Gastouder, hoort dit wel?

18-10-2018 08:01 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recent had ik een gesprek met een gastouder en met andere ouders over hun ervaringen.

Nu hoor ik dat het voor sommige gastouders heel normaal is dat ze met de kinderen en onder werktijd zich bezig houden met privé zaken. Dus bezoekjes aan de kapper, (huis)arts of het eigen huis schoonmaken. Maar ook dat ze andere mensen in huis ontvangen (bezoek van familie en vrienden). Een GO laat een vriendin wel eens oppassen of de buurvrouw als ze even weg moet. Ik vind dit erg vreemd aangezien ze dan niet met de kinderen bezig zijn waarvoor ze worden betaald. Hoe zijn jullie ervaringen en mag dit wel?
Koffiekop1 schreef:
18-10-2018 23:09
Ze zal vast formeel gastouder zijn maar het klinkt niet erg professioneel.
Wat heb je precies over haar gelezen dan?
permis schreef:
18-10-2018 18:04
Lieve mensen die voor mijn kinderen willen zorgen alsof het die van henzelf zijn.
Wat kan je meer wensen.
Eens. Het is zeer waardevol gebleken want tot op de dag van vandaag heeft de voormalige GO een speciale plek bij mijn kinderen. Juist omdat het allemaal kabbel-de-kabbel en natuurlijk is verlopen. Gezellig mee naar oma GO, even naar de hertjes, dan wat drinken en een koekje etc. Net zoals wij het ook indeelden met de kinderen. Doodgewoon en zonder ontwikkeldoelen en ‘geld betalen betekent productie’.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
evelien2010 schreef:
18-10-2018 17:24
En dat mag dus niet. De opvang aan anderen overlaten die vaak niet gescreend zijn of go zijn. Alleen bij een noodgeval. Maar dat is dit niet.

Verder lijkt het mij ook onhandig dat een GO met meerdere kinderen de jongeren iedere keer wakker moet maken om ze uit hun ritme te halen en mee te nemen naar school.

Waar het mij om gaat zijn dus GO die gewoon hun normale leven draaien en een opvangkind er een beetje bij doen. Terwijl ze betaald krijgen als volle opvang. En dat je als ouder weinig kunt als de GO privé afspraken heeft omdat je anders geen opvang hebt.

Een GO die familie of vrienden over de vloer krijgt is niet bezig met de kinderen.

Maar blijkbaar maakt het sommige ouders niets uit en zijn ze allang blij dat de kinderen ergens terecht kunnen.
Joh... er zijn hier veel mensen die de waarde van een GO inzien. Als jij dat niet kunt ga dan lekker naar een KDV en met een beetje ‘geluk’ mogen ze daar dan twee keer per jaar de CITO peutertoetsen doen. Dáár zit een kindje van twee/drie jaar nou écht op te wachten. Daarna worden ze fijn gemeten aan het landelijk gemiddelde en húp uw kind van nog geen paar jaar oud is óf gemiddeld, óf ondergemiddeld óf bovengemiddeld ontwikkeld. Dan worden de voorbereidende taal- en rekendoelen vastgesteld en oefenen maar.

Natuurlijk... dát past bij nou echt een natuurlijke ontwikkeling van een piepklein mensje. Immers: GIJ ZULT VOLDOEN aan de wetmatigheden van de overheid opdat gij een koirig economisch productie-medewerker van die overheid wordt.
Dikke vette Bullshit.

Die onzin moet een halt toegeroepen worden.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
lilalinda schreef:
18-10-2018 18:44
Wat nu al een paar postst lang aangegeven wordt: het gaat niet zozeer om, wat ouders allemaal vinden. Je hebt je als gastouder gewoon aan de regels te houden.
Anders raak je je stempeltje kwijt, en krijgen ouders geen geld terug van de belastingdienst.
Zie je? Wetmatigheden en de overheid maar bepalen.

Tip voor ouders die een GO zoeken; stap uit dat (imho verdomde) systeem en zoek gewoon iemand met wie het klikt en waarvan je weet dat ze een goede vervanger zijn voor jezelf. Dat is de rust op je werk en de euro’s echt waard. Heb er geen moment spijt van gehad.
De hoofd reden waarom wij voor KDV hebben gekozen ipv een gastouder is omdat er inderdaad mensen (die wij nog nooit hebben ontmoet ) langs kunnen komen , zonder dat wij dat weten.

Verder dat er dingen zoals stofzuigen etc gewoon gedaan wordt , vind ik dan weer niet zo raar.
E-hope schreef:
19-10-2018 00:25
De hoofd reden waarom wij voor KDV hebben gekozen ipv een gastouder is omdat er inderdaad mensen (die wij nog nooit hebben ontmoet ) langs kunnen komen , zonder dat wij dat weten.
En waar ben je dan bang voor? Waarom is dit erg?
E-hope schreef:
'

Verder dat er dingen zoals stofzuigen etc gewoon gedaan wordt , vind ik dan weer niet zo raar.
Ik wel, ik verwacht dat het huis schoon is voor de kinderen komen en wordt schoongemaakt als ze weg zijn. Een gastouder moet op meerder kinderen passen en letten, tenzij er iets omgestoten is vind ik het raar dat er wordt schoongemaakt.
Sophiever schreef:
19-10-2018 00:48
Ik wel, ik verwacht dat het huis schoon is voor de kinderen komen en wordt schoongemaakt als ze weg zijn. Een gastouder moet op meerder kinderen passen en letten, tenzij er iets omgestoten is vind ik het raar dat er wordt schoongemaakt.
Het KDV stofzuigt en dweilt ook gewoon als er kinderen aanwezig zijn hoor.
Mijn kinderen gingen naar een gastouder. Zij had zelf ook kinderen, maakte tussendoor het huis schoon en had vaak haar moeder en vriendinnen op bezoek. Ze deed helemaal niet zo veel met de kinderen qua activiteiten. Wel vaak naar het park en regelmatig naar de kinderboerderij. Activiteiten als knutselen en spelletjes samen spelen deed ze dan niet zo veel. De kinderen mochten dat uiteraard wel zelf doen maar ze ging niet allerlei knutselwerkjes of zo bedenken. Toch vonden mijn kinderen het daar super leuk. Ze konden er heerlijk buiten spelen, er woonden veel kinderen in de buurt die daar ook vaak kwamen en in de tuin was er een schommel en een zandbak. Ze gingen er heel graag heen.

De kinderen vonden de dagelijkse dingen juist vaak heel leuk, even naar het postkantoor, een boodschap doen... En de moeder van de GO noemden ze oma en vonden ze ook super lief. Die bracht vaak snoepjes mee en was erg geliefd bij de kinderen. Dat huiselijke vond ik erg gezellig. Ik dronk vaak een kop thee mee als ik ze weer op kwam halen en dan zat regelmatig de hele tafel vol met GO, oma GO, de buurvrouw, andere ophalende ouders...
Enn schreef:
19-10-2018 00:26
En waar ben je dan bang voor? Waarom is dit erg?
Ik snap het wel, je weet niet wie er bij je kind is en wat er kan gebeuren. Op een KDV heb je tenminste nog meerdere leidsters die op letten. Een gastouder kan doen en laten wat ze wil met je kind zonder dat je er weet van hebt ( dus ook haar bezoekers kunnen nare dingen doen).

Heb hier vlakbij ook een gastouder wonen die volledig uit haar stekker ging toen een peuter ineens over wou steken. Toen dacht ik nog van “ haar reactie zal wel van de schrik zijn”, ondertussen weet ik dat ze sowieso elke dag heel erg schreeuwt tegen de oppas kindjes. Dat zijn dingen die op een KDV niet zo snel zullen gebeuren. Van de gastouder heb ik een melding gemaakt bij het gastouder bureau.
Enn schreef:
19-10-2018 00:10
Zie je? Wetmatigheden en de overheid maar bepalen.

Tip voor ouders die een GO zoeken; stap uit dat (imho verdomde) systeem en zoek gewoon iemand met wie het klikt en waarvan je weet dat ze een goede vervanger zijn voor jezelf. Dat is de rust op je werk en de euro’s echt waard. Heb er geen moment spijt van gehad.
dat deden wij ook, 2 dagen kdv, 1 dag oma
gaat prima

GO past niet bij mij, omdat het EN geen vervanger is voor huiselijkheid EN niet zakelijk.
Beide kanten net niks.
En dat de overheid nu zaken reguleert was hard nodig, er was nogal wat kaf onder het koren binnen de GO's
Ik proef een beetje dat sommige mensen denken dat een GO hun persoonlijke werknemer is waarvan ze kunnen bepalen wat die precies wel en niet doet, omdat ze betalen.
Nou komt het ergens misschien wel in de buurt, maar dat lijkt me niet zo'n fijne houding. Ik vraag me af waarom zo iemand dan voor een GO kiest. Dat matcht toch niet?

Ik ben geen GO en heb er geen gebruik van gemaakt, maar een aantal voorbeelden vond ik wel heel gezellig klinken.
Koffiekop1 schreef:
18-10-2018 23:09
Behalve dat ze regelmatig bezoek dan aan moet melden en een vog moet laten overleggen. Evenals een achterwacht en dat ze nuet even de visite op de kinderen mag laten passen.
Als ze haar man, kinderen en haar zus of een vriendin die er regelmatig was een VOG had gevraagd en aan had gemeld had ik haar serieus ook aangemeld... bij het gesticht.
No way dat ik zo'n regeltjesneuroot een deel van mijn opvoeding voor haar rekening had laten nemen.
Wat voor signaal is dat zeg, koekoek.

Als het maar veilig, warm en gezellig is en dat kun je als volwassen ouder doorgaans heel goed zelf bepalen.
En als dat niet zo blijkt te zijn helpt helaas geen extra regeltje daaraan.

Shit happens, er heeft wel eens iemand op een kinderdagverblijf in het rond geschoten en degene die aan kindertjes zit is helaas doorgaans de eigen opa zonder VOG.

De openingspost ging erover of de gastmoeder iets voor zichzelf mocht doen, het antwoord daarop is al lang geven: ja uiteraard.
Als je niet wilt dat je kind meedraait in de normale gang van zaken in een gezin, met alles erop en eraan, moet je geen gastouder kiezen.
Dat is juist de meerwaarde.
E-hope schreef:

Dit meen je niet....
Tja, medemensen tegenkomen, het leven op aarde, brrrr hou je kind er verre van.
Dat wordt nog spannend voor ze later.
Valia_1 schreef:
19-10-2018 00:58
Mijn kinderen gingen naar een gastouder. Zij had zelf ook kinderen, maakte tussendoor het huis schoon en had vaak haar moeder en vriendinnen op bezoek. Ze deed helemaal niet zo veel met de kinderen qua activiteiten. Wel vaak naar het park en regelmatig naar de kinderboerderij. Activiteiten als knutselen en spelletjes samen spelen deed ze dan niet zo veel. De kinderen mochten dat uiteraard wel zelf doen maar ze ging niet allerlei knutselwerkjes of zo bedenken. Toch vonden mijn kinderen het daar super leuk. Ze konden er heerlijk buiten spelen, er woonden veel kinderen in de buurt die daar ook vaak kwamen en in de tuin was er een schommel en een zandbak. Ze gingen er heel graag heen.

De kinderen vonden de dagelijkse dingen juist vaak heel leuk, even naar het postkantoor, een boodschap doen... En de moeder van de GO noemden ze oma en vonden ze ook super lief. Die bracht vaak snoepjes mee en was erg geliefd bij de kinderen. Dat huiselijke vond ik erg gezellig. Ik dronk vaak een kop thee mee als ik ze weer op kwam halen en dan zat regelmatig de hele tafel vol met GO, oma GO, de buurvrouw, andere ophalende ouders...
Heerlijk. Mijn nicht werkt op een KDV en is een kwart van haar tijd, minstens, kwijt aan verslagleggen over die kleintjes. Als ze naar school gaan ligt er al een heel ontwikkelingsrapport van ze.
En steeds maar in dat groepsritme..Zo zielig.

Maar ja, er komt tenminste geen lieve oma zonder VOG ze op schoot trekken!
permis schreef:
18-10-2018 18:00
Ja dit

Mijn kinderen waren toen ze klein waren bij een gastouder. Dat was een moeder die thuis was. Mijn kinderen draaiden mee met haar gezin. Punt.
Andere grotere kinderen uit school halen, het huishouden, naar de verjaardag van oma, naar de winkel, blijven eten als dat uitkwam, soms een spelletje of tv kijken als zij administratie deed... etcetera etcetera. Een van haar pubers paste wel eens op als ze even iets anders moest doen. Of haar man als die ook thuis was.

Als zijnde een kind in dat gezin. Een gast OUDER.

Echt geweldig fijn en vertrouwd.
Mijn kinderen zijn inmiddels al groot en zien haar en andere leden van dat gezin nog ontzettend vaak.

En die andere gezinsleden zijn dán ook gescreend
Ook hier komen de oppas kinderen van toen nog steeds graag even langs.
Onze gastouder deed idd tijdens werktijd wat prive zaken tussendoor. Met haar jongste naar de tandarts bijvoorbeeld als hij kiespijn had. Ze ging vaak naar buiten met een vriendin/vriendinnen die ook gastouder zijn voor de gezelligheid. Ze had zelf kinderen in allerlei leeftijdscategorieen die haar geregeld onder toezicht hielpen (baby eten geven, peuter schoenen aantrekken, met de kinderen spelen). Boodschappen werden vaak onder werktijd gedaan. Net als haar kinderen ophalen bij school. En weet je, ik heb hier heel bewust voor gekozen. En de flexibiliteit aan mijn kant, heeft vanuit haar ook veel flexibiliteit opgeleverd.

Mijn zoon was daar kind aan huis. Is opgegroeid met een tweede gezin, met “broers en zussen”. (Hij is enigskind) Met veel vrijheid, rust, gezelligheid, ongedwongenheid en tegelijkertijd heeft hij moeten leren rekening te houden met. Als hij ziek was en wij moesten echt even weg, werd hij daar heerlijk vertroeteld met een dekentje op de bank. Ik zou niet anders hebben gewild. Hij is daar wekelijks geweest vanaf baby tot 5,5. Hij is nu 6,5 en kiest er in vakanties soms nog steeds voor om een dag naar haar toe te gaan. Of we gaan op een vrije middag even bewust langs de speeltuin waar ze meestal is om even bij te kletsen. Ben haar heel dankbaar wat ze voor ons heeft gedaan; en dat hebben we haar ook heel duidelijk gemaakt.
Wat jammer dat dit topic uitkomt op een pro-kdv en anti GO topic (of andersom)

@enn, mijn kinderen gaan niet naar een gastouder, maar naar een kdv. Wij hebben in onze kdv tijd 2 kdv's gehad. Bij beide hebben we nog nooit van een peutertoets gehoord, of gezien.
Mijn jongste maakt super leuke uitstapjes, naar het kippenhok in het park waar ze de schilletjes van het fruit gaan brengen, naar de markt om inkopen voor het thema te kopen, of gewoon om een banaantje te kopen.
Ze spelen in de diverse speeltuintjes in de buurt en laatst mochten ze met de paardentram mee welke voor de BSO was gehuurd.
We komen bij dit kdv al ruim 5 jaar en hebben in deze tijd nauwelijks andere gezichten gezien. Bij de babygroep hebben ze een huiskamer gemaakt, zoals het er bij jou of bij mij wellicht uit kan zien.
Heel huiselijk.
Alle 3 mijn kinderen gaan en gingen met plezier naar de opvang (kdv en bso is zelfde organisatie) en knuffelen zelfs af en toe met de leidster van de babygroep, omdat ze die zo goed kennen.

Ik heb bewust voor een kdv gekozen, en niet voor een GO.
Niet omdat ik een gastouder slecht of minder goed vind, maar omdat ik van de continuiteit hou wat ik niet bij een GO kon vinden.
Oh ja, het kiezen van onze gastouder is natuurlijk niet over 1 nacht ijs gegaan. We hebben veel gastouders bezocht en gesproken, ouders die ik kende om ervaringen gevraagd, etc. Ik woon in een zeer kinderrijke wijk en veel mensen kenden mijn gastouder. Ik had een goed gevoel bij haar dat ondersteund werd door mensen die we kenden. Hebben ook goed gekeken naar hoe de interactie was met kinderen op de momenten dat wij er waren / kwamen aanlopen.
Ik vind dat een gastouder in eerste instantie een gastOUDER is, zoals al eerder aangegeven.
En die heb je in allerlei soorten en maten.
Ik ken go's die eens in de zoveel tijd gesprekken houden met de ouders over de ontwikkeling van de kinderen, die dat dus per kind in een map bijhouden en dit evalueren. Ik ken er ook die met een heel erg strak dagritme werken, en met methodes voor VVE en weet ik wat nog meer

Ik ben zelf meer van het huiselijke. Op dit moment had ik wat administratie te doen, en wipte nog even bij het forum langs. En op ditzelfde moment speelt een jongetje van net 1 jaar oud met een autootje en speelt een jongetje van bijna 2 met een helikopter. Daar willen ze me echt niet bij hebben, dat stoort op dit moment in hun spel dus even papieren bijwerken... Ik vind dat dat moet kunnen, je hoeft kinderen niet de hele dag te entertainen.

Ik zal nooit onder werktijd afspraken maken die in het weekend ook wel kunnen of op een vrije dag (boodschappen/kapper/tandartscontrole) Maar ik wandel wel eens met 1 of 2 kinderen naar de supermarkt en dan mogen zij 'boodschappen doen. '

En altijd alles in overleg met de ouders. Als ik bijvoorbeeld naar oma een dorpje verderop ga dan vraag ik aan de vraagouders of dat goed is, en dan hebben we daar een hele gezellige ochtend samen met de gastkinderen. Niks mis mee toch?

Als de vraagouders maar weten waar de kinderen overdag zijn, wie daar zijn en wat ze (ongeveer) doen, in overleg, dan gaat de ouder met een vertrouwd gevoel aan het werk. En daar gaat het om toch?
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
ik vind dat de nadruk op het woord OUDERS erg wordt overdreven. Ik word als ouder niet betaald voor het verzorgen van mijn kind, jij als gastouder wel.
En dat maakt dat een gastouder aan diverse regels moet voldoen.
Als die regel is dat er een VOG/registratie moet zijn voor buurvrouw Truus die regelmatig een bakkie komt doen, dan heb je dat te doen als gastouder.

Bij ons KDV komt de oud-eigenaar van het kdv regelmatig even langs voor een bakkie, deze eigenaar is geen leidster/PM'er.
Maar maakt met de kinderen vaak een puzzeltje mee, of zingt mee met de liedjes, maar ook hij heeft gewoon een VOG. Logisch toch?
Sophiever schreef:
19-10-2018 00:48

Het zal echt wel schoon zijn bij de meeste gastouders, om dit zo de hele dag te houden is het zeker nodig een keer extra te stofzuigen na het eten of als ze buiten hebben gespeeld en er toch zand onder schoenen zat. Wel zoo fijn voor de kruipende en op de grond spelende kinderen om dan toch een keer extra te stofzuigen. Ook al is het in de ochtend nog gedaan voordat de kinderen kwamen.
permis schreef:
19-10-2018 08:15
Als ze haar man, kinderen en haar zus of een vriendin die er regelmatig was een VOG had gevraagd en aan had gemeld had ik haar serieus ook aangemeld... bij het gesticht.
No way dat ik zo'n regeltjesneuroot een deel van mijn opvoeding voor haar rekening had laten nemen.
Wat voor signaal is dat zeg, koekoek.
.
Dit is gewoon bij wet geregeld hoor, dus heeft niks persoonlijks met de gastouder te maken. Behalve dat je ziet dat zij haar verantwoordelijkheid neemt en zich aan de wet houdt.

Wat mij betreft zit er aan zowel gastouderschap als KDV zowel vóór als nadelen. Het is ook maar net wat jijzelf als ouder belangrijk vindt in de opvang van jouw kinderen. Daarom past een GO beter bij bepaalde gezinnen en een KDV weer beter bij andere gezinnen. Als je bij een GO of een KDV gaat kijken is het altijd belangrijk om een beeld te krijgen van de zorg en hoe de dag verloopt en te kijken of dat past bij wat je wil. De ene GO is de andere niet en dat geldt ook voor KDV's. Zo zullen er heus GO's zijn die niet zorgvuldig met de kinderen omgaan en zijn er KDV's die al voor klein schooltje spelen. Maar er zijn ook zat GO's waar de zorg prima geregeld is en KDV's waar er echt niet met perfecte ontwikkelingsplannen en peuter-CITO's wordt gewerkt.
JuliaChild schreef:
19-10-2018 08:43
Wat jammer dat dit topic uitkomt op een pro-kdv en anti GO topic (of andersom)

@enn, mijn kinderen gaan niet naar een gastouder, maar naar een kdv. Wij hebben in onze kdv tijd 2 kdv's gehad. Bij beide hebben we nog nooit van een peutertoets gehoord, of gezien.
Mijn jongste maakt super leuke uitstapjes, naar het kippenhok in het park waar ze de schilletjes van het fruit gaan brengen, naar de markt om inkopen voor het thema te kopen, of gewoon om een banaantje te kopen.
Ze spelen in de diverse speeltuintjes in de buurt en laatst mochten ze met de paardentram mee welke voor de BSO was gehuurd.
We komen bij dit kdv al ruim 5 jaar en hebben in deze tijd nauwelijks andere gezichten gezien. Bij de babygroep hebben ze een huiskamer gemaakt, zoals het er bij jou of bij mij wellicht uit kan zien.
Heel huiselijk.
Alle 3 mijn kinderen gaan en gingen met plezier naar de opvang (kdv en bso is zelfde organisatie) en knuffelen zelfs af en toe met de leidster van de babygroep, omdat ze die zo goed kennen.

Ik heb bewust voor een kdv gekozen, en niet voor een GO.
Niet omdat ik een gastouder slecht of minder goed vind, maar omdat ik van de continuiteit hou wat ik niet bij een GO kon vinden.
Hier ook een kdv zonder verslagjes, toetsen en ontwikkeldoelen. Wel komt er regelmatig een gymmeester langs om peutergym in de tuin te doen, soms doen ze iets van kinderyoga of maken ze een uitstapje. Het is een kleinschalig kdv (twee groepen) dus een uitstapje is soms ook: even de parkeermeter van juf Truus bijvullen of ingrediënten voor de te bakken pizza’s halen bij de supermarkt.

Tegenwoordig overweeg ik trouwens wel vaker een gastouder/oppas, maar dan met name vanwege mijn oudste, die de bso niet helemaal geweldig vindt.
JuliaChild schreef:
19-10-2018 09:43
ik vind dat de nadruk op het woord OUDERS erg wordt overdreven. Ik word als ouder niet betaald voor het verzorgen van mijn kind, jij als gastouder wel.
En dat maakt dat een gastouder aan diverse regels moet voldoen.
Als die regel is dat er een VOG/registratie moet zijn voor buurvrouw Truus die regelmatig een bakkie komt doen, dan heb je dat te doen als gastouder.

Bij ons KDV komt de oud-eigenaar van het kdv regelmatig even langs voor een bakkie, deze eigenaar is geen leidster/PM'er.
Maar maakt met de kinderen vaak een puzzeltje mee, of zingt mee met de liedjes, maar ook hij heeft gewoon een VOG. Logisch toch?
Nee ik vind dat zeer onlogisch.

Er komen ontzettend veel mensen bij mij thuis en niemand heeft een VOG.
Bij de gastouder van mijn kinderen kwamen ook heel veel mensen over de vloer (wat ik top vond in een opvoeding). Alleen al al die vrienden van haar puber!

En omdat de gastmoeder mijn kinderen niet zelf had gebaard, en niet gratis oppaste maar voor geld, zouden die ineens allemaal een VOG moeten hebben.
Gestoord regeltje.
En w.b.t. het argument 'wat moet, dat moet nu eenmaal' ; er zijn miljard regeltjes in NL maar daar kun je zelf natuurlijk in de meeste gevallen heel logisch mee omgaan. Door dit soort dingen niet serieus te nemen als ouders/gastouders.
Normale veiligheidsregels natuurlijk wel in acht te nemen.

En tenslotte, als iemand serieus denkt dat een VOG van bezoekers je kind veiliger maakt, zou ik nog maar eens drie keer nadenken.
Maar dat heb ik niemand horen zeggen, gelukkig.

'Dan heb je dat te doen' vind ik een vreselijke uitspraak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven