwijs helemaal niets meer op wat ik ooit heb gedaan) en vond het ook daarom storend, zijweggetjes naar Freek Vonk (bij het profiel waarbij je bioloog kon worden). Sommige mensen kunnen gewoon niet zo goed vertellen. Dat bedoel ik niet lullig.
Maar ik denk dat een ieder van ons zich wel een docent kan herinneren die zo wist te te boeien dat je gráág naar die lessen ging.
Sommigen kunnen het heel goed, anderen wat minder.
lilalinda schreef: ↑
27-09-2018 08:47
mijn grootste ergernis... de andere ouders, vooral degenen die klassikaal gaan vertellen over hun kind. (nu nog, VO)
"mijn Harry heeft natuurlijk flink overgewicht..."
plaatsvervangende schaamte!
Super, deze was nog vergeten te noemen. 'Keesje heeft extra uitdaging nodig' en Madelief natuurlijk extra uitleg'.
En dat vind ik allemaal fantastisch maar kan het aub met de juf / meester / meneer / mevrouw besproken worden?
Ik heb 4 kinderen, oudste nu op MBO, tweede in klas 2 Vmbo-t, derde in groep 8 en jongste groep 6. Ik ga altijd, ook al denk ik hetzelfde verhaal te horen, er is toch altijd iets nieuws. Daarnaast vinden de kinderen (en de juffen/meesters) het ook leuk. Vooral op basisschool hebben ze vanalles voorbereid.

Leuk detail: laatst dus de groep 8-info. Zegt een van de juffen tegen me: goed opletten, bij je dochter mag jij hier gaan staan, want je kunt het verhaal wellicht net zo goed vertellen :proud: .
yette schreef: ↑
27-09-2018 09:23
Ik denk juist dat het voor een kind uit de vierde (15, 16 jaar?) heel goed is om eens een avondje niks met zijn/haar moeder te hoeven doen! Dus dat vind ik een raar argument.

Zeg dan gewoon dat je er geen zin in hebt, dat je denkt het allemaal wel te weten en dat je het anders ook wel prima vindt als je nieuwe informatie mist, dat je geen gezicht hoeft te kennen bij de docenten waar je kind over vertelt, dat je ook niet hoeft te weten wie de ouders zijn van de kinderen waarbij de jouwe thuis komt en dat je al helemaal geen zin hebt in lauwe, smerige koffie.
Lieve Yette,
Ik heb er echt geen zin in. Of beter gezegd had.

Maar ik ben wel gegaan :bonk: . Naar 1,5 achter elkaar (tijden overlapten).
En wat denk je dat het was?
:blabla:

Exact hetzelfde als vorig jaar en jaar daarvoor. Niks mentor want dat hebben wij al gehad.

En wat denk je dat de infoavond was op de HBO?
Rondleiding door het gebouw, exact op dezelfde manier als op de open dag.
Wij gaan ieder jaar naar de bijeenkomst en vind het ook wel iets van betrokkenheid.
Dit jaar was het hoogtepunt. Mijn man zat er alleen, halverwege kwam er nog iemand bij
Love_star schreef: ↑
27-09-2018 23:26
Wij gaan ieder jaar naar de bijeenkomst en vind het ook wel iets van betrokkenheid.
Dit jaar was het hoogtepunt. Mijn man zat er alleen, halverwege kwam er nog iemand bij
Bedoel je bij de mentor / juf / meester of algemeen? Dit is inderdaad triest.

Wij hebben een algemene info avond per leerjaar en per afdeling (HAVO of VWO) en dan nog zitten altijd een paar honderd mensen (maar dit ligt natuurlijk aan de grootte van de school waarschijnlijk).
Ik mis er dus wel eens eentje ivm werk of geen oppas.

Maar meestal ga ik of man dus wel heen. Gelukkig is dat niet de enige 2 uur per jaar dat ik of man betrokken zijn met/bij school.

Al zou dat voor het VO misschien wel echt zo zijn. Dan kom je verder natuurlijk niet tot amper en hulp hebben ze ook nergens bij nodig.
CatherineTheGreat schreef: ↑
28-09-2018 07:53
Bedoel je bij de mentor / juf / meester of algemeen? Dit is inderdaad triest.

Wij hebben een algemene info avond per leerjaar en per afdeling (HAVO of VWO) en dan nog zitten altijd een paar honderd mensen (maar dit ligt natuurlijk aan de grootte van de school waarschijnlijk).
Bij de juf
Wij zijn dit jaar wel gegaan. Er waren inclusief onszelf maar liefst drie ouders. Ik had vooral medelijden met juf, die deze klas voor de eerste keer heeft en een prachtige half uur durende powerpoint had voorbereid. (Overigens hebben wij wegens omstandigheden de voorlichting in groep 3 gemist. Maar ik heb niet echt het idee dat we hierdoor echt iets gemist hebben gedurende het jaar hoor).
He hoe kan het dat jullie allemaal zo hoog zitten? Ik ben naar 24 infoavonden geweest en heb er geen een gemist. De laatste was wel heel stom, vooral het algemene deel. Daar vertelde de teamleider hoe Belangrijk het was dat ouders zorgden voor een stukje opvoeding en begeleiding, en dat de kinderen echt minimaal 9 uur slaap nodig hadden. Blablabla, als ik opvoedingsadvies wil ga ik niet naar een juf. De mentor bleek een leuke man. We tot nu toe hebben we daar altijd geluk mee gehad (oudste zes jaar v.o. en jongste nu in de tweede).
De opkomst op de middelbare is altijd hoger dan op de basisschool. Er komen ook meer vaders, net alsof ze de basisschool onbelangrijk vonden.
Ik vind er niets aan,maar ga altijd wel. Gewoon om interesse te tonen in mijn kinderen. In welk lokaal zitten ze, kennismaken met de leraar enz.
Ivm een uitvaart dit jaar de infoavond gemist..... en merk dit wel. Echt geen idee wie er allemaal in de klas zitten,welke ouders bij welk kind horen enz.
Mijn ouders gingen nooit, althans, misschien een paar keer op de basisschool maar zeker niet elke keer. Zelfs niet naar 10 minutengesprekjes. Want :”Het is toch altijd hetzelfde en het gaat toch altijd goed met je”.
Geen achterstandsgezin hier hoor, ik deed gewoon VWO.

Ik heb het als desinteresse ervaren en achteraf is het exemplarisch voor de niet-betrokken houding van mijn ouders ten opzichte van hun kinderen. Kortom: ik ga wel als mijn kind straks naar school gaat. Altijd. Je kind weet heel goed wanneer het ouderavond is of informatieavond en die ziet dat jij op dat moment blijkbaar liever tv zit te kijken. Welke boodschap geef je daarmee aan je kind?
Koffiekop1 schreef: ↑
28-09-2018 09:42
Mijn ouders gingen nooit, althans, misschien een paar keer op de basisschool maar zeker niet elke keer. Zelfs niet naar 10 minutengesprekjes. Want :”Het is toch altijd hetzelfde en het gaat toch altijd goed met je”.

Ik heb het als desinteresse ervaren en achteraf is het exemplarisch voor de niet-betrokken houding van mijn ouders ten opzichte van hun kinderen. Kortom: ik ga wel als mijn kind straks naar school gaat. Altijd. Je kind weet heel goed wanneer het ouderavond is of informatieavond en die ziet dat jij op dat moment blijkbaar liever tv zit te kijken. Welke boodschap geef je daarmee aan je kind?
Ik kan mij in jouw situatie wel voorstellen dat je dit denkt.

Wij zijn echter wel altijd geweest (ook nu, zie boven).

En wat betrokkenheid betreft:
ken je mensen die hun trouwdag heel uitgebreid vieren terwijl ze voor de rest een rotrelatie hebben?
Zo een avond doet mij daaraan denken. Een keer per jaar bloemen brengen zal zeker de rest toch niet goedmaken als ik verder niets doe?

Ik denk dat het belangrijker is dat ik dagelijks bij mijn kind betrokken ben en niet een keer per jaar. Toch?
Maar nogmaals dit is een mening, en natuurlijk geldt dit niet voor iedereen.
26-09-2018 15:35
Ik heb er alleen in het VO al 10 gehad (BO dus ook al 2x8), ga braaf altijd maar weer. Vooral om richting school aan te geven, dat het goed is, dat ze de communicatie met de ouders zoeken. Ondertussen kunnen we de praatjes dromen:
- Dit is een heel belangrijk jaar
- Ouders, kind & school is een driehoek

- etc.
Wij spelen altijd een soort 'informatieavond-bingo', welke termen komen er dit keer weer langs.

Maar goed, na het halfuurtje door de schoolleiding is er klassikaal kennismaken met de mentor, dat is nog wel nuttig.

en een week later de tienminutengesprekken
:rofl:
Dit. Zoon zit in 5 HAVO en letterlijk wat jij zegt ("heel belangrijk jaar"/"moeten er vanaf 2 sporen inzitten, ouders en school") kwam voorbij.
En daarna de obligate PowerPoint (die dan geheid minimaal 1 x vastloopt, of de beamer werkt niet, of de volgorde van de slides klopt niet) die je ook op de site kunt nalezen later. In het halfuurtje met de mentor wordt ook alleen maar de agenda doorgelopen wat er allemaal staat te gebeuren (toetsweek, uitstapjes, etc) - wat ook allemaal op de schoolsite terug te vinden is.
Ik ga altijd wel, maar met frisse tegenzin.
Nothing happens for a reason
MinkeDeWit schreef: ↑
28-09-2018 09:22
He hoe kan het dat jullie allemaal zo hoog zitten? Ik ben naar 24 infoavonden geweest en heb er geen een gemist. De laatste was wel heel stom, vooral het algemene deel. Daar vertelde de teamleider hoe Belangrijk het was dat ouders zorgden voor een stukje opvoeding en begeleiding, en dat de kinderen echt minimaal 9 uur slaap nodig hadden. Blablabla, als ik opvoedingsadvies wil ga ik niet naar een juf. De mentor bleek een leuke man. We tot nu toe hebben we daar altijd geluk mee gehad (oudste zes jaar v.o. en jongste nu in de tweede).
De opkomst op de middelbare is altijd hoger dan op de basisschool. Er komen ook meer vaders, net alsof ze de basisschool onbelangrijk vonden.
Wie is jullie allemaal? Want de meeste gaan en vinden er verder weinig van volgens mij.
Koffiekop1 schreef: ↑
28-09-2018 09:42

hè, wat naar!
Wat naar koffiepot! Mijn moeder ging wel heel trouw naar de 10-minuten gesprekken, maar voor de rest werd er niet veel naar me omgekeken. Wil je later dus welndie betrokken moeder zijn, is alleen naar de ouderavond echt niet genoeg.
Zo weet ik echt wel welke ouders van mijn leerlingen niet/nooit naar de ouderavonden komen, maar wel heel betrokken zijn bij hun kind. En de weinig betrokken ouders die wel naar de ouderavond komen. maar voor de rest vrij weinig doen...
Florette schreef: ↑
28-09-2018 12:54

Zo weet ik echt wel welke ouders van mijn leerlingen niet/nooit naar de ouderavonden komen, maar wel heel betrokken zijn bij hun kind.
dat zal niet vaak voorkomen toch? Is toch een beetje de ondergrens van betrokkenheid?
MinkeDeWit schreef: ↑
28-09-2018 09:22
Misschien heeft het ook te maken met het feit dat je op de basisschool nog heel lang (soms tot en met groep 8) je kind naar school brengt, en zodoende vanzelf meer op school komt? En dat 's avonds bijna niemand vrij hoeft te nemen natuurlijk, lijkt me ook een reden dat er meer vaders zijn...
28-09-2018 12:57
dat zal niet vaak voorkomen toch? Is toch een beetje de ondergrens van betrokkenheid?
Nou, ik denk dat het best vaak voorkomt. Ik doe liever na iedere vakantie een half uurtje luizenkammen dan naar die ouderavonden gaan. Bij het luizenkammen zie ik alle kinderen uit de klas voorbij komen zodat ik weer goed weet wie wie is en waarom het wel of geen vriendjes van onze kinderen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven