Verveling op school

12-10-2018 17:42 33 berichten
Hoi,

Kind (7jr) klaagt thuis over verveling op school. Ze vind het erg leuk met haar vrienden en vriendinnen, maar qua werk vind ze er niets aan. Haar weektaak is iedere keer op maandagmiddag al af en daarna mag kind dus lezen of kleuren o.i.d., maar tot op heden zit er weinig uitdaging in voor haar. Ik snap de verveling dus wel.

Na de vakantie hebben we een gesprek met de juffen en dan hoop ik dat we (school) een plan kunnen opstellen om haar meer uit te dagen. Vorig jaar was al een zelfde probleem, dat is uiteindelijk opgelost door met een paar kinderen een soort plusklasje te vormen.

Qua toetsen mag ze al de plustoets maken, dus dan maakt ze behalve de normale toets ook de plustoets op een middag. Leren vind ze erg leuk en toetsen maken ook, dus dat is 'leuker' voor haar dan lezen of kleuren.
Ze wil dokter worden dus is uitermate geinteresseerd in goede cijfers halen ;-) Thuis leest ze in mijn boeken van de opleiding verpleegkunde, of ze zoekt dingetjes op internet op. Spelen vind ze niet leuk, dat heeft ze sowieso nooit echt gedaan.

Ik vind het lastig om te zien dat ze iedere dag met een soort tegenzin naar school gaat. Thuis kan ik meegaan in wat ze aangeeft, maar ik snap ook dat ze op school niet alles kunnen aanbieden wat ze wil :-)

Ben vooral op zoek naar tips om het schoolleven wat leuker te maken voor haar, ze moet nog zo lang.. Hoe worden jullie kinderen uitgedaagd als ze hoger scoren dan gemiddeld? Misschien kan ik wat ideeën meenemen voor het gesprek met de juffen.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt je geen zorgen te maken maar het is het derde schooljaar op rij dat je een topic start voor tips, ik denk dat het tijd is om van school te eisen dat ze meer gaan doen.
Ik zou precies willen weten wat ze aan pluswerk krijgt tov de rest.
En een avi test zegt weinig over begrijpend lezen, is dat apart nog getest?
Welke methodes gebruiken ze op school, valt daarin te verdiepen?
Is er wel een ib'er betrokken, want dat lijkt me wel nodig.
Klaverblauwtje, dat klopt. Maar ik maak me geen 'zorgen' als ik om tips vraag om het voor kind leuker te maken. De verdiepingsstof is school zich over aan het buigen, vandaar het gesprek na de vakantie ;-)

Het is ook vooral lastig omdat ze alles zo snel oppakt, vandaar dat ze niet voor versnellen zijn. Even haar best doen en ze loopt weer voor op de rest.

Ze heeft nu een nieuwe juf, dat is wel jammer aan de ene kant, anderzijds wel weer een frisse jonge blik. Maar ik moet zelf ook weer even aftasten hoe of wat. Spreek de juf wel af en toe na schooltijd even.

Ze is ook getest op begrijpend lezen ja.
Is in een hogere klas aanhaken bij Nieuwsbegrip een optie? Er wordt iedere week een nieuw actueel thema aangeboden, dus geen probleem dat het als ze in hogere klassen zit "uit" is. Weer nieuwe actuele onderwerpen om je in te verdiepen en over te discussiëren.

Er is ook Nieuwsbegrip schrijven. Houdt ze van verhalen schrijven?

Worden er smartgames ingezet?
Als haar weektaak al op maandag af is, gaat er natuurlijk wel iets mis op school. En ik zou hier zeker een gesprek over willen hebben met school. Er is tegenwoordig zo ontzettend veel pluswerk beschikbaar, dat dit eigenlijk geen beletsel zou moeten zijn.

Lezen als je werk af is, is leuk, maar hoort niet op school thuis. Even lezen is prima, maar niet lezen omdat je andere werk is. Ik ben het eigenlijk wel eens met wat anderen hier schrijven: de school klinkt niet heel adequaat op dit gebied. Hoe zijn je verdere ervaringen met deze school?
Wij hebben ook een vlotte dochter die nu in groep 5 zit. Ze zit nu in de plusklas, dat is 1 dagdeel per week. Verder is ze “doorgetoetst” en wordt het werk dat ze eigenlijk al kan weggestreept zodat ze zich niet verveeld met haar werk. In plaats daarvan heeft ze werk voor de plus dat bestaat uit smartgames, een project en Engels. Verder helpt ze een kindje uit een lagere klas met leren lezen. Zo komt ze momenteel met veel plezier haar dagen door.

Ik zou toch wel op m’n strepen gaan staan dat ze verbredend werk gaan aanbieden.
Het leven is niet eerlijk
lilyjo schreef:
12-10-2018 19:03
Ze zit in groep 4 ja.

Ze doet met rekenen standaard pluswerk naast de weektaak. Taal weet ik niet zeker, al deed ze wel een plustaaltoets zag ik bij haar cijferlijst.
Weektaak is inderdaad meer een dagtaak voor haar ;-) maar daar zit nog geen pluswerk in dacht ik, alleen bij de normale lesstof. Ze vertelt nooit zoveel uit zichzelf, alleen dat ze het saai (en makkelijk) vindt.

Wekelijks naar de bieb gaan we inderdaad al. Ze haalt dan 6 boeken die ze zelf uitkiest. Eind van de week zijn ze allemaal uit.
De genoemde schrijvers heb ik meteen even genoteerd, kunnen we morgen in de bieb naar kijken!

Er kwam geen score uit de test van het lezen zei de juf vol verbazing. Basisschool-af zeg maar. Kon niet ingeschaald worden op bijv. groep 8 niveau. Ze lijkt 'gewoon' te begrijpen wat ze leest, welk boek je haar ook geeft.

Aansluiting in de klas heeft ze voldoende, vast vriendengroepje maar ze kan met de meesten wel overweg. Onderpresteren doet ze ook niet, juist het tegenovergestelde. Met een 8 of 9 is ze niet tevreden... dat is ook erg lastig moet ik zeggen. Ze is zo perfectionistisch.

Ze zit niet op zang of dans o.i.d. Op school mag ze 1x per week een uurtje met een paar oudere leerlingen schaken. Dat heeft haar interesse wel aardig. Verder doet ze aan reddingszwemmen omdat ik graag wil dat ze ook iets anders doet dan lezen ;-)
Onderpresteren doet ze niet, zeg je. Maar een kind dat zo ver voorloopt presteert enorm onder als ze op het niveau van haar klas moet werken. Ook het normale pluswerk is dan veel te makkelijk. Op school moeten ze haar doortoetsen en kijken op welk niveau ze zit met elk vak. En dan daar gericht de weektaak op maken. Ik vermoed dat het werk heel erg aangepast moet worden en dat hier externe hulp bij nodig is. Trap niet in de valkuil van een klas overslaan. Want een kind dat zo ver voorloopt, is binnen een half jaar die nieuwe klas ook weer voorbij. Dus ga voor verbreden en verdiepen. Kijk vooral ook op het hb-kindforum.nl
Pandax schreef:
12-10-2018 20:03
Wat een heerlijk edoch ietwat onrealistisch optimisme :)
So true. :proud:
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Pipo8888 schreef:
14-10-2018 10:08
Onderpresteren doet ze niet, zeg je. Maar een kind dat zo ver voorloopt presteert enorm onder als ze op het niveau van haar klas moet werken. Ook het normale pluswerk is dan veel te makkelijk. Op school moeten ze haar doortoetsen en kijken op welk niveau ze zit met elk vak. En dan daar gericht de weektaak op maken. Ik vermoed dat het werk heel erg aangepast moet worden en dat hier externe hulp bij nodig is. Trap niet in de valkuil van een klas overslaan. Want een kind dat zo ver voorloopt, is binnen een half jaar die nieuwe klas ook weer voorbij. Dus ga voor verbreden en verdiepen. Kijk vooral ook op het hb-kindforum.nl
Het forum is erg rustig, de laatste tijd. Er is ook een facebookgroep voor ouders "Pharos Hoogbegaafd".

Ik kan vanaf hier niet beoordelen of de dochter van TO pienter is, of hb, daar zijn andere mensen voor. Ze zit nu blijkbaar wel goed in haar vel, hopelijk blijft dat zo.

Het gevaar dat ik voorzie is dat ze niet leert om te leren, waardoor ze op het middelbaar ineens kan uitvallen.

Zet in op verbreding of verdieping op school.
Laat haar dieper op onderwerpen in gaan.

En het is goed om haar door de IB'er door te laten toetsen, om haar niveau te bepalen, waarna haar werk kan worden aangepast.

Op www.worksheetworks.com leuke opdrachten uitprinten. Niveau en grootte kun je zelf instellen. Mijn zoon was dol op de rekendoolhoven (mazes).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven