Ervaringen slimme meter?

20-10-2018 11:10 208 berichten
Ha allemaal,

Bij ons in het gebouw gaan ze de komende tijd slimme energiemeters installeren maar een buurvrouw gaat hem weigeren en is iedereen in de gang aan het overhalen om hem te weigeren ivm de straling die er vanaf zou komen. Nu heb ik even zitten googlen en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, en de straling wordt op de meeste websites als minimaal beschouwd, behalve op één vage, zweverige website waar ik ook niet echt wijs uit werd. Daarnaast zit mijn energiekast ook nog eens naast de voordeur, dus niet in mijn huis.

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je Gebruna, hoewel ik dus zelf niet zo ver ga. Maar ik kan je zeker volgen. :)
Het liefst zou je helemaal off grid willen leven denk ik?
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
@shifty, de keus is niet alles of niets. Of preciezer: als ik toch al een smartfoon heb en gegevens deel, is het gevolg niet dat ik dan maar alles moet delen vanuit een misplaatst gevoel van consequent zijn. Ik wil zelf de keus hebben of ik iets deel, die keus is er niet bij een dergelijke meter - of preciezer: die keus is er zolang dat de aflezende partij behaagt en is daarmee dus geen keus - en dat vind ik fundamenteel verkeerd. Ik weiger daarom zo’n meter te plaatsen.
Daarnaast wordt nog een belangrijk feit vergeten en dat is dat de netwerkbeheerder vanaf een afstand de meter kan stilzetten zodat je zonder elektriciteit en gas komt te zitten. Gewoon met één druk op de knop. Ben je een keer een dag te laat met betalen dan zou het zo maar kunnen dat je direct bent afgesloten.

Ik heb geen slimme meter, wil hem ook niet want de mijne werkt nog prima en is nog niet zo oud. Waarom zou je iets dat goed werk / functioneert moeten vervangen? Het is je reinste kapitaalvernietiging.

Wie denkt en gelooft dat de consument er beter van wordt, keep on dreaming. De consument betaalt het, is het niet linksom dan wel rechtsom.
Kleppeboxx, dat afsluiten kunnen ze ook slimme meter toch? Waar staat in hun voorwaarden dat ze mogen afsluiten als de betalingstermijn met 1 dag wordt overschreden?

Ik ben geen voorstander van de slimme meter hoor, maar ik lees hier allerlei oneigenlijke argumenten tegen. Het verheldert de zaak niet als je er van alles bijhaalt wat niet juist is.
Pandax schreef:
20-10-2018 19:12
@shifty, de keus is niet alles of niets. Of preciezer: als ik toch al een smartfoon heb en gegevens deel, is het gevolg niet dat ik dan maar alles moet delen vanuit een misplaatst gevoel van consequent zijn. Ik wil zelf de keus hebben of ik iets deel, die keus is er niet bij een dergelijke meter - of preciezer: die keus is er zolang dat de aflezende partij behaagt en is daarmee dus geen keus - en dat vind ik fundamenteel verkeerd. Ik weiger daarom zo’n meter te plaatsen.

Heldere keuze.

Ik denk alleen dat je met deze keuze niet bereikt wat je doel is omdat je dus al ruimschoots een veelvoud van gegevens deelt waar je nu ook al niet bewust voor kiest. Dus dat deze keuze bij de slimme meter al niet meer in verhouding staat. Dan nog kan je keuze bij dit apparaat legitiem zijn als je puur alleen naar de werking van dit apparaat kijkt.
Straling lijkt me sterk want het zijn alleen wat data die via wifi worden verzonden net zoals je computer dat doet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
De tendens is dat de overheid de technologie volgt en die kan (en wil) steeds meer. Het is uiterst voordelig om elke beweging en gedachte van de mensen te kunnen volgen.

Ik denk dat op het moment er nog niet veel kwaad mee gebeurt behalve dat bedrijven elkaar er de loef mee gaan afsteken, maar later, als er anderen aan het bewind komen, dan zijn die daardoor 100% de baas en je kan je niet meer verzetten.
|Courage| schreef:
20-10-2018 18:59
Ik snap je Gebruna, hoewel ik dus zelf niet zo ver ga. Maar ik kan je zeker volgen. :)
Het liefst zou je helemaal off grid willen leven denk ik?
Nou ja, 'het liefst' is dan weer erg sterk uitgedrukt.
Maar ik zou er van de andere kant ook helemaal geen bezwaar tegen hebben :-D

De techniek op zich is mooi natuurlijk.
Alleen lijkt het er niet op dat mensen meer tijd (voor elkaar) hebben nu. Sterker: juist de mensen die niet de hele dag met hun mobiel bezig zijn, behoren tot de weinigen die nog wel eens ergens anders 'tijd voor hebben'.

Dan zou je nog kunnen zeggen dat toegang tot al die kennis en informatie de mensen slimmer zou maken.
Alleen, vooral voor zaken die je (éérst c.q. óók) met je eigen hoofd en/of handen kunt, geldt dat een computer het beter/sneller e.d. kan.
Dus dat maakt niet alleen de afhankelijkheid van een computer/mobiel steeds groter, maar ook de afhankelijkheid van hoe je door derden en/of de commercie wordt 'gestuurd'.
Hoe dan ook, volgens mij worden mensen er niet bepaald onafhankelijker door.

Maar het kan ook aan mijn leeftijd liggen: ik werk fulltime vanaf 1978. Dus ik ken ook de 'oude' situatie.
En om dan maar eens een echte :nut: management kreet te gebruiiken: ik kies graag voor "best of both worlds"
|Courage| schreef:
20-10-2018 17:57
We gaan een beetje off topic, maar vind ik niet erg.
@ Gebruna; ik kan een eind met je meegaan, maar niet zo ver als jij. Nieuwsgierig: hoezo moet je persoonlijke gegevens 'afstaan' als je naar het theater of de bioscoop gaat?
Overigens: eens dat het wat off topic is, maar TO had inmiddels al geconcludeerd dat zij voor de slimme meter zou kiezen (het ging haar vooral om die straling) dus ik neem aan dat TO het prima vindt dat mensen verder praten "naar aanleiding van"?
gebruna wijzigde dit bericht op 20-10-2018 22:13
Reden: +t
0.09% gewijzigd
Marana-- schreef:
20-10-2018 17:12
Zijn er nog zoveel gebruikers van dubbele meters dan?
Met alle apparaten die de hele dag aan staan loont een dubbele meter vrijwel niet meer. Als je er veel rekening mee houdt en dus alleen 's nachts of in het weekend de was doet, de droger gebruikt en de vaatwasser, aanzet en telefoons en tablets en laptops pas na 23u aan de oplader, etc etc dan kun je er ongeveer een tientje mee besparen volgens gaslicht https://www.gaslicht.com/nieuws/enkelta ... oordeliger
Daltarief gaat hier in om 21:00.
Het scheelt ons, op het moment, 50 euro netto per jaar. Dat is niet veel maar de totale kosten zijn hier hoog.
Dus ik bespaar liever een paar tientjes zolang het kan.

Ons dal verbruik is hoger dan normaal verbruik.
tickel wijzigde dit bericht op 20-10-2018 20:22
3.11% gewijzigd
“Don’t look back – you’re not going that way.”
shifty schreef:
20-10-2018 19:57
Heldere keuze.

Ik denk alleen dat je met deze keuze niet bereikt wat je doel is omdat je dus al ruimschoots een veelvoud van gegevens deelt waar je nu ook al niet bewust voor kiest. Dus dat deze keuze bij de slimme meter al niet meer in verhouding staat. Dan nog kan je keuze bij dit apparaat legitiem zijn als je puur alleen naar de werking van dit apparaat kijkt.

Maar het gaat niet om het delen van gegevens en of het in verhouding staat met wat ik toch al deel. Ik hoef niet consequent te zijn door alles maar te delen omdat ik al andere dingen deel. Het gaat erom dat ik ervoor kan kiezen om géén gegevens te delen, als ik dat zou willen. Ik kan mijn apparatuur uitzetten of wegdoen. Ik kan zelfs zorgvuldig uitzoeken hoe ik precies deel wat ik wil en wat niet. Maar dat kan niet bij de slimme meter, want dat is niet mijn meter. Ik heb er geen controle over, die ligt elders. Dát principe, dat je als individu geen stem of controle meer hebt of je al dan niet gegevens deelt, dat vind ik verkeerd, en daar gaat het me om.
shifty schreef:
20-10-2018 19:57
Heldere keuze.

.
Wel als één van je doelen is dat de maatschappij niet verandert in een maatschappij waar instanties automatisch en massaal informatie van iedereen verzamelen. Dingen als smartphone, smart TV kan je je aan onttrekken en/of zelf bepalen hoeveel informatie je ermee weggeeft.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Gebruna schreef:
20-10-2018 20:08
Overigens: eens dat het wat off topic is, maar TO had inmiddels al geconcludeerd dat zij voor de slimme meter zou kiezen (het ging haar vooral om die straling) dus ik neem aan dat TO het prima vind dat mensen verder praten "naar aanleiding van"?
.
Denk ik ook, maar ik wilde opmerkingen voorkomen. :)

Ik ben iets jonger dan jij maar heb dus ook ruimschoots het leven voor internet meegemaakt.
Denk dat dat ook een groot verschil gaat zijn; de generatie die met mobiel in de hand is opgegroeid en de generatie daarvoor.
|Courage| schreef:
20-10-2018 21:18
.
Wel als één van je doelen is dat de maatschappij niet verandert in een maatschappij waar instanties automatisch en massaal informatie van iedereen verzamelen. Dingen als smartphone, smart TV kan je je aan onttrekken en/of zelf bepalen hoeveel informatie je ermee weggeeft.

Nee dat is een illusie. Die maatschappij is er al lang. En je hebt helemaal geen controle over wat je aan informatie deelt met bijvoorbeeld je smartphone. De informatiestroom die je uitzend met alleen al het typen van je bericht dat je denkt er controle over te hebben is enorm.

Je kan het aan zetten of uit zetten, maar welke informatie je deelt als het aan staat is niet te bepalen. Ik deel dan wel de mening dat je een slimme meter niet uit kan zetten. Schijnbaar kan je wel de communicatie uitzetten, maar de meter zelf uitzetten kan niet.
Pandax schreef:
20-10-2018 20:19
Maar het gaat niet om het delen van gegevens en of het in verhouding staat met wat ik toch al deel. Ik hoef niet consequent te zijn door alles maar te delen omdat ik al andere dingen deel. Het gaat erom dat ik ervoor kan kiezen om géén gegevens te delen, als ik dat zou willen. Ik kan mijn apparatuur uitzetten of wegdoen. Ik kan zelfs zorgvuldig uitzoeken hoe ik precies deel wat ik wil en wat niet. Maar dat kan niet bij de slimme meter, want dat is niet mijn meter. Ik heb er geen controle over, die ligt elders. Dát principe, dat je als individu geen stem of controle meer hebt of je al dan niet gegevens deelt, dat vind ik verkeerd, en daar gaat het me om.

Ik ben het met je eens, ik begreep eerst niet dat je dat specifieke aspect ervan bedoelde (excuus).
Inderdaad kan je een slimme meter niet uitzetten.
shifty schreef:
20-10-2018 23:13
Nee dat is een illusie. Die maatschappij is er al lang. En je hebt helemaal geen controle over wat je aan informatie deelt met bijvoorbeeld je smartphone. De informatiestroom die je uitzend met alleen al het typen van je bericht dat je denkt er controle over te hebben is enorm.

Je kan het aan zetten of uit zetten, maar welke informatie je deelt als het aan staat is niet te bepalen. Ik deel dan wel de mening dat je een slimme meter niet uit kan zetten. Schijnbaar kan je wel de communicatie uitzetten, maar de meter zelf uitzetten kan niet.
.
Ik bedoel hetzelfde als wat Pantax zei, misschien schreef zij het duidelijker?
Het gaat mij in dit geval niet om info delen via smartphone en eigen gebruik internet.
Ik bedoelde dat met het weigeren van een slimme meter, dit voor mijzelf wel degelijk bijdraagt aan het doel dat ik voor ogen heb. Ik wil niet dat een ándere instantie via 'smart' mijn gegevens krijgt via een apparaat waar ik zelf geen controle over heb en die ik niet zelf aan- of uit kan zetten. Omdat ik niet wil dat onze maatschappij (verder) afglijdt naar een staat waarin het digitaal monitoren van mensen geïnstitutionaliseerd raakt.
Dat staat nog los van mijn vrijwillige 'smart'gebruik.
Overigens weet ik bovengemiddeld veel van IT, dat is ook waarom ik me bewust ben van de informatiedeling en big data.
Hier ook een slimme meter (huurhuis en meter moest vervangen worden). Nog nooit zo'n hoge rekening gehad. Van mensen uit de straat hoorde ik exact hetzelfde.
Bedrijven doen maar zelden iets waar ze zelf geen profijt van hebben en de rest is reclame. Ze beschouwen het publiek als een domme gretige massa die gekneed en misleid moet worden totdat de mensen doen wat ze willen. Om hun winst te maximaliseren.

De bedrijven zijn steeds rijker geworden. Het is niet zo dat ze op omvallen staan.
En Rutte danst het dansje wat de multinationals willen. Want die zijn machtiger dan hij.
|Courage| schreef:
20-10-2018 23:25
.
Ik bedoel hetzelfde als wat Pantax zei, misschien schreef zij het duidelijker?
Het gaat mij in dit geval niet om info delen via smartphone en eigen gebruik internet.
Ik bedoelde dat met het weigeren van een slimme meter, dit voor mijzelf wel degelijk bijdraagt aan het doel dat ik voor ogen heb. Ik wil niet dat een ándere instantie via 'smart' mijn gegevens krijgt via een apparaat waar ik zelf geen controle over heb en die ik niet zelf aan- of uit kan zetten. Omdat ik niet wil dat onze maatschappij (verder) afglijdt naar een staat waarin het digitaal monitoren van mensen geïnstitutionaliseerd raakt.
Overigens weet ik bovengemiddeld veel van IT, dat is ook waarom ik me bewust ben van de informatiedeling en big data.

Ik begreep eerder inderdaad de link met het aan-uitzetten niet goed. Ik snap nu beter waar voor jullie de bottleneck zit: je hebt geen controle over het apparaat zelf (het gaat er daarbij niet zozeer over of je controle hebt over wat het het wel of niet uitzend).

En in dat opzicht heb je ook geen controle over wat ie nu uitzend en wat ie over een paar jaar uitzend (als ze tussendoor een upgrade uitvoeren waar je het niet eens eens bent, kan je de meter niet terug geven).

Dus ik ben het eigenlijk wel met je eens dat dat een specifiek aspect is wat een beetje gek is. Je moet eigenlijk altijd van een apparaat in je huis de stekker er uit kunnen trekken als dit apparaat informatie over je verspreid. Die keuze moet je hebben.

Het is dus wel een specifiek geval op zich. Hierbij kan je je af vragen waar de splitsing nou eigenlijk ligt. Als de meter in een kastje op straat zit mag het dan wel? Het gaat er tenslotte om dat er gemeten wordt wat er bij je verbruikt wordt en we hebben er in dit geval voor gekozen de meter binnen te plaatsen (Ook pas vanaf de meter is de installatie jouw eigendom). Maar dat is in andere landen anders en zou ook hier technisch (met hetzelfde resultaat) anders ingericht kunnen worden. Vanaf de meter kan je daarnaast de stroom uitzetten; dan wordt er ook niks meer gemeten (wat de meter meet kan je uitzetten, dat de meter meet niet).

Eigenlijk raakt dit aan een hele principiële discussie: mag iemand anders iets in jouw huis hebben staan waar je geen controle over hebt? Al met al vind ik dit geval meer samenhangt met een technische keuze die gemaakt is (positionering van de meter) en denk ik ook niet dat het wat uitmaakt. En zeker niet in verhouding tot andere onbewuste data-lekken. Maar ik snap de principiële keuze die je hierbij maakt (nu) wel
retrostar schreef:
21-10-2018 10:06
Bedrijven doen maar zelden iets waar ze zelf geen profijt van hebben en de rest is reclame. Ze beschouwen het publiek als een domme gretige massa die gekneed en misleid moet worden totdat de mensen doen wat ze willen. Om hun winst te maximaliseren.

De bedrijven zijn steeds rijker geworden. Het is niet zo dat ze op omvallen staan.
Helaas is het publiek een gretige massa die zich laat misleiden en kneden. Want het is allemaal zo makkelijkkkkk. Velen geloven dat bedrijven en overheden het beste met ons voorhebben. Dom zou ik de meesten niet willen noemen. Wel naïef of, erger nog, onverschillig.
Ouwedibbes schreef:
21-10-2018 11:47
Helaas is het publiek een gretige massa die zich laat misleiden en kneden. Want het is allemaal zo makkelijkkkkk. Velen geloven dat bedrijven en overheden het beste met ons voorhebben. Dom zou ik de meesten niet willen noemen. Wel naïef of, erger nog, onverschillig.

Wanneer ben je vertegenwoordiger van 'het publiek' en wanneer ben je vertegenwoordiger van 'een bedrijf' of 'de overheid'?

Of zijn er verschillende petten verkrijgbaar waarmee je per keer kan laten zien bij wie je hoort? Of moet je werkloos zijn om alle anderen dom, naïef of onverschillig te noemen? Waar maak jij het onderscheid? En waarom?

Je weet toch .. de maatschappij dat zijn wij .. niet hullie
|Courage| schreef:
20-10-2018 23:25
.
"... Omdat ik niet wil dat onze maatschappij (verder) afglijdt naar een staat waarin het digitaal monitoren van mensen geïnstitutionaliseerd raakt.
Overigens weet ik bovengemiddeld veel van IT, dat is ook waarom ik me bewust ben van de informatiedeling en big data..."
Het is toch allemaal al heel ver afgegleden?
Wat is er inmiddels NIET op naam/mail/BSN/DigiD?

NIET meedoen wordt lastig, onaantrekkelijk, duurder of onmogelijk gemaakt.
Denk aan OV kaart, vuilnis weggooien op pasje, MijnPensioenOverzicht (i.p.v. UPO), nieuwe rijbewijzen met ‘inlogfunctionaliteit’, mail/vraag aan ZBO’s moeten versturen via DigiD, etc.

Hier een overzicht van wat men zoal van plan is:
https://www.digitaleoverheid.nl/nldigib ... tverlening

...zijn natuurlijk allemaal héél veel mensen, overleggen, etc. voor nodig. Waarschijnlijk veel meer dan in het verleden nodig was aan die paar administratieve krachten die er, vaak met groot verantwoordelijkheidsgevoel, voor zorgden dat alles goed en op één plaats werd geregistreerd.
Maar ja, dat leverde toen privacy, zelfstandigheid, bestedingsruimte etc. voor de burger op.
In hele echte banen die zinvol en nuttig waren. En waarvan iedereen begreep hoe, wat, waar, waarom de dingen gebeurden.

Afijn, andere tijden zullen we maar zeggen.
shifty schreef:
21-10-2018 12:02
Wanneer ben je vertegenwoordiger van 'het publiek' en wanneer ben je vertegenwoordiger van 'een bedrijf' of 'de overheid'?

Of zijn er verschillende petten verkrijgbaar waarmee je per keer kan laten zien bij wie je hoort? Of moet je werkloos zijn om alle anderen dom, naïef of onverschillig te noemen? Waar maak jij het onderscheid? En waarom?

Je weet toch .. de maatschappij dat zijn wij .. niet hullie
De maatschappij dat zijn wij. Inderdaad.

Ik maak het onderscheid bij mensen die kritisch willen en kunnen nadenken en niet zomaar alles klakkeloos door de strot gewrongen willen krijgen en graag nog iets over hun eigen leven en dat van hun kinderen te zeggen willen hebben en mensen die niet willen stil staan bij de vraag of elke nieuwe ontwikkeling nu wel zo’n goed idee is. Die niet willen nadenken over de vraag wat de gevolgen zijn van zo’n ontwikkeling omdat het allemaal zo makkelijkkkkkkkkk is.

Mensen laten zich gebruiken uit gemakzucht en de volgende generaties zijn daar de dupe van.
anoniem_370937 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 10:50
0.09% gewijzigd
Ouwedibbes schreef:
21-10-2018 13:58
De maatschappij dat zijn wij. Inderdaad.

Ik maak het onderscheid bij mensen die kritisch willen en kunnen nadenken en niet zomaar alles klakkeloos door de strot gewrongen willen krijgen en graag nog iets over hun eigen leven en dat van hun kinderen te zeggen willen hebben en mensen die niet willen stil staan bij de vraag of elke nieuwe ontwikkeling nu wel zo’n goed idee is. Die niet willen nadenken over de vraag wat de gevolgen zijn van zo’n ontwikkeling omdat het allemaal zo makkelijkkkkkkkkk is.

Mensen laten zich gebruiken uit gemakzucht en de volgende generaties zijn daar de dube van.
.
Eens.

En klopt Gebruna, veel moet tegenwoordig digitaal en via BSN (etc.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven