Man weigert naast donkere vrouw te zitten

21-10-2018 21:54 112 berichten
Ergerlijke video. Waarom is deze man niet direct uit het vliegtuig gezet wegens discrimatie en hinderlijk gedrag jegens medepassagier?

https://www.bd.nl/buitenland/blanke-man ... ~a338f5a1/
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
22-10-2018 08:23
Overigens zijn er nu ook mensen die zeggen dat hij helemaal niets zegt met 'black' maar 'blasted', en dat het gewoon een ruzie is die weinig te maken heeft met racisme (en als ze rood haar/dik/Chinees was geweest dan was het daar over gegaan).

Dat is het nadeel van social media. Mensen gaan van alles verzinnen. Als hij ‘blasted’ of zo had gezegd was het niet bij de politie neergelegd. Wat nu dus wel is gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Hannie85 schreef:
22-10-2018 07:55
Al heb ik geen lange geschiedenis van vernedering en minderwaardigheid. Die tot lang in de jaren 60 geduurd heeft.
En dat is precies het verschil tussen ‘gewoon’ schelden en racisme
Jammer dat er weer volgers zijn die niet zien dat dit een sterke vrouw is. Oh ja, vergeet ik bijna, ook nog volgers die denken dat alleen zij zien dat het rascisme is en daarmee op anderen moeten reageren. Zo moeilijk voor sommigen om met andere ogen te kijken. Ik lees niet meer mee dus voor mij hoeven jullie hier niet meer op te antwoorden.
anoniem_376473 wijzigde dit bericht op 22-10-2018 10:14
Reden: aanvulling
5.86% gewijzigd
Ohhhh dit maakt mij zo boos!!! Belachelijk dat die man niet uit het vliegtuig is gezet. Dit soort dingen gebeuren nou nooit waar ik bij ben. Ik zou hem er hoogst persoonlijk uit willen trappen. :swear:
Alle reacties Link kopieren
Wat een eikel zeg. Ik kan echt niet kijken naar dat soort filmpjes. Zó ontzettend sneu voor die vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
22-10-2018 08:16
Hij noemde haar een 'ugly black bastard', dus dat is wel behoorlijk kleurgerelateerd hoor.

Ik vraag me bij dit soort mensen altijd af of hij niet 'iets' had. Beginnende dementie, herstellende van tia/infarct, psychose, kunnen allemaal gepaard gaan met ineens racistisch worden, terwijl je dat normaal gezien niet was.


Ook hoort decorum verlies bij dat soort aandoeningen. Dat je niet meer beseft dat iets ongepast en kwetsend is.

Want zelfs al ben je de grootste racist ooit. Je weet heus wel hoe de meesten erover denken en zonder je 'medestanders' op die manier ruzie zoeken, is zacht gezegd vreemd gedrag.

Ik ben zelf ook een zwarte vrouw en ik was mooi blijven zitten, ik ben pas in de 40, en nog prima vitaal om van me af te bijten, slaan en desnoods schoppen als het moet, maar tegen de tijd dat ik 77 ben ( mag zijn) dan weet ik niet of ik deze strijd zou zijn aangegaan.

Ik denk ook dat er iets niet helemaal goed is met deze man, hij was ook al op leeftijd ik schat hem ergens midden 60, hij zal in zijn leven heus wel te maken hebben gehad met donkere mensen, achter een balie, in een restaurant, in het OV en noem maar op, en het gaat er bij mij niet in dat hij dit gedrag altijd heeft vertoont, dus misschien is er iets goed mis in zijn hoofd, dat merk je ook aan de manier hoe hij krijst.
Ik vind het personeel van Ryanair en de medepassgiers overigens erg zwak, ik weet zeker als zoiets in Nederland zou gebeuren dat de omstanders deze man hadden gelynched.
Al met al heel erg sneu voor deze dame dat ze dit moet meemaken op haar leeftijd, het was een te tengere dame, dus als hij haar fysiek zou aanvallen dan had ze geen schijn van kans, dus het is beter dat ze daar is weggehaald
Maar als dit mijn moeder was dan zou hier het laatste woord nog niet over gezegd zijn.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eigenlijk nog nooit aanmerkingen gemaakt in het openbaar over anderen, dat is gewoon slecht opgevoed gedrag. Als een heel dik persoon een deel van mijn stoel in beslag neemt dan zie ik dat als pech. Hooguit vraag ik of ze wat meer naar links of rechts kan. En je hebt wat onbeschofte lui.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk!!! bah bah
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Alle reacties Link kopieren
De zaak is nu in handen van de lokale politie, ik vraag me af wat ze met deze man kunnen doen, hooguit een standje lijkt mij.
Ik hoop wel dat die vrouw aangifte gaat doen.

Ik vraag me ook af of dit consequenties zal hebben voor Ryan air.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
22-10-2018 08:16
Hij noemde haar een 'ugly black bastard', dus dat is wel behoorlijk kleurgerelateerd hoor.

Ik vraag me bij dit soort mensen altijd af of hij niet 'iets' had. Beginnende dementie, herstellende van tia/infarct, psychose, kunnen allemaal gepaard gaan met ineens racistisch worden, terwijl je dat normaal gezien niet was.

Ook hoort decorum verlies bij dat soort aandoeningen. Dat je niet meer beseft dat iets ongepast en kwetsend is.

Want zelfs al ben je de grootste racist ooit. Je weet heus wel hoe de meesten erover denken en zonder je 'medestanders' op die manier ruzie zoeken, is zacht gezegd vreemd gedrag.

Daar dacht ik ook even aan toen ik de oude man (ik schat ongeveer tussen de 75 en 80 of ouder) zag en de manier waarop hij schreeuwde. Echt zeer genant en beschamend dit. De man achter hem maande hem te stoppen en dat hielp. Ik denk daarom dat het personeel kordater had kunnen optreden.
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Morduchen schreef:
22-10-2018 04:27
Maakt dat hetgeen hij zegt dan minder erg? Of begrijpelijker?
Wat hij zegt maakt het niet anders, maar daar vraag ik het ook niet voor, dat is de interpretatie die je er zelf aan lijkt te willen geven. Waarom projecteer je dat op mij?

Ik vraag mij gewoon af waarom er uberhaupt een escalatie was, want dat zie je nooit op de filmpjes die op twitter staan.

koelbox schreef:
22-10-2018 07:00
Er is geen enkele reden om op deze manier iemand aan te vallen op kleur

Vraag me af of je deze vraag ook zou stellen als de situatie andersom was geweest
Ja, zonder twijfel. Heb je er moeite mee dat te accepteren?

Hannie85 schreef:
22-10-2018 07:55
En ja ik ben een kaaskop en als je me zo noemt ben ik not amused. Al heb ik geen lange geschiedenis van vernedering en minderwaardigheid. Die tot lang in de jaren 60 geduurd heeft.
Maar het is nog steeds racisme. Of ben jij van de overtuiging dat racisme alleen van blank naar andere rassen kan? Want dat past op zichzelf al weer in de definitie van racisme.

RégineFilange schreef:
22-10-2018 08:23
Overigens zijn er nu ook mensen die zeggen dat hij helemaal niets zegt met 'black' maar 'blasted', en dat het gewoon een ruzie is die weinig te maken heeft met racisme (en als ze rood haar/dik/Chinees was geweest dan was het daar over gegaan).

Staat nog steeds buiten kijf dat de man een enorme eikel is, maar ik heb zo het idee dat de 'man wil niet naast vrouw zitten omdat ze zwart is' érg uit zijn verband is getrokken.
Nou, dit dus. Kijk, dat wat die man gedaan heeft is fout, zonder twijfel. Ik verwacht overigens dat de vivaleden daar compleet overheen lezen en doen alsif ik dingen goed probeer te praten. Wat mij steekt is dat dit in de zwartmaakmedia (no pun intended) gelijk gebracht wordt als "omgracisme want man weigert naast zwarte vrouw te zitten", ondanks dat dat helemaal niet uit de geleverde informatie blijkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het gedrag van de man geenszins goedpraten, maar na jaren van ervaring op een afdeling met dementerende ouderen, meen ik wel ontremd gedrag bij de man te herkennen dat niet meer duid op een gezond en helder functionerende geest.

Ikzelf en mijn collega's, zijn geregeld plein publiek uitgemaakt voor van alles, door mensen bij wie dat eigenlijk niet meer aan te rekenen valt.

''Vuile hoer, ik pak jou nog wel, blijf met je poten van me af homo!'' het was soms dagelijkse kost. De aanleiding was soms het verplaatsen van een stoel of iemand dagelijkse verzorging trachten te geven.

Voor ons was het al lang niet schokkend meer, familie of omstanders daarentegen, konden vaak erg ontdaan en geschrokken reageren, begrijpelijk ook!

Ik meen bij mijn eigen moeder dit decorum verlies ook al eens waar te nemen.. ze riep onlangs in de C&A tegen een volle vrouw die in een kledingrek stond te snuffelen: ''Maatje Olifant is aan de andere kant van de winkel hoor!''

Dat soort dingen...

Ik denk dat dit bewuste filmpje niet online had moeten komen...
Alle reacties Link kopieren
Beschamend voorval.
Eigenlijk kun je alleen maar hopen dat er met die man echt iets mis is in de zin van ziekte/dementie of zo.

Maar....zojuist het NOS journaal, Dionne (letterlijke tekst):
"Ryanair komt steeds meer onder vuur te liggen; personeel greep niet in toen..."
(en dan het fimpje)

Hoezo, 'steeds meer'? Zijn er dan aanwijzingen dat dit soort incidenten met grote regelmaat (en alleen bij Ryanair) voorkomen?
Zou KLM met alle gevolgen en risico's van dien, die vlucht gecanceld hebben?

Het personeel heeft e.e.a. toch adequaat opgelost gezien tijd en plaats en (on)mogelijkheden?
Alle reacties Link kopieren
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
21-10-2018 22:01
Ryanair had hem tussen de koffers in het ruim moeten doen. Wat een ontzettende hufter.
Logisch dat deze mevrouw nooit meer met Ryanair wil vliegen. Met zoveel stupiditeit kan je er ook niet op vertrouwen dat de piloot weet hoe hij/ zij weet hoe een vliegtuig werkt.
Dit. Hij had moeten verhuizen naar het laadruim.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Wat Pindakaasjes zegt. Niet zo fraai dit online te zetten zonder de achtergrond te kennen.

Daarnaast mag iedereen een mening hebben natuurlijk, ook als anderen die stom vinden. Dat heb je met mensen.
Alle reacties Link kopieren
Als je zoiets filmt, ga je niet eerst een psychologisch onderzoek opvragen van de agressor. Wat mij betreft draait het ook om veel meer dan deze ene man. Doordat dit online staat, zet het ons aan het denken over hoe we met dit soort situaties omgaan. En dat is goed.

Mocht die man echt iets mankeren, dan wordt dat vast binnenkort duidelijk. De BBC heeft zelfs een contactformulier online gezet voor getuigen. Als hij of zijn familie er iets over willen zeggen, komt dat ongetwijfeld dezelfde dag nog in het nieuws.
redbulletje schreef:
21-10-2018 22:03
Zo'n vlucht moet in 'n bepaald tijdslot vertrekken anders kost het de maatschappij meer geld, dus het personeel kiest voor de snelste optie; die vrouw verplaatsen, want die vent had alleen maar meer stennis geschopt. Hij staat in elk geval nu wereldwijd op internet te kakken.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Ja en dan blijkt bv. dat die man vanwege een drukke vlucht geen medicatie o.i.d. gehad heeft. En dan denk jij dat er net zoveel media-aandacht komt en dat al die mensen op twitter en hier op viva hun ongelijk toegeven? Onzin. Deze man wordt zonder context gekruisigd en voor zover je dingen op camera ziet is dat w.m.b. niet zo erg, maar er wordt door iedereen er omheen ook een hoop bij verzonnen in dit soort situaties en als dat dan onterecht is hoor je niemand meer. Daarom ben ik erg tegen die internetjuries. Leuk voor de clicks en de hype, minder leuk voor de discussie.
Alle reacties Link kopieren
Nu verzin je er zelf ook wat bij. Namelijk dat je niemand meer hoort als het onterecht is.

Ik weet niet hoe het loopt als hij vandaag -nu het nog hot news is- met een verklaring komt. Of een familielid van hem. Jij ook niet.

Wat ik wel weet is dat ikzelf, als ik een seniele vader zou hebben die zoiets deed, de pers al te woord had gestaan. Maar als mijn vader een onbeschofte eikel was, kon hij het bekijken.
yette wijzigde dit bericht op 22-10-2018 19:11
0.48% gewijzigd
Maar zelfs als die man wat heeft he, een psychose, dementie of wat dan ook, dan nog steeds kent hij de woordkeuze toch?

Dus die voorbeelden van black bastard, homo, hoer, maatje olifant etc. Dat zie ik écht niet als totale willekeurige raaskallerij. Als iemand nou gaat schelden met "jij lelijke keukendeur" of "stomme lepel!" Dan zou ik nog denken, oké die heeft ze niet meer op een rijtje en weet niet wat hij zegt, hij zal gewoon boos zijn.

Maar zolang men zó doelgericht woordkeuzes maakt dan zit er echt wel enig besef met welke woorden je iemand kunt kwetsen.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-10-2018 18:50
Maar zelfs als die man wat heeft he, een psychose, dementie of wat dan ook, dan nog steeds kent hij de woordkeuze toch?

Dus die voorbeelden van black bastard, homo, hoer, maatje olifant etc. Dat zie ik écht niet als totale willekeurige raaskallerij. Als iemand nou gaat schelden met "jij lelijke keukendeur" of "stomme lepel!" Dan zou ik nog denken, oké die heeft ze niet meer op een rijtje en weet niet wat hij zegt, hij zal gewoon boos zijn.

Maar zolang men zó doelgericht woordkeuzes maakt dan zit er echt wel enig besef met welke woorden je iemand kunt kwetsen.
Een psychose of dementie maakt mensen nog niet blind.
NYC schreef:
22-10-2018 18:50
Maar zelfs als die man wat heeft he, een psychose, dementie of wat dan ook, dan nog steeds kent hij de woordkeuze toch?

Dus die voorbeelden van black bastard, homo, hoer, maatje olifant etc. Dat zie ik écht niet als totale willekeurige raaskallerij. Als iemand nou gaat schelden met "jij lelijke keukendeur" of "stomme lepel!" Dan zou ik nog denken, oké die heeft ze niet meer op een rijtje en weet niet wat hij zegt, hij zal gewoon boos zijn.

Maar zolang men zó doelgericht woordkeuzes maakt dan zit er echt wel enig besef met welke woorden je iemand kunt kwetsen.
Als er sprake is van decorumverlies dan is men zich niet bewust van het feit dat het gedrag niet passend is. Dus ja, de woordkeuze hebben ze wel door, maar niet dat het niet kan.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Decorumverlies
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk filmpje!
Deze man lijkt met zijn geschreeuw echter op mijn opa. Ik was toen nog een kind, maar ik kan mij nog steeds zijn gescheld en getier herinneren als we bij hem op bezoek gingen in het verpleeghuis.
Hij was erg dement.
Daar lijkt dit ook op.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-10-2018 18:50
Dus die voorbeelden van black bastard, homo, hoer, maatje olifant etc. Dat zie ik écht niet als totale willekeurige raaskallerij.
Grappig dat je die voorbeelden geeft in die volgorde, maar ze hier min of meer in een adem noemt. Ze gaan van schokkend naar meh qua media-aandacht. Want nu hij haar huidskleur noemde ontploft het internet. Als hij een dikzak had uitgescholden was er weinig te horen geweest. En met dat laatste heb ik genoeg ervaring, niet zelden staan er zelfs wat omstanders mee te lachen. En dat terwijl het toch in alle gevallen om verbaal geweld over het uiterlijk gaat naar een ander. Nogmaals, ik zeg niets over de racistische opmerking, ik ageer tegen de manier hoe er in de media op ingegaan wordt.
HKr schreef:
22-10-2018 19:23
Grappig dat je die voorbeelden geeft in die volgorde, maar ze hier min of meer in een adem noemt. Ze gaan van schokkend naar meh qua media-aandacht. Want nu hij haar huidskleur noemde ontploft het internet. Als hij een dikzak had uitgescholden was er weinig te horen geweest. En met dat laatste heb ik genoeg ervaring, niet zelden staan er zelfs wat omstanders mee te lachen. En dat terwijl het toch in alle gevallen om verbaal geweld over het uiterlijk gaat naar een ander. Nogmaals, ik zeg niets over de racistische opmerking, ik ageer tegen de manier hoe er in de media op ingegaan wordt.
Schelden om ras is racisme, schelden op omvang niet. Mij betreft net zo asociaal hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven