Kind heeft sterk accent
maandag 8 oktober 2018 om 12:42
Ons kind van 3 jaar heeft een sterk Zuid-Limburgs accent. Mijn man en ik komen zelf uit Brabant maar wonen in Zuid-Limburg. Thuis en bij onze vrienden en families (opa's en oma's e.d.) hoort hij dus niet dit specifieke accent maar op de opvang wel (hij gaat daar 2,5 dag in de week naartoe). We zijn verbaasd dat de invloed van de juffrouwen en andere kindjes op het kdv zo sterk is. Hij klinkt dus echt anders dan wij zelf.
Denken jullie dat dit nog kan veranderen in de loop der jaren of zal hij altijd deze manier van praten houden?
N.B. Ik heb het niet over dialect maar echt over de tongval/accent/klank/manier waarop hij woorden uitspreekt.
Denken jullie dat dit nog kan veranderen in de loop der jaren of zal hij altijd deze manier van praten houden?
N.B. Ik heb het niet over dialect maar echt over de tongval/accent/klank/manier waarop hij woorden uitspreekt.
woensdag 10 oktober 2018 om 10:57
MevrouwTomatensoep schreef: ↑09-10-2018 20:10Helaas, ik woon tussen de rivieren en heb een zachte g![]()
Ik wéét dat het stom is en nergens op slaat. En toch trek ik gewoon in mijn hoofd tien punten van je iq af als je Limburgs praat.
Tel je die punten er dan ook weer bij op als je met die persoon praat en merkt dat er niks mis is met zijn/haar IQ?
woensdag 10 oktober 2018 om 11:13
Haha, dat denk ik ook wel eens.
Ik krijg bijvoorbeeld vreselijk de kriebels als ik iemand doeze hoor zeggen inplaats van douchen. Ook denk ik (maar niet bewezen) dat "Hollanders" veel vaker "me" zeggen (me mannetje) dan Limburgers.
Dan is het toch wel weer een voordeel om Limburgs te zijn.
woensdag 10 oktober 2018 om 11:36
Ja, precies. Maar volgens mij is dat ook een beetje de rivaliteit tussen Heerlen en Maastricht. Mensen uit Maastricht hebben vaak weinig met Heerlen en andersom. Wat dat betreft ben ik goed ingeburgerd denk ik.Nectarinepit schreef: ↑10-10-2018 10:54Ik vind het Maastrichts dan weer aanstellerig klinken, omdat ze de neiging hebben woorden als het ware te 'rekken' (peeeeeerd).Maar dat komt omdat ik in Heerlen geboren ben en in een plaats daar in de buurt opgegroeid ben.