Gastouder, hoort dit wel?

18-10-2018 08:01 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Recent had ik een gesprek met een gastouder en met andere ouders over hun ervaringen.

Nu hoor ik dat het voor sommige gastouders heel normaal is dat ze met de kinderen en onder werktijd zich bezig houden met privé zaken. Dus bezoekjes aan de kapper, (huis)arts of het eigen huis schoonmaken. Maar ook dat ze andere mensen in huis ontvangen (bezoek van familie en vrienden). Een GO laat een vriendin wel eens oppassen of de buurvrouw als ze even weg moet. Ik vind dit erg vreemd aangezien ze dan niet met de kinderen bezig zijn waarvoor ze worden betaald. Hoe zijn jullie ervaringen en mag dit wel?
De meeste mensen die je niet bij je kind wilt hebben die zullen waarschijnlijk zonder problemen een VOG krijgen, zo’n papiertje is toch zo’n onzin.

Neemt niet weg dat ik het ook niet fijn vind als ik niet weet wie er bij mijn kinderen zijn. Stel ik zou een gastouder hebben dan betaal ik haar ervoor om op mijn kinderen te passen en dan zou ik het niet accepteren als ik daar aankom en de gastouder zit bij de kapper en een wildvreemde is bij mijn kinderen. Alleen in een noodgeval zou ik het begrijpen, als het echt niet anders kon. En een oud eigenaar van een KDV die er nog steeds binnen komt vallen en zich dan met de kinderen bemoeit vind ik al helemaal bizar en dat KDV zou ik echt direct afschrijven want echt wat heb je daar te zoeken als je er geen kinderen hebt zitten of er niet werkt? Heel erg vreemd. Maar juist omdat een gastouder je kind mee laat draaien in haar gezin hoort bezoek er natuurlijk wel bij, maar op een KDV? Nee dat is echt bizar.
permis schreef:
19-10-2018 14:21
Nee ik vind dat zeer onlogisch.

Er komen ontzettend veel mensen bij mij thuis en niemand heeft een VOG.
Bij de gastouder van mijn kinderen kwamen ook heel veel mensen over de vloer (wat ik top vond in een opvoeding). Alleen al al die vrienden van haar puber!

En omdat de gastmoeder mijn kinderen niet zelf had gebaard, en niet gratis oppaste maar voor geld, zouden die ineens allemaal een VOG moeten hebben.
Gestoord regeltje.
En w.b.t. het argument 'wat moet, dat moet nu eenmaal' ; er zijn miljard regeltjes in NL maar daar kun je zelf natuurlijk in de meeste gevallen heel logisch mee omgaan. Door dit soort dingen niet serieus te nemen als ouders/gastouders.
Normale veiligheidsregels natuurlijk wel in acht te nemen.

En tenslotte, als iemand serieus denkt dat een VOG van bezoekers je kind veiliger maakt, zou ik nog maar eens drie keer nadenken.
Maar dat heb ik niemand horen zeggen, gelukkig.

'Dan heb je dat te doen' vind ik een vreselijke uitspraak.

'Wat moet dat moet nou eenmaal'........ Stel dat mijn buurvrouw hier elke maandagochtend een half uurtje een bakje koffie komt doen. Op dat moment zijn hier gastkinderen. Dan heeft mijn buurvrouw een VOG nodig. Niet omdat ik dat nodig vind, niet omdat de vraagouders dat nodig vinden, maar omdat 'iemand' ergens heeft bepaald dat iedereen die structureel bij een gastouder over de vloer komt een VOG nodig heeft.
En nee ik geloof ook niet dat een VOG per definitie iemand veilig maakt. Maar in de wet staat dat dat papiertje nodig is, en anders raak ik mijn registratie kwijt en mag ik geen gastouder meer zijn.
En ja dat is raar :-(
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Permis, het staat je helemaal vrij om je kinderen overal heen te brengen waar je maar wil. Wil je dat de overheid voor jouw opvang betaalt, dan ja, heeft zij wel wat te zeggen over de eisen die worden gesteld aan de opvang. Wil je alles zelf bepalen, dan betaal je alles ook maar zelf.

