Ervaringen slimme meter?

20-10-2018 11:10 208 berichten
Ha allemaal,

Bij ons in het gebouw gaan ze de komende tijd slimme energiemeters installeren maar een buurvrouw gaat hem weigeren en is iedereen in de gang aan het overhalen om hem te weigeren ivm de straling die er vanaf zou komen. Nu heb ik even zitten googlen en ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, en de straling wordt op de meeste websites als minimaal beschouwd, behalve op één vage, zweverige website waar ik ook niet echt wijs uit werd. Daarnaast zit mijn energiekast ook nog eens naast de voordeur, dus niet in mijn huis.

Iemand hier ervaring mee?

Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gezocht naar de communicatie methode van de slimme meter. Dit zou aanvankelijk via GSM lopen maar er is nu een speciale frequentieband voor, 450 MHz. Het is aannemelijk dat het maximale zendvermogen vergelijkbaar is met een mobiele telefoon maar de tijd dat er effectief wordt gecommuniceerd zal laag zijn vanwege geringe data en het kanaal wordt gedeeld met mogelijk wel honderden andere meters.

Een effect op de gezondheid is naar mijn idee verwaarsloosbaar: De "aan" tijdsduur is dus gering en het apparaat bevindt zich op meters afstand. Een mobiele telefoon tegen het hoofd tijdens bellen wint met ruime afstand van alle andere bronnen bij elkaar als het gaat om veldsterkte. Hoeveel mensen maken zich daar zorgen om?
Mevrouw75 schreef:
20-10-2018 13:22
Verzekeringsmaatschappijen die vinden dat jij op ongezonde tijden wakker bent (en dus relatief veel stroom gebruikt), je werkgever om precies dezelfde reden, milieuministers die gaan bepalen hoe lang je mag douchen en hoeveel je mag stoken. Ik noem maar wat.
.
De broedkamer van de belastingdienst die big data van diverse bronnen mag combineren.
De mogelijkheden zijn eindeloos...
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Mevrouw75 schreef:
20-10-2018 13:22
Verzekeringsmaatschappijen die vinden dat jij op ongezonde tijden wakker bent (en dus relatief veel stroom gebruikt), je werkgever om precies dezelfde reden, milieuministers die gaan bepalen hoe lang je mag douchen en hoeveel je mag stoken. Ik noem maar wat.
Dat zijn allemaal zaken die makkelijk te weerleggen zijn. De hoeveelheid slaapuren zijn persoonlijk, de een heeft ruim 8 uur nodig aan slaap en de ander 4 uur. Minder douchen kan te maken hebben met huidaandoeningen die uitdrogen door teveel aan douchebeurten en veel stoken, tja dat ga je toch zelf voelen in de portemonnee op een gegeven moment.

Denk echt niet dat we ons hierover zorgen moeten maken.
Dat zal in de toekomst zeker zijn Ze willen de belasting op gas, in stappen, gaan verhogen met 75%.
Hoe het nu zit weet ik echt niet.
Bobby-Pin schreef:
20-10-2018 13:27
Dat zijn allemaal zaken die makkelijk te weerleggen zijn. De hoeveelheid slaapuren zijn persoonlijk, de een heeft ruim 8 uur nodig aan slaap en de ander 4 uur. Minder douchen kan te maken hebben met huidaandoeningen die uitdrogen door teveel aan douchebeurten en veel stoken, tja dat ga je toch zelf voelen in de portemonnee op een gegeven moment.

Denk echt niet dat we ons hierover zorgen moeten maken.
Bij verzekeringen gaat alles op algemene risicochecks, niet op persoonlijke omstandigheden die afwijken van het gemiddelde.

Anyway, lees die stukkies gewoon, ook allemaal zaken die ik voor mij persoonlijk wellicht kan weerleggen.
|Courage| schreef:
20-10-2018 12:44
.
Tja, die 10 euro per maand voor Toon, is 15% van de kosten die ik heb voor mijn energieverbruik.
Rekensom is dus snel gemaakt.
We weten al jaren hoe we ons energieverbruik kunnen verminderen. Zonder slimme thermostaat.
Maar hoe kom je erbij dat het 10 euro per maand is????
Het is 4,50.
Als je iets roept om mensen te overtuigen zorg dan dat het klopt, anders wordt je juist minder serieus genomen.
groef schreef:
20-10-2018 13:29
Dat zal in de toekomst zeker zijn Ze willen de belasting op gas, in stappen, gaan verhogen met 75%.
Hoe het nu zit weet ik echt niet.
Wat heeft die belastingverhoging op gas te maken met slimme meters?
stripverhaal schreef:
20-10-2018 13:33
Maar hoe kom je erbij dat het 10 euro per maand is????
Het is 4,50.
Als je iets roept om mensen te overtuigen zorg dan dat het klopt, anders wordt je juist minder serieus genomen.
.
In mijn eerste bericht had ik het nog over '10 euro ofzo'.
Ik noemde dat bedrag simpelweg omdat dat het laatste bedrag is dat ik ooit heb gehoord, was volgens mij een slimme thermostaat bij Essent. Niet om de discussie te verzieken hoor.

(overigens vind ik 4,50 nog steeds teveel voor bewustwording van je verbruik, we weten echt allemaal wel hoe het werkt: korter douchen, verwarming 1 graad naar beneden, lichten uit, apparaten van de stand by, isoleren).
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
Pandax schreef:
20-10-2018 11:21
Ik heb hem geweigerd, maar vooral omdat ik geen op afstand toegankelijke apparatuur in mijn huis wil.

:rofl: knap dat je dat kan posten zonder op afstand toegankelijke apparatuur in huis
Jaren geleden al de slimme meter geweigerd, toen hebben ze gewoon een ouderwetsche teruggeplaatst (maar wel digitaal aflezen i.p.v. met zo’n radertje) omdat hij aan het eind van zijn levensduur was.

Ik vind zo’n slimme meter onzin, hoef geen maandelijks of tweemaandelijks overzicht met ‘bespaartips’. Heb geen CV, zie op mijn jaarlijkse afrekening (de meterstand zelf doorgegeven) dat ik ver onder het gemiddelde verbruik zit.

En als de slimme meters verplicht gaan worden (wat ik betwijfel) dan zullen ze die gratis voor me moeten vervangen, want ik kon hem destijds gewoon weigeren, zonder ‘ja maar later..’.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
shifty schreef:
20-10-2018 14:02
:rofl: knap dat je dat kan posten zonder op afstand toegankelijke apparatuur in huis
.
Bibliotheek. :lightbulb:

Zonder gekheid; ik had het ook gelezen, maar ik denk dat ze het zo niet bedoelde. :)
En ja, ik heb ook een smartphone, laptop, router en smartTV, en toch wil ik geen slimme meter.
Geen Facebook, volgen door google staat uit, GPS uit.
Wil wel een beetje modern doen ;-D maar wat ik nog buiten de deur kan houden, hou ik graag buiten.
Mevrouw 75, dat was antwoord op of gas of electra goedkoper is voor berwarmen water
Weet niet hoe ik kan quoten en mijn antwoorden blijven wel eens ergens hangen. Vandaar de verwarring
|Courage| schreef:
20-10-2018 13:27
.
De broedkamer van de belastingdienst die big data van diverse bronnen mag combineren.
De mogelijkheden zijn eindeloos...

Dit.
Hier ook de slimme meter geweigerd - zonder dat daarin overigens de eventuele straling een rol gespeeld heeft (daar heb ik detijds neits over gelezen).

Dat "later zelf moeten betalen" gaat volgens mij alleen maar op wanneer je uit jezelf op je eerder gemaakte keuze terug zou willen komen.
Wanneer de meter vervangen moet worden omdat de levensduur 'op' is, moet toch de eigenaar van de meter (ofwel de energiemaatschappij) deze kosten dragen?
Bij mijn weten ben je als afnemer namelijk géén eigenaar van de meter?
gebruna wijzigde dit bericht op 20-10-2018 14:16
0.10% gewijzigd
|Courage| schreef:
20-10-2018 14:09
.

Zonder gekheid; ik had het ook gelezen, maar ik denk dat ze het zo niet bedoelde. :)
En ja, ik heb ook een smartphone, laptop, router en smartTV, en toch wil ik geen slimme meter.
Wil wel een beetje modern doen ;-D maar wat ik nog buiten de deur kan houden, hou ik graag buiten.

Maakt niet uit, google is een zeer grote dataverzamelaar, ondanks dat je alles 'uit' hebt gezet.
'Google' maar eens. ;-)
|Courage| schreef:
20-10-2018 11:32
.
Ik heb hem ook geweigerd. Inderdaad omdat ik het niet nodig vind dat iemand bij Enexis live mijn gebruik kan meekijken.
En ja dat kan uitgezet worden. Maar ook - op afstand! - weer aan. No thank you.
En dan?? Dan ziet iemand jouw verbruik...so what? Waar ben je bang voor.....
Hetvrijewoord schreef:
20-10-2018 14:16
Maakt niet uit, google is een zeer grote dataverzamelaar, ondanks dat je alles 'uit' hebt gezet.
'Google' maar eens. ;-)
.
Ik heb zoveel mogelijk ervan uit staan.
Heb wel een google account voor bepaalde zaken. Laatst gekeken wat er over mij bewaard was de afgelopen jaren. Was nagenoeg leeg.
Dus iets doe ik goed.
Dat is uiteraard alleen wat aan de voorkant aan de gebruiker wordt getoond.
Wat getracked en bewaard wordt zonder dat we het weten, valt voor mij dus in de box: ik weet het niet maar het zal me niet verbazen als.

Ik zag dat de nest thermostaat ook al is gelinkt aan google home. Dit is de thermostaat die Essent levert als ik het goed heb.
Lijkt mij de Goden verzoeken.
Ben ook benieuwd of het zal inburgeren in Nederland om zo'n google kastje op je eettafel te zetten en allerlei opdrachten aan google door te geven. 'google, bel de kapper, zet de thermostaat 1 graad hoger'. :)
vivajaline schreef:
20-10-2018 14:19
En dan?? Dan ziet iemand jouw verbruik...so what? Waar ben je bang voor.....
.
Daar heb ik al antwoord op gegeven in dit topic.
Anders scroll je even terug naar mijn berichten. Ik heb er eigenlijk wel meer dan één bericht aan gewijd. Had je alles gelezen?
|Courage| schreef:
20-10-2018 14:09
.

Klopt, theoretisch kan je ergens anders dan thuis gaan zitten internetten :biggrin: Ik zit hier gecorrigeerd te staan :biggrin:

Maar inderdaad heb je al zo veel apparatuur in huis waarmee je bewust en onbewust met de hele wereld communiceert, dat dit ene apparaatje dan ook niks meer uit maakt. De straling ervan lijkt me al helemaal in het niet vallen.

Ergens snap ik wel dat er terughoudendheid is over het delen van informatie. Maar de andere kant is gewoon dat we er ook enorm veel plezier van hebben. En juist ook daarom is het tegenhouden een 'verloren strijd'. Volgens mij kan je je het beste concentreren op wat je perse niet wil delen in plaats van 'delen op zich' buiten de deur proberen te houden. En in die afweging vind ik een slimme meter nou niet zo spannend om me daar druk over te maken.
shifty schreef:
20-10-2018 14:23
Klopt, theoretisch kan je ergens anders dan thuis gaan zitten internetten :biggrin:

Maar inderdaad heb je al zo veel apparatuur in huis waarmee je bewust en onbewust met de hele wereld communiceert, dat dit ene apparaatje dan ook niks meer uit maakt. De straling ervan lijkt me al helemaal in het niet vallen.

Ergens snap ik wel dat er terughoudendheid is over het delen van informatie. Maar de andere kant is gewoon dat we er ook enorm veel plezier van hebben. En juist ook daarom is het tegenhouden een 'verloren strijd'. Volgens mij kan je je het beste concentreren op wat je perse niet wil delen in plaats van 'delen op zich' buiten de deur proberen te houden. En in die afweging vind ik een slimme meter nou niet zo spannend om me daar druk over te maken.

Volledig mee eens. Wat je hier op het forum post of, in google intikt of op youtube opzoekt is spannender en kunnen "ze" (nog steeds geen idee wie dat dan precies zijn) veel meer mee dan je energieverbruik. Ook al heb je je locatie uit en een nickname. Ook al zit je in incognito modus.
|Courage| schreef:
20-10-2018 14:21
.
Ik heb zoveel mogelijk ervan uit staan.
Heb wel een google account voor bepaalde zaken. Laatst gekeken wat er over mij bewaard was de afgelopen jaren. Was nagenoeg leeg.
Dus iets doe ik goed.
Dat is uiteraard alleen wat aan de voorkant aan de gebruiker wordt getoond.
Wat getracked en bewaard wordt zonder dat we het weten, valt voor mij dus in de box: ik weet het niet maar het zal me niet verbazen als.

Ik zag dat de nest thermostaat ook al is gelinkt aan google home. Dit is de thermostaat die Essent levert als ik het goed heb.
Lijkt mij de Goden verzoeken.
Ben ook benieuwd of het zal inburgeren in Nederland om zo'n google kastje op je eettafel te zetten en allerlei opdrachten aan google door te geven. 'google, bel de kapper, zet de thermostaat 1 graad hoger'. :)

Klopt en klopt.
Destijds werd de overheid wijs gemaakt (waarschijnlijk door degenen die er aan zouden gaan verdienen) dat de beparing 3,5 % zou zijn.
Dat bleek niet waar; in de meeste huishoudens kwam men niet verder dan 1 %.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/19/en ... n-a1532652

Maar dat kwam, zo zei men toen, doordat mensen niet constant op de display konden zien wat het verbruik was.....
Dus zou iedereen zo'n "Toon" achtig abonnement erbij moeten nemen....
Uiteraard tegen betaling.

Maar bijvoorbeeld in mijn geval is het verbruik van stroom+gas op jaarbasis ongeveer 1000,- waarvan slechts plm. 500,- echt verbruik betreft; de rest bestaat voornamelijk uit belastingen.
Ik heb toen eens uitgerekend hoeveel ik qua verbruik (extra) zou moeten besparen om de maandelijkse kosten van die Toon eruit te halen.... onmogelijk!
Maar ongetwijfeld is er iemand (financieel) beter van geworden.

En de overheid is nu eenmaal dol op alles op naam registreren via de zogenaamd geprivatiseerde (- maar de overheid gaat overal over en bepaalt de prijzen want allemaal 'algemeen belang') bedrijven, zoals de zorg, openbaar vervoer, banken, telecom, wonen, energie, post, vuilverwerking, etc.
Gaat hier makkelijk: land vol mensen die 'niets te verbergen' hebben en zich aan laten praten dat het voor hun 'gemak' is. Niet na hoeven denken; wat dan weer aanleiding vomt om nóg meer te 'regelen' want "de mensen kunnen/willen zelf niet nadenken"...
Gebruna schreef:
20-10-2018 14:32
Maar bijvoorbeeld in mijn geval is het verbruik van stroom+gas op jaarbasis ongeveer 1000,- waarvan slechts plm. 500,- echt verbruik betreft; de rest bestaat voornamelijk uit belastingen.
Ik heb toen eens uitgerekend hoeveel ik qua verbruik (extra) zou moeten besparen om de maandelijkse kosten van die Toon eruit te halen.... onmogelijk!
.
Idem hier!

Ook altijd leuk als er een energieverkoper aan de deur zegt: uw maandelijkse termijn kan wel met 20 euro omlaag (of noem een bedrag).
Oh ja joh? ;-D
Gebruna schreef:
20-10-2018 14:32
Destijds werd de overheid wijs gemaakt (waarschijnlijk door degenen die er aan zouden gaan verdienen) dat de beparing 3,5 % zou zijn.
Dat bleek niet waar; in de meeste huishoudens kwam men niet verder dan 1 %.

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/11/19/en ... n-a1532652

Maar dat kwam, zo zei men toen, doordat mensen niet constant op de display konden zien wat het verbruik was.....
Dus zou iedereen zo'n "Toon" achtig abonnement erbij moeten nemen....
Uiteraard tegen betaling.

Maar ongetwijfeld is er iemand (financieel) beter van geworden.

En de overheid is nu eenmaal dol op alles op naam registreren via de zogenaamd geprivatiseerde (- maar de overheid gaat overal over en bepaalt de prijzen want allemaal 'algemeen belang') bedrijven, zoals de zorg, openbaar vervoer, banken, telecom, wonen, energie, post, vuilverwerking, etc.
Gaat hier makkelijk: land vol mensen die 'niets te verbergen' hebben en zich aan laten praten dat het voor hun 'gemak' is. Niet na hoeven denken; wat dan weer aanleiding vomt om nóg meer te 'regelen' want "de mensen kunnen/willen zelf niet nadenken"...

:kneel:
Liander heeft de afwijzers van de "slimme meter" in ieder geval genaaid. Nooit gerept over het afschaffen van de dubbele meter omdat het later niet meer zou kunnen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven