Kind heeft sterk accent
maandag 8 oktober 2018 om 12:42
Ons kind van 3 jaar heeft een sterk Zuid-Limburgs accent. Mijn man en ik komen zelf uit Brabant maar wonen in Zuid-Limburg. Thuis en bij onze vrienden en families (opa's en oma's e.d.) hoort hij dus niet dit specifieke accent maar op de opvang wel (hij gaat daar 2,5 dag in de week naartoe). We zijn verbaasd dat de invloed van de juffrouwen en andere kindjes op het kdv zo sterk is. Hij klinkt dus echt anders dan wij zelf.
Denken jullie dat dit nog kan veranderen in de loop der jaren of zal hij altijd deze manier van praten houden?
N.B. Ik heb het niet over dialect maar echt over de tongval/accent/klank/manier waarop hij woorden uitspreekt.
Denken jullie dat dit nog kan veranderen in de loop der jaren of zal hij altijd deze manier van praten houden?
N.B. Ik heb het niet over dialect maar echt over de tongval/accent/klank/manier waarop hij woorden uitspreekt.
maandag 8 oktober 2018 om 15:21
gizzmo-returns schreef: ↑08-10-2018 13:49Gewoon consequent ABN tegen kind blijven praten, zonder accent. Deed mijn moeder ook altijd om een accent te voorkomen, en dat is gelukt.
Ik praat ook ABN maar wel met een zachte G.
Niets mis met een accent TO, mensen moeten maar eens af van de vooroordelen die erbij horen. En als je kind verhuisd naar bijvoorbeeld Friesland dan gaat zijn accent vanzelf mee
maandag 8 oktober 2018 om 15:44
Deels mee eens. In delen van NL waar veel mensen samenkomen met een andere/verschillende achtergrond en vanuit alle hoeken van het land krijgt de taal wel een neutralere klank vind ik.
Utrecht vind ik een mooi voorbeeld. Tenzij je het volksbuurt-utrechts bedoelt (spreekt een kind dat nog???) maar verder zal een kind uit Twente of Limburg met al eeuwenlange roots daar eerder "opgemerkt" worden door zijn streektaal dan een kind geboren in Utrecht met een vader uit Amersfoort en een moeder uit Dordrecht. En opa van oorsprong uit Zwolle en de ander uit Amsterdam. En de oma's oorspronkelijk uit Breda en Leeuwarden.
Dan hoort dat kind in Utrecht- omdat beide ouders daar toevallig gestudeerd hebben - echt niet: "heeee jij moet wel in Utrecht geboren zijn."
Utrecht vind ik een mooi voorbeeld. Tenzij je het volksbuurt-utrechts bedoelt (spreekt een kind dat nog???) maar verder zal een kind uit Twente of Limburg met al eeuwenlange roots daar eerder "opgemerkt" worden door zijn streektaal dan een kind geboren in Utrecht met een vader uit Amersfoort en een moeder uit Dordrecht. En opa van oorsprong uit Zwolle en de ander uit Amsterdam. En de oma's oorspronkelijk uit Breda en Leeuwarden.
Dan hoort dat kind in Utrecht- omdat beide ouders daar toevallig gestudeerd hebben - echt niet: "heeee jij moet wel in Utrecht geboren zijn."
maandag 8 oktober 2018 om 17:18
Hier ook ABN, ook mét een zachte G.
Ik ben het verder helemaal met je eens. Helaas hebben mensen vaak direct hun vooroordelen klaar als je een bepaald accent hebt en dat is jammer.
maandag 8 oktober 2018 om 17:42
Dat kan natuurlijk niet! Je moet ABN spreken tegen je kind, zo voorkom je dat het een accent krijgt. Want als je een accent hebt klink je dom, en wordt je later als je groot bent en buiten je provincie wil gaan werken niet serieus genomen in de Randstad. In die Randstad waar ook gewoon heel veel mensen een accent hebben, maar Randstedelijke accenten worden blijkbaar niet als dom ervaren.
maandag 8 oktober 2018 om 20:38
Zeker Limburgs heeft echt wel een stigma in grote delen van Nederland. Ik vind het zelf ook onduit lelijk en zou het heel naar vinden als mijn kind zo zou praten. Dat zangerige, brrr..Nectarinepit schreef: ↑08-10-2018 12:49Lijkt me logisch dat hij het accent oppikt als hij daar naar school en dergelijke gaat. Het klinkt een beetje alsof je het vervelend vind dat hij dit accent heeft?
Niks mis met een Zuid-Limburgs accent, ik heb het zelf ook. Al is het in de loop der jaren wel minder geworden (mede door het verlaten van Limburg/Nederland), dus het kan zeker nog veranderen.
Natte tosti..
maandag 8 oktober 2018 om 20:42
Mijn buren komen oorspronkelijk uit Amsterdam. Aan de 2 ouders en 2 oudste kinderen is het nog duidelijk te horen, nog een heel erg Amsterdams accent maar de jongste dochter die nu 16 is heeft totaal geen Amsterdams accent meer, zij was 5 toen ze hier kwamen wonen en is nu net alsof ze een echte Groningse is, heeft zelfs nog meer Gronings accent dan velen die geboren en getogen Groningers zijn.
maandag 8 oktober 2018 om 20:46
Uhm nee hoor. Ik spreek zeer accentloos Nederlands. Mijn familie ook. Soms proberen mensen te raden waar ik vandaan kom. Iedereen heeft het altijd fout. Want dan wordt er gezegd “jij hebt geen accent dus jij kan overal vandaan komen (in de randstad)”. En dat vind ik dus erg grappig. Want waar wonen de mensen met geen enkel accent?? Juist
maandag 8 oktober 2018 om 20:47
Wij zijn net naar Brabant verhuisd vanuit midden-Nederland en mijn jongste van 6 praat al behoorlijk met een zachte G en een andere R, op z’n Brabants dus. De oudste van 9 klinkt nog gewoon als zichzelf. En ik hoorde laatst dat ze ons hier kak vinden praten haha. Terwijl ik mezelf soms eerder plat dan kak vind praten. Man komt uit het Gooi en praat idd kak.
dinsdag 9 oktober 2018 om 11:05
MevrouwTomatensoep schreef: ↑08-10-2018 20:38Zeker Limburgs heeft echt wel een stigma in grote delen van Nederland. Ik vind het zelf ook onduit lelijk en zou het heel naar vinden als mijn kind zo zou praten. Dat zangerige, brrr..
De harde g van boven de rivieren, brrr... Ik ben geen fan van het harde accent uit grote delen van het land, maar om het nou 'ronduit lelijk' te noemen? Dat gaat mij te ver. Accenten zijn juist charmant, waarom zou je iemand afrekenen of beoordelen puur om hun accent?
Waarom zou het naar zijn als je kind dergelijk accent zou hebben? Omdat je het lelijk vindt? Oprechte vraag hoor. Er is absoluut niets mis met een Limburgs accent (en nee, dat zeg ik niet alleen maar omdat ik zelf uit Zuid-Limburg kom).
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 09-10-2018 11:54
6.01% gewijzigd
dinsdag 9 oktober 2018 om 11:31
Wat een probleem zeg ... Ieren, Britten, Schotten, Amerikanen, Australiërs, Canadezen begrijpen mekaar met een beetje goede wil toch ook. En dan zijn er binnen die landen nog veel lokale accenten.
Ik hou ervan als ik Herman Finkers hoor praten. Of Marc-Marie.
Doe mij maar eigenheid ipv eenheidsworst.
Zelf Belgische, wonend in Zuid-Limburg. En ik spreek nu volgens mijn Belgische vrienden "Hollands" en volgens mijn Nederlandse vrienden "Limburgs". Ik sta dus veraf van mijn oorspronkelijke Vlaamse accent denk ik. Dus ja, dat kan nog helemaal veranderen door de jaren heen. Gaat je kind langdurig in Amerika wonen, spreekt hij straks vast Nederlands met een engels accent.
Mijn dochter kan perfect schakelen - Vlaams met opa en oma in België - Limburgs bij papa thuis en een soort van abn met zachte g bij mij thuis. Is goed voor het taalgevoel denk ik dan alleen maar.
Ik hou ervan als ik Herman Finkers hoor praten. Of Marc-Marie.
Doe mij maar eigenheid ipv eenheidsworst.
Zelf Belgische, wonend in Zuid-Limburg. En ik spreek nu volgens mijn Belgische vrienden "Hollands" en volgens mijn Nederlandse vrienden "Limburgs". Ik sta dus veraf van mijn oorspronkelijke Vlaamse accent denk ik. Dus ja, dat kan nog helemaal veranderen door de jaren heen. Gaat je kind langdurig in Amerika wonen, spreekt hij straks vast Nederlands met een engels accent.
Mijn dochter kan perfect schakelen - Vlaams met opa en oma in België - Limburgs bij papa thuis en een soort van abn met zachte g bij mij thuis. Is goed voor het taalgevoel denk ik dan alleen maar.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
dinsdag 9 oktober 2018 om 11:43
We kunnen ook afspreken dat accentloos Nederlands is als je praat met een zachte G. dan heb jij ook een accent.*Labalade* schreef: ↑08-10-2018 20:46Uhm nee hoor. Ik spreek zeer accentloos Nederlands. Mijn familie ook. Soms proberen mensen te raden waar ik vandaan kom. Iedereen heeft het altijd fout. Want dan wordt er gezegd “jij hebt geen accent dus jij kan overal vandaan komen (in de randstad)”. En dat vind ik dus erg grappig. Want waar wonen de mensen met geen enkel accent?? Juist![]()
Als jij in mijn omgeving gaat wonen heb je voor mij wel een accent omdat je de G waarschijnlijk harder uitspreekt dan ik.
dinsdag 9 oktober 2018 om 11:55
Mijn vriend werd op zijn vorige werk wel echt aangesproken op zijn Brabantse accent en anders behandeld, maar dat was wel de Zuid-as dus specifiek wereldje.
Maar een accent kan dus wel nadelig zijn in het werk.
Verder komt het wel goed, de meeste mensen passen hun accent ook aan aan hun omgeving. Niet alleen kinderen. Ik ben opgegroeid met een zware Gooische R maar daar hoor je nu niks meer van. Tien jaar in Limburg en Brabant wonen haalt dat er wel uit. Dus een accent is niet voor altijd.
Maar een accent kan dus wel nadelig zijn in het werk.
Verder komt het wel goed, de meeste mensen passen hun accent ook aan aan hun omgeving. Niet alleen kinderen. Ik ben opgegroeid met een zware Gooische R maar daar hoor je nu niks meer van. Tien jaar in Limburg en Brabant wonen haalt dat er wel uit. Dus een accent is niet voor altijd.
dinsdag 9 oktober 2018 om 11:56
*Labalade* schreef: ↑08-10-2018 20:46Uhm nee hoor. Ik spreek zeer accentloos Nederlands. Mijn familie ook. Soms proberen mensen te raden waar ik vandaan kom. Iedereen heeft het altijd fout. Want dan wordt er gezegd “jij hebt geen accent dus jij kan overal vandaan komen (in de randstad)”. En dat vind ik dus erg grappig. Want waar wonen de mensen met geen enkel accent?? Juist![]()
Hoe weet je zo zeker dat je zeer accentloos Nederlands spreekt? Omdat mensen niet goed kunnen raden waar je vandaan komt? Het lijkt me stug dat iemand zeer accentloos een taal spreekt, dat kan toch haast niet? Er zijn toch altijd wel dingetjes (hoe je een woord uitspreekt, intonatie, etc.) die verraden waar je vandaan komt?
Ik weet zeker dat als ik jou zou horen praten, jij voor mij een accent zou hebben.
dinsdag 9 oktober 2018 om 12:03
Ik hoor ook vaak dat mensen niet kunnen horen waar ik vandaan kom.Nectarinepit schreef: ↑09-10-2018 11:56Hoe weet je zo zeker dat je zeer accentloos Nederlands spreekt? Omdat mensen niet goed kunnen raden waar je vandaan komt? Het lijkt me stug dat iemand zeer accentloos een taal spreekt, dat kan toch haast niet? Er zijn toch altijd wel dingetjes (hoe je een woord uitspreekt, intonatie, etc.) die verraden waar je vandaan komt?
Ik weet zeker dat als ik jou zou horen praten, jij voor mij een accent zou hebben.
Maar dat komt bij mij denk ik omdat ik dus dingen uit verschillende regio's meeneem in mijn 'accent': ik heb geen Brabantse tongval maar neem er wel bepaalde 'gezegde's' van mee. Vanuit Limburg heb ik weer andere dingen mee genomen. Maar in basis heb ik dus geen accent, wel 'dingetjes' uit verschillende regio's
dinsdag 9 oktober 2018 om 14:47
https://www.limburger.nl/cnt/dmf2018062 ... verwarring
Ram leuk toch ?
Ram leuk toch ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€