Werk & Studie alle pijlers

Leraar engels eerste graad

05-10-2018 21:06 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik wil mij laten omscholen tot leraar Engels, eerste graads. Ik heb een baan, maar daar in ben ik flexibel. Ik heb WO niveau maar in Engels officieel niks. Ik spreek, schrijf, etc goed engels.
Wie heeft tips, deeltijd via hogeschool, deeltijd via universiteit? Hoe pak ik dit het snelste aan? Mijn huidige idee is: bachelor leraar Engels via hbo instelling tijdens huidige baan, daarna tijdens lesgeven eerste graad halen. Ik hoor graag ervaringen.
Eerste graads is altijd universitair.
Studie Engels en een didactische aantekening.
Een lerarenopleiding naast een baan is best pittig, ik spreek uit ervaring, En ik werkte al in het onderwijs. Reken op hoge studielast en daarnaast ook verplichte stage. Dus dan zal je huidige baan inderdaad flexibel moeten zijn. Verder weet ik niet hoe het op andere hogescholen zit, maar de master in Utrecht is alleen te volgen als je inderdaad je bachelor op zak hebt. En nog een dingetje: zelf de taal beheersen is één ding, een ander leren deze taal te gaan beheersen, heel iets anders. Ik ken er genoeg die zijn gestrand op de didactische vakken, grammatica, of phonetics, zelfs native speakers. Succes!
anoniem_367599 wijzigde dit bericht op 05-10-2018 21:15
2.17% gewijzigd
Nemaìn’ schreef:
05-10-2018 21:11
Het gaat er om dat je een master haalt. Dat kan via hbo en universiteit, zoals ik het begrijp. Of zie ik dat fout?
Nemaìn’ schreef:
de lerarenopleiding ná de talenstudie duurt 2 jaar - bedoel je dat met aantekening?
3thee schreef:
05-10-2018 21:16
de lerarenopleiding ná de talenstudie duurt 2 jaar - bedoel je dat met aantekening?
Geen idee hoe dat bij Engels gaat. Ik heb een aantal uni studenten in mijn jaar zitten die alleen een didactische aantekening komen halen.
Lily1504 schreef:
05-10-2018 21:14
Een lerarenopleiding naast een baan is best pittig, ik spreek uit ervaring, En ik werkte al in het onderwijs. Reken op hoge studielast en daarnaast ook verplichte stage. Dus dan zal je huidige baan inderdaad flexibel moeten zijn. Verder weet ik niet hoe het op andere hogescholen zit, maar de master in Utrecht is alleen te volgen als je inderdaad je bachelor op zak hebt. En nog een dingetje: zelf de taal beheersen is één ding, een ander leren deze taal te gaan beheersen, heel iets anders. Ik ken er genoeg die zijn gestrand op grammatica of phonetics, zelfs native speakers. Succes!
Inderdaad zal het eerst een kwestie zijn van bachelor volgen. Ik besef dat het niet alleen gaat om de taal spreken. Ik heb vandaag gehoord dat mijn werk flexibel is en mee wil werken. Ik denk ook wel een aantal jaar. Ik wil alleen niet slechts een tweedegraads bevoegdheid halen, maar uiteindelijk en zo snel mogelijk ook eerstegraads. De vraag s: hoe lukt tpdat het beste?
Nemaìn’ schreef:
05-10-2018 21:17
Geen idee hoe dat bij Engels gaat. Ik heb een aantal uni studenten in mijn jaar zitten die alleen een didactische aantekening komen halen.
Ha, en die hebben dus universiteitsniveau Engels? Ik had destijds in mijn studie ook een onderdeel didactische vaardigheden. Spijt dat ik dat niet heb gevolgd. Hoe lang duurt dan die aantekening? Studiepunten?
batjang schreef:
Inderdaad zal het eerst een kwestie zijn van bachelor volgen. Ik besef dat het niet alleen gaat om de taal spreken. Ik heb vandaag gehoord dat mijn werk flexibel is en mee wil werken. Ik denk ook wel een aantal jaar. Ik wil alleen niet slechts een tweedegraads bevoegdheid halen, maar uiteindelijk en zo snel mogelijk ook eerstegraads. De vraag s: hoe lukt tpdat het beste?
Je zou kunnen kijken of je op basis van EVC"s vrijstelling kan krijgen en wellicht versneld door de opleiding kan, maar reken anders deeltijd HBO gerust op 4 jaar. Daarna duurt de master ook eens 2 jaar, als je alles in één keer haalt.
Nemaìn’ schreef:
Ha, en die hebben dus universiteitsniveau Engels? Ik had destijds in mijn studie ook een onderdeel didactische vaardigheden. Spijt dat ik dat niet heb gevolgd. Hoe lang duurt dan die aantekening? Studiepunten?
Nemaìn’ schreef:
batjang schreef:
Je bent niet afgestudeerd in een aanverwant vak? Want dat is volgens mij het snelste. In andere gevallen begin je gewoon op nul, dacht ik, dus 4 jaar voor je 2e graads (deeltijd) en 2 jaar voor je 1e graads.
batjang schreef:
05-10-2018 21:20
Uh, even op de site van de uni kijken? Meestal kan je daar een uitgebreide studieopbouw vinden.
Ik heb me vanuit een andere hbo laten omscholen tot eerstegraads docent Nederlands: eerst bachelor Nederlands gehaald aan de universiteit (deeltijd in 3,5 jaar), daarna (literatuur)master (deeltijd in 1,5 jaar). Aansluitend de 1-jarige educatieve master (1 dag per week in combinatie met baan in het werkveld).

Ik heb dus tweedegraads helemaal overgeslagen. Dat is ook nog een optie.

Voor wat jij wilt, zou ik kiezen voor een tweedegraads lerarenopleiding op het hbo en daar dan meteen de (hbo-)master achteraan doen.
Hou er wel rekening mee dat als je al een universitaire studie hebt je instellingsgeld moet betalen voor de bachelor op de universiteit. Dat is namelijk geen lerarenopleiding. Lerarenopleidingen zijn hiervan vrijgesteld. Ik had ook al universiteit en daarom ben ik HBO gaan doen (ander vak).
naamloosjes schreef:
06-10-2018 09:44
Hou er wel rekening mee dat als je al een universitaire studie hebt je instellingsgeld moet betalen voor de bachelor op de universiteit. Dat is namelijk geen lerarenopleiding. Lerarenopleidingen zijn hiervan vrijgesteld. Ik had ook al universiteit en daarom ben ik HBO gaan doen (ander vak).
Ja, dat had ik ook gezien, dat is extreem duur. Heb jij ook een lerarenopleiding gedaan? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen.
batjang schreef:
06-10-2018 14:32
Ja, dat had ik ook gezien, dat is extreem duur. Heb jij ook een lerarenopleiding gedaan? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen.
Ik ben bezig met het laatste jaar ja, andere taal.

Ik werk als docent en studeer in deeltijd.
-Nienke- schreef:
05-10-2018 21:26
Ik heb me vanuit een andere hbo laten omscholen tot eerstegraads docent Nederlands: eerst bachelor Nederlands gehaald aan de universiteit (deeltijd in 3,5 jaar), daarna (literatuur)master (deeltijd in 1,5 jaar). Aansluitend de 1-jarige educatieve master (1 dag per week in combinatie met baan in het werkveld).

Ik heb dus tweedegraads helemaal overgeslagen. Dat is ook nog een optie.

Voor wat jij wilt, zou ik kiezen voor een tweedegraads lerarenopleiding op het hbo en daar dan meteen de (hbo-)master achteraan doen.
Dank voor deze uitleg, dat is ook een optie, al is het duur om een tweede universitaire opleiding te doen. Ik denk ook dat lerarenopleiding het handigst is. Ik heb ook aan zij instroom gedacht, maar dat lijkt me met een taal best lastig.
naamloosjes schreef:
06-10-2018 14:35
Ik ben bezig met het laatste jaar ja, andere taal.

Ik werk als docent en studeer in deeltijd.
Heel interessant, die switch. Mag ik je pb en? Ik weet nog niet goed hoe dat moet, maar ik zou graag een paar vragen willen stellen.
Nemaìn’ schreef:
05-10-2018 21:21
Uh, even op de site van de uni kijken? Meestal kan je daar een uitgebreide studieopbouw vinden.
Dank je. Ik heb inmiddels behoorlijk wat sites bekeken, maar ik vind het niet allemaal even overzichtelijk. Misschien omdat ik universiteit heb gedaan in het tijdperk voor de bachelor en master opzet.
batjang schreef:
06-10-2018 14:37
Heel interessant, die switch. Mag ik je pb en? Ik weet nog niet goed hoe dat moet, maar ik zou graag een paar vragen willen stellen.
Ja is goed
Nemaìn’ schreef:
Dat was heel vroeger zo. Nu zijn er verschillende routes:
1. universiteit bachelor Engels, educatieve master waarbinnen je je eerstegraads bevoegdheid haalt.
2. universiteit bachelor Engels, master Engels, 1 jarige master lerarenopleiding eerstegraads.
3. hbo tweedegraads lerarenopleiding Engels, hbo master lerarenopleiding eerstegraads.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven