Help! Wat moet ik studeren?
maandag 8 oktober 2018 om 19:19
Hoi hoi ik ben een meisje van 17 en ben afgelopen schooljaar geslaagd voor mijn Havo met het vakkenpakket NG (met natuurkunde). Ik wist nog niet echt wat ik wilde gaan doen na het behalen van mijn diploma en dit heeft geresulteerd in een tussenjaar. Het probleem is dat ik nog steeds niet weet wat ik wil gaan. Ik ben nogal onzeker en als ik spontaan wil overkomen, moet ik mezelf forceren en dat kost heel veel energie. Ik ben opzoek naar iets waarbij ik wel contact heb met mensen, maar waarbij deze contactpunten kort zijn. Ook zou ik het fijn vinden als er tussen de contactpunten wat tijd zit om zelfstandig te werken. Ik heb al heel wat uurtjes gespendeerd aan het rondstruinen op het internet op zoek naar iets wat bij mij past, maar ik kom er nog steeds niet uit. Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt voor het lezen!
maandag 8 oktober 2018 om 20:49
Als het je gaat om de manier van studeren los van de studierichting: misschien proberen je vwo diploma te halen zodat je naar de universiteit kan? Over het algemeen zijn daar minder contacturen en meer zelfstandig werken, maar dit verschilt ook per richting.
Even los van de manier van studeren/werken die je prettig vindt: heb je enig idee welke richting je op wil? Wat je leuk vindt?
Even los van de manier van studeren/werken die je prettig vindt: heb je enig idee welke richting je op wil? Wat je leuk vindt?
maandag 8 oktober 2018 om 21:06
Dat lijkt mij zo saai. Sowieso werken in de IT, ik snap niet dat mensen dat leuk vinden. Net als programmeren en uren pielen op een script.
maandag 8 oktober 2018 om 21:49
En zo heeft ieder zijn eigen interesses en talentenMinkeDeWit schreef: ↑08-10-2018 21:06Dat lijkt mij zo saai. Sowieso werken in de IT, ik snap niet dat mensen dat leuk vinden. Net als programmeren en uren pielen op een script.
Maar je hebt wel een punt. TO moet eerst maar eens gaan bedenken wat haar leuk lijkt om te doen en daar een aansluitende opleiding bij zoeken.
maandag 8 oktober 2018 om 22:29
Technische informatica
en elke twee weken mooie werkende website-onderdelen opleveren.
Saai? Nee.
Razend interessant juist.
Er zijn IT-ers die scrummen in een team, elke dag contact hebben met de klantMinkeDeWit schreef: ↑08-10-2018 21:06Dat lijkt mij zo saai. Sowieso werken in de IT, ik snap niet dat mensen dat leuk vinden. Net als programmeren en uren pielen op een script.
en elke twee weken mooie werkende website-onderdelen opleveren.
Saai? Nee.
Razend interessant juist.
maandag 8 oktober 2018 om 22:50
Ik zou niet je hele studiekeuze laten afhangen van ‘ik wil een baan zonder al te vee contact’. Ten eerste kun je met bijna alle studies verschillende banen gaan doen, en kun je het zo ‘bijsturen’. Ok, misschien is de toneelschool voor jou niet zo’n goed idee, en misschien de pabo ook niet, maar daarnaast kan heel veel wel. Wij kunnen nu wel roepen: technische informatica, maar als jij helemaal niets met ICT hebt, schiet je daar weinig mee op.
Ten tweede verander je nog de komende jaren. Ik was vreselijk verlegen, echt het tegenovergestelde van een spontaan type. Maar juist door een vak te gaan doen wat ik leuk vind en waar ik enthousiast over ben, is dat voor een heel groot deel verdwenen. Ik ben niet ineens de nieuwe Ratelband geworden (gelukkig), maar wel veel minder stil en verlegen. Dus beperk je ook niet té veel alleen op basis van hoe je nu bent.
Ten tweede verander je nog de komende jaren. Ik was vreselijk verlegen, echt het tegenovergestelde van een spontaan type. Maar juist door een vak te gaan doen wat ik leuk vind en waar ik enthousiast over ben, is dat voor een heel groot deel verdwenen. Ik ben niet ineens de nieuwe Ratelband geworden (gelukkig), maar wel veel minder stil en verlegen. Dus beperk je ook niet té veel alleen op basis van hoe je nu bent.
maandag 8 oktober 2018 om 22:56
Een vriendin van me werkt als boekhouder.
Boekhouders worden ook gezien als saai.
Maar zij werkt op een klein kantoor waar ze het naar haar zin heeft.
Het ene moment heeft ze contact met collega's, daarna duikt ze achter de computer, later op de dag gaat ze samen met de secretaresse kraamcadeautje voor een collega (+baby) kopen en aan het eind van de dag heeft ze overleg met haar leidinggevende.
80% introvert, 20% extravert.
Klinkt dit goed voor je?
Boekhouders worden ook gezien als saai.
Maar zij werkt op een klein kantoor waar ze het naar haar zin heeft.
Het ene moment heeft ze contact met collega's, daarna duikt ze achter de computer, later op de dag gaat ze samen met de secretaresse kraamcadeautje voor een collega (+baby) kopen en aan het eind van de dag heeft ze overleg met haar leidinggevende.
80% introvert, 20% extravert.
Klinkt dit goed voor je?
dinsdag 9 oktober 2018 om 07:00
Heel gek, maar ik garandeer je dat heel veel mensen jouw werk heel saai vinden, zelfs al ben je circusartiest. Het is voor de TO, vermoedelijk, niet het belangrijkste keuzectiterium wat jij saai vindt.MinkeDeWit schreef: ↑08-10-2018 21:06Dat lijkt mij zo saai. Sowieso werken in de IT, ik snap niet dat mensen dat leuk vinden. Net als programmeren en uren pielen op een script.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)