KDV en Peuterzaal
zondag 15 maart 2009 om 21:06
Hoi Moeders
Even een vraagje, mijn zoontje is nu 2 jaar en 3 maanden. Ik heb hem ingeschrieven op de peuterzaal. Hij mag er nu al naar toe maar wil liever dat hij na de zomervakantie er naar toe gaat september ofzo.
Dit zijn 2 x 2 uurtjes is te doen
Maar hij zit ook al 3 dagen op de opvang als ik werk. En op de dagen dat ik dan thuis ben zou hij dat 2 x x uur naar de peuterzaal gaan
Nu zit ik met het volgende. Zou het niet te veel worden voor hem? hij speelt heel graag met andere kinderen en thuis heb ik het idee dat hij zich verveelt en dat vind ik zonde. Het is dan ook maar 2 x 2 uur ( heb ik mijn handen ook vrij)
Zijn er ouders die dit ook doen of niet? graag ontvang ik wat advies
xxx kruisbekie 25
Even een vraagje, mijn zoontje is nu 2 jaar en 3 maanden. Ik heb hem ingeschrieven op de peuterzaal. Hij mag er nu al naar toe maar wil liever dat hij na de zomervakantie er naar toe gaat september ofzo.
Dit zijn 2 x 2 uurtjes is te doen
Maar hij zit ook al 3 dagen op de opvang als ik werk. En op de dagen dat ik dan thuis ben zou hij dat 2 x x uur naar de peuterzaal gaan
Nu zit ik met het volgende. Zou het niet te veel worden voor hem? hij speelt heel graag met andere kinderen en thuis heb ik het idee dat hij zich verveelt en dat vind ik zonde. Het is dan ook maar 2 x 2 uur ( heb ik mijn handen ook vrij)
Zijn er ouders die dit ook doen of niet? graag ontvang ik wat advies
xxx kruisbekie 25
zondag 15 maart 2009 om 21:10
Doel van de peuterspeelzaal is dat ie leert samenspelen. Een peuterspeelzaal is wel wat meer ontwikkelgericht dan een kdv, maar ik zou dat echt niet naast 3 dagen kdv doen. Op een kdv leert een kind ook prima samenspelen.
Die dagen dat hij thuis is, kun jij toch ook met hem spelen? Ik kan me voorstellen dat ie daar meer behoefte aan heeft, dan nog meer dagen met andere kinderen. Lijkt mij persoonlijk veels te vermoeiend en te veel gevraagd voor je kindje.
Die dagen dat hij thuis is, kun jij toch ook met hem spelen? Ik kan me voorstellen dat ie daar meer behoefte aan heeft, dan nog meer dagen met andere kinderen. Lijkt mij persoonlijk veels te vermoeiend en te veel gevraagd voor je kindje.
zondag 15 maart 2009 om 21:11
Ik niet. Dochter is bijna 3 en gaat 3 dagen naar het KDV. De meerwaarde van nog meer buitenshuis spelen ontgaat me volkomen en dan in de 2 dagen dat ze thuis is nog 2x2 uren naar een PSZ gaan zou ik eerlijk gezegd veel teveel vinden.
Welke meerwaarde heeft het? Ik zou zeggen dat het voor de gemiddelde peuter wel érg veel is. Rustig thuis spelen en bijkomen is óók nuttig.
Welke meerwaarde heeft het? Ik zou zeggen dat het voor de gemiddelde peuter wel érg veel is. Rustig thuis spelen en bijkomen is óók nuttig.

zondag 15 maart 2009 om 21:12
Tja. Ik weet het niet. Mijn dochter gaat 2 dagen naar het KDV en dat vind ik genoeg. Naar mijn idee is de peuterspeelzaal er voor de kinderen die dus niet naar het KDV gaan en dus verder thuis zijn. Lijkt mij dat een KDV en PSZ verder nagenoeg hetzelfde zijn. Of vergis ik me daar dan in?
In ieder geval vind ik 2 dagen KDV genoeg en zie ik de meerwaarde er niet van in om haar dan nog meer weg te brengen, ik geniet er juist zo van als we lekker de tijd aan onszelf hebben op die overige dagen. En dus al zeker niet om mijn handen vrij te hebben.
In ieder geval vind ik 2 dagen KDV genoeg en zie ik de meerwaarde er niet van in om haar dan nog meer weg te brengen, ik geniet er juist zo van als we lekker de tijd aan onszelf hebben op die overige dagen. En dus al zeker niet om mijn handen vrij te hebben.

zondag 15 maart 2009 om 21:13

zondag 15 maart 2009 om 21:15
Toevoeging op 21.13: als ik zelf heel eerlijk ben, lijkt het me voor MEZELF best fijn als de kinderen een dagdeel van mijn vrije dagen naar kdv of speelzaal gaan. Even een paar uur echt voor mezelf. Maar voor mijn kinderen lijkt het me níet leuk.
Nu los ik dat op door heel af en toe een vrije dag op te nemen op een van de dagen dat ze al naar het kdv gaan.
Nu los ik dat op door heel af en toe een vrije dag op te nemen op een van de dagen dat ze al naar het kdv gaan.
zondag 15 maart 2009 om 21:19
quote:imni schreef op 15 maart 2009 @ 21:13:
Nee Eowynn, daar heb je gelijk in. Hoeft niet altijd zo te zijn.
Kinderdagverblijven komen steeds meer gelijk met psz, maar voorlopig is het toch zo dat er op peuterspeelzalen structureel meer aandacht aan de ontwikkelingsgebieden van kinderen wordt besteedt (denk aan VVE etc).
VVE? Vereniging Van Eigenaren?
Wat is VVE?
Nee Eowynn, daar heb je gelijk in. Hoeft niet altijd zo te zijn.
Kinderdagverblijven komen steeds meer gelijk met psz, maar voorlopig is het toch zo dat er op peuterspeelzalen structureel meer aandacht aan de ontwikkelingsgebieden van kinderen wordt besteedt (denk aan VVE etc).
VVE? Vereniging Van Eigenaren?
Wat is VVE?
zondag 15 maart 2009 om 21:22
Ik zou het ook niet doen.....
zoonlief gaat twee hele dagen naar kdv, en een dag naar oma. De dagen dat ik met hem thuis ben vind ik het heerlijk om hem bij me te hebben en nodigen we voor het spelen wel eens vriendjes of vriendinnetjes uit. Ik zou het zelf erg veel gevlieg vinden (hebben ook nog tweeling van 8 maanden) en vind het heerlijk om lekker met ze thuis te zijn. Heb ook niet de indruk dat het veel toe zou voegen hier.
en idd, net als Fleurtje neem ik hier ook af en toe een dag vrij op een kdv dag, heerlijk, alledrie de kids daarheen, moeders lekker thuis. Kan ik er daarna weer tegen!
zoonlief gaat twee hele dagen naar kdv, en een dag naar oma. De dagen dat ik met hem thuis ben vind ik het heerlijk om hem bij me te hebben en nodigen we voor het spelen wel eens vriendjes of vriendinnetjes uit. Ik zou het zelf erg veel gevlieg vinden (hebben ook nog tweeling van 8 maanden) en vind het heerlijk om lekker met ze thuis te zijn. Heb ook niet de indruk dat het veel toe zou voegen hier.
en idd, net als Fleurtje neem ik hier ook af en toe een dag vrij op een kdv dag, heerlijk, alledrie de kids daarheen, moeders lekker thuis. Kan ik er daarna weer tegen!
zondag 15 maart 2009 om 21:29
zondag 15 maart 2009 om 21:32
Bedankt voor de reacties ik zie dat jullie allemaal geen voorstander hiervan zijn.
En het is niet zo dat ik tijd voor mezelf wil want die heb ik ook in de 1.5 tot 2 uur dat hij slaapt dus dat is het niet.
En ook ik neem af en toe een dag vrij als hij op het kdv zit
Mijn oogpunt is eigenlijk hem langzaam voorberieden op de basisschool dat is hij ook 5 dgaen weg waarvan 3 met bso en 2 halve. vandaar...
En het is niet zo dat ik tijd voor mezelf wil want die heb ik ook in de 1.5 tot 2 uur dat hij slaapt dus dat is het niet.
En ook ik neem af en toe een dag vrij als hij op het kdv zit
Mijn oogpunt is eigenlijk hem langzaam voorberieden op de basisschool dat is hij ook 5 dgaen weg waarvan 3 met bso en 2 halve. vandaar...
zondag 15 maart 2009 om 21:56
Lijkt me nergens voor nodig om hem voor te bereiden. Van 3 lange dagen KDV naar 3 schooldagen plus 2 halve schooldagen is niet zo'n héle grote overgang, plús dat je met kleuters eerst gaat wennen en als ze het echt nog niet trekken mag je ze best af en toe even thuishouden voor een middag of ochtend.

zondag 15 maart 2009 om 22:45
Ik werk nu 2 dagen in de week naar de opvang. In principe geef ik de kindjes op voor de psz zodat ze er heen kunnen als ze 3 jaar zijn. Beetje voorbereiding voor school. Psz is net even wat groter en meer kinderen. Dochters gaan nu naar gastouder waar max 6 worden opgevangen.
Binnenkort ga ik wellicht 3 dagen werken in de week. Dan geef ik ze niet op. Ik vind dat persoonlijk te veel voor die kleintjes.
Binnenkort ga ik wellicht 3 dagen werken in de week. Dan geef ik ze niet op. Ik vind dat persoonlijk te veel voor die kleintjes.
maandag 16 maart 2009 om 08:17
Nee Uggla, PSZ is echt puur een soort voorbereiding op school. KDV is voor de opvang van kinderen. Al is het tegenwoordig alláng niet meer zo dat het KDV alleen maar opvang is en kinderen er niets leren.
TO: waarom zou je je zoontje, als je hem toch wilt laten wennen, dan niet opgeven voor een extra dagdeel KDV?
Wennen aan een nieuwe groep, wennen aan nieuwe leidsters en een nieuwe plek is misschien wel heel intensief voor een ukkie, naast de plek waar hij al 3 dagen is. Als je dan persé wilt dat hij meer dagdelen weg is om te wennen aan school zou ik kiezen voor extra KDV tijd ipv nóg een extra plek.
TO: waarom zou je je zoontje, als je hem toch wilt laten wennen, dan niet opgeven voor een extra dagdeel KDV?
Wennen aan een nieuwe groep, wennen aan nieuwe leidsters en een nieuwe plek is misschien wel heel intensief voor een ukkie, naast de plek waar hij al 3 dagen is. Als je dan persé wilt dat hij meer dagdelen weg is om te wennen aan school zou ik kiezen voor extra KDV tijd ipv nóg een extra plek.