Gastouder, hoort dit wel?
donderdag 18 oktober 2018 om 08:01
Recent had ik een gesprek met een gastouder en met andere ouders over hun ervaringen.
Nu hoor ik dat het voor sommige gastouders heel normaal is dat ze met de kinderen en onder werktijd zich bezig houden met privé zaken. Dus bezoekjes aan de kapper, (huis)arts of het eigen huis schoonmaken. Maar ook dat ze andere mensen in huis ontvangen (bezoek van familie en vrienden). Een GO laat een vriendin wel eens oppassen of de buurvrouw als ze even weg moet. Ik vind dit erg vreemd aangezien ze dan niet met de kinderen bezig zijn waarvoor ze worden betaald. Hoe zijn jullie ervaringen en mag dit wel?
Nu hoor ik dat het voor sommige gastouders heel normaal is dat ze met de kinderen en onder werktijd zich bezig houden met privé zaken. Dus bezoekjes aan de kapper, (huis)arts of het eigen huis schoonmaken. Maar ook dat ze andere mensen in huis ontvangen (bezoek van familie en vrienden). Een GO laat een vriendin wel eens oppassen of de buurvrouw als ze even weg moet. Ik vind dit erg vreemd aangezien ze dan niet met de kinderen bezig zijn waarvoor ze worden betaald. Hoe zijn jullie ervaringen en mag dit wel?
donderdag 18 oktober 2018 om 13:14
Was bij mijn zus ( gastouder) gelukkig ook geen probleem. Geen kinderen ( of ouders) die in paniek raakten als er eens familie op bezoek kwam.
Handig zelfs als het tijd was om een kind van school te halen, dan kon het al aanwezige kind lekker door blijven spelen ipv in de regen mee te moeten achter op de fiets.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
donderdag 18 oktober 2018 om 13:17
Prima als je zus en haar klanten niet volgens de regels werken, dit zijn van die situaties die gaan goed... tot het fout gaat.simbalabimba schreef: ↑18-10-2018 13:14Was bij mijn zus ( gastouder) gelukkig ook geen probleem. Geen kinderen ( of ouders) die in paniek raakten als er eens familie op bezoek kwam.
Handig zelfs als het tijd was om een kind van school te halen, dan kon het al aanwezige kind lekker door blijven spelen ipv in de regen mee te moeten achter op de fiets.
Iemand die een klacht indient oid.
En dan gaan mensen ineens met wetboeken zwaaien en zijn ze vergeten hoe fijn het was, dat jouw zus zo losjes met de regels om ging.
donderdag 18 oktober 2018 om 13:43
Ik geloof dat haar klanten ( als mijn zus niet al achteraf heeft gezegd dat die bepaalde situatie zich heeft voorgedaan) niet meteen met wetboeken gaan zwaaien. Zo heb ik ze destijds ( zag wel eens een ouder als die 't kind weer ophaalde) niet ingeschat. Dan zouden ze eerst mijn zus d'r op aanspreken, denk ik.lilalinda schreef: ↑18-10-2018 13:17Prima als je zus en haar klanten niet volgens de regels werken, dit zijn van die situaties die gaan goed... tot het fout gaat.
Iemand die een klacht indient oid.
En dan gaan mensen ineens met wetboeken zwaaien en zijn ze vergeten hoe fijn het was, dat jouw zus zo losjes met de regels om ging.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
donderdag 18 oktober 2018 om 17:24
En dat mag dus niet. De opvang aan anderen overlaten die vaak niet gescreend zijn of go zijn. Alleen bij een noodgeval. Maar dat is dit niet.simbalabimba schreef: ↑18-10-2018 13:14Was bij mijn zus ( gastouder) gelukkig ook geen probleem. Geen kinderen ( of ouders) die in paniek raakten als er eens familie op bezoek kwam.
Verder lijkt het mij ook onhandig dat een GO met meerdere kinderen de jongeren iedere keer wakker moet maken om ze uit hun ritme te halen en mee te nemen naar school.
Waar het mij om gaat zijn dus GO die gewoon hun normale leven draaien en een opvangkind er een beetje bij doen. Terwijl ze betaald krijgen als volle opvang. En dat je als ouder weinig kunt als de GO privé afspraken heeft omdat je anders geen opvang hebt.
Een GO die familie of vrienden over de vloer krijgt is niet bezig met de kinderen.
Maar blijkbaar maakt het sommige ouders niets uit en zijn ze allang blij dat de kinderen ergens terecht kunnen.
donderdag 18 oktober 2018 om 18:00
Ja dityette schreef: ↑18-10-2018 08:36Het woord zegt het toch al? Gastouder. Een kind draait dus gewoon mee in een gezin. Dus ja, dan kan je ondertussen gewoon bezoek ontvangen, boodschappen doen of naar de dokter. Mij lijkt het juist goed voor een kind.
Als een gastouder door overmacht een buurvrouw vraagt om even op te passen, is het wel zo netjes om dat de ouders te laten weten. Maar als ouder zou ik er verder geen probleem in zien. Je kiest per slot voor een gastouder die je vertrouwt, dus dan zal die buurvrouw vast wel een goede oplossing zijn.
Mijn kinderen waren toen ze klein waren bij een gastouder. Dat was een moeder die thuis was. Mijn kinderen draaiden mee met haar gezin. Punt.
Andere grotere kinderen uit school halen, het huishouden, naar de verjaardag van oma, naar de winkel, blijven eten als dat uitkwam, soms een spelletje of tv kijken als zij administratie deed... etcetera etcetera. Een van haar pubers paste wel eens op als ze even iets anders moest doen. Of haar man als die ook thuis was.
Als zijnde een kind in dat gezin. Een gast OUDER.
Echt geweldig fijn en vertrouwd.
Mijn kinderen zijn inmiddels al groot en zien haar en andere leden van dat gezin nog ontzettend vaak.
donderdag 18 oktober 2018 om 18:04
Het zal me aan mijn reet roesten wat wel en niet "hoort' zoals in de openingspost staat. Lieve mensen die voor mijn kinderen willen zorgen alsof het die van henzelf zijn.
Wat kan je meer wensen.
Al sinds de mensheid begon passen mensen op elkaars kinderen. Als de ene partij intussen geld verdient zal daar voor de ander gelukkig wat tegenover staan. Iedereen blij.
Heb het nooit als een zakelijke transactie gezien met regels. Naar om zo in het leven te staan lijkt me.
Wat kan je meer wensen.
Al sinds de mensheid begon passen mensen op elkaars kinderen. Als de ene partij intussen geld verdient zal daar voor de ander gelukkig wat tegenover staan. Iedereen blij.
Heb het nooit als een zakelijke transactie gezien met regels. Naar om zo in het leven te staan lijkt me.

donderdag 18 oktober 2018 om 18:09
Als je niet wil dat je kind in een gezin opgroeit, moet je voor een KDV gaan.
Een gastouder doet de opvang meestal bij haar thuis en dan vind ik het niet zo gek dat ze op een kalm moment haar huishouden laat draaien en af en toe een - niet te ver - uitstapje maakt.
Wat is het verschil of dat uitstapje nu naar de plaatselijke markt of naar de huisarts 2 straten verder is?
En wat moet ze doen?
Vrienden en familie maar voor de deur laten staan?
Ik zou ze zelf niet uitnodigen, maar als ze er nu éénmaal staan én tegen kinder-geschreeuw en gehuil kunnen én niet teveel "last" zijn ... why not.
Het is niet dat die gastouder van 9 tot 18 mee op de vloer ligt te spelen en af en toe een volwassen gesprek kan best leuk zijn. (En hebben kinderleidsters op een KDV ook onderling.)
Een gastouder doet de opvang meestal bij haar thuis en dan vind ik het niet zo gek dat ze op een kalm moment haar huishouden laat draaien en af en toe een - niet te ver - uitstapje maakt.
Wat is het verschil of dat uitstapje nu naar de plaatselijke markt of naar de huisarts 2 straten verder is?
En wat moet ze doen?
Vrienden en familie maar voor de deur laten staan?
Ik zou ze zelf niet uitnodigen, maar als ze er nu éénmaal staan én tegen kinder-geschreeuw en gehuil kunnen én niet teveel "last" zijn ... why not.
Het is niet dat die gastouder van 9 tot 18 mee op de vloer ligt te spelen en af en toe een volwassen gesprek kan best leuk zijn. (En hebben kinderleidsters op een KDV ook onderling.)
donderdag 18 oktober 2018 om 18:44

donderdag 18 oktober 2018 om 18:49
Pfff. Nou gelukkig bij mijn buurvrouw kennen de gastouders ook de mensen die er over de vloer komen, en in het dorp kennen we haar ook gewoon en hoeven we er niet allerlei regels en wetten bij te betrekken.evelien2010 schreef: ↑18-10-2018 17:24En dat mag dus niet. De opvang aan anderen overlaten die vaak niet gescreend zijn of go zijn. Alleen bij een noodgeval. Maar dat is dit niet.
Verder lijkt het mij ook onhandig dat een GO met meerdere kinderen de jongeren iedere keer wakker moet maken om ze uit hun ritme te halen en mee te nemen naar school.
Waar het mij om gaat zijn dus GO die gewoon hun normale leven draaien en een opvangkind er een beetje bij doen. Terwijl ze betaald krijgen als volle opvang. En dat je als ouder weinig kunt als de GO privé afspraken heeft omdat je anders geen opvang hebt.
Een GO die familie of vrienden over de vloer krijgt is niet bezig met de kinderen.
Maar blijkbaar maakt het sommige ouders niets uit en zijn ze allang blij dat de kinderen ergens terecht kunnen.

donderdag 18 oktober 2018 om 18:50
Precies, heerlijk toch en zo gaat het hier in de buurt ook.permis schreef: ↑18-10-2018 18:00Ja dit
Mijn kinderen waren toen ze klein waren bij een gastouder. Dat was een moeder die thuis was. Mijn kinderen draaiden mee met haar gezin. Punt.
Andere grotere kinderen uit school halen, het huishouden, naar de verjaardag van oma, naar de winkel, blijven eten als dat uitkwam, soms een spelletje of tv kijken als zij administratie deed... etcetera etcetera. Een van haar pubers paste wel eens op als ze even iets anders moest doen. Of haar man als die ook thuis was.
Als zijnde een kind in dat gezin. Een gast OUDER.
Echt geweldig fijn en vertrouwd.
Mijn kinderen zijn inmiddels al groot en zien haar en andere leden van dat gezin nog ontzettend vaak.

donderdag 18 oktober 2018 om 19:01
Dat kan en dat mag. Je mag best je kinderen dagelijks onderbrengen bij een lieve vrouw uit de buurt. Net zoals je je kinderen bij oma kan brengen.
Prima hoor, maar wat jullie beschrijven is geen professioneel gastouderschap.
donderdag 18 oktober 2018 om 19:21
Wat een rare veroordelende reactie, waar is dat nou weer voor nodig.evelien2010 schreef: ↑18-10-2018 17:24En dat mag dus niet. De opvang aan anderen overlaten die vaak niet gescreend zijn of go zijn. Alleen bij een noodgeval. Maar dat is dit niet.
Je kunt toch als ouder zijnde gewoon kiezen welke vorm van opvang het best bij je past en daarmee klaar?
donderdag 18 oktober 2018 om 19:28
Een gastouder die iemand op visite krijgt, biedt een huiselijke situatie. Niks mis mee toch? Daar krijgt ze voor betaald, een opvang in een huiselijke situatie.

donderdag 18 oktober 2018 om 19:41
Kind aan een ander overdragen (de buurvrouw, even een vriendin laten oppassen etc) mag gewoon echt niet.
Thuis bezoek ontvangen: het mag wel, en is af en toe ook wel eens leuk, in de categorie 'huiselijk'. Bijvoorbeeld eerst samen koekjes bakken voor het bezoek. Maar aandacht voor de kinderen moet voorop staan. Een GO die de hele dag zit te kleppen met haar vriendinnen, daar zou ik niet blij van worden. GO zijn is haar betaalde baan. En op je werk heb je oog voor je werk, niet voor je privé-aangelegenheden.
Privé-dingen doen: met mate. Samen boodschappen doen kan natuurlijk heel gezellig zijn en nog educatief ook. Een keertje naar de tandarts omdat het écht niet anders kan, ok. Maar dat soort dingen zoals tandarts en kapper enzo zou ik toch zeer waarderen als die tot het minimum beperkt zouden blijven. Werk is werk en privé is privé. Ik laat de kapper ook niet op mijn werk op kantoor komen, dat doe ik in mijn eigen tijd.,
Thuis bezoek ontvangen: het mag wel, en is af en toe ook wel eens leuk, in de categorie 'huiselijk'. Bijvoorbeeld eerst samen koekjes bakken voor het bezoek. Maar aandacht voor de kinderen moet voorop staan. Een GO die de hele dag zit te kleppen met haar vriendinnen, daar zou ik niet blij van worden. GO zijn is haar betaalde baan. En op je werk heb je oog voor je werk, niet voor je privé-aangelegenheden.
Privé-dingen doen: met mate. Samen boodschappen doen kan natuurlijk heel gezellig zijn en nog educatief ook. Een keertje naar de tandarts omdat het écht niet anders kan, ok. Maar dat soort dingen zoals tandarts en kapper enzo zou ik toch zeer waarderen als die tot het minimum beperkt zouden blijven. Werk is werk en privé is privé. Ik laat de kapper ook niet op mijn werk op kantoor komen, dat doe ik in mijn eigen tijd.,
donderdag 18 oktober 2018 om 19:51
Hoe doe je dat dan? De meeste bedrijven en instellingen zijn alleen open tijdens kantooruren.
Dat je daar vrije uren voor opneemt of de gemiste tijd later uitwerkt lijkt me logisch, maar bijna al mijn afspraken met instanties en bedrijven zijn "ff tussendoor". Zou niet weten hoe het anders moet.
Probleem is dat de GO niet even een paar uurtjes "vrij" kan opnemen. Dus dan moet het ook echt in werktijd.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

donderdag 18 oktober 2018 om 20:36
donderdag 18 oktober 2018 om 20:51
Mits de GO zich aan de regels houdt. Zou toch erg lullig zijn, als ouders verwachten geld te vangen van de BD, en dat krijgen ze nietsimbalabimba schreef: ↑18-10-2018 19:28Een gastouder die iemand op visite krijgt, biedt een huiselijke situatie. Niks mis mee toch? Daar krijgt ze voor betaald, een opvang in een huiselijke situatie.
donderdag 18 oktober 2018 om 20:55
Het punt is dat jij dus blijkbaar niet weet wie er op een dag bij de GO over de vloer komen. En dat het voor sommige GO heel normaal is dat de buurvrouw,kennis of familielid uren langskomt of zelfs oppast.Owlette schreef: ↑18-10-2018 20:36Wat jij omschrijft is juist precies waarnaar ik zou zoeken in een gastouder. Iets huiselijks. Gewoon hetzelfde wat ik of oma met ze had gedaan.
Een vreemde op mijn kind laten passen zou ik niks vinden, maar dat zou ik van te voren al wel goed duidelijk hebben gemaakt.
Een kennis had haar dochter bij de GO. Toen bleek dat haar volwassen zoon halve dagen op de bank lag te gamen en regelmatig in zijn boxer door het huis liep (hij had geen dagbesteding en kwam pas naar beneden nadat de ouders weg waren). Pas toen een ouder opvangkind dit vertelde kwam het naar voren. Go zag geen probleem... lekker huiselijk...
donderdag 18 oktober 2018 om 21:13
Ja hoor! De gezellige gezinsgastouder voldeed aan de regels. Gecertificeerd, EHBO, veiligheid etc.Koffiekop1 schreef: ↑18-10-2018 19:01Dat kan en dat mag. Je mag best je kinderen dagelijks onderbrengen bij een lieve vrouw uit de buurt. Net zoals je je kinderen bij oma kan brengen.
En alles was keurig financieel geregeld.
Een kind mag echt wel gewoon meedraaien in een gezin.
Het een sluit het ander niet uit.

donderdag 18 oktober 2018 om 22:41
Nou echt wel hoor, buurvrouw heeft gewoon de opleiding gedaan en aangesloten bij gastouderbureau.Koffiekop1 schreef: ↑18-10-2018 19:01Dat kan en dat mag. Je mag best je kinderen dagelijks onderbrengen bij een lieve vrouw uit de buurt. Net zoals je je kinderen bij oma kan brengen.

donderdag 18 oktober 2018 om 23:09
Behalve dat ze regelmatig bezoek dan aan moet melden en een vog moet laten overleggen. Evenals een achterwacht en dat ze nuet even de visite op de kinderen mag laten passen.

donderdag 18 oktober 2018 om 23:43
Dit.
Precies de reden waarom ik al die jaren van mijn GO heb gehouden. Mijn kinderen waren overdag in een gezin met hun eigen bezigheden en rituelen. Juist dát is in mijn de meerwaarde van een GO. Leren rekening houden met de wensen en behoefte van anderen in een kleine veilige setting net zoals ze hadden als wij thuis waren.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.