Ervaringen Open universiteit
dinsdag 25 september 2018 om 11:04
én de combinatie ervan met sociaal leven/thuissituatie/job.
Een rondje zoekwerk op het forum heeft me nog niet veel wijzer gemaakt.
Het zou leuk zijn als jullie ook even vermelden wat jullie dan gevolgd hebben en of het haalbaar is/was en of jullie uiteindelijk opgegeven hebben of integendeel geslaagd zijn!
Een rondje zoekwerk op het forum heeft me nog niet veel wijzer gemaakt.
Het zou leuk zijn als jullie ook even vermelden wat jullie dan gevolgd hebben en of het haalbaar is/was en of jullie uiteindelijk opgegeven hebben of integendeel geslaagd zijn!
dinsdag 25 september 2018 om 11:15
Hoi! Hier goede ervaringen. Ik heb de bachelor nog in de oude (geheel vrije) variant gedaan en de master in de iets meer gestructureerde variant. Ik vind het fijn dat ik op mijn eigen tempo kan studeren en zelf mijn tijdsplanningen kan maken. Dat kan nu volgens mij dus iets minder, maar ik merkte wel dat ik daardoor juist meer gemotiveerd raakte binnen de tijdstermijnen de modules af te ronden.
In de tussentijd fulltime gewerkt, zwanger geraakt, een kindje gekregen, weer aan het werk en mijn studie kunnen afronden. Houd er wel rekening mee dat een volledige opleiding (bachelor + master) waarschijnlijk iets langer duurt dan de opleiding aan een reguliere universiteit. Ik heb over het geheel, met vrijstellingen wegens vooropleiding, 8 jaar gedaan.
Met periodes heeft mijn studie wegens werk en sociaal stilgelegen, en het voordeel is dat je de studie daarna gewoon weer kan oppakken. Ik was wat huiverig over stagelopen en een baan na de studie wegens de positie van de OU in relatie tot de andere universiteiten, maar deze zorgen bleken nergens voor nodig te zijn!
Al met al heel positief. Wel moet je zelf voldoende wilskracht hebben om je tot studeren aan te zetten. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! Je mag me eventueel ook een pb sturen.
Over welke studie denk je na?
In de tussentijd fulltime gewerkt, zwanger geraakt, een kindje gekregen, weer aan het werk en mijn studie kunnen afronden. Houd er wel rekening mee dat een volledige opleiding (bachelor + master) waarschijnlijk iets langer duurt dan de opleiding aan een reguliere universiteit. Ik heb over het geheel, met vrijstellingen wegens vooropleiding, 8 jaar gedaan.
Met periodes heeft mijn studie wegens werk en sociaal stilgelegen, en het voordeel is dat je de studie daarna gewoon weer kan oppakken. Ik was wat huiverig over stagelopen en een baan na de studie wegens de positie van de OU in relatie tot de andere universiteiten, maar deze zorgen bleken nergens voor nodig te zijn!
Al met al heel positief. Wel moet je zelf voldoende wilskracht hebben om je tot studeren aan te zetten. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! Je mag me eventueel ook een pb sturen.
dinsdag 25 september 2018 om 11:29
Bedankt voor je open reactie!sunshinegirl1990 schreef: ↑25-09-2018 11:15Hoi! Hier goede ervaringen. Ik heb de bachelor nog in de oude (geheel vrije) variant gedaan en de master in de iets meer gestructureerde variant. Ik vind het fijn dat ik op mijn eigen tempo kan studeren en zelf mijn tijdsplanningen kan maken. Dat kan nu volgens mij dus iets minder, maar ik merkte wel dat ik daardoor juist meer gemotiveerd raakte binnen de tijdstermijnen de modules af te ronden.
ik heb ook begrepen dat je behalve de tentamens (waarvan je de data en tijdstippen binnen een vooropgesteld tijdperk zelf kan inplannen) geen enkele verplicht contactmoment hebt? wel aangewezen, niet verplicht vernam ik.
Wat je vertelt over je vooropgestelde angst in verband met stage en job ; Is de open universiteit voor sommige werkgevers dan minderwaardig ten opzichte van een andere universiteit? gelukkig dat jij hier dan iig geen nadelen aan hebt ondervonden.
dinsdag 25 september 2018 om 15:11
Sommige cursussen kennen wel verplichte contactmomenten, maar de meeste niet. Je ziet dat in de informatie staan als je de cursus wilt bestellen.
Met betrekking tot die angst. Veel universiteiten hebben samenwerkingsverbanden met diverse stagebedrijven. Dit heeft de OU niet. Als ik er aan terugdenk was dit waarschijnlijk meer een vooroordeel van mijzelf. Ik heb geen negatieve geluiden over de OU gehoord van werkgevers of bedrijven!
Met betrekking tot die angst. Veel universiteiten hebben samenwerkingsverbanden met diverse stagebedrijven. Dit heeft de OU niet. Als ik er aan terugdenk was dit waarschijnlijk meer een vooroordeel van mijzelf. Ik heb geen negatieve geluiden over de OU gehoord van werkgevers of bedrijven!
woensdag 26 september 2018 om 09:11
Jaren geleden heb ik bij de OU een los bachelorvak gevolgd en dat is toen goed bevallen. Ik zit nu met een kleine op komst te twijfelen om een schakelprogramma en een master bij de OU te gaan doen in plaats van mijn master op een gewone universiteit af te ronden. Leuk om mee te lezen dat je ook twijfelt om aan de OU te gaan studeren. Wil je een hele studie gaan volgen of alleen losse vakken? En heb je al een vooropleiding die aansluit bij je richting of moet je helemaal vanaf nul beginnen? Of het haalbaar is zal vooral liggen aan hoe graag je het wilt en of je goed bent in het vrijmaken van tijd om te studeren. Als je goed zelfstandig kan studeren zal het goed te doen zijn om het af te ronden. Het grote voordeel is dat het helemaal in je eigen tempo kan.
woensdag 26 september 2018 om 10:19
Hoi!
Ik studeer op dit moment aan de OU. Vorig jaar heb ik een schakeljaar gevolgd en met succes afgerond en inmiddels ben ik gestart aan de master.
Het 'eigen tempo' is er wel wat uit, hoor. Er zijn meer deadlines en vaste startmomenten gekomen. Voor mijzelf prettig, ik houd zo lekker het tempo erin. Maar anderen vinden dat vervelend.
Mijn situatie: getrouwd, twee kinderen op de basisschool en ik werk daarnaast 20 uur per week.
De OU staat voor mijn opleiding goed aangeschreven en is eerder een pré dan een belemmering bij het solliciteren.
Ik studeer op dit moment aan de OU. Vorig jaar heb ik een schakeljaar gevolgd en met succes afgerond en inmiddels ben ik gestart aan de master.
Het 'eigen tempo' is er wel wat uit, hoor. Er zijn meer deadlines en vaste startmomenten gekomen. Voor mijzelf prettig, ik houd zo lekker het tempo erin. Maar anderen vinden dat vervelend.
Mijn situatie: getrouwd, twee kinderen op de basisschool en ik werk daarnaast 20 uur per week.
De OU staat voor mijn opleiding goed aangeschreven en is eerder een pré dan een belemmering bij het solliciteren.
donderdag 27 september 2018 om 20:55
Hoi! bedankt voor je reactie. ik wil het wel heel graag en de motivatie is ook wel groot. Tijd vrijmaken zal wel lukken gezien ik hou van structuur en orde in mijn leven.Amy03 schreef: ↑26-09-2018 09:11Jaren geleden heb ik bij de OU een los bachelorvak gevolgd en dat is toen goed bevallen. Ik zit nu met een kleine op komst te twijfelen om een schakelprogramma en een master bij de OU te gaan doen in plaats van mijn master op een gewone universiteit af te ronden. Leuk om mee te lezen dat je ook twijfelt om aan de OU te gaan studeren. Wil je een hele studie gaan volgen of alleen losse vakken? En heb je al een vooropleiding die aansluit bij je richting of moet je helemaal vanaf nul beginnen? Of het haalbaar is zal vooral liggen aan hoe graag je het wilt en of je goed bent in het vrijmaken van tijd om te studeren. Als je goed zelfstandig kan studeren zal het goed te doen zijn om het af te ronden. Het grote voordeel is dat het helemaal in je eigen tempo kan.
De bedoeling was om een volledige studie te gaan volgen. ik twijfel nog tussen 2, het nadeel van een breed interesseveld te hebben. Leuk om te kunnen spreken met een gelijkgestemde ziel. Heel moedig van je om ook tijdens de ZS met je eigen toekomst bezig te zijn. Een master behalen is niet niks, superleuk om te lezen! girl power!
donderdag 27 september 2018 om 20:57
leuk om een positieve ervaring te lezen, en te lezen dat het zich- in jouw geval- laat combineren met een gezin én werk! hopelijk helpen de toffe reacties me om de juiste keuzes te maken.Verkademeisje schreef: ↑26-09-2018 10:19Hoi!
ik denk ook wel dat de deadlines een motivatie kunnen zijn om het tempo en de regelmaat erin te houden.