Peutertopic

06-02-2018 18:53 3042 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het babytopic en het dreumestopic..

Tijd voor de eigenwijze peuters!

Ik ben twee en ik zeg nee
Ik ben drie en ik wil het nie

Afbeelding

Kom maar door met alle vragen, ervaringen, frustraties en vooral ook trotse verhalen over de leeftijdsfase waarin onze kleine ukjes ineens uitgroeien richting slimme, nieuwsgierige kleuters! :love:
Wb het vaccin: ik begreep van het CB dat er een oproepactie komt om zoon in te enten dus die wacht ik af.
B2L schreef:
24-10-2018 10:59
...
Zoon wordt over 2 weken drie jaar en had z'n eerste 'nee ik wil niet mee naar de kassa om te betalen' bui.
Gelukkig was er een vrouw die het hoorde en aanbood dat hij dan wel met haar mee naar huis mocht. Zoon wist niet hoe snel hij zo mak als een lammetje bij mij moest komen staan en liep braaf mee de winkel uit.
Dat proberen ze bij mijn peuter ook altijd. Het antwoord is steevast 'ja', en dan zijn we nog verder van huis :cry:

Ik voel me dan helemaal een ontaarde moeder.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
B2L schreef:
24-10-2018 11:01
Wb het vaccin: ik begreep van het CB dat er een oproepactie komt om zoon in te enten dus die wacht ik af.
Ik heb het gevraagd toen we er waren voor zoon zijn afspraak met 2 jaar, toen zeiden ze dat de oproep kwam als hij 14 is. Dat duurt dus nog wel even :facepalm:
Ik heb vanmorgen maar weer eens gevraagd waarom ik niet mag zingen van peuter. Wist ie niet. Oké wilde hij dan liever in zijn eentje zingen? Nee ook niet, zei hij. Oké.. heb je misschien verzoeknummertjes? Hè? Was zijn reactie. Zijn er misschien liedjes die jij wil zingen? Dan zingen we die.

Nou toen was de beer loos.. :lol:

Achtertuin (staat een hele hoge boom)
Poesje miauw
Fietsbel (als ik 1x met mijn fietsbel bel)
Helikopter (hè? Die heb ik nooit gezongen)
Ik heb je lief ( zucht.. :flirting: )

Het bleek dat ik gewoon de verkeerde liedjes zong. 4 van die liedjes zong ik eerst heel vaak maar de laatste tijd niet meer. En toen ik ‘ik heb je lief’ inzette, kroop hij tijdens het aankleden in mijn kleermakerszitkommetje en leunde tegen mijn borst. Net als toen hij een baby was :love:
Maartje2016 schreef:
24-10-2018 11:16
Ik heb het gevraagd toen we er waren voor zoon zijn afspraak met 2 jaar, toen zeiden ze dat de oproep kwam als hij 14 is. Dat duurt dus nog wel even :facepalm:

Hier dito. Ik heb het vaccin besteld bij de apotheek en maak een afspraak bij de huisarts als het binnen is.
@zingen: hier zing ik ook vaak de verkeerde liedjes. Maar sommige dingen die ik tegen hem zong als baby kán ik nu gewoon niet meer tegen hem zingen, zeker niet met relatief veel gelovigen om ons heen :proud:

Straks bedenkt hij opeens dat hij nog gaat praten en zingt hij me na..., ooit..., in een volgend leven..., als hij het praten eindelijk eens snapt..., *zucht...
Maartje2016 schreef:
24-10-2018 12:00
@zingen: hier zing ik ook vaak de verkeerde liedjes. Maar sommige dingen die ik tegen hem zong als baby kán ik nu gewoon niet meer tegen hem zingen, zeker niet met relatief veel gelovigen om ons heen :proud:

Straks bedenkt hij opeens dat hij nog gaat praten en zingt hij me na..., ooit..., in een volgend leven..., als hij het praten eindelijk eens snapt..., *zucht...

Ja! Zie je nou wel! Ik ben niet de enige die vunzige liedjes zingt voor dr koter. Mijn man vind mijn liedjeskeuze discutabel. Peuter zingt ze al wel mee :-$

Ik zing bij het badderen:

Lekker in bad, bad bad
In je witte bolle gat, gat gat
Lekker in baaaaad
In je witte bolle gaaaaat!

Hoe oud is jullie peuter nu? En maak je je zorgen over het gebrek aan praten?
GlitterCupcake schreef:
24-10-2018 11:42
Hier dito. Ik heb het vaccin besteld bij de apotheek en maak een afspraak bij de huisarts als het binnen is.
Hoe heb je dat gedaan en wat zijn de kosten ervan? Ik ben erg aan het twijfelen ( omdat ik geen fan van vaccinaties ben) maar juist deze variant is de variant die mijn broer heeft gehad en binnen een paar uur van een vrolijk kind naar een letterlijk doodziek kind ging. 16 weken in het ziekenhuis gelegen, godzijdank met als enige schade zichtsverlies waardoor hij een bril moest.
Whats, het wisselt een beetje per apotheek/GGD etc, maar het vaccin zelf kost rond de €60. Kan zijn dat je, als je naar de GGD gaat nog de kosten van een consult moet betalen maar dit zal bij de huisarts niet zo zijn.
@ glitter: Hij is 2 weken jonger dan die van jou, we hebben nu weddenschappen of zijn zusje eerder gaat praten dan hij :facepalm:

Op het cb vonden ze het nog niet alarmerend (jaja, dat is voor het eerst voor een cb), vooral ook omdat hij nu natuurlijk pas voor het eerst met groepen kinderen omgaat door de psz. We hebben een vervolgafspraak voor over 3-4mnd. Bij het zoontje van een vriendin vonden ze het wel alarmerend (zelfde leeftijd, iets meer woorden), die is wel al doorverwezen naar de logopedie. We denken dat het verschil erin zit dat hij al wel sinds jong naar de opvang gaat.

Toch begint het qua verschillende tonen en klanken wel te komen, maar misschien verwacht ik er wel te veel van. Al zijn er verschillende mensen die hem wel eens wat hebben horen zeggen, waaronder mijn man en ik, maar meestal is het zo onverwachts dat je het gevoel hebt dat je getuige bent van een 'mama appelsapje'.

Hij begrijpt trouwens wel alles, dus dat is waarom we ons niet echt zorgen maken om zijn taalbegrip.

Op de psz zit trouwens nog een jongetje wat niet praat en wat 9 maanden ouder is, dus we kunnen zomaar nog lang moeten wachten.
Whatsinaname1988 schreef:
24-10-2018 12:09
Hoe heb je dat gedaan en wat zijn de kosten ervan? Ik ben erg aan het twijfelen ( omdat ik geen fan van vaccinaties ben) maar juist deze variant is de variant die mijn broer heeft gehad en binnen een paar uur van een vrolijk kind naar een letterlijk doodziek kind ging. 16 weken in het ziekenhuis gelegen, godzijdank met als enige schade zichtsverlies waardoor hij een bril moest.

Ik heb de apotheek gebeld met een recept via de huisarts en het vaccin besteld. Meer niet. Het kostte €60,70 Levering is over 2 dagen.

Ik ben wel fan van vaccinaties. Naast alle redenen die het RIVM geeft vind ik het ook onze persoonlijke zorg om te vaccineren waar kan. Als baby zat ik er meer bovenop en daarom heeft hij Rotarix ook gekregen. Nu was ik verbaast dat MenACWY niet gewoon in de basisvaccinaties zat. Maar het is zo geregeld.

Mijn man vond het niet 100% nodig. Tot ik zei dat broertjes of zusjes van peuter deze vaccinatie gewoon krijgen vanuit het cb. Toen vond ie het raar dat peuter deze dan niet had :thumbsup:
Maartje2016 schreef:
24-10-2018 11:16
14? Oh! Hier zeiden ze over een half jaar ofzo.
Hmm dat ga ik dus even navragen;)
Maartje2016 schreef:
24-10-2018 12:22
@ glitter: Hij is 2 weken jonger dan die van jou, we hebben nu weddenschappen of zijn zusje eerder gaat praten dan hij :facepalm:

Op het cb vonden ze het nog niet alarmerend (jaja, dat is voor het eerst voor een cb), vooral ook omdat hij nu natuurlijk pas voor het eerst met groepen kinderen omgaat door de psz. We hebben een vervolgafspraak voor over 3-4mnd. Bij het zoontje van een vriendin vonden ze het wel alarmerend (zelfde leeftijd, iets meer woorden), die is wel al doorverwezen naar de logopedie. We denken dat het verschil erin zit dat hij al wel sinds jong naar de opvang gaat.

Toch begint het qua verschillende tonen en klanken wel te komen, maar misschien verwacht ik er wel te veel van. Al zijn er verschillende mensen die hem wel eens wat hebben horen zeggen, waaronder mijn man en ik, maar meestal is het zo onverwachts dat je het gevoel hebt dat je getuige bent van een 'mama appelsapje'.

Hij begrijpt trouwens wel alles, dus dat is waarom we ons niet echt zorgen maken om zijn taalbegrip.

Op de psz zit trouwens nog een jongetje wat niet praat en wat 9 maanden ouder is, dus we kunnen zomaar nog lang moeten wachten.

Het begon bij ons ook met mamaappelsapjes :) En ineens zei hij de woorden echt. Niet veel gebrabbel tussen die twee momenten door.

Ik zou moeite moeten doen om mij geen zorgen te maken als peuter nu niet zou praten. En heel vermoeid raken van al die mensen die tips of ervaringen hebben met kindjes die op hun 6de pas mama zeiden ‘maar toch goed terecht waren gekomen’.
Ik word vooral moe van de adviezen. Dat mensen ervanuit gaan dat ik thuis de hele dag stommerdje speel ofzo, en dat ze me aanraden om eens een boekje met hem te gaan lezen. Hallo, hij is vanaf dat hij 8wk is lid van de bieb, en echt niet alleen zodat we een leuk uitje hebben :facepalm:
Hij heeft meer boeken in de kast staan dan zijn vader :proud:

En dat Einstein pas op zijn 4e leerde praten weet ik nu ook wel!

Oja, of dat mensen helemaal verbaasd zijn dat hij wel alles begrijpt, of juist concluderen dat hij vast veel oorontstekingen heeft gehad (nooit dus)

Ik denk trouwens dat ik de fase van 'zorgen maken' al weer een beetje overgroeid ben. Ik kan er niks aan doen, er zijn geen gekke dingen gebeurd en er zijn compleet andere dingen die mijn aandacht vragen :$
Wat daarin ook wel helpt is dat ik zie dat andere kindjes op de psz gewoon met hem spelen en hem leuk vinden, niet alleen op school, maar ze begroeten hem ook als we ze op straat tegenkomen :love:
Super lief Maartje, herkenning!

En ieder kind is vooral zichzelf, dat is voor andere kinderen denk toch het belangrijkste. Praten maakt niet uit.

Fijn dat jij je geen zorgen maakt!

Mijn zoon is juist een prater.. hij kletst de oren van je kop. Hij maakt zelfs al wat korte zinnetjes.
Is zo fijn, want voor hij kon praten, had hij veel meer frustraties. Nu kan hij zich duidelijk maken.

Nu zijn zijn frustraties vooral als hij iets wil wat niet van mij mag haha.
Maartje2016 schreef:
24-10-2018 12:22

Hier wil ik toch even op inhaken. Het moment dat jullie het CB inkomen worden jullie al geobserveerd. Ze letten op het gedrag van je kind, de omgang tussen jullie etc. Waarschijnlijk heeft het CB geen zorgen omdat ze allang al hebben gezien dat het bij je kind een kwestie van tijd is, en bij dat andere kind hebben ze waarschijnlijk gezien dat hij wel wat hulp kan gebruiken.

Mijn oudste was 3 en zei alleen mama, toettoet en miauw en toch had het CB geen zorgen. Ik wel want zijn broertje van 1,5 jaar sprak al in volzinnen maar goed. Heel ineens binnen een week sprak mijn oudste ook in zinnen.

En mama appelsapjes zijn er hier ook hoor. Gister zeiden ze iets van sjemmo stom. Ik had geen idee waar ze het in hemelsnaam over hadden. Ze zeiden ja mama sjemmo stom van cars. Jackson storm dus haha.
Mijn peuter (nou ja, 23 maanden) praat ook nog amper.
Of nou, sinds 1 maand komen er ineens heel veel woorden bij, maar tot vorige maand waren het 5 woorden ofzo. Inmiddels dus wel wat meer, maar wij als ouder zijn de enigen die de woorden met veel pijn en moeite kunnen herkennen. Zelfs ja en nee is amper te onderscheiden.
Wij moeten volgende maand terug naar het cb en moeten dan een lijst invullen om te kijken of hij logopedie of onderzoek moet krijgen. Qua taalbegrip, contact en gehoor heb ik nul twijfels en het kdv ook niet.

Broer van 3,5 jaar heeft dezelfde opvoeding gehad qua voorlezen en benoemen enzo (en opvang) en die praatte op deze leeftijd al in lange zinnen. Dat zegt mij wel dat het bij ons weinig met opvoeding of stimulans te maken heeft. Maar ik zie het ook in hun karakters terug. De oudste is gewoon echt talig ingesteld en een echte denker, terwijl de jongste een doener is.
Het is alleen voor hem zelf wel frustrerend dat peuter niet altijd duidelijk kan maken wat hij wil.
En dat boekjes lezen etc is allemaal zo nutteloos, dat raden ze aan omdat er echt ouders bestaan die niet tegen hun kind praten.

En dan niet eens bewust ofzo hoor. Ik heb een vriendin met een zoontje die een paar dagen ouder dan mijn oudste is en hij zegt nog helemaal niets. Brabbelt ook helemaal niet, gaat al een jaar naar een speciale PSZ en straks in januari ook naar een speciale school ( dan is hij 4) maar ik merk ook dat zij nauwelijks tegen hem praat en ik onbewust ook steeds minder tegen hem zeg simpelweg omdat hij geen antwoord geeft. Als we samen zijn dan vraag ik aan mijn eigen kinderen of ze drinken willen, aan hem niet maar dan geef ik het automatisch en juist die dingen zijn fout om te doen maar onbewust doe je dat tocht
Vaccinaties: ik heb naar aanleiding van dit topic de informatie van RIVM er bij gezocht en ik vind het nog lastig. Ik ben vooral benieuwd naar de spreiding van de ziekte. Van kinkhoest hoor ik nog wel regelmatig dat het in de buurt heerst, maar hier hoor ik niks van. Misschien dat ik ook nog eens met de huisarts ga overleggen.

Ik ben zelf niet ingeent tegen kinkhoest vroeger, omdat ik ergens last van had wat toen een contra-indicatie was. Inmiddels is dat niet meer zo. Ze raden nu vrouwen aan om tijdens de zwangerschap een vaccinatie te laten doen voor kinkhoest. Ik heb me hier wat in verdiept, maar ik moet dus het hele rijtje doen. Voor ik goed gevaccineerd ben, ben ik 6 maanden verder. Maar ik wil niet tijdens het eerste en tweede trimester een vaccinatie laten zetten. Dus dat is allemaal nog wel lastig (we zijn bezig voor een kindje).

Spraak: geen tips of adviezen over. Zoon sprak een aantal maanden geleden maar een paar woordjes en nu ik korte zinnetjes. Vooral onze vakanties hebben hem erg op weg geholpen. Mijn zoon is een kind die dingen doet op zijn eigen tijd, dus ik maakte me er niet zo druk om. Ik heb hem vorige week twee vloekwoorden geleerd, per ongeluk. Dat zijn van die lekkere korte krachttermen...dus ik hoor ze nu nog continue. :facepalm: Hij vloekt als een rus: koet zegt hij.
:lol: Koet Koet! Hier leert peuter elke dag woordjes bij en past ze ook op latere momenten toe. Eerst zei hij de woordjes wel na maar pas na 10x bijvoorbeeld een tractor zíen, zéi hij pas tractor bij het zien van een tractor. Nu blijft het na 1x zeggen en zien wel plakken.

En hij kon tot 15 tellen als een soort ingestudeerde opsomming, niet als écht tellen. Maar vanmorgen dacht ik even een mamaappelsapje te horen met 1-2-3-4-5-6-7, maar hij had écht 7 diertjes op een rij gezet en telde de diertjes :woa:

Ziek zijn en moeder zijn gaat trouwens echt niet samen hè? Ik heb dus griep maar dat maakt niks uit, het leven gaat gewoon door. Je kan wel op de bank blijven liggen maar dat brood voor de lunch koopt zichzelf niet. Man wat was alles vroeger toch makkelijk :bye:
Dat herken ik ook. Voorheen moest hij iets 100 keer zien en benoemde ik alles na 5 maanden kwam er dan een schammel woordje uit. Eergisteren zaten we een boekje met plaatje te kijken, met een emmer. Ik zeg wat is dit? Boek! Ik: nee, emmer. Hij: emme.

En gisteren stond hij onder douche en daar staat een speelgoedemmertje en toen zei hij emmer. En vanmorgen stond man onder de douche en zat hij beneden en toen zei hij: papa, douche, emmer.

Ik vind het iedere keer weer knap dat hij dan ook dingen weet die hij niet kan zien en dat hij het meeneemt naar de dagen er na.
Leuk he als ze ineens kunnen tellen! Alleen ik heb een beetje rare kinderen. Ik zei hoeveel houdt mama van je? Antwoord was heeeeeeel veeeeeel. En toen vroeg ik hoeveel ze van mij houden en ik kreeg als antwoord ik hou 1 van mama haha.

Verder heb ik best een spannende dag gehad vandaag. Ik had een sollicitatie voor verpleegkundige, de baan die ik zo graag wil. Ze zeiden dat ze mijn rooster op het rooster van mijn man aan kunnen passen en ik dus geen opvang nodig heb precies wat ik al zolang zocht! Verder zeiden ze dat ik de perfecte kandidaat was en ze mochten eigenlijk nog niet zeggen of ik aangenomen was maar ze zeiden “ maak jij je maar geen zorgen meid”. Dus ik denk dat ik een nieuwe baan heb. Vind het wel erg spannend want het houdt wel in dat ik waarschijnlijk een 1 jarig contract krijg en dat ik dus wel mijn vaste contract op moet zeggen, en niet meer thuis kan werken en niet meer zoveel flexibiliteit heb als dat ik nu heb. Gelukkig is mijn salaris niet echt nodig maar toch is het erg spannend om mijn zekerheid achter te laten, maar ik ga dan wel iets doen wat ik heel graag wil. Als ik de baan echt krijg dan begin ik eind december al!

En verder zijn we hier nog steeds niet beter, ik heb oorontsteking erbij gekregen, middelste nog steeds aan het hoesten maar heeft nu wel een kuurtje gehad, jongste blijft maar met enorm veel snot zitten en mijn oudste is gewoon enorm moeilijk aan het doen om alles. Merk echt dat hij toe is aan de basisschool en ik hem niet meer voldoende uitdaging kan bieden. Ik ben vandaag ook heel erg boos op hem geworden. Zodra ik vraag om op te ruimen begint hij al keihard te huilen, heeft een grote mond etc. En ik was al een beetje gestressed en chagerijnig dus ik heb niet echt slim gehandeld. Heb hem de keuze gegeven: of je gaat nu opruimen en daarna naar de speeltuin, of mama gaat al je speelgoed weghalen en je blijft thuis. Puntje bij paaltje staat er nu een vuilniszak vol speelgoed in de schuur en is hij thuis gebleven. Aangegeven dat hij zijn speelgoed terug kan verdienen als hij goed luisterd. Maar ik heb van die kinderen die echt overal mee spelen, echt geef ze een steentje en ze zijn blij dus het boeit hem echt niet.
Er is net een viral rel rond een moeder die al het speelgoed had afgepakt :whistle: :biggrin:

https://www.boredpanda.com/mother-child ... ndingless/
Super leuk whatsinaname! Ik ben juist net gestopt met onregelmatig werken, vanaf november heb ik een nieuwe baan met regelmatige tijden en geen weekenden werken meer! Super fijn.
Zoon moet daardoor wel meer naar de opvang, maar dat is ook wel goed voor hem denk.

En wat vervelend van de ooronsteking. Beterschap.

En hoe oud is je oudste? Wanneer gaat hij naar de basisschool? Lastige fase lijkt me dat.

Leuk gesprek net met mn zoon van net 2:

Zoon, heb je gepoept?
Zoon: nee
Wat ruik ik dan?
Zoon: niets

Geweldig toch. Het bleek zelfs zo'n vieze luier te zijn dat zoon zelfs nog een paar keer bah zei :P
Oh glitter, knap zeg van dat tellen! Ze maken zulke sprongen nu qua ontwikkeling. Zo gaaf om te zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven