's ochtends verbouwen

28-09-2018 08:59 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha allemaal,

ik woon in een monumentaal (dus gehorig) appartement. Een van mijn buren is aannemer, hij woont een paar huizen verderop en heeft nu ook het huis naast mij gekocht. Het hele huis wordt as we speak gestript en gaat gerenoveerd worden. Ze gaan geloof ik tot april bezig zijn.
Ze zijn nu zo'n maand bezig, eerst was het vooral puin door de koker storten aan de voorkant maar nu gebeuren er ook dingen met hamers en boormachines..de echte verbouwingsgeluiden dus. En je hoort het echt hard in mijn huis, met name ook in de slaapkamer.

Ze beginnen stipt om 7.30. Voor mij is dat vroeg, en ik begin er langzaamaan een beetje gestresst van te raken dat ik elke ochtend wakker schrik van de herrie. Ik werk normaal gesproken weleens thuis, dat kan al niet meer. Prima, ik heb ook een werkplek elders, maar het begint me wel te frustreren dat ik 's ochtends niet even rustig kan opstarten. Maar is 7.30 ook echt vroeg of stel ik me gewoon aan?

Wat vinden jullie een normale tijd om 's ochtends te beginnen?

Mijn buurman is een toffe peer, dus ik zou er wel met hem over in gesprek kunnen, maar wil graag eerst weten of ik niet zit te zeuren.
helena2 schreef:
28-09-2018 09:36
Dit vind ik wel echt belachelijk...
Sterkte!
Thanks. Ik word vooral doodmoe van alle verbouwingsgeluiden, ik werk ook nog eens vanuit huis, dus weinig tegen te doen. Half acht beginnen, daar droom ik van!
dolfje schreef:
28-09-2018 09:26
Ik vind het een achterlijke tijd. Wat is de reden dat ze in dat vakgebied( en ook de plantsoenendienst etc) zo vroeg beginnen en om 16.00 klaar zijn? Wie heeft dat bedacht? Waarom kan het niet gewoon van 9.00-17.00?

Sja, wie heeft bedacht dat van 9.00 - 17.00 uur een normale tijd was? Boeren stonden altijd al zo vroeg op.
Later is nu
Dreamer schreef:
28-09-2018 09:41
Sja, wie heeft bedacht dat van 9.00 - 17.00 uur een normale tijd was? Boeren stonden altijd al zo vroeg op.
In het geval van de boeren zal het wel begonnen zijn met opstaan als het licht werd en de dieren en het land verzorgen. Toen er nog geen electrisch licht was etc. Met de kippen op stok etc.
Maar dan nu waarom de bouwvakkers etc zo vroeg en op kantoor en school winkels etc dan niet? Wat is daar de reden voor?
Is een normale tijd, helaas. Bij mijn buren begon het ook om 7 uur 's ochtends. Gelukkig was het met een maand of 3 wel klaar, maar nu zijn ze 2 huizen verderop bezig.

Ik werk ook vanuit huis dus ik snap heel goed hoe vervelend het is om de hele dag in de herrie te moeten zitten.
dolfje schreef:
28-09-2018 09:47
Maar dan nu waarom de bouwvakkers etc zo vroeg en op kantoor en school winkels etc dan niet? Wat is daar de reden voor?
Het is natuurlijk ook gewoon praktisch om klussen op tijd te starten in geval van deadlines, overwerk etc. Dan heb je aan het einde van de dag nog wat marge.
dolfje schreef:
In het geval van de boeren zal het wel begonnen zijn met opstaan als het licht werd en de dieren en het land verzorgen. Toen er nog geen electrisch licht was etc. Met de kippen op stok etc.
Nou ja, op zich is het wel handig als dat een beetje gespreid is natuurlijk, ook ivm de spits bijvoorbeeld.
dolfje schreef:
Ik vind het een achterlijke tijd. Wat is de reden dat ze in dat vakgebied( en ook de plantsoenendienst etc) zo vroeg beginnen en om 16.00 klaar zijn? Wie heeft dat bedacht? Waarom kan het niet gewoon van 9.00-17.00?

Om de drukte op de weg te verspreiden.
Tiana_76 schreef:
28-09-2018 10:06
Het is natuurlijk ook gewoon praktisch om klussen op tijd te starten in geval van deadlines, overwerk etc. Dan heb je aan het einde van de dag nog wat marge.
Dit idd. Ik zit sinds maart volop in een verbouwing en bij mij begonnen de bouwvakkers rond 6.45 uur. Soms iets eerder, soms iets later. En vaker wel dan niet eindigde hun dag pas tegen 16.30 uur. Ze hielden zich overigens wel heel strikt aan pauzetijden (gelukkig!). En ook ik werk vanuit huis, dus idd niet praktisch allemaal. Gelukkig is hier de ergste herrie voorbij, maar zelfs als je het zelf laat doen, word je er al behoorlijk gestresst van met al die herrie.
Ik zou eerst even kijken hoe laat ze aankomen.

De meeste bouwvakkers zijn best bereid om 's ochtends rekening met de buren te houden. De betere bedrijven beginnen de dag met wat kleinere klusjes die minder geluid maken.

Maar als ze al om 6:30 / 6:45 beginnen, dan zijn die klusjes om 7:30 wel op, en dat is inderdaad een vri j 'normale' tijd om geluid te gaan maken.

Als ze pas om 7:30 beginnen, dan kun je ze best vragen of ze het eerste half uur wat rustiger aan kunnen doen, en hun drilboren en slijptollen pas vanaf 8:00 willen gebruiken.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Heb me dat ook vaak afgevraagd, waarom de bouw altijd zo vroeg begint inderdaad. Het zal wel vooral zijn om drukte op de weg te vermijden, je ziet ze heel vaak ook al rond half 4 in hun busjes op de snelweg naar huis racen (niet allemaal natuurlijk, maar veel racen echt wel).
Als de werklui bij jou naast niet van heel ver hoeven komen, kunnen ze misschien wel rekening me je houden. Je zou dan bijvoorbeeld af kunnen spreken dat ze op twee dagen in de week later beginnen. Maar ik snap ook dat je niet wilt zeuren. Echter, tot april elke doordeweekse dag veel vroeger gewekt worden dan je zou willen... poeh... Helpen oordoppen je? Ik gebruik die zelf sinds een jaar en heb er veel baat bij.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
standaard tijd.. Hier vlakbij zijn ze bezig een huis te verbouwen.. Ruim voor zomervakantie al gestart . Iedere ochtend rond 0700 uur begint het .. Hameren, zagen, beton storten, kraanwagen.. noem het maar.. lawaai..Het mag.. leuk ? Nee.. maar ja.. het is niet anders.. Ze zullen ooit wel klaar zijn.
Sommige bouwvakkers klussen ook in de middag zwart bij, dat kan natuurlijk niet met 'normale' werktijden.
dolfje schreef:
omdat het zo'n beetje de enige beroepsgroep die wél begrepen heeft dat spreiding van werktijden helpt tegen files. als je dagelijks een uur naar de bouw moet rijden dan doe je dat dus voor de files uit
En doooooor!
MokThee schreef:
28-09-2018 09:34
Ik ben jaloers. Ik woon al sinds februari bovenop een bouwplaats (winkelpand onder me wordt verbouwd), en ze starten soms om half zes. Vanochtend ook.
Dat mag dus niet. Half zes is wel heel erg vroeg, ik zou daar toch over aan de bel trekken.
Dreamer schreef:
28-09-2018 09:41
Veel bouwvakkers werken van 7.30 tot 17.00 uur.
Voor doordeweeks vind ik het een normale tijd. Je kunt natuurlijk vragen of je kunnen beginnen met de klussen die minder herrie maken, maar dat is ook niet altijd mogelijk. Ik snap wel dat het vervelend is overigens. Wij woonden in een gebied waar mensen zelf hun huizen bouwen en dat betekent ook in het weekeinde herrie. Dat vond ik, toen we nog geen kinderen hadden, best irritant soms. Nadat we kinderen hadden, speelde het probleem niet meer zo.

Weet je ook hoelang de verbouwing gaat duren? Soms helpt het ook als je weet wanneer je weer rust hebt.
Sorry, staat al in de OP lees ik nu.
Oordopjes indoen, die gaan het geluid verzachten. Ik vind half 8 nog een redelijk uur. Ik ben het gewoon dat ze in de bouw vroeger beginnen.
fotoroid schreef:
28-09-2018 09:03
Ik weet niet of hier officiële regels en wetten voor zijn, maar ik zou het zelf ook echt niet fijn vinden om elke dag stipt 7.30 herrie te horen. Hoewel bouwvakkers, stratenmakers etc. altijd vroeg beginnen.

Ik zou gewoon even met de buurman gaan praten en vragen of jullie in overleg tijden kunnen bepalen waarin hij wel mag verbouwen. Hij moet ook gewoon zijn verbouwingen kunnen doen natuurlijk, maar jij moet ook kunnen werken mocht dat nodig zijn. Ik denk dat je daar ik goed overleg wel uit kunt komen.
Huh ? Hij heeft ws gewoon mensen die in de bouw werken erbij, moeten die dan later beginnen en later stoppen omdat er iemand langer wil slapen, het moet niet gekker worden!!!
pipootje schreef:
28-09-2018 14:55
Huh ? Hij heeft ws gewoon mensen die in de bouw werken erbij, moeten die dan later beginnen en later stoppen omdat er iemand langer wil slapen, het moet niet gekker worden!!!
haha ja dat ben ik helemaal met je eens, dat vind ik te ver gaan ;)
ik ken al zijn werknemers ook, zijn allemaal leuke lieve gasten, ze doen ook alle klussen in mijn huis
(hij is de vaste aannemer van mijn huisbaas)
ik heb sowieso geen zin om de vervelende zeurende buurvrouw te worden dus!

het contact is heel goed dus ik ga iig even pijlen of ze de stillere klussen kunnen proberen vroeg te doen als dat binnen de planning past

verder ga ik idd sowieso met oordoppen slapen om te kijken of dat helpt, en mn wekker om 7.20 zetten en kijken of ik mn ritme aan kan passen
ik merk al dat ik steeds vroeger naar bed ga, gelukkig werk ik de avonden/nachten niet meer.

misschien komt deze stress ook omdat er de hele zomer is geheid aan de overkant, en daarvoor een compleet nieuw blok is opgetrokken aan de achterkant..en binnenkort gaan ze weer herstelwerkzaamheden in de straat uitvoeren wat ik weet niet hoe lang gaat duren. voel me langzaam een beetje ingesloten tussen alle bouwwerkzaamheden inmiddels, het ene is net klaar en het volgende begint.
Maar goed dat is de bijwerking van midden in de stad wonen, uiteindelijk. En de buurt wordt er wel leuker van ;)

bedankt voor al jullie reacties, nu weet ik in ieder geval dat het een normale tijd is :)
dolfje schreef:
Ha dat weet ik toevallig! Het verkeer! Ze moeten vaak met bussen of ander groot materieel rijden en dan is voor de drukte uit gewoon het beste. Zo'n bouw generator uit de vrachtwagen tillen levert zo veel stress op als iedereen om 8 uur daarachter staat te wachten :D Ook cement en beton in van die grote balen is geen doen als de rest naar zijn werk wil.
Btw ik vind 7.30 een hoerentijd maar wel schappelijk voor bouwen hoor. Bij mijn vorige huis kwamen ze op het onzalige idee om al om 6 uur!! te beginnen. Dat mag niet gelukkig en daar heb ik ze ook op aangesproken. Zachte geluiden bestaan niet in een gehorig pand helaas.
Pinda-Kaas schreef:
28-09-2018 19:24

verder ga ik idd sowieso met oordoppen slapen om te kijken of dat helpt, en mn wekker om 7.20 zetten en kijken of ik mn ritme aan kan passen
Het kan wel even zoeken zijn naar wat de fijnste oordopjes voor je zijn. Ik heb heel lang geen oordoppen in willen hebben, omdat ik eigenlijk alleen die foam dingetjes kende. Die zitten bij mij niet goed en ik hoor er rare geluiden door. Maar toen achterburen een hond namen die vaak in de tuin ligt te janken (wat ik heel zielig vind voor het dier, al veel aan proberen te doen maar dat is een ander verhaal) en mijn man bovendien erger ging snurken, ben ik toch oordoppen gaan proberen. Na wat zoekwerk vind ik persoonlijk nu van die wasbolletjes het fijnst. Ze zitten per 6 of 8 in een klein blikje. Per stuk zijn ze te groot voor mijn oren, dus ik trek ze doormidden en gebruik per oor een half bolletje. Voor ik het licht uit doe hou ik ze een poosje in mijn hand zodat ze zachter worden en doe ze dan in.
Je kunt ook oordoppen op maat laten maken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dankje voor de tip yella! ik heb gelukkig hele fijne oordoppen, omdat ik misofonie heb heb ik die weleens nodig ;)
ik vind oordoppen snachts nogal spannend omdat ik heel bang ben dan door mijn wekker heen te slapen, maar daar ligt dan een schone taak voor mijn vriend denk ik haha
Pinda-Kaas schreef:
28-09-2018 23:48
Dankje voor de tip yella! ik heb gelukkig hele fijne oordoppen, omdat ik misofonie heb heb ik die weleens nodig ;)
ik vind oordoppen snachts nogal spannend omdat ik heel bang ben dan door mijn wekker heen te slapen, maar daar ligt dan een schone taak voor mijn vriend denk ik haha
Je hebt wekkers waarbij je een trilplaatje onder je kussen legt.
Pinda-Kaas schreef:
28-09-2018 23:48
Is mij echt nog nooit overkomen dat ik door mijn wekker sliep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven