Werk & Studie alle pijlers

Reflectie gevraagd op carrierekans

22-10-2018 13:43 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ZZP-er met een gemiddelde maand-omzet van pakweg 10.000,-. Ik doe erg leuke dingen en geniet van de vrijheid. (Juridische sector) Alweer een jaar of 10 is mijn devies “nooit meer loondienst”. Nog leuker dan mijn werk vind ik de randverschijnselen: publiceren, spreken, commissiewerk, bemoeienis met “het vak”.

Nu ben ik benaderd door een headhunter voor een functie als staf-directeur, leiding geven aan 8 inhoudelijke directeuren. (Denk: directeur familierecht, directeur strafrecht, etc etc) Hoofdcomponent zal zijn de externe vertegenwoordiging. Schrijven, commissies, congressen, etc. Haalbare beloning: dik 10.000,- per maand, met auto, pensioen en de hele rataplan. Standplaats dik een uur van huis, maar die reistijden ben ik gewend.

En nu weet ik niet wat te doen. De kans is Heel Erg Goed. Maar mijn huidige vrijheid dan? Kortom, reflectie zou welkom zijn. Meer dan welkom.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 16:05
:proud: nee hoor, dat kan wel, ik denk alleen niet dat ze dat gaan willen.
Ligt er aan hoe wanhopig graag ze je willen hebben denk ik
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
22-10-2018 16:14
Ligt er aan hoe wanhopig graag ze je willen hebben denk ik
Dat is natuurlijk waar, maar ik heb moeite te geloven dat ik zo uniek goed ben.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je adviseren om het niet te doen. Ik vind het salaris voor de functie te weinig, je moet er fulltime voor aan de bak, je zult meer met “corporate” bezig zijn dan met de inhoud, en je hebt niet de vrijheid en variatie waar je nu juist zoveel waarde aan hecht.

Dan blijft over de erkenning (maar die heb je al doordat de vraag is gesteld) en het pensioen. Zou dat de moeite van de overstap waard zijn?
JollyRider schreef:
22-10-2018 13:47
Nee, het is vast
dan vind ik hem lastig, vast is zekerheid maar stel dat je na een aantal jaren weer de behoefte tot vrijheid voelt dan moet je qua acquisitie weer opnieuw beginnen
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 16:18
Dat is natuurlijk waar, maar ik heb moeite te geloven dat ik zo uniek goed ben.
Dat ben je! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
22-10-2018 16:27
Ik zou je adviseren om het niet te doen. Ik vind het salaris voor de functie te weinig, je moet er fulltime voor aan de bak, je zult meer met “corporate” bezig zijn dan met de inhoud, en je hebt niet de vrijheid en variatie waar je nu juist zoveel waarde aan hecht.

Dan blijft over de erkenning (maar die heb je al doordat de vraag is gesteld) en het pensioen. Zou dat de moeite van de overstap waard zijn?
Dat is wel mijn angst ja, dat het teveel managen en te weinig inhoud gaat zijn.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
22-10-2018 16:28
dan vind ik hem lastig, vast is zekerheid maar stel dat je na een aantal jaren weer de behoefte tot vrijheid voelt dan moet je qua acquisitie weer opnieuw beginnen
Ja precies, dat maakt de keuze niet erg vrijblijvend
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
22-10-2018 16:28
Dat ben je! :hug:
lol, wéét ik wel, maar het gevoel zegt iets anders :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 16:34
lol, wéét ik wel, maar het gevoel zegt iets anders :)
weet dat je niet van knuffels houdt, maar deze is virtueel :hug:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Heb je buiten je werktijd dan de vrijheid om projecten te ondernemen (zie pb)? Zou die tijd daarvoor voldoende voor je zijn op de langere termijn?
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
22-10-2018 16:41
weet dat je niet van knuffels houdt, maar deze is virtueel :hug:
:proud: dank je
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
22-10-2018 16:42
Heb je buiten je werktijd dan de vrijheid om projecten te ondernemen (zie pb)? Zou die tijd daarvoor voldoende voor je zijn op de langere termijn?
Nee, dat denk ik niet
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
22-10-2018 16:33
Ja precies, dat maakt de keuze niet erg vrijblijvend
daarbij opgeteld dat je nu blij bent met je arbeidsleven als zelfstandige denk ik dat de pro's niet opwegen tegen de con's.
JollyRider schreef:
22-10-2018 16:43
Nee, dat denk ik niet
Als je het nu leuk vindt om je met heel veel verschillende dingen bezig te houden, terwijl dat in loondienst eentoniger gaat zijn, dan lijkt me dat verveling op de loer ligt. Als het nieuwe van de baan eraf is en je je begint te vervelen, dan voel je je inderdaad allesbehalve vrij. Ik denk dat ik het niet zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Nog een opmerking
Vraag tijdens het sollicitatie gesprek of dat je er nevenwerkzaamheden naast de baan mag hebben. Mag jij je als zelfstandige nog in laten huren voor klussen. En hoe zit het na afsluiting van het dienstverband. Mag jij dan als zelfstandig jurist werkzaam zijn, of zitten daar voorwaarden aan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
kintsugi schreef:
22-10-2018 16:47
Als je het nu leuk vindt om je met heel veel verschillende dingen bezig te houden, terwijl dat in loondienst eentoniger gaat zijn, dan lijkt me dat verveling op de loer ligt. Als het nieuwe van de baan eraf is en je je begint te vervelen, dan voel je je inderdaad allesbehalve vrij. Ik denk dat ik het niet zou doen.
Dit. Als je een 'echte' ZZP'er bent, die geniet van de afwisseling, vrijheid en eigen keuzes maken, dan denk ik dat loondienst je zwaar zal vallen. Zekers als leidinggevende, want dan wordt je echt geleefd. Agenda die wordt gevuld met allerlei vaste overleggen en zo. Ik heb een vergelijkbare ervaring en inkomen als jij als zzp'er en ben ook onlangs gevraagd voor een vaste leidinggevende positie. Geen haar op mijn hoofd... Tegen mijn vrijheid kunnen echt geen leasewagen en pensioen op. Bovendien heb je ook een andere positie als 'interne' dan als 'externe'. En ik word knetter als ik vijf dagen per week voor dezelfde baas moet werken, zeker als dat langer duurt dan een paar maanden. Je kunt natuurlijk alleen maar zelf bedenken of dat voor jou ook geldt.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 14:14
Leiding geven is niet echt iets voor mij. Als ik niet uitsluitend een paar inhoudelijke en intrinsiek gemotiveerde directeuren moet aansturen is het niks. Ik ben niet motiverend en kan niks met medewerkers die ik aan het handje moet nemen. Lijnmanagement is voor mij geen begaanbaar pad.

Ruimte voor rare zijsprongen zal binnen het vak groot zijn, daarbuiten minimaal, denk ik.

Forum zal ik in onderhandelingen moeten meenemen. Letterlijk. Ik pas niet in 9-5.

Loondienst betekent verantwoorden, productiviteit meten, kaders, beleid, gruwel.

De beloning noemde ik vooral om aan te geven dat daar het verschil niet zit. Ik ga zeker niet overstappen voor de euro’s

Vervolg vragen. Waar hebben ze behoefte aan. Een sparringpartner die ze helpt om hun ideeën vorm te geven of iemand die ze helpt die idee uit te voeren en die eens met ferme band de boel op orde gaat brengen.....

In welke mate ben je verantwoordelijk voor productiviteit, kaders, beleid etc.


Eerlijk gezegd kom je op mij eerder over op een inhoudelijke expert die wel weet hoe de hazen lopen maar helemaal geen zin heeft om zich te bemoeien met het veranderen van die koers van die hazen. En dan klinkt wat hamerhaai zegt wel relevant. Kan je daar echt je ei in kwijt?

Overigens denk ik dat jij een ieder ander ook zou adviseren om wel het gesprek aan te gaan. Gewoon omdat dat altijd leerzaam is.
Alle reacties Link kopieren
Oeh ja en denk goed aan de twee varianten van geen 9 tot 5. De ene is omdat je er elke dag van 8 tot 7 bent en de ander is dat je echt de vrijheid krijgt om zelf te bepalen wanneer je je werk doet. En dat laatste vinden veel mensen echt nog wel ingewikkeld om daadwerkelijk door te voeren in hun organisatie.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
22-10-2018 17:01
Nog een opmerking
Vraag tijdens het sollicitatie gesprek of dat je er nevenwerkzaamheden naast de baan mag hebben. Mag jij je als zelfstandige nog in laten huren voor klussen. En hoe zit het na afsluiting van het dienstverband. Mag jij dan als zelfstandig jurist werkzaam zijn, of zitten daar voorwaarden aan.
Goede tips!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Pipo8888 schreef:
22-10-2018 17:17
Dit. Als je een 'echte' ZZP'er bent, die geniet van de afwisseling, vrijheid en eigen keuzes maken, dan denk ik dat loondienst je zwaar zal vallen. Zekers als leidinggevende, want dan wordt je echt geleefd. Agenda die wordt gevuld met allerlei vaste overleggen en zo. Ik heb een vergelijkbare ervaring en inkomen als jij als zzp'er en ben ook onlangs gevraagd voor een vaste leidinggevende positie. Geen haar op mijn hoofd... Tegen mijn vrijheid kunnen echt geen leasewagen en pensioen op. Bovendien heb je ook een andere positie als 'interne' dan als 'externe'. En ik word knetter als ik vijf dagen per week voor dezelfde baas moet werken, zeker als dat langer duurt dan een paar maanden. Je kunt natuurlijk alleen maar zelf bedenken of dat voor jou ook geldt.
Ben bang van wel :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
22-10-2018 17:18
Vervolg vragen. Waar hebben ze behoefte aan. Een sparringpartner die ze helpt om hun ideeën vorm te geven of iemand die ze helpt die idee uit te voeren en die eens met ferme band de boel op orde gaat brengen.....

In welke mate ben je verantwoordelijk voor productiviteit, kaders, beleid etc.


Eerlijk gezegd kom je op mij eerder over op een inhoudelijke expert die wel weet hoe de hazen lopen maar helemaal geen zin heeft om zich te bemoeien met het veranderen van die koers van die hazen. En dan klinkt wat hamerhaai zegt wel relevant. Kan je daar echt je ei in kwijt?

Overigens denk ik dat jij een ieder ander ook zou adviseren om wel het gesprek aan te gaan. Gewoon omdat dat altijd leerzaam is.
Dat laatste klopt zeker. En de rest ook wel denk ik :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
22-10-2018 17:19
Oeh ja en denk goed aan de twee varianten van geen 9 tot 5. De ene is omdat je er elke dag van 8 tot 7 bent en de ander is dat je echt de vrijheid krijgt om zelf te bepalen wanneer je je werk doet. En dat laatste vinden veel mensen echt nog wel ingewikkeld om daadwerkelijk door te voeren in hun organisatie.
ja, zeker waar
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Voorlopige idee tot nu toe: ik ga het gesprek aan, maar kleine kans dat ik ja zeg :)

Dank voor de vele waardevolle input!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Mensen kunnen veranderen, maar uit wat je hier zo de afgelopen jaren hebt geschreven, zou ik ook zeggen: ik zou het waarschijnlijk niet doen als ik jou was. Het is altijd leuk om gevraagd te worden, en je moet niet té bang zijn voor verandering, maar je ook niet laten leiden door status gevoel.
Zoals iemand hierboven al zei: bij die status komt ook een hoop gezeik, inclusief anderen die je agenda vullen. Natuurlijk heb je zelf wel de vrijheid om een afspraak te verzetten, maar dat die afspraken toch een keer moeten verander je niet. En dan is er toch vaak een hoop kader/management gezeur waar je nu aan ontsnapt.

Maar wel eens met ‘praten kan altijd’, wie weet heeft iemand wel de ideale baan voor je, je weet nooit.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
22-10-2018 17:27
Voorlopige idee tot nu toe: ik ga het gesprek aan, maar kleine kans dat ik ja zeg :)

Dank voor de vele waardevolle input!

Succes. Hou ons op de hoogte!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven