Hoe schoon ben jij?
woensdag 26 september 2018 om 23:16
Zomaar uit nieuwsgierigheid; hoe schoon ben jij?
Afgelopen weekend hadden wij een logeetje, hier is de gewoonte om iedere dag in bad gaan of even douchen. Het logeetje keek verschrikt op, het was immers geen zondag. Hij gaat 2x per week in bad en haren wassen doen ze maar 1x per week. Ok, prima dan niet natuurlijk. Maar om eerlijk te zijn rook hij niet al te fris. Niet mijn zaken natuurlijk.
Ik heb geen overgevoelige neus trouwens maar ik heb wel een hekel aan vieze lichaamsgeurtjes, dat vind ik niet nodig. Op tijd wassen, deo op en schone kleding aan iedere dag, veel moeilijker is het niet lijkt me. Als is het maar uit respect voor je medemens.
Ook hou ik van een fris en schoon huis. Ramen open en frisse lucht naar binnen, heerlijk! Ook in de winter slapen we met de ramen op een kier. Schoonmaken is absoluut niet mijn hobby maar ik zorg wel dat het hier altijd schoon is. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd vind ik.
Afgelopen weekend hadden wij een logeetje, hier is de gewoonte om iedere dag in bad gaan of even douchen. Het logeetje keek verschrikt op, het was immers geen zondag. Hij gaat 2x per week in bad en haren wassen doen ze maar 1x per week. Ok, prima dan niet natuurlijk. Maar om eerlijk te zijn rook hij niet al te fris. Niet mijn zaken natuurlijk.
Ik heb geen overgevoelige neus trouwens maar ik heb wel een hekel aan vieze lichaamsgeurtjes, dat vind ik niet nodig. Op tijd wassen, deo op en schone kleding aan iedere dag, veel moeilijker is het niet lijkt me. Als is het maar uit respect voor je medemens.
Ook hou ik van een fris en schoon huis. Ramen open en frisse lucht naar binnen, heerlijk! Ook in de winter slapen we met de ramen op een kier. Schoonmaken is absoluut niet mijn hobby maar ik zorg wel dat het hier altijd schoon is. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd vind ik.
donderdag 27 september 2018 om 08:57
Want jij had het wel in je opleiding, maar er is nog niks over gepubliceerd? Geen wetenschappelijke tijdschriften, geen conference papers?
Bijzonder. Heel benieuwd in welke vorm dat dan in jouw opleiding zat, en wat voor soort opleiding dat was.
donderdag 27 september 2018 om 09:00
Precies wat je zegt: net genoeg om onhygiënische toestanden te voorkomen. Vaak niet van harte; ik zie het echt als een corvee. In de zomer sta ik eerder klaar om in bad te gaan dan in de winter wanneer ik sta te bibberen in de badkamer. Ook mijn haar moet er niet uitzien alsof het vet is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
donderdag 27 september 2018 om 09:02
Waarom heb je geen verwarming in de badkamer dan?retrostar schreef: ↑27-09-2018 09:00Precies wat je zegt: net genoeg om onhygiënische toestanden te voorkomen. Vaak niet van harte; ik zie het echt als een corvee. In de zomer sta ik eerder klaar om in bad te gaan dan in de winter wanneer ik sta te bibberen in de badkamer. Ook mijn haar moet er niet uitzien alsof het vet is.
donderdag 27 september 2018 om 09:04
Jij begrijpt het niet omdat je er vanuit gaat dat een ander hetzelfde wil als jij misschien?Chickeletta schreef: ↑27-09-2018 08:50Ik douche elke ochtend + haren wassen. Mijn man ook, na sporten nog een keer.
Dochter doucht meestal elke avond, alleen even afspoelen zonder zeep is genoeg. In het weekend wordt er lekker gezeept met zo’n tulen spons.
Zoontje van 9 maanden gaat 2x per week onder de douche.
Wassen met een washand begrijp ik niet.
Als ik me was, wil ik me helemaal wassen (of iedergeval even afspoelen) en niet even een lapje onder de oksels en tussen de benen.
Linguïstisch wordt wassen ook altijd schromelijk minimaal overdreven. Wassen gelijk zetten aan ‘even een lapje onder de oksels en tussen de benen’ zorgt er misschien ook voor dat je het niet begrijpt?
donderdag 27 september 2018 om 09:07
Waarom niet? Teveel werk denk ik en ik vind er toch al niet veel aan om te badderen dus het zal me nauwelijks enthousiaster maken..
donderdag 27 september 2018 om 09:08
Wij kunnen de hand schudden mok thee!
Ik ben ook heel gevoelig voor alles waar parfum in zit of wat zeperig is. Ik douche wel vaak 2x per dag, maar heel kort, zonder zeep en niet te warm. In de ochtend een minuutje om wakker te worden en omdat mijn haar anders alle kanten op staat en in de avond na het sporten. Zeep gebruik ik alleen als ik echt vies ben (mudrun gedaan heb, met klussen/ verhuizen in het stof gelegen heb etc). Deo gebruik ik niet.
Ik heb wel het geluk dat mijn zweet / lichaamsgeur niet ruikt. Mijn vriend ruikt wel snel naar zweet en moet zich regelmatig met zeep wassen en deo gebruiken. Hoewel hij geen deo gebruik als ik in de buurt ben... Als onzekere puber was ik heel bang dat ik zou stinken, maar altijd als Ik het navroeg bij vriendinnen bleek dat helemaal niet het geval te zijn. Mijn haar was ik 2x per week.
In huis zou ik wel iets schoner kunnen zijn... Maar ik woon alleen, dus het wordt ook niet zo snel echt vies. Keuken en badkamer houdt ik wel altijd goed schoon. Ik kan ook niet tegen wasverzachters of agressief schoonmaakmiddel. Ik maak bijna alles in mijn huis schoon met ouderwetse groene zeep, azijn of schoonmaakmiddelen uit de natuurwinkel.
Ik ben ook heel gevoelig voor alles waar parfum in zit of wat zeperig is. Ik douche wel vaak 2x per dag, maar heel kort, zonder zeep en niet te warm. In de ochtend een minuutje om wakker te worden en omdat mijn haar anders alle kanten op staat en in de avond na het sporten. Zeep gebruik ik alleen als ik echt vies ben (mudrun gedaan heb, met klussen/ verhuizen in het stof gelegen heb etc). Deo gebruik ik niet.
Ik heb wel het geluk dat mijn zweet / lichaamsgeur niet ruikt. Mijn vriend ruikt wel snel naar zweet en moet zich regelmatig met zeep wassen en deo gebruiken. Hoewel hij geen deo gebruik als ik in de buurt ben... Als onzekere puber was ik heel bang dat ik zou stinken, maar altijd als Ik het navroeg bij vriendinnen bleek dat helemaal niet het geval te zijn. Mijn haar was ik 2x per week.
In huis zou ik wel iets schoner kunnen zijn... Maar ik woon alleen, dus het wordt ook niet zo snel echt vies. Keuken en badkamer houdt ik wel altijd goed schoon. Ik kan ook niet tegen wasverzachters of agressief schoonmaakmiddel. Ik maak bijna alles in mijn huis schoon met ouderwetse groene zeep, azijn of schoonmaakmiddelen uit de natuurwinkel.
anoniem_64ca64e6b24fc wijzigde dit bericht op 27-09-2018 09:10
3.29% gewijzigd
donderdag 27 september 2018 om 09:08
Ik vind het toch wel aangenaam om als ik 's nachts naar de wc moet lekker in 'n warme badkamer te komen. Idem 's ochtends/overdag natuurlijk.
donderdag 27 september 2018 om 09:12
Zeker interessant. Maar ik vraag me af hoe je dat doet op werkdagen?sushy schreef: ↑27-09-2018 01:49Voor de mensen die het interessant vinden mijn schoonmaak regime;
* maandag: wasdag, ik was iedere dag maar op maandag haal ik de bedden af, was ik de kussenhoezen van de losse bankkussens etc..
* dinsdag: stofzuigen & dweilen begane grond
* woensdag: badkamer & toilet
* donderdag: één klus zoals de ramen, de keukenkastjes, de koelkast van binnen schoonmaken, de plinten
* stofzuigen & dweilen van het hele huis en een snelle ronde door de badkamer & het toilet.
In het weekend ben ik schoonmaakvrij!
Ik werk 4 dagen per week en ben blij als het me die dagen lukt om de keuken netjes te krijgen (doet mijn man overigens meestal 's avonds) en wat was op te ruimen. Uiteraard na koken, aandacht voor kinderen (meefietsen naar sporten indien nodig, vraagbaak bij huiswerk indien nodig), hond uitlaten, etc.
donderdag 27 september 2018 om 09:12
In de hal hangt wel een radiator dus het is er niet ijskoud.redbulletje schreef: ↑27-09-2018 09:08Ik vind het toch wel aangenaam om als ik 's nachts naar de wc moet lekker in 'n warme badkamer te komen. Idem 's ochtends/overdag natuurlijk.
donderdag 27 september 2018 om 09:21
Wij douchen elke dag,de kinderen om de dag ( tenzij ze echt vies zijn, dan vaker)
Stofzuigen beneden elke dag of om de dag
Keuken en toilet elke dag
De rest doe ik 1x per week. Bedden verschonen 1x per week of 1x per 2 weken.
Het ligt er een beetje aan hoeveel tijd ik heb. Als ik niet veel tijd heb wordt er wat minder gepoetst. Overleven we ook allemaal.
Stofzuigen beneden elke dag of om de dag
Keuken en toilet elke dag
De rest doe ik 1x per week. Bedden verschonen 1x per week of 1x per 2 weken.
Het ligt er een beetje aan hoeveel tijd ik heb. Als ik niet veel tijd heb wordt er wat minder gepoetst. Overleven we ook allemaal.
donderdag 27 september 2018 om 09:23
Hier nog zo'n grote ranzigert
Kinderen douchen zo'n 3 keer per week en ik douche zelf ook niet dagelijks. Er zijn dagen dat ik er gewoon geen tijd voor heb en dan pak ik gewoon een washandje en wat zeep.
De badkamer wordt hier ook incidenteel gepoetst. Het sanitair houd ik wel bij, maar ik ga echt niet iedere week de tegels schrobben.
Ramen heb ik toevallig vorige week gedaan, dat is hier een jaarlijkse klus.
Toen de kinderen kropen ging ik wel dagelijks met de stofzuiger door het huis, maar inmiddels ook 2tot 3 keer per week.
Mijn huis is niet smerig, maar ook zeker niet brandschoon. Ik kan mijn tijd wel leuker besteden.
donderdag 27 september 2018 om 09:26
Nee, hoor. Gewoon 1x per jaar in de wasmachine.
Goed proppen
donderdag 27 september 2018 om 09:27
Ik moet mezelf eerst heel erg inhouden en dan mijn man aansporen om 1x in de 2 weken te stofzuigen. We hadden dat aansporen niet afgesproken, maar langer dan 2 weken houd ik het niet uit.HaPu schreef: ↑27-09-2018 09:23![]()
Hier nog zo'n grote ranzigert
Kinderen douchen zo'n 3 keer per week en ik douche zelf ook niet dagelijks. Er zijn dagen dat ik er gewoon geen tijd voor heb en dan pak ik gewoon een washandje en wat zeep.
De badkamer wordt hier ook incidenteel gepoetst. Het sanitair houd ik wel bij, maar ik ga echt niet iedere week de tegels schrobben.
Ramen heb ik toevallig vorige week gedaan, dat is hier een jaarlijkse klus.
Toen de kinderen kropen ging ik wel dagelijks met de stofzuiger door het huis, maar inmiddels ook 2tot 3 keer per week.
Mijn huis is niet smerig, maar ook zeker niet brandschoon. Ik kan mijn tijd wel leuker besteden.
donderdag 27 september 2018 om 09:29
Als kind douchte ik 1 keer per week. Nu 2 keer per dag...heel soms sla ik in weekend 1 dag over. Mijn kinderen gaan zeker niet elke dag douchen. Alleen indien ze hele dag buiten hebben gespeeld. Als ze hebben gepoept willen ze ook douchen vinden ze fris. Wat huishouden betreft heb 4 kids dus wasje draaien elke dag of 2 keer per dag .....heel soms sla ik een dag over. Elke dag stofzuigen en afwassen en de wc. De rest 1 keer in de week. Ik ben niet superschoon maar ook niet vies.
donderdag 27 september 2018 om 09:31
Ik was m'n haar 1 of 2 keer per week. Ligt eraan.
Douchen zeker 5-6 per week. Ik hou niet van peumige luchtjes.
Ik voel me gewoon lekkerder na een douche met een fris geurende douchegel.
Ik hou ook van een schoon huis. Maar ik ben niet het type dat ELKE dag met de stofzuiger het hele huis doorgaat.
Douchen zeker 5-6 per week. Ik hou niet van peumige luchtjes.
Ik voel me gewoon lekkerder na een douche met een fris geurende douchegel.
Ik hou ook van een schoon huis. Maar ik ben niet het type dat ELKE dag met de stofzuiger het hele huis doorgaat.
koffiedoosje wijzigde dit bericht op 27-09-2018 09:55
22.57% gewijzigd
donderdag 27 september 2018 om 09:31
Wat het opruimen betreft; mijn huis is altijd ongeveer opgeruimd. Er slingert geen rotzooi rond maar gisteren zag ik ineens stof op de magnetron. Elke ochtend liggen er groente- en koekkruimels op het aanrecht, van gisteren. En een waas meel over de glazen weegschaal die ik pas de volgende dag schoonmaak.
donderdag 27 september 2018 om 09:53
Ik durf te stellen dat ik heel schoon ben. Toch douche ik niet meer elke dag.
Er was een tijd waarin ik elke dag douchte en haar waste. Kapster ergerde zich aan mijn elke-dag-haar-was-ritueel. Dacht dat ik niet schoon was wanneer ik niet alles waste en volledig doordrenkt was van het douchewater en doucheschuim. Met andere woorden...ik sloeg enigszins door.
Inmiddels, andere indeling ivm prioritering tav tijd en energiebalans, douche ik om de dag en was om de dag mijn haar.
Om de dag tevens wasmachine draaien, soms 1 en soms 2.
Huishouden wekelijks en bijhouden. Bijhouden maakt dat het schoon uitziet, echter het is niet vlekkeloos. Ooit streefde ik dat wel na. Perfectionisme. Echter dat perfectionisme bracht mij naast plezier ook veel ellende. Vandaar nu andere aanpak.
Er was een tijd waarin ik elke dag douchte en haar waste. Kapster ergerde zich aan mijn elke-dag-haar-was-ritueel. Dacht dat ik niet schoon was wanneer ik niet alles waste en volledig doordrenkt was van het douchewater en doucheschuim. Met andere woorden...ik sloeg enigszins door.
Inmiddels, andere indeling ivm prioritering tav tijd en energiebalans, douche ik om de dag en was om de dag mijn haar.
Om de dag tevens wasmachine draaien, soms 1 en soms 2.
Huishouden wekelijks en bijhouden. Bijhouden maakt dat het schoon uitziet, echter het is niet vlekkeloos. Ooit streefde ik dat wel na. Perfectionisme. Echter dat perfectionisme bracht mij naast plezier ook veel ellende. Vandaar nu andere aanpak.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 27-09-2018 11:39
2.96% gewijzigd
donderdag 27 september 2018 om 10:11
Wat een rare toon dit.Mevrouw75 schreef: ↑27-09-2018 09:04Jij begrijpt het niet omdat je er vanuit gaat dat een ander hetzelfde wil als jij misschien?
Linguïstisch wordt wassen ook altijd schromelijk minimaal overdreven. Wassen gelijk zetten aan ‘even een lapje onder de oksels en tussen de benen’ zorgt er misschien ook voor dat je het niet begrijpt?
Maar nee hoor, ik begrijp gewoon niet wat daar handig aan is.
Als je je uitgebreid gaat wassen met een washand kun je toch net zo goed even snel een douche nemen. In mij ogen is dat nogal onhandig ja met een washand aan de wasbak, ben dat inderdaad niet gewend.
donderdag 27 september 2018 om 10:16
Ik weet zeker dat driekwart van het forum mij super smerig vindt. Maar niemand om me heen vindt dat. Ik vind juist extreem 'schoon' zijn op alles een soort teken van laagopgeleid zijn.
Ik douche als ik zin heb (3 of 4x per week) en was dan soms m'n haar. Gewoon, als het tijd is. En m'n bed verschonen kan zo vier weken duren. Het huis (en dus ook de wc) wordt eens in de twee weken gepoetst. Tussendoor alleen een beetje bijhouden (doekje over het fornuis enzo).
Ik douche als ik zin heb (3 of 4x per week) en was dan soms m'n haar. Gewoon, als het tijd is. En m'n bed verschonen kan zo vier weken duren. Het huis (en dus ook de wc) wordt eens in de twee weken gepoetst. Tussendoor alleen een beetje bijhouden (doekje over het fornuis enzo).
donderdag 27 september 2018 om 10:30
Hoezo een teken van laagopgeleid zijn?MiniMe3 schreef: ↑27-09-2018 10:16Ik weet zeker dat driekwart van het forum mij super smerig vindt. Maar niemand om me heen vindt dat. Ik vind juist extreem 'schoon' zijn op alles een soort teken van laagopgeleid zijn.
Ik sport sowieso al 5x per week intensief dus 3/4x pw zou in mijn geval echt vies zijn.
donderdag 27 september 2018 om 11:07
Wat een verschillen in schoonmaak/was regimes.
Het zal ook erg veel uitmaken hoe fysiek actief je bent op een dag en wat de gezinssamenstelling is.
Wij en de kinderen douchen iedere dag, haren wassen 1xp 3 dagen (kinderen 1xp week).
Beneden wordt er dagelijks gestofzuigd, boven 2xp week. Badkamer/wc 2xp week, dagelijks even bijhouden. Dweilen 1xp week.
Tafels/aanrecht/fornuis ed neem ik dagelijks af, bedden verschonen 1xp week. Was 4/5p week. Trap/kozijnen/deuren afnemen 1xp week.
Echt grote klussen (kasten uitmesten en soppen): als ik denk dat het nodig is, dat is niet meer dan 1xp zoveel maanden.
De dagelijkse dingen doe ik ‘s avonds als de kinderen in bed liggen, verder veel op mijn vrije dag en in het weekend.
Het zal ook erg veel uitmaken hoe fysiek actief je bent op een dag en wat de gezinssamenstelling is.
Wij en de kinderen douchen iedere dag, haren wassen 1xp 3 dagen (kinderen 1xp week).
Beneden wordt er dagelijks gestofzuigd, boven 2xp week. Badkamer/wc 2xp week, dagelijks even bijhouden. Dweilen 1xp week.
Tafels/aanrecht/fornuis ed neem ik dagelijks af, bedden verschonen 1xp week. Was 4/5p week. Trap/kozijnen/deuren afnemen 1xp week.
Echt grote klussen (kasten uitmesten en soppen): als ik denk dat het nodig is, dat is niet meer dan 1xp zoveel maanden.
De dagelijkse dingen doe ik ‘s avonds als de kinderen in bed liggen, verder veel op mijn vrije dag en in het weekend.
donderdag 27 september 2018 om 11:20
Een teken van laagopgeleid zijn als je extreem schoon bent ? Hoe zie je dat voor je ? Komt dat omdat ze zich geen zorgen hoeven te maken om hun drukke geweldige baan? Of omdat ze waarschijnlijk niet werken dus meer tijd hebben?MiniMe3 schreef: ↑27-09-2018 10:16Ik weet zeker dat driekwart van het forum mij super smerig vindt. Maar niemand om me heen vindt dat. Ik vind juist extreem 'schoon' zijn op alles een soort teken van laagopgeleid zijn.
Hier elke dag douchen en na het sporten nog een keer extra.
Bedden worden elke 1,5 a 2 weken verschoond.
De schoonmaakster doet 1 x per 2 weken de grote schoonmaak en zelf stofzuig ik elke dag, maak ik elke dag de wc schoon en 4 x per week een dweil door de kamers.
donderdag 27 september 2018 om 11:34
Misschien moet ik het anders zeggen. Ik zie smetvrezerigheid (dus niet per se de aandoening smetvrees maar alles wat er ook maar op lijkt) idd als een teken van laagopgeleid zijn. En dan bedoel ik niet per se iedere dag douchen (dat vind ik gewoon waterverspilling) maar meer dingen als elke dag stofzuigen en dweilen, de wc drie keer per dag poetsen, dat soort werk.
Maar goed. Dat is wat mij opvalt. Hoeft niet waar te zijn.
Maar goed. Dat is wat mij opvalt. Hoeft niet waar te zijn.