En nee, niemand heeft hier beweerd dat een VOG en de continue screening van het personenregister je kind veilig stelt. Maar het is inderdaad echt wel heel erg naar, rot en vervelend dat er een poging wordt gedaan om onze kinderen bij gastouders zo veilig mogelijk te laten zijn waar er géén toezicht is. En je weet dondersgoed dat de eerste keer dat er iets in het nieuws komt (want reken maar dat er al wat gebeurt en dat het niet in het nieuws komt) de overheid niet aan kan komen met "ja, we stellen maar geen eisen en we doen maar gewoon niks, want ja...we weten toch niet of het helpt."

Het is niet perfect. Iedere ouder kiest een opvangsvorm die bij hun gezin past en eigenlijk heb je dan heel veel geluk dat gastouders en KDV's (in midere mate) veel vrijheid hebben om te bepalen hoe ze de dingen doen in hun opvang én daar ook nog eens voor betaald kunnen worden vanwege de kinderopvangtoeslag. Je kan heus wel binnen de huidige kaders een gastouder vinden die bij je past en, echt, zou jij te beroerd zijn om een VOG te regelen als dat ergens voor één kindje zou betekenen dat de drempel te hoog was voor een dader om een kind iets aan te doen omdat hij/zij zich moet registreren?
tu1nhek schreef:
19-10-2018 18:15
Permis, het staat je helemaal vrij om je kinderen overal heen te brengen waar je maar wil. Wil je dat de overheid voor jouw opvang betaalt, dan ja, heeft zij wel wat te zeggen over de eisen die worden gesteld aan de opvang. Wil je alles zelf bepalen, dan betaal je alles ook maar zelf.

En nee, niemand heeft hier beweerd dat een VOG en de continue screening van het personenregister je kind veilig stelt. Maar het is inderdaad echt wel heel erg naar, rot en vervelend dat er een poging wordt gedaan om onze kinderen bij gastouders zo veilig mogelijk te laten zijn waar er géén toezicht is. En je weet dondersgoed dat de eerste keer dat er iets in het nieuws komt (want reken maar dat er al wat gebeurt en dat het niet in het nieuws komt) de overheid niet aan kan komen met "ja, we stellen maar geen eisen en we doen maar gewoon niks, want ja...we weten toch niet of het helpt."

Het is niet perfect. Iedere ouder kiest een opvangsvorm die bij hun gezin past en eigenlijk heb je dan heel veel geluk dat gastouders en KDV's (in midere mate) veel vrijheid hebben om te bepalen hoe ze de dingen doen in hun opvang én daar ook nog eens voor betaald kunnen worden vanwege de kinderopvangtoeslag. Je kan heus wel binnen de huidige kaders een gastouder vinden die bij je past en, echt, zou jij te beroerd zijn om een VOG te regelen als dat ergens voor één kindje zou betekenen dat de drempel te hoog was voor een dader om een kind iets aan te doen omdat hij/zij zich moet registreren?
Op de VOG van incidentele langskomers ging bij onze gastouder alles volgens de regels- en was alles dus ook officieel geregeld. Heb ik al eerder geschreven. Ouder had uiteraard ook een VOG.
We hebben het hier over bezoek aan huis.

En ook als er iets gruwelijk mis zou gaan ben ik nog steeds van mening dat het van belang is dat er globale veiligheidsregels waren en niets meer dan dat. En ik denk dat niemand dan denkt 'heee maar had de langskomende psychopaat dan geen VOG?'. Maar dat iedereen beseft dat erge dingen heel, heel soms nu eenmaal gebeuren.

En ik geloof niet in regeltjes om de regeltjes, alleen bedoeld om je later evt. in te dekken.

Mijn antwoord is verder dat ik inderdaad niet zou eisen dat bezoekers zich registreren 'om 1 kind te redden' - want dat is een totale drogredenatie. Zo zou ik ook niet de deur van een klas op slot doen 'om een kind te redden' (je weet maar nooit wie binnenstormt) de auto laten staan om een kind te redden (je weet maar nooit wie plots oversteekt) etcetera.
Je vraag slaat nergens op.

Nou, on topic,
Mag een gastouder iets anders doen dan zich met de koters bezighouden,?Antwoord ja, dat mag. Graag zelfs.
Ik ken gelukkig ook veel goede GO die het wel professioneel aanpakken. Maar zoals ik ook heb ervaren en vier nog eens lees zijn er veel onprofessione krachten aan het werk.

Veel mensen hebben het over het huiselijke. Maar dat heb jij thuis toch gewoon? Daar hoef je je kind niet voor naar een opvang te brengen. Ik ga zelf net mijn kind boodschappen doen op visite of naar de kapper. Er is geen enkele meerwaarde dat een GO of opvang dit ook doet.

Wat voor mij wel meerwaarde is zijn activiteiten die ik thuis niet kan doen, speelmogelijkheden die ik niet kan bieden of het groepsgevoel en kennis leren maken met verschillende andere kinderen. Dat is bij oudere kinderen ook een goede voorbereiding op school.

Een GO die in de ochtend een uur gaat koffie drinken met de buurvrouw is dus niet bezig met jouw kind. En schoonmaken kan voor of na opvangtijd. En tijdens zou het alleen opvanggerelateerd moeten zijn (dus een doekje over de tafel of toilet.
evelien2010 schreef:
19-10-2018 20:54
Ik ken gelukkig ook veel goede GO die het wel professioneel aanpakken. Maar zoals ik ook heb ervaren en vier nog eens lees zijn er veel onprofessione krachten aan het werk.

Veel mensen hebben het over het huiselijke. Maar dat heb jij thuis toch gewoon? Daar hoef je je kind niet voor naar een opvang te brengen. Ik ga zelf net mijn kind boodschappen doen op visite of naar de kapper. Er is geen enkele meerwaarde dat een GO of opvang dit ook doet.

Wat voor mij wel meerwaarde is zijn activiteiten die ik thuis niet kan doen, speelmogelijkheden die ik niet kan bieden of het groepsgevoel en kennis leren maken met verschillende andere kinderen. Dat is bij oudere kinderen ook een goede voorbereiding op school.

Een GO die in de ochtend een uur gaat koffie drinken met de buurvrouw is dus niet bezig met jouw kind. En schoonmaken kan voor of na opvangtijd. En tijdens zou het alleen opvanggerelateerd moeten zijn (dus een doekje over de tafel of toilet.
Daarom breng jij een babietje of peutertje naar opvang? Zodat ze steeds professioneel bezig gehouden worden? Voor groepsgevoel en voorbereiding?
Dat is werkelijk de reden?
Oké..

Wij wilden gewoon alleen maar dat er goed en lief op ze gepast werd omdat wij gingen werken en dat dan dus even niet zelf konden doen.
Hele andere reden.

Fundamenteel andere blik op piepkleine kindertjes denk ik.
evelien2010 schreef:

Als mensen kiezen voor een gastouder is het automatisch de keus om te kiezen voor het huiselijke, dat is nou eenmaal zo. Anders is het geen gastouder meer. Dit is natuurlijk wel op verschillende manieren in te vullen hoe je er mee omgaat. Hier is dat bijvoorbeeld dat wanneer een kindje zich niet lekker voelt hij of zij hier op de bank kan liggen met een dekentje en zelfs even dan een keer tv kan kijken. Ze hoeven bij mij echt niet perse met 38,5 graden koorts worden opgehaald, maar echt ziek is ziek en dan moeten ze wel opgehaald ook als dit is als ze geen koorts hebben. Of als ze een dagje geen zin hebben in bepaalde activiteiten die ik heb bedacht dat dat dan ook niet hoeft. Ik zekere zin kan ik meer naar de behoeftes per individu kijken dan op een kdv, daar gaat veel meer met de groep mee. Wat niet wil zeggen dat beide beter of slechter zijn.

Wat betreft het poetsen, ben ik een heel eind met jee eens, ik ga echt niet mijn bovenverdieping poetsen, maar een keer een extra doekje over de tafel, wc en extra stofzuigen en dweilen gebeurd wel. Ook de ramen in de ruimtes waar kinderen komen doe ik als ik aan het werk ben, ook wel eens buiten werktijd hoor, maar al die vingers die erop zitten als ze steeds eraan komen, of als ik het raam versier voor een jarige of het eraf haal, dan was ik het raam ook meteen. In de zomer doen we dat ook nog weleens samen met de buitenramen, vinden de kinderen geweldig. (dat ik er dan later nog een keer over heen moet geeft niets, want we hebben lol gehad met z'n allen. Moet kunnen vind ik. Grondig schoonmaken en een bijv een keuken van binnen en buiten poetsen, nee dat doe ik zeker niet onder werktijd.

Dat koffiedrinken met visite vind ik zelf ook niet nodig, ik ben aan het werk, dus komt er geen visite. Een enkele keer komen mijn ouders of schoonouders even om iets te brengen of te halen, prima, dan drinken ze ook wel iets, maar die keren zijn op jaarbasis op 1 hand te tellen. Ik ga dan overigens wel gewoon door met mijn werk en stel dat we een spelletje op de planning hebben dan doet oma gewoon mee.

Hoe ik te werk ga bespreek ik al bij de eerste kennismaking, ook dit soort dingen. Ook dat als het ooit voorkomt en ik onverwacht met mijn eigen kind bijv. naar een orthodontist of huisarts moet, ik dit altijd laat weten aan ouders. Ik ga nooit zomaar met de auto op pad. Tot nu toe vinden ouders het alleen maar prettig dat ik het laat weten. Op de volle dagen ga ik echt niet met alle kinderen naar een orthodontist hoor, maar laatst had ik 2 kindjes en het was een spoed afspraak, man kon geen vrij krijgen....als ouders dan moeten kiezen voor zelf iets regelen of dat ik ze meeneem, dan gaan ze voor de laatste optie.
bieslookje wijzigde dit bericht op 19-10-2018 21:32
Reden: aanvulling gegeven
3.90% gewijzigd
evelien2010 schreef:

Maar het gaat toch om opvang terwijl jij aan het werk bent? Natuurlijk heb je dat huiselijke ook gewoon, en wat een fijn idee is het voor sommige mensen dat hun kind ook zo'n huiselijk idee heeft terwijl vader en moeder aan het werk zijn. Als jij groepsgevoel zoekt en voorbereiding op school dan zoek je een peuterspeelzaal en geen gastouder.
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
permis schreef:
19-10-2018 19:36
Op de VOG van incidentele langskomers ging bij onze gastouder alles volgens de regels- en was alles dus ook officieel geregeld. Heb ik al eerder geschreven. Ouder had uiteraard ook een VOG.
We hebben het hier over bezoek aan huis.

En ook als er iets gruwelijk mis zou gaan ben ik nog steeds van mening dat het van belang is dat er globale veiligheidsregels waren en niets meer dan dat. En ik denk dat niemand dan denkt 'heee maar had de langskomende psychopaat dan geen VOG?'. Maar dat iedereen beseft dat erge dingen heel, heel soms nu eenmaal gebeuren.

En ik geloof niet in regeltjes om de regeltjes, alleen bedoeld om je later evt. in te dekken.

Mijn antwoord is verder dat ik inderdaad niet zou eisen dat bezoekers zich registreren 'om 1 kind te redden' - want dat is een totale drogredenatie. Zo zou ik ook niet de deur van een klas op slot doen 'om een kind te redden' (je weet maar nooit wie binnenstormt) de auto laten staan om een kind te redden (je weet maar nooit wie plots oversteekt) etcetera.
Je vraag slaat nergens op.

Nou, on topic,
Mag een gastouder iets anders doen dan zich met de koters bezighouden,?Antwoord ja, dat mag. Graag zelfs.
Nee hoor, het gaat hier niet alleen over bezoek aan huis, ik reageerde zelfs juist op een bericht van jou waarin je helemaal losgaat over dat "gestoord regeltje" van het personenregister. Daar gaat heel je bericht van 19-10 14.21 over.

Mijn vraag was ook niet of jij het van bezoekers zou eisen, want de wet is er nu eenmaal, maar of jij te beroerd zou zijn om een VOG te halen. Omdat we die regel hebben en als dat voor één kind iets zou uitmaken? Het was overigens een retorische vraag. Maar goed, het maakt mij niet uit hoor, het is voor mij geen moeite om een VOG te halen. Ik maak me er niet druk om.

Wat een gastouder verder doet wat niet in regels is vastgelegd is gewoon persoonlijk en het is aan een ouder om een gastouder uit te zoeken die bij hem/haar past. Iedereen zal daar een andere mening over hebben en andere voorkeuren in hebben, zoals je ook kan lezen in dit topic.
Ik denk dat alle mensen die roepen dat zij vinden dat de gastouder niet het huis mag schoonmaken tijdens werkuren, wel graag hun eigen huis schoon willen hebben.

Wat nou als de gastouder een gastouder aan huis is? Alles laat liggen, niet stofzuigt na het knutselen/eten, alle speelgoed overal laat liggen, vlekken achterlaat, etc. Zou je dat fijn vinden? Nee toch? Nou een gastouder in eigen huis ook niet. Vinden jouw kinderen het fijn als jij constant kijkt waar hij/zij mee bezig is? Nee? Nou daarom doen gastouders dat dus ook niet allemaal. Oja. En dan constant de ontwikkeling benoemen, observeren en ontwikkelingsgericht te werk gaan is ook niet altijd leuk voor het kind. Ik ken iemand die aan huis werkt en dat jongetje wilt niet knutselen, wilt niet elke dag eruit, die wilt gewoon met zijn lego spelen of even tv kijken. Kinderen moeten al zoveel, gastouders moeten zoveel. Laten we het kind weer meer volgen. Zoals al wordt gezegd door iemand: haar kinderen vonden het geweldig om mee te draaien met een gastouder die weinig met hen knutselde en vaak hun eigen ding liet doen.

Ik denk dat ouders te vaak willen bepalen wat goed is voor hun kinderen. Maar laat kinderen gewoon weer kind zijn en leef niet zo strak. Laat je gastouder gewoon haar huis even stofzuigen na het eten/spelen of laat haar even haar ding doen.

En dat stuk dat iemand stiekem is gefilmd vind ik ronduit schandalig. Ik zou die personen aanklagen.
Ikkuz schreef:
20-10-2018 17:55
Ik denk dat alle mensen die roepen dat zij vinden dat de gastouder niet het huis mag schoonmaken tijdens werkuren, wel graag hun eigen huis schoon willen hebben.
Schoonmaken doe ik altijd als kind slaapt. Ik verwacht van een gastouder dat ze de prioriteit bij mijn kind heeft liggen en niet als inkomstenbron voor als ze haar huis aan het poetsen is.
Sophiever schreef:
20-10-2018 20:19
Schoonmaken doe ik altijd als kind slaapt. Ik verwacht van een gastouder dat ze de prioriteit bij mijn kind heeft liggen en niet als inkomstenbron voor als ze haar huis aan het poetsen is.
Als jouw gastouder 15 minuten stofzuigt wordt dat gezien als inkomstenbron? Ik vind dat zo overdreven. Vaak past een gastouder veel uren op. Moet ze dan echt al die uren je kind aanstaren?
Ikkuz schreef:
20-10-2018 20:24
Als jouw gastouder 15 minuten stofzuigt wordt dat gezien als inkomstenbron? Ik vind dat zo overdreven. Vaak past een gastouder veel uren op. Moet ze dan echt al die uren je kind aanstaren?
15 minuten niet op mijn kind en andere kindjes letten is niet iets waar ik geld voor uitgeef als oppas of kinderopvang. :-[ Jij zet wel een heel laag niveau gastouder neer.
Sophiever schreef:
20-10-2018 20:36
15 minuten niet op mijn kind en andere kindjes letten is niet iets waar ik geld voor uitgeef als oppas of kinderopvang. :-[ Jij zet wel een heel laag niveau gastouder neer.
Ik vind dat jij een heel hoog niveau neerzet. Bijna elke gastouder aan huis heeft huishoudelijke klussen. Potientele gastouders worden daar ook op gescreend, dat zij daar open voor staan. Vele gezinnen willen graag dat de was wordt gedaan en/of vaatwasser, etc.

Je bent in dezelfde kamer bezig. Waarom zou je dus onprofessioneel bezig zijn?
Ikkuz schreef:
20-10-2018 20:50
Ik vind dat jij een heel hoog niveau neerzet. Bijna elke gastouder aan huis heeft huishoudelijke klussen. Potientele gastouders worden daar ook op gescreend, dat zij daar open voor staan. Vele gezinnen willen graag dat de was wordt gedaan en/of vaatwasser, etc.

Je bent in dezelfde kamer bezig. Waarom zou je dus onprofessioneel bezig zijn?
Ik vind dat een hoog niveau mag verwachten, daar betaal ik immers voor. Je hebt het ook over aan huis en ik dacht aan gastouder die thuis een bedrijf heeft. Thuis zijn er minder kinderen en in de leeftijd dat er nog slaapjes zijn dan is het inderdaad wenselijk dat er huishoudelijke klusjes gedaan wordt maar niet als ze in haar eigen huis zit met 4 a 5 kinderen en dan 15 minuten met het huishouden bezig is, dat vind ik totaal onacceptabel op deze leeftijd ( ruim 1,5 jaar)
Sophiever schreef:
20-10-2018 21:20
Ik vind dat een hoog niveau mag verwachten, daar betaal ik immers voor. Je hebt het ook over aan huis en ik dacht aan gastouder die thuis een bedrijf heeft. Thuis zijn er minder kinderen en in de leeftijd dat er nog slaapjes zijn dan is het inderdaad wenselijk dat er huishoudelijke klusjes gedaan wordt maar niet als ze in haar eigen huis zit met 4 a 5 kinderen en dan 15 minuten met het huishouden bezig is, dat vind ik totaal onacceptabel op deze leeftijd ( ruim 1,5 jaar)
Ik vraag mij af of veel gastouders niet schoonmaken tijdens hun werkuren. Maar dat een gastouder kwaliteit moet leveren is zeker waar. Daar ben ik het 100% mee eens. We zien bepaalde punten alleen anders. Ik vind dat kinderen op een schone vloer moeten kunnen spelen. En dat de gastouder best even wat anders kan doen, zolang de kinderen in het zicht zijn. Dan zie ik er het gevaar er niet van in. En de kinderen vrij laten spelen zonder er steeds bovenop te zitten vind ik zelf belangrijk.

Dat het aantal kinderen verschilt met een gastouder thuis en aan huis is waar. Daar ben ik het mee eens.
Ikkuz schreef:
20-10-2018 21:58
Ik vind dat kinderen op een schone vloer moeten kunnen spelen. En dat de gastouder best even wat anders kan doen, zolang de kinderen in het zicht zijn. Dan zie ik er het gevaar er niet van in. En de kinderen vrij laten spelen zonder er steeds bovenop te zitten vind ik zelf belangrijk.
Daar zijn we het ook over eens,, ik vind echter dat de vloer schoon moet zijn voordat de kinderen komen en als er iets omgaat dit opgeruimd moet worden maar een kwartier gaan stofzuigen is niet even, dat hoort na werktijd.
Sophiever schreef:
20-10-2018 21:20
Ik vind dat een hoog niveau mag verwachten, daar betaal ik immers voor.
Wat betaal je eigenlijk per uur na toeslag? En wat ontvangt zij per uur?
Ik denk dat de beloning niet echt in verhouding staat met de verwachting van een hoog niveau.
Het moet zo goedkoop mogelijk, maar wel moet iemand in haar eentje alles blinkend schoon houden en ook nog eens stichtelijke privéaandacht schenken aan je kind. Je zou dan eigenlijk of het dubbele moeten betalen, zodat ze een aparte schoonmaakkracht kan inhuren, of een tweede leidster. Voor een inkomen passend bij het hoge niveau van de GO moet ze meerdere kinderen opvangen, maar dat gaat weer ten koste van de privéaandacht, lastig zeg, en dan wordt het ook nog eens sneller vies.

Wel hilarisch dat iemand opmerkt dat er bij haar thuis uiteraard wél schoongemaakt mag worden als de opvang dáár plaatsvindt.
Niet alles gelezen maar wil toch even reageren. Mijn kind gaat naar een gastouder.

Samen met nog 5 andere kindjes in de leeftijd van 0-4.

Ziekenhuisbezoek/Doktersafspraak word zoveel mogelijk buiten opvangtijden gepland. In nood toen haar eigen kind naar gevallen was, is inderdaad haar moeder gekomen om een uurtje waar te nemen. Dit is gelijk naar ons gecommuniceerd en echt overmacht. Zou het minder tof vinden als ze haar moeder laat komen om zelf naar de kapper te gaan, daar betaal ik niet voor. Dit is bij ons dus echt niet aan de orde.

Mijn zoon is wel eens meegeweest met haar naar fysio omdat ze op geen andere tijd terecht kon. Ze kijkt dan wel naar het aantal kindjes die mee moeten. Voor mij is dit alles geen probleem. Thuis moet hij ook mee naar de huisarts als ik een afspraak heb. En daar kies ik dus ook voor.

Als de buurvrouw daar een half uur koffie wil drinken: prima, gezellig toch. Ze houd echt wel de kinderen in de gaten.

En wat betreft huishoudelijk werk, dat gaat net als thuis gewoon door. Ja, ook ik ga boven stofzuigen met mijn kind beneden, gooi een wasje in de machine, waarom zou dit niet kunnen. Als ze als gastouder moet poepen kan ze ook 5 minuten niet opletten.
3thee schreef:
21-10-2018 07:43
Ik denk dat de beloning niet echt in verhouding staat met de verwachting van een hoog niveau.
Het moet zo goedkoop mogelijk, maar wel moet iemand in haar eentje alles blinkend schoon houden en ook nog eens stichtelijke privéaandacht schenken aan je kind. Je zou dan eigenlijk of het dubbele moeten betalen, zodat ze een aparte schoonmaakkracht kan inhuren, of een tweede leidster. Voor een inkomen passend bij het hoge niveau van de GO moet ze meerdere kinderen opvangen, maar dat gaat weer ten koste van de privéaandacht, lastig zeg, en dan wordt het ook nog eens sneller vies.

Wel hilarisch dat iemand opmerkt dat er bij haar thuis uiteraard wél schoongemaakt mag worden als de opvang dáár plaatsvindt.
Wat ik mij herinner is het rond de 5,90 (maximale vergoeding bij gastouders) en de een vraagt bijvoorbeeld 3,50 per uur per kind en de ander 6,-. Gastouders mogen dat zelf bepalen. Als je weinig verdiend wordt dus alles of merendeel van je kosten vergoed.
3thee schreef:
21-10-2018 07:43

Waarom is het een belachelijk hoge verwachting als ik vind dat kinderen op een opvang niet een kwartier genegeerd dienen te worden? Als dat een verwachting van hoog niveau is, is dat echt een reden om gastouders niet serieus te nemen. Wat de gastouder voor tarief vraagt staat echt los van van de verwachting dat er ook zorg aan ze geleverd dient te worden.

En waarom zou een gastouder aan huis als kinderen 2 uur slapen niet dan beneden kunnen stofzuigen of de vaatwasser inruimen? Maar moet dit gebeuren als de kinderen wakker zijn?
Jaloo schreef:
18-10-2018 08:15
Go mag de zorg overdragen aan een vriendin wanneer de ouders daar toestemming voor geven
Bv in nood situaties
Wat huishoudelijke taken en mee naar de winkel of huisarts hoort erbij
De hele dag de hort op shoppen en vriendinnen ontvangen zou ik als ouder niet willen maar verboden is het niet

Ik werk zelf als Gastouder en
de regels zijn wel strenger geworden. En kinderen bij iemand achter laten is wel een risico en ik heb de verantwoordelijkheid.
Professioneel zijn is echt heel belangrijk als gastouder. Dat je de kinderen niet echterlaat bij iemand al geven de ouders toestemming. tandarts afspraken en dokter afspraken vindt ik wel moeilijk. 1 kindje is een keer begaan toen mijn dochter naar de tandarts moest. Met toestemming van de ouders, andere dokter afspraken gaan ze niet mee en regel ik vrij. Als ik zelf afspraakje heb doe ik dat ik de vakanties. Tandarts heb ik bijvoorbeeld heel lang uitgesteld voor mezelf wat ook slecht is.

Tegenwoordig heb je dat visite in de persoonlijke register moet, wat ik ook goed vindt!
Ik weet niet wat ik hier allemaal lees! Zo blij dat mijn kinderen naar een goed en professioneel kdv gaan. Zou mijn kinderen echt nooit bij iemand willen laten die allerlei andere dingen gaat doen (en dus niet met mijn kinderen bezig is), dat doe ik toch ook niet als ik aan het werk ben?

Sowieso vind ik het niet betrouwbaar dat je je kinderen bij 1 iemand achterlaat, die je niet eens kent. Het vier ogen principe is voor mij erg belangrijk.
merano schreef:
18-10-2018 19:51
Hoe doe je dat dan? De meeste bedrijven en instellingen zijn alleen open tijdens kantooruren.

Dat je daar vrije uren voor opneemt of de gemiste tijd later uitwerkt lijkt me logisch, maar bijna al mijn afspraken met instanties en bedrijven zijn "ff tussendoor". Zou niet weten hoe het anders moet.

Probleem is dat de GO niet even een paar uurtjes "vrij" kan opnemen. Dus dan moet het ook echt in werktijd.
Eeh?? Hoe iedereen dat doet met een fulltime baan? De meeste grote instanties zijn niet voor niets 's avonds telefonisch bereikbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven