Welke kleurpotloden?

01-10-2018 12:18 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames!

Ik wil graag beginnen met kleuren :)
Nou zou ik heel graag de potlodenset Prismacolor Premier met 150 potloden kopen, maar die is echt enorm prijzig, 140 euro of meer..
Ik heb ook de doos van Derwent Procolour met 72 potloden gezien voor rond de 90 euro, maar ik heb het idee dat daar niet zoveel huidskleur potloden inzitten.

Heeft iemand ervaring met potloden kopen en tips voor mij?
En eventueel tips betreffende het kleuren zelf?

Ik krijg volgende maand het Pop Manga Coloring Book van Camilla d'Erricco en ik probeer me alvast zo goed mogelijk voor te bereiden :$
Je kunt best beginnen met gewone bruynzeelpotloden en als je dan kleuren echt leuk lijkt te vinden overstappen op wat duurdere potloden en de bruynzeels voor de kinderen die op bezoek komen bewaren.

De prismadoos is uiteindelijk helemaal niet zo duur, minder dan een euro per potlood, maar als je na 3x kleuren nooit meer kleurt is dat wel een beetje zonde van die grote doos inderdaad.

als je graag met huidskleur potloden kleurt, dan kun je ook een kleiner blikje kopen met alleen die kleuren erin. Derwent heeft dat volgens mij sowieso.

Ik heb intussen 2 dozen met 120 kleuren, maar ik ben uiteindelijk overgehaald door man omdat ik wel meer dan die 3x kleurde.
Uiteindelijk vind ik die boxen niet fijn werken, en staan alle potloden, krijtjes, kwasten, stiften, messen enz. in potten, vazen, kokers e.d. Neemt het minste plaats in, en je hoeft niet elke keer zo’n doos uit de kast te halen.
Voor meer info kun je hier gaan lezen :

overig/kleuren-voor-volwassenen-deel-2/ ... ges/378131

Veel plezier!
Bedankt voor de tips!

Ik heb hier nog een doos Bruynzeel potloden liggen van meer dan 20 jaar oud haha. Die kan ik inderdaad ook eerst proberen, maar weet niet of die goed mengen. Ik vond tekenen vroeger altijd erg leuk, hopelijk nu nog steeds.

Op kleur in potten sorteren is misschien ook een goed idee :) Alleen is een doos denk ik overzichtelijker. Maar ik heb nog geen ervaring, dus dat moet ik nog even bekijken.

En bedankt voor de link naar het topic. Ik ga gelijk even kijken!
Ik heb een doos van Faber Castle met 36 potloden. Ik ben er dolgelukkig mee. Huidskleur maak ik zelf, want er bestaat in mijn ogen niet zoiets als huidskleur. Alles tussen wit en zwart en geel en rood is huidskleur. Met Faber castle kun je heel mooi in laagjes werken, dat kan met bruynzeel niet.
Ik gebruik verschillende merken. Derwent, fc en nog wat setjes.

Ik zou idd beginnen met die bruynzeel-potloden. Als je het dan leuk vindt kun je altijd andere/betere potloden kopen. Koop in geen geval het emmertje kleurpotloden van de Hema, die zijn slechter dan slecht.

Qua huidskleur zitten er een paar bruikbare kleuren in de bruynzeel-45-doos, en anders zou je kunnen overwegen om het huidskleur-setje van Derwent aan te schaffen.

Ook een optie: een speciaalzaak op dit gebied binnen lopen en daar verschillende potloden uitproberen om erachter te komen wat je fijn vindt.
Prismacolor in de gaten houden op Amazon. Daar gaan ze voor 75 dollar af en toe. Maar het is een breekbaar potlood dus je moet daar maar zin in hebben.

Voor in een kleurboek hoeven je potloden niet kleurecht te zijn. Dus het gaat alleen om het prettig kleuren. Imo heb je dan geen professionele set a la caran d’ache of Faber castell nodig.
Levade schreef:
01-10-2018 18:48
Prismacolor in de gaten houden op Amazon. Daar gaan ze voor 75 dollar af en toe. Maar het is een breekbaar potlood dus je moet daar maar zin in hebben.

Voor in een kleurboek hoeven je potloden niet kleurecht te zijn. Dus het gaat alleen om het prettig kleuren. Imo heb je dan geen professionele set a la caran d’ache of Faber castell nodig.
Wat bedoel je daarmee? Dat ze niet vervagen door het licht?

Ik vind Faber castell wel echt lekkerder kleuren dan ‘gewone mensenpotloden’.

Ik ben wel eerst gewoon met Bruynzeel en daarna een blikje Kohinoor begonnen.
Ben ik met je eens, kleurt voor geen meter de goedkope potloden als je de echte gewend ben. Gewone huistuinenkeukenpotloden zijn vaak harder, glaziger, geven minder kleur af etc.

Kleurecht is inderdaad dat ze niet of nihil verkleuren door licht.

Faber castell heb je ook nog gradaties in.

Derwent is een leuke middenklasse in mijn ogen. Ligt er uiteraard ook aan welke versie.

Soms hebben ze leuke acties bij teken en schilder zaken. Vind je online niet erg is Gerstaecker goedkoper dan de meeste nl sites en Jacksons in de UK is mijn favoriet.

(Note ik gebruik ze niet voor kleurboeken maar voor betaalde opdrachten, mijn eisen zijn iets anders)
Nogmaals bedankt voor alle tips!

Ik heb mijn Bruynzeels net even getest, maar ze kleuren niet superlekker naar mijn idee. Ben natuurlijk niks gewend, maar op de tutorials op youtube lijkt het mengen toch een stuk makkelijker te gaan.

Ik ga de prijzen rond de feestdagen en Black Friday even in de gaten houden. Dan ga ik waarschijnlijk toch voor de Prismacolor doos vanwege de "huidskleuren" en verschillende tinten grijs.

Lichtvast is voor mij inderdaad niet echt een issue.
Afbeelding

Afbeelding
Levade, puur uit nieuwsgierigheid, wat voor tekeningen maak jij zoal? :)
Derwent procolour is best mooi, maar het nieuwste paradepaardje van ze en qua lichtechtheid teleurstellend helaas. Qua prijs/kwaliteit zou ik ze niet als eerste op je lijstje zetten.

Heb je al iets geprobeerd? Ik heb bijvoorbeeld ook met bruynzeel kinderpotloden gewoon portretten getekend die er nog steeds prima uit zien.

Wil je zachte potloden om prettig te kleuren? harde potloden voor meer detail?

Prismacolor is heel zacht, ik vind ze geweldig aanvoelen, geweldige selectie kleuren ook (lichtechtheid is te slecht helaas)
Coloursoft van derwent is ook heel zacht maar de kleurdekking is minder en voornamelijk ‘felle’ kleuren.
Dan heb je nog de artist lijn, studio, drawing..
caran dache heeft de Pablo die veel gebruikt wordt en de luminance als absolute topper. Geweldig potlood.
Faber castell heeft de polychromos die erg populair is. Mooie kleuren, wat minder uitbundig, consistente kwaliteit, medium qua hardheid.

Ik teken portretten van mens en dier in opdracht in verschillende media waaronder kleurpotlood.
Ik heb zojuist de FC polychromos besteld! Ze waren in de aanbieding op bol :)
Eigenlijk vind ik de Primacolor kleuren iets mooier en sprekender, maar die koop ik dan later nog wel als ik ze dan nog steeds graag wil hebben.

Ook gelijk nog maar 3 kleurboeken erbij gedaan :P
Laatst heb ik de dochter van mijn vriend een doos pastel potloden cadeau gedaan, zelf ook even geprobeerd en je kunt de kleuren naar hartelust vervagen en vermengen.
Ik denk dat ik voor mezelf ook zo'n doos ga kopen.

Het merk weet ik helaas niet meer uit mijn hoofd, wel gekocht bij een speciaalzaak.

Heeft er iemand ervaring met pastel potloden?
Pastel potloden zijn een soort krijtpotloden en dat blijft dus afgeven. Fixeren in een kleurboek is niet handig, maakt de kleuren dof en het fixeert nooit 100%

Je kan er wel leuke effecten mee maken. Kleuren gaat sneller en mengen gaat beter.

Faber castell pitt zijn hele fijne pastelpotloden
shisha schreef:
03-10-2018 21:56
Laatst heb ik de dochter van mijn vriend een doos pastel potloden cadeau gedaan, zelf ook even geprobeerd en je kunt de kleuren naar hartelust vervagen en vermengen.
Ik denk dat ik voor mezelf ook zo'n doos ga kopen.

Het merk weet ik helaas niet meer uit mijn hoofd, wel gekocht bij een speciaalzaak.

Heeft er iemand ervaring met pastel potloden?
Ik kan er niet zoveel mee, maar dat is persoonlijk.
Ik vind de Lyra Rembrandt potloden echt mooi kleur afgeven voor een niet achterlijke prijs en je kan ze ook los kopen. Echt fijner dan Bruynzeel en goedkoper dan de dure sets.

En ik ben heel erg fan van Faber Castell :heart:
Ik ben tevreden met Bruynzeel.

Als je meer kwaliteit wilt, dan is faber castell. Die kleurt erg lekker en breekt niet af. Ik heb er ook enkele van.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Ik kleur wel eens met dochter mee en zij kleurt met de potloden van topmodels van Depeche. Daar kun je setjes van kopen met huidskleuren, met haarkleuren, met jeanskleuren, echt heel fijn. Ik heb vroeger veel gekleurd met Faber Castell en dat is wel echt onovertroffen, maar die topmodels Depeche kleurpotloden vind ik zeker niet verkeerd. Je kunt goed mengen en ze zijn niet te hard. Je kunt ze bij speelgoedwinkels en boekwinkels kopen.
Oh, de dagen die ik bij Harolds Grafik heb doorgebracht. :jump:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven