Gezondheid alle pijlers

STOPtober

26-09-2018 11:45 39 berichten
Ik wil graag mee doen aan stoptober.
Ik rook nu 10 jaar en zit denk ik gemiddeld op 25 sigaretten op een dag.
Zelf vind ik het alleen lastig omdat ik alleen woon, en ik dan toch vaak het dealtje met mezelf sluit om toch een sigaretje (komt neer op meer dan een) te roken.
Wie doet er mee?
En wie heeft er goede tips waardoor ik geen dealtjes met mijzelf ga sluiten?
Alle reacties Link kopieren
Fritsiej schreef:
26-09-2018 14:53
Ik weet heel goed dat het niet zo werkt, ik moet dus ook iets hebben wat dat voor mij kan vervangen... (sporten gaan niet werken, want ik kan niet op kantoor in eens gaan sporten ofzo...)
Maar je kunt de tijd die je anders nodig hebt om naar de rookruimte te gaan toch wel gebruiken om even wat anders te doen? Effe op je handen lopen, trappen op en af rennen, etc. Lang zo raar niet als gedroogde bladeren in de fik steken en je longen daarmee verzieken.
Sara9876 schreef:
02-10-2018 12:01
Maar je kunt de tijd die je anders nodig hebt om naar de rookruimte te gaan toch wel gebruiken om even wat anders te doen? Effe op je handen lopen, trappen op en af rennen, etc. Lang zo raar niet als gedroogde bladeren in de fik steken en je longen daarmee verzieken.
Ja bv shoppen online.
Beloon jezelf royaal voor het niet roken
Ik merk dat ik op dit moment onrustig ben,eigenlijk het afgelopen uur ofzo al...
Moeite om mij te concentreren en motiveren op werk.
Qua niet roken gaat het nog wel, maar dit was bij vorige pogingen wel altijd het moment dat dat mis ging...
Fritsiej schreef:
02-10-2018 12:26
Ik merk dat ik op dit moment onrustig ben,eigenlijk het afgelopen uur ofzo al...
Moeite om mij te concentreren en motiveren op werk.
Qua niet roken gaat het nog wel, maar dit was bij vorige pogingen wel altijd het moment dat dat mis ging...
Dat klinkt alsof je slachtoffer bent van het lot. Dat is natuurlijk niet zo.

Heb je al bedacht hoe je er voor gaat zorgen dat het nu niet mis gaat?
Lunchwandeling?
Extra uitgebreide lunch, waar je veel voor moet snijden (veel handelingen)?
Praatje met een collega?
De trap drie keer op en af?
Zak drop?
Zoethout?
Nicotinepleister?
Ik zit te wachten om een lunchwandeling te maken met een collega.
En nee het is niet dat ik slachtoffer ben van het lot, maar dat ik eerder altijd voor de makkelijke weg heb gekozen, door dan maar toe te geven.
Die gedachten gaan nu ook al de hele tijd door mijn hoofd, ach 1 sigaretje kan wel...
Maar ik weet 1 sigaretje kan niet en dan rook ik weer volledig.
Ik blijf ook door zetten.

Ik ben nu alleen onrustiger dan meestal, omdat ik eerst altijd de sigaret gebruikte als placebo om "rustig" te worden.

Ik moet toch leren om het zelf ook te kunnen, aangezien ik er geen afhankelijkheid op wat voor manier dan ook voor wil hebben.
Fritsiej schreef:
02-10-2018 12:45
Ik zit te wachten om een lunchwandeling te maken met een collega.
En nee het is niet dat ik slachtoffer ben van het lot, maar dat ik eerder altijd voor de makkelijke weg heb gekozen, door dan maar toe te geven.
Die gedachten gaan nu ook al de hele tijd door mijn hoofd, ach 1 sigaretje kan wel...
Maar ik weet 1 sigaretje kan niet en dan rook ik weer volledig.
Ik blijf ook door zetten.

Ik ben nu alleen onrustiger dan meestal, omdat ik eerst altijd de sigaret gebruikte als placebo om "rustig" te worden.

Ik moet toch leren om het zelf ook te kunnen, aangezien ik er geen afhankelijkheid op wat voor manier dan ook voor wil hebben.
Alleen werd je van die sigaret niet rustiger. Dat denk je alleen maar. Die sigaretten hebben ervoor gezorgd dat jij je onrustig gaat voelen zodat je gaat roken.
Je wordt van roken alleen rustiger omdat je de onrust - gecreëerd door nicotine tekort- wegneemt.

Je lost een zelf-gecreeerd probleem op.
Een beetje zoals te kleine schoenen aandoen en dan genieten van het feit dat je ze mag uitdoen.

Als je afgekickt bent, ga je die onrust niet meer hebben die ontstaat door het nicotinetekort.

Het boek van allen Carr is zeer verhelderend!
Wat goed TO!
Misschien kun je al het geld dat je bespaart in een potje doen, fysiek dus echt.
En dan aan het einde van de maand jezelf verwennen met een groot kado, iets wat je normaal niet doet.
Als je 25 sigaretten per dag rookt heb je aan het einde van de maand zeker 200 euro in je spaarpot zitten, dat geeft een super mooi gevoel en je kunt er heel veel leuke dingen van doen.
aliva schreef:
02-10-2018 12:53
Je wordt van roken alleen rustiger omdat je de onrust - gecreëerd door nicotine tekort- wegneemt.

Je lost een zelf-gecreeerd probleem op.
Een beetje zoals te kleine schoenen aandoen en dan genieten van het feit dat je ze mag uitdoen.

Als je afgekickt bent, ga je die onrust niet meer hebben die ontstaat door het nicotinetekort.
Daar heb je wel gelijk in, maar ik bedoel ook de onrust die ik van mij zelf heb, niet alleen door het roken gecreëerd.
De behoefte zorgt nu niet voor onrust, meer de gewoonte, maar dan nog speelt de onrust die al in mijn hoofd zit een grotere rol op dit moment dan de nicotine
Fritsiej schreef:
02-10-2018 13:38
Daar heb je wel gelijk in, maar ik bedoel ook de onrust die ik van mij zelf heb, niet alleen door het roken gecreëerd.
De behoefte zorgt nu niet voor onrust, meer de gewoonte, maar dan nog speelt de onrust die al in mijn hoofd zit een grotere rol op dit moment dan de nicotine
De onrust die nu in je hoofd zit is juist de verslaving.
Dat stemmetje wil je laten geloven dat het alleen overgaat met een sigaret. Dat is op dit moment ook waar.
Als je nu een sigaret zou roken is dat gevoel onmiddelijk weg.
Dat komt omdat jij als roker meer dopaminereceptoren hebt dan een niet roker.
Hoe dat werkt wordt op de volgende site goed uitgelegd:
http://neurowiki.nl/index.php/nl/het-ve ... -en-roken/

Hou vol en trap er niet in.
Dat stemmetje is juist een van de redenen dat ik wil stoppen.
Ik wil niet van iets afhankelijk zijn om mijzelf onder controle te houden, behalve van mij zelf.
Ik heb heel lang geloofd dat het geen placebo effect was, de laatste jaar geloofde ik dat al niet meer, maar ik stoorde mij er niet zo aan. Plus was mijn leven een grote chaos en rotzooi.
Dit was de eerste keer dat ik een goed en rustig gevoel had/heb met betrekking tot mijzelf en mijn leven.
Dat zorgt er voor dat ik mijn motivatie goed houd :D
Nu 10 jaar gestopt! Ongelooflijk wat voor een vrijheid je krijgt van stoppen met roken. Nooit meer stress om heb ik nog genoeg sigaretten, waar kan/mag ik roken. Hoe lang nog voor ik weer kan roken. Eindelijk pauze en dan je aansteker het niet doen etc. Etc...
Dat voelt zo vrij...

En dan nog je betere conditie.. je eten dat veel lekkerder smaakt, zo veel voordelen!
Hou vol!!!! T is verschrikkelijk moeilijk!!!! Maar oh zo fijn. Als het lukt
renske75 schreef:
03-10-2018 08:46
Nu 10 jaar gestopt! Ongelooflijk wat voor een vrijheid je krijgt van stoppen met roken. Nooit meer stress om heb ik nog genoeg sigaretten, waar kan/mag ik roken. Hoe lang nog voor ik weer kan roken. Eindelijk pauze en dan je aansteker het niet doen etc. Etc...
Dat voelt zo vrij...
Echt he! Een lange vergadering die even onderbroken wordt voor een korte pauze, en dan moeten kiezen tussen gaan plassen of gaan roken - wat een kwelling!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven