Rugklachten
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:03
Ik ben van plan om binnenkort toch eens naar de dokter te gaan, maar ik ben benieuwd of mensen dit herkennen en vooral wat hielp/helpt bij jou om er permanent vanaf te komen?
Eigenlijk al een paar jaar heb ik met behoorlijke regelmaat last van mijn onderrug. Goede en slechtere periodes wisselen elkaar af. Een paar keer is het er echt "ingeschoten" en had ik zo'n hele band van pijn waardoor ik amper kon bewegen. Veel vaker is het een goed aanwijsbaar punt rechts onderin mijn rug die pijnlijk is. Ik ben begonnen bij fysio, maar daar duurde herstel lang en was erg tijdsintensief en hielp.maar half. Daarna ging ik een paar jaar, paar x per jaar naar de osteopaat die de boel kraakt en dat helpt erg goed (maar wel prijzig en dus niet permanent). Laatst had ik het weer en toen heb ik eens pijnstillers en onstekingsremmers bij HA gehaald. Dit hielp ool heel snel en heel goed. Week geslikt, maar nu na een paar dagen toch alweer last.
Ik moet veel tillen ivm zorgintensief kind en merk dat ik er nu in de herfstvakantie gewoon tegenop zie wat met ze te ondernemen omdat ik bang ben kind te tillen en dat het er dan weer inschiet. Dat gaat me te ver, er moet dus iets gebeuren. Buikspieroefeningen en meer sporten zouden ongetwijfeld helpen, maar ik merk dat ik daar met die rugklachten ook niet goed aan durf zomaar te beginnen, omdat je daarmee toch ook je rug weer belast... al hou ik zo de vicieuze cirkel natuurlijk wel in stand..
Dus de vraag: wat helpt bij jou?
Eigenlijk al een paar jaar heb ik met behoorlijke regelmaat last van mijn onderrug. Goede en slechtere periodes wisselen elkaar af. Een paar keer is het er echt "ingeschoten" en had ik zo'n hele band van pijn waardoor ik amper kon bewegen. Veel vaker is het een goed aanwijsbaar punt rechts onderin mijn rug die pijnlijk is. Ik ben begonnen bij fysio, maar daar duurde herstel lang en was erg tijdsintensief en hielp.maar half. Daarna ging ik een paar jaar, paar x per jaar naar de osteopaat die de boel kraakt en dat helpt erg goed (maar wel prijzig en dus niet permanent). Laatst had ik het weer en toen heb ik eens pijnstillers en onstekingsremmers bij HA gehaald. Dit hielp ool heel snel en heel goed. Week geslikt, maar nu na een paar dagen toch alweer last.
Ik moet veel tillen ivm zorgintensief kind en merk dat ik er nu in de herfstvakantie gewoon tegenop zie wat met ze te ondernemen omdat ik bang ben kind te tillen en dat het er dan weer inschiet. Dat gaat me te ver, er moet dus iets gebeuren. Buikspieroefeningen en meer sporten zouden ongetwijfeld helpen, maar ik merk dat ik daar met die rugklachten ook niet goed aan durf zomaar te beginnen, omdat je daarmee toch ook je rug weer belast... al hou ik zo de vicieuze cirkel natuurlijk wel in stand..
Dus de vraag: wat helpt bij jou?
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:06
Buikspieroefeningen en meer sporten zouden ongetwijfeld helpen, maar ik merk dat ik daar met die rugklachten ook niet goed aan durf zomaar te beginnen, omdat je daarmee toch ook je rug weer belast...
Hier kun je bij de fysiotherapie ook sporten, op een paar apparaten, onder begeleiding van de fysio.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:17
Sport helpt mij heel erg, vooral bodybalance. Dat verstevigt de spieren en rekt je heel goed uit. Ook dat laatste kan je heel goed helpen, omdat vastzitten van spieren of wervels ook oorzaak kan zijn van rugklachten.
Heb je al eens aan een verwijzing naar een rugcentrum gedacht? Vooral voor jou met het tillen in de toekomst kan dit heel nuttig zijn.
Heb je al eens aan een verwijzing naar een rugcentrum gedacht? Vooral voor jou met het tillen in de toekomst kan dit heel nuttig zijn.
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:26
Daar heb ik dus nog nooit aan gedacht.. tot nu toe heb ik er eigenlijk nooit tijd voor genomen. Gewoon zo snel mogelijk van de ergste klachten af en door maar weer. Maar kom nu beetje op een keerpunt dat het zo niet langer gaat. Vooral omdat de belasting alleen maar meer wordt... goeie tip dus: ben je daar zelf wel eens geweest? En wat kan ik daarvan verwachten?Because schreef: ↑13-10-2018 21:17Sport helpt mij heel erg, vooral bodybalance. Dat verstevigt de spieren en rekt je heel goed uit. Ook dat laatste kan je heel goed helpen, omdat vastzitten van spieren of wervels ook oorzaak kan zijn van rugklachten.
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:28
Bodybalance heb ik in een ver verleden trouwens wel gedaan. Heb alleen het gevoel dat mijn lijf in zon erbarmelijke staat verkeerd dat ik twijfel of ik dan niet gelijk teveel belast..Because schreef: ↑13-10-2018 21:17Sport helpt mij heel erg, vooral bodybalance. Dat verstevigt de spieren en rekt je heel goed uit. Ook dat laatste kan je heel goed helpen, omdat vastzitten van spieren of wervels ook oorzaak kan zijn van rugklachten.
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:35
Ik heb zelf ook al jaren last van mijn onderrug. Ik ben nu aan het sporten onder begeleiding van een fysio in zo'n duf zaaltje
in combinatie met een programma voor thuis. Het doel is om me de komende weken klaar te stomen voor de stap naar een gewone sportschool. Ik weet nu zo'n beetje wat ik moet trainen en heb een routine opgebouwd. Ik heb zelf het gevoel dat het wel werkt. Ik ben bang dat het altijd een zwakke plek zal blijven maar juist daarom ook wel de moeite waard om te investeren. Zeker in combinatie met je kind dat zorg nodig heeft. De tip van het rugcentrum vind ik ook een goede!
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:37
Ik zou toch terug gaan naar de fysio en daar eerst onder begeleiding gaan sporten. Als je eenmaal je spiercorset voldoende hebt getrained, dan kun je daarna aan de slag met bodybalance oid.
Maar ik zou daar dus zeker niet mee beginnen. In het begin is het namelijk heel belangrijk om buik- en rugspieren gelijk op te trainen, zodat niet één groep meer ontwikkeld wordt en dan juist je lijf weer uit balans trekt.
Vraag bij de fysio - als je dat nog niet gedaan hebt - ook om til-advies en advies bij andere belastende taken die je door de dag hebt. Door op de juiste manier te bewegen kan je lijf vaak net even wat meer aan.
Daarnaast zou Mensendieck misschien ook nog wat kunnen helpen (daarbij wordt er vooral naar je houding gekeken).
Maar ik zou daar dus zeker niet mee beginnen. In het begin is het namelijk heel belangrijk om buik- en rugspieren gelijk op te trainen, zodat niet één groep meer ontwikkeld wordt en dan juist je lijf weer uit balans trekt.
Vraag bij de fysio - als je dat nog niet gedaan hebt - ook om til-advies en advies bij andere belastende taken die je door de dag hebt. Door op de juiste manier te bewegen kan je lijf vaak net even wat meer aan.
Daarnaast zou Mensendieck misschien ook nog wat kunnen helpen (daarbij wordt er vooral naar je houding gekeken).
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:39
Een vriendin van mij loopt daar. Het is een lang traject, maar het helpt haar enorm. Het is in het begin 2x in de week onder strikte begeleiding sport, nu na 1 jaar 1x in de week.snoepzak schreef: ↑13-10-2018 21:26Daar heb ik dus nog nooit aan gedacht.. tot nu toe heb ik er eigenlijk nooit tijd voor genomen. Gewoon zo snel mogelijk van de ergste klachten af en door maar weer. Maar kom nu beetje op een keerpunt dat het zo niet langer gaat. Vooral omdat de belasting alleen maar meer wordt... goeie tip dus: ben je daar zelf wel eens geweest? En wat kan ik daarvan verwachten?
Het was bij haar zo erg dat ze niet op 1 been kon staan en haar eigen veters niet anders dan zittend kon strikken.
Ze krijgt heel veel adviezen, dat lijkt me voor jouw toekomst ook heel belangrijk
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:40
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:54
Kun je me een pb sturen dan? Ik hoor graag je advies en ben zelf slim genoeg om te bedenken of ik er iets mee kan?Madeliefjees schreef: ↑13-10-2018 21:32Ik durf hier niet zo goed advies te geven (krijg ik een ban). Maar ik heb precies hetzelfde gehad.
zaterdag 13 oktober 2018 om 21:57
Ik heb ook lang elk jaar wel een weekje plat gelegen, omdat het in m'n rug was geschoten. Met fysiotherapie, manuele therapie of acupunctuur was het altijd wel vrij snel weer werkbaar te krijgen.
Een paar jaar geleden ben ik op aanraden van de huisarts bij een sportschool begonnen. Ik heb gekozen voor een sportschool met goede begeleiding. Aan gewichten trekken zal nooit mijn hobby worden, maar sindsdien is mijn rug een stuk sterker en heb ik minder snel/vaak/lang last. Ik heb niet alleen buikspieren getraind, maar juist de hele core en armen en benen gaan soms automatisch al mee.
Bij mij wordt mijn rugpijn juist minder als ik ga sporten, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt. Met een zere rug moet ik juist bewegen en bewust mijn spieren gebruiken en op mijn houding letten om er sneller vanaf te komen.
Een paar jaar geleden ben ik op aanraden van de huisarts bij een sportschool begonnen. Ik heb gekozen voor een sportschool met goede begeleiding. Aan gewichten trekken zal nooit mijn hobby worden, maar sindsdien is mijn rug een stuk sterker en heb ik minder snel/vaak/lang last. Ik heb niet alleen buikspieren getraind, maar juist de hele core en armen en benen gaan soms automatisch al mee.
Bij mij wordt mijn rugpijn juist minder als ik ga sporten, hoe tegenstrijdig dit ook lijkt. Met een zere rug moet ik juist bewegen en bewust mijn spieren gebruiken en op mijn houding letten om er sneller vanaf te komen.
zaterdag 13 oktober 2018 om 22:36
Ik heb nu drie jaar op rij de zomer op de bank doorgebracht. Aan de morfine, niet kunnen bewegen (dus ook niet zitten of naar de wc) met de laatste keer een ambulance-rit omdat ik ergens anders niet meer kon bewegen.
Rugklachten zijn zo verschrikkelijk. Je kunt meteen niks meer...
Bij mij helpt acupunctuur heel erg goed. Laatste keer voelde ik het aankomen en kon ik het daarmee voorkomen dat ik echt kwam te liggen. Fysio hielp mij eigenlijk niet, al zou mijn lijf een stuk sterker en gezonder mogen...
Bij mij helpt de (hoge) dosis paracetamol/ibuprofen/naproxen trouwens niet echt. Ik heb nu altijd diclofenac in mijn tas, dat werkt op spieren en helpt wel.
Heb je al onderzoeken gehad om hernia o.i.d. uit te laten sluiten? Bij mij is er op foto's niks te zien. Ik kreeg nog van iemand de tip om eens met een orthomanueel therapeut te overleggen. Dat ga ik misschien wel doen. Al gaat het momenteel op zich wel. Naast dat het inmiddels een zwak punt is, is stress bij mij een duidelijke trigger.
Rugklachten zijn zo verschrikkelijk. Je kunt meteen niks meer...
Bij mij helpt acupunctuur heel erg goed. Laatste keer voelde ik het aankomen en kon ik het daarmee voorkomen dat ik echt kwam te liggen. Fysio hielp mij eigenlijk niet, al zou mijn lijf een stuk sterker en gezonder mogen...
Bij mij helpt de (hoge) dosis paracetamol/ibuprofen/naproxen trouwens niet echt. Ik heb nu altijd diclofenac in mijn tas, dat werkt op spieren en helpt wel.
Heb je al onderzoeken gehad om hernia o.i.d. uit te laten sluiten? Bij mij is er op foto's niks te zien. Ik kreeg nog van iemand de tip om eens met een orthomanueel therapeut te overleggen. Dat ga ik misschien wel doen. Al gaat het momenteel op zich wel. Naast dat het inmiddels een zwak punt is, is stress bij mij een duidelijke trigger.
zaterdag 13 oktober 2018 om 23:38
Yoga 100%
mijn (onder)rug is ook mijn zwakke plek zodra ik stress heb of iets gaat meteen in mijn rug zitten. sinds 2 jaar doe ik aan yoga en heb ik veel minder last
er zijn veel kleine simpele oefeningen die al voor wat verlichting kunnen zorgen.
succes
mijn (onder)rug is ook mijn zwakke plek zodra ik stress heb of iets gaat meteen in mijn rug zitten. sinds 2 jaar doe ik aan yoga en heb ik veel minder last
er zijn veel kleine simpele oefeningen die al voor wat verlichting kunnen zorgen.
succes
Relax we're all crazy, it's not a competition
zondag 14 oktober 2018 om 00:14
zondag 14 oktober 2018 om 09:06
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rugpijn
Schijnt dat zitten (zelfs in een correcte houding) na 20 minuten al te zwaar belast.
Ik heb daar zelf geen last van.
Schijnt dat zitten (zelfs in een correcte houding) na 20 minuten al te zwaar belast.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
zondag 14 oktober 2018 om 10:33
Dit herken ik wel (wel afhankelijk van hoe en waar op...). Als ik in een restaurant zit moet ik inderdaad na +/- 20 minuten echt even op staan en bewegen anders heb ik na anderhalf uur een probleem. Hetzelfde met langere autoritten, studie sessies en vergaderingen. Op momenten dat ik echt klachten heb is het liggen of lopen.retrostar schreef: ↑14-10-2018 09:06https://nl.wikipedia.org/wiki/Rugpijn