Werk & Studie alle pijlers

Pesten

01-10-2018 11:16 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om maar met de deur in huis te vallen: ik word gepest.

Mijn collega's steken niet onder stoelen of banken hoe weinig zij mij waarderen. Wegens een acute ziekenhuisopname en het daaropvolgende hersteltraject ben ik enkele weken niet op het werk verschenen. Nu ik weer terug ben, wordt er openlijk besproken wat voor een nietsnut en kostenpost ik wel niet ben. Daarnaast worden worden de specifieke voorwaarden van mijn arbeidsovereenkomst, mijn salaris en zelfs mijn ziekte gewoon besproken door collega's die daar helemaal geen inzicht in zouden moeten hebben.

Ik snap dat ik dit moet aankaarten. De verstandhouding met mijn manager is in principe prima, maar wanneer ik ertoe overga om dit daadwerkelijk te melden, voorzie ik dat het een welles-nietes-spelletje wordt. Ik kan tenslotte niets bewijzen. Daarnaast weet ik niet zeker wie ik kan vertrouwen, aangezien iemand mijn collega's kennelijk inzicht in mijn arbeidsovereenkomst heeft gegeven.

Wat kan ik doen? Mijn positie hier lijkt me onhoudbaar geworden, maar met het oog op mijn inkomen kan ik zelf de stap niet zetten om hier weg te gaan voordat ik iets anders heb gevonden. Ik ben uiteraard op zoek, maar in de tussentijd blijft de situatie op bij het huidige werk aan mij vreten.
Wat een nare situatie! Is er een vertrouwenspersoon op werk met wie je kan praten? Of de bedrijfsarts?
Pivot! PIVOT!!!
De eerste stap.
Zet het voor jezelf eerst eens rustig op papier.
Bijvoorbeeld:
- Collega's Marleen en Mehmet (die geen personeelsconsulent zijn en niets met Peoplesoft te maken hebben) hebben zaken over mijn AO gemeld op 24 september.
- Collega Mia zei aan de lunchtafel: "Salyut is een nietsnut." op 28 september.

Maak het concreet. Wie, waar, wanneer.
KitKeller schreef:
01-10-2018 11:29
Wat een nare situatie! Is er een vertrouwenspersoon op werk met wie je kan praten? Of de bedrijfsarts?
Op papier wel, maar ik weet echt niet meer wie ik wel of niet kan vertrouwen.
Caitriona* schreef:
01-10-2018 11:30
De eerste stap.
Zet het voor jezelf eerst eens rustig op papier.
...
Maak het concreet. Wie, waar, wanneer.
Goed advies dat ik zeker ga opvolgen voor mijn eigen overzicht. Ik denk alleen niet dat het per se meerwaarde heeft als het uiteindelijk aankomt op hun woord tegen het mijne.
Ik zou dit zeker melden bij een vertrouwenspersoon want iemand vindt het een goed idee tegen alle AVG afspraken in, om jouw gevoelige persoonlijke informatie met jan en alleman te delen. Dus officieel melden, en laat hen onderzoek doen.

Klopte de informatie exact of is het een vrij standaard iets dat voor mensen die met jouw ervaring etc altijd zo ongeveer geldt?
Wat een nare situatie :hug:
Ik ken het helaas, ik ben ook gepest. Ik heb het vrij snel met de teamleider besproken, en ze wist dat het geen fijn team was, maar ze kon er niets aan doen. Ik moest maar wat zelfverzekerder worden, dan zou het helemaal goed komen. Tijdens een vergadering heb ik op aanraden van teamleider het in de groep gegooid, hoe ik me voelde, maar daar werd wat lacherig op gereageerd.
Om lang verhaal kort te maken, het pesten en buitensluiten werd steeds erger, waardoor ik een maand thuis heb gezeten. Ik trok het echt niet meer, was 5 kilo afgevallen van de stress, sliep amper. Uiteindelijk mocht ik op andere tijden gaan werken, zodat ik mijn collega's niet zou zien. In die tijd had ik mijn ontslag ook ingediend. Was een groot risico maar ik had al bij verschillende bedrijven gesolliciteerd en kon al snel beginnen bij een andere baan, waar ik in een heel warm bad terecht kwam.
Ik sluit me aan bij Caitriona, zet het op papier.
Veel succes, hopelijk vind je snel wat anders :hug:
Dit moet je eerst bij je LG aankaarten. Gewoon, zoals je het hier ook neerzet zonder er te moeilijk over te denken. Geef aan dat dit op je gezondheid slaat, slecht slapen, nerveus e.d en dat er echt iets aan gedaan moet worden.

Dat is de eerste stap.
En ga niet het gesprek aan met je LG met de gedachte: Het zal toch wel niet helpen, ze zal me wel niet geloven en de anderen zullen wel gelijk krijgen.
Als jij die gedachte uitstraalt , waarom zou je LG dan iets anders zien
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
01-10-2018 12:02
En ga niet het gesprek aan met je LG met de gedachte: Het zal toch wel niet helpen, ze zal me wel niet geloven en de anderen zullen wel gelijk krijgen.
Als jij die gedachte uitstraalt , waarom zou je LG dan iets anders zien
Ik ga er niet van uit dat ik niet geloofd word. Ik verwacht alleen dat de desbetreffende collega's één front zullen vormen en dat mijn leidinggevende zonder concreet bewijs aan handen en voeten gebonden zal zijn.
Wat een stelletje niet zelfverzekerde roddelaars. Pesten komt helaas veel voor, ook op de werkvloer. De pesters zouden moeten worden aangepakt met een training.
Daarnaast is er een 'datalek', onder de nieuwe AVG is persoonlijke informatie zeer streng bewaakt. Je kunt via deze ingang ook een punt maken bij de leidinggevende als die er niets aan wil doen. Als je een rechtsbijstand verzekering hebt kun je vast advies inwinnen.
Wat je ook kunt doen is één op één je collega's spreken. Wat er gebeurd is met een ziekte, hoe het hun op het werk heeft beïnvloed, etc. Niet in het team maar persoonlijk en vlak na elkaar. Praat ook vooral over hen, hoe het met ze gaat, over hun leven.

Laat het je niet raken, het ligt aan hun zelfbeeld en niet aan jou! Een andere baan zoeken is misschien wel de beste oplossing dus dat zou ik mee aan de slag gaan. Mensen zijn kuddedieren en pesten laten stoppen is zeer moeilijk. Overstappen voordat je eigenwaarde een deuk oploopt is het beste.
Heel vervelend TO, maar de enige manier op pestkoppen voor goed en altijd de mond te snoeren is om ze een koekje van eigen deeg te geven.
Gewoon op een slimme manier op hun plek zetten. Natuurlijk ook even bij je LG melden maar ik vind het sowieso vreemd dat zij prive details van jou weten.
in wat voor omgeving/bedrijf werk je? Dit komt heel onprofessioneel over.
Salyut schreef:
01-10-2018 12:10
Ik ga er niet van uit dat ik niet geloofd word. Ik verwacht alleen dat de desbetreffende collega's één front zullen vormen en dat mijn leidinggevende zonder concreet bewijs aan handen en voeten gebonden zal zijn.
Hij heeft helemaal geen bewijs nodig om actie te ondernemen. Is toch logisch dat zij gaan ontkennen of verdraaien? Dat weet je LG ook wel. Je gaat toch niet voor niets, zoiets bij hem melden?

Ik zou me er niet door weerhouden.
Jeetje wat erg... Zit leidinggevende niet bij jullie of doen ze het heel sneaky achter de rug om? Ik zou het toch echt aankaarten bij je leidinggevende. Bah wat een nare mensen zijn er toch. Sterkte
Je moet alle gesprekken zoveel mogelijk opnemen. Dan kunnen ze het niet ontkennen dat ze het gezegd hebben of dat je er dingen bij verzonnen hebt. En ja opnemen mag, is ook rechtsgeldig. Alleen in een strafzaak niet( en dat is hier niet het geval).
Kan iedereen elkaars contract in zien of is dat iets dat bij iemand met hoger clearance enkel mogelijk is? want dan is het helemaal niet zo'n goed plan om het met je LG te bespreken, want die kan zelf de bron zijn. Ik zou LG gewoon vertellen dat je een afspraak gaat maken met de vertrouwenspersoon en je die en die tijd even niet bereikbaar bent voor werk.

ik weet niet met welke systemen jullie werken voor salaris admin en personeelsadmin, maar het is makkelijk terug te halen wie wat heeft bekeken.

ik neem maar even aan dat je niet ergens werkt waar ze nog met mappen werken.
strikjemetstippels schreef:
01-10-2018 12:32
Kan iedereen elkaars contract in zien of is dat iets dat bij iemand met hoger clearance enkel mogelijk is? want dan is het helemaal niet zo'n goed plan om het met je LG te bespreken, want die kan zelf de bron zijn. Ik zou LG gewoon vertellen dat je een afspraak gaat maken met de vertrouwenspersoon en je die en die tijd even niet bereikbaar bent voor werk.

ik weet niet met welke systemen jullie werken voor salaris admin en personeelsadmin, maar het is makkelijk terug te halen wie wat heeft bekeken.

ik neem maar even aan dat je niet ergens werkt waar ze nog met mappen werken.
Ja, en? Waarom zou je het dan niet zeggen? Juist dan! We zitten niet in Korea dat je je mond niet open mag doen tegen de LG. Hij kan ool fouten maken en juist hij zou dat niet mogen vanuit zijn positie.

Aan een vertrouwenspersoon heb je niets. Dat is enkel een luisterend oor.
Ksenija schreef:
01-10-2018 12:44
Ja, en? Waarom zou je het dan niet zeggen? Juist dan! We zitten niet in Korea dat je je mond niet open mag doen tegen de LG. Hij kan ool fouten maken en juist hij zou dat niet mogen vanuit zijn positie.

Nee, dat is dus niet zo. Een groter bedrijf heeft ook gewoon een integrity officer of iemand die speciaal voor AVG staat opgesteld.

Ik heb het niet over 'mogen', maar gewoon de meest voor de hand liggende conclusie trekken dat iemand met een bepaalde autorisatie behorend tot in kunnen zien van een contract van werknemers (LG dus) die zooi deelt met anderen.

En dan mogen ze op straffe van een boete of hey, een mooie vergoeding aan TO ook, gaan uit zoeken wie de wet overtreedt. Want dat is het gewoon als iemand inzage kan krijgen in jouw gevoelige persoonsgegevens zonder dat die daar toegang tot hoort te hebben, en iemand die het actief deelt is al helemaal fout.

ik weet niet wat voor bedrijf jij werkt maar ik gok zo maar dat het jouwe ook zo'n figuur heeft die zich bezig houdt met data lekken en AVG.
Goede adviezen al op een rijtje.
Wat een rotsituatie.
Ik persoonlijk heb schijt aan wat mensen van me denken te weten, ik zou meer moeite hebben met het niveau van deze mensen.
Ik weet niet of je dit durft maar:
Ik zou zeggen dat ze helemaal verkeerd geïnformeerd zijn, en zo uit ze proberen te pulken wat ze weten en waar ze die info vandaan hebben.
Wie weet is er eentje wel zo suf om je te intimideren met wie diegene kent en hoeveel hij weet.
Zo heb ik bij een vorige werkgever een man aangepakt en dat werkte heel goed. Eerst een beetje boos maken en daarna siste die me toe dat hij die en die kende en dat hij ook.... wist.
Ik heb hem daarna heel droogjes gevraagd: goh. En waarom denk je dat die en die jou leugens vertelt? Het is namelijk niet waar.
(Was het dus half, hij had duidelijk zelf er van alles bij verzonnen maar welk deel niet en wel ging ik hem niet aan zijn neus hangen natuurlijk).
Ik ben naar diegene die het had verteld toegegaan en dat was een... Informatief gebeuren
(lees shitshow. Zo iemand die lachend in je gezicht liegt, schijt eraan heeft dat je dat weet want hij denkt het zich te kunnen veroorloven. Dat lachen duurde niet lang).
Niet lang daarna was ik er gelukkig weg.
Ksenija schreef:
01-10-2018 12:44
:rofl: je moest eens weten
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Salyut schreef:
01-10-2018 12:10
Misschien ook een idee om ook deze twijfels met je leidinggevende te bespreken en aan te kaarten dat je niet weet hoe serieus dit genomen gaat worden in de groep en óf er ook wat aan te doen is, maar dat je er in ieder geval met hem/haar over wilde praten. Het zal je teamleider toch ook opvallen dat het vreemd is dat de rest één front is tegen jou (dat zou je punt eigenlijk al bewijzen). Er is echt wel een kans dat je teamleider doorheeft dat het een slangennest is.

Misschien kun je beginnen met het aankaarten bij de teamleider dat er details uit je arbeidsovereenkomst door je collega's besproken worden tijdens de lunch. Het pesten/de overige punten kun je dan misschien voorlopig achterwege laten? Dit is namelijk concreter en harder te maken dan buitensluiting, wat natuurlijk ook vreselijk is. Maar inbreuk op privacy heeft waarschijnlijk ook meer "gevolgen" voor de betrokkenen dan buitensluiting, lijkt me.

De rest heeft al hele goede adviezen gegeven. Het spijt me dat dit je overkomt!
01-10-2018 12:49
Nee, dat is dus niet zo. Een groter bedrijf heeft ook gewoon een integrity officer of iemand die speciaal voor AVG staat opgesteld.

Ik heb het niet over 'mogen', maar gewoon de meest voor de hand liggende conclusie trekken dat iemand met een bepaalde autorisatie behorend tot in kunnen zien van een contract van werknemers (LG dus) die zooi deelt met anderen.

En dan mogen ze op straffe van een boete of hey, een mooie vergoeding aan TO ook, gaan uit zoeken wie de wet overtreedt. Want dat is het gewoon als iemand inzage kan krijgen in jouw gevoelige persoonsgegevens zonder dat die daar toegang tot hoort te hebben, en iemand die het actief deelt is al helemaal fout.

ik weet niet wat voor bedrijf jij werkt maar ik gok zo maar dat het jouwe ook zo'n figuur heeft die zich bezig houdt met data lekken en AVG.
Er is hier geen sprake van het "lekken" van data, maar gewoon ouderwets geroddel. Komt bij de grootste werkgevers voor en dat boete gebeuren gaat echt niet gebeuren. En een vertrouwenspersoon is niet veel meer dan een luisterend oor die tips aandraagt. Lijkt mij constructiever de LG en daarna vooral HR te betrekken. Het probleem is niet enkel dat er informatie gedeeld is.
JollyRider schreef:
01-10-2018 13:04
:rofl: je moest eens weten
Jammer dat je weer geen constructieve bijdrage hebt, maar alleen wat neer kompt plempen.
Ksenija schreef:
01-10-2018 14:59
Er is hier geen sprake van het "lekken" van data, maar gewoon ouderwets geroddel. Komt bij de grootste werkgevers voor en dat boete gebeuren gaat echt niet gebeuren. En een vertrouwenspersoon is niet veel meer dan een luisterend oor die tips aandraagt. Lijkt mij constructiever de LG en daarna vooral HR te betrekken. Het probleem is niet enkel dat er informatie gedeeld is.
Dat is het wel als mensen het arbeidscontract van TO hebben bekeken. Je hoeft dat als bedrijf echt niet per post rond te sturen om het te betitelen als lek en verboden onder AVG. Hier: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... nsgegevens

maar goed Jolly heeft er geloof ik het meest verstand van, ik heb er ook veel mee te maken maar dan op een andere manier.
wikileaks
01-10-2018 15:02
Dat is het wel als mensen het arbeidscontract van TO hebben bekeken. Je hoeft dat als bedrijf echt niet per post rond te sturen om het te betitelen als lek en verboden onder AVG. Hier: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... nsgegevens

maar goed Jolly heeft er geloof ik het meest verstand van, ik heb er ook veel mee te maken maar dan op een andere manier.
Je richt je nu alleen daarop en dat is niet de kern van het probleem. Leuk, dat het je werk is, maar zo werkt het niet overal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven