Vriend bipolair?
woensdag 24 oktober 2018 om 14:57
Hoi allemaal,
Zit even echt in de knoop met mijzelf. Ben al vier jaar samen met mijn vriend, en hoe langer wij samen zijn hoe meer zijn gedragingen opvallen...
In de zomermaanden is hij euforisch... koopt hij een motorfiets want voelt hem een biker, plant reisjes, zou alle klusjes in het huis opknappen, komt met een bos bloemen thuis, ik ben dan de beste vrouw van de wereld, kortom een schat van een vent!
Maar vanaf de donkere dagen eraan komen wordt hij precies een schim van zichzelf.... is hij heel onzeker, mag ik geen meer kritiek geven, kan amper een lach opbrengen, slaapt amper, er kan zelf geen 'ik zie je graag' vanaf... Er zijn zelf soms dagen dat ik mij afvraag of hij een ander heeft?
Dit is nu al de vierde jaar op een rij dat ik deze gedraging terug zie bij hem...
Voor mij is het heel lastig omdat ik in de winterse periode (die er nu weer aankomt) mij echt ongelukkig voel... hij kijkt nog amper naar mij, heeft zelf amper interesse in iets... Ik weet dat dit maar een periode duurt, maar ik kan niet blijven mij ongelukkig voelen en dan plots weer meegaan in zijn euforie...
Heeft er iemand aub tips waar ik terecht kan? Of wat er met mijn vriend zou schelen?
Zit even echt in de knoop met mijzelf. Ben al vier jaar samen met mijn vriend, en hoe langer wij samen zijn hoe meer zijn gedragingen opvallen...
In de zomermaanden is hij euforisch... koopt hij een motorfiets want voelt hem een biker, plant reisjes, zou alle klusjes in het huis opknappen, komt met een bos bloemen thuis, ik ben dan de beste vrouw van de wereld, kortom een schat van een vent!
Maar vanaf de donkere dagen eraan komen wordt hij precies een schim van zichzelf.... is hij heel onzeker, mag ik geen meer kritiek geven, kan amper een lach opbrengen, slaapt amper, er kan zelf geen 'ik zie je graag' vanaf... Er zijn zelf soms dagen dat ik mij afvraag of hij een ander heeft?
Dit is nu al de vierde jaar op een rij dat ik deze gedraging terug zie bij hem...
Voor mij is het heel lastig omdat ik in de winterse periode (die er nu weer aankomt) mij echt ongelukkig voel... hij kijkt nog amper naar mij, heeft zelf amper interesse in iets... Ik weet dat dit maar een periode duurt, maar ik kan niet blijven mij ongelukkig voelen en dan plots weer meegaan in zijn euforie...
Heeft er iemand aub tips waar ik terecht kan? Of wat er met mijn vriend zou schelen?
woensdag 24 oktober 2018 om 15:00
Kijk eens naar winterdip.
Bipolair beperkt zich niet tot de seizoenen. Een winterdip wel.
Heeft mijn man ook, zo gauw de dagen korter worden wordt hij ook anders. Nu het bij hem bekend is en het zelf ook accepteert kan hij er hopelijk beter mee omgaan (we moeten deze winter nog afwachten)
Mijn man kreeg het advies om vitamine D pillen te gaan slikken.
Heeft mijn man ook, zo gauw de dagen korter worden wordt hij ook anders. Nu het bij hem bekend is en het zelf ook accepteert kan hij er hopelijk beter mee omgaan (we moeten deze winter nog afwachten)
hecamel wijzigde dit bericht op 24-10-2018 15:01
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
9.98% gewijzigd
woensdag 24 oktober 2018 om 15:03
.GoldieAustrie schreef: ↑24-10-2018 14:57Heeft er iemand aub tips waar ik terecht kan? Of wat er met mijn vriend zou schelen?
Wat betreft dat eerste, huisarts. Wat betreft het tweede, praat er met je vriend en huisarts over. Het vivaforum vindt van alles, maar niemand hier kent jou, jouw vriend of jullie dynamiek. Je hebt aardig op een rijtje hoe je de dingen ervaart. Praat erover met je vriend, niet verwijtend, maar geef aan wat je signaleert. Vraag of hij het herkent en hoe hij zich voelt. Als hij zich herkent is de stap naar de huisarts iets makkelijker te maken, hij wil misschien zelf ook wel dat het anders wordt. Als hij zich niet in herkent dan wordt het lastiger, maar heb het er met hem over.
woensdag 24 oktober 2018 om 15:10
Zonder een bloedtest waarin een laag vitamine D gehalte is aangetoond echt zonde van de pillen.Hecamel schreef: ↑24-10-2018 15:00Kijk eens naar winterdip.
woensdag 24 oktober 2018 om 15:23
Zo een philips lamp op zijn snuit zetten maar niet lang want anders verbrand je vriend. https://www.philips.nl/c-m-pe/lichttherapie
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
woensdag 24 oktober 2018 om 15:24
Niet perse, als het werkt is het een goedkope oplossing voor het probleem. En werkt het niet dan was je vit-D niet te laag en moet je dus opzoek naar een andere oplossing.Lucifer2018 schreef: ↑24-10-2018 15:10Zonder een bloedtest waarin een laag vitamine D gehalte is aangetoond echt zonde van de pillen.
Gevalletje baat het niet dan schaadt het niet.
woensdag 24 oktober 2018 om 15:31
Of je gaat gewoon naar de huisarts. Kijken wat hij zegt. En zo'n bloedtest kost ook nog geen 2 tientjes. 17 euro heb ik laatste keer betaald (van eigen risico) en werden meerdere dingen geprikt.
Dat zou de huisarts ook doen als je met die klachten bij hem kwam. Testen op meerdere mogelijkheden mbt tekorten enz.
Heb je sneller antwoord en kan na overleg met huisarts je tijd en geld steken in iets waarvan de kans groter is dat het werkt.
Zeker bij echt vitamine D tekorten waar je inderdaad depressief en futloos van kan worden zijn die drogist pilletjes water naar de zee dragen. Misschien dat je dan na een jaartje een beetje bijgetrokken bent.
woensdag 24 oktober 2018 om 15:36
Echt dit. Net als voor alle soorten vitamine B.Lucifer2018 schreef: ↑24-10-2018 15:31Of je gaat gewoon naar de huisarts. Kijken wat hij zegt. En zo'n bloedtest kost ook nog geen 2 tientjes. 17 euro heb ik laatste keer betaald (van eigen risico) en werden meerdere dingen geprikt.
Dat zou de huisarts ook doen als je met die klachten bij hem kwam. Testen op meerdere mogelijkheden mbt tekorten enz.
Heb je sneller antwoord en kan na overleg met huisarts je tijd en geld steken in iets waarvan de kans groter is dat het werkt.
Zeker bij echt vitamine D tekorten waar je inderdaad depressief en futloos van kan worden zijn die drogist pilletjes water naar de zee dragen. Misschien dat je dan na een jaartje een beetje bijgetrokken bent.
woensdag 24 oktober 2018 om 15:41
Ik heb (zonder depressies, maar wel extreme vermoeidheid) een veel te laag Vitamine D gehalte, mijn endocrinoloog gaf aan dat ik gewoon de pilletjes van de drogist kon gebruiken, wel dubbele dosis, dus 2 per dag. Dat is dezelfde waarde als in de pillen die je op recept kan krijgen.Lucifer2018 schreef: ↑24-10-2018 15:31Of je gaat gewoon naar de huisarts. Kijken wat hij zegt. En zo'n bloedtest kost ook nog geen 2 tientjes. 17 euro heb ik laatste keer betaald (van eigen risico) en werden meerdere dingen geprikt.
Overigens ben ik voorstander van de rest van de stappen, maar als hij dat niet wil is dit een eenvoudige stap waarvoor hij niet meteen alles bloot hoeft te leggen (ervaringen vanuit mijn eigen situatie)
hecamel wijzigde dit bericht op 24-10-2018 15:43
Reden: Toevoeging, was te snel
Reden: Toevoeging, was te snel
9.42% gewijzigd
woensdag 24 oktober 2018 om 15:44
Ik slik echt een veel hogere dosering. Kruidvat eigen merk is 10 mcgr, de huisarts schrijft mij 1600 mcgr voor.Hecamel schreef: ↑24-10-2018 15:41Ik heb (zonder depressies, maar wel extreme vermoeidheid) een veel te laag Vitamine D gehalte, mijn endocrinoloog gaf aan dat ik gewoon de pilletjes van de drogist kon gebruiken, wel dubbele dosis, dus 2 per dag. Dat is dezelfde waarde als in de pillen die je op recept kan krijgen.
woensdag 24 oktober 2018 om 15:52
Net ff gegoogled, dan toch maar even naar de huisarts bellen, merkte al weinig verschil. Had een ernstige deficientie.
Excuus dan voor mijn redeneringen hierboven, dacht dat mijn endocrinoloog het wel wat beter met me voor had.
woensdag 24 oktober 2018 om 15:55
Hecamel schreef: ↑24-10-2018 15:41Ik heb (zonder depressies, maar wel extreme vermoeidheid) een veel te laag Vitamine D gehalte, mijn endocrinoloog gaf aan dat ik gewoon de pilletjes van de drogist kon gebruiken, wel dubbele dosis, dus 2 per dag. Dat is dezelfde waarde als in de pillen die je op recept kan krijgen.
Overigens ben ik voorstander van de rest van de stappen, maar als hij dat niet wil is dit een eenvoudige stap waarvoor hij niet meteen alles bloot hoeft te leggen (ervaringen vanuit mijn eigen situatie)
Meestal zijn ze 10 ug bij de drogist en dat is 400 IE.
Ik krijg 25.000 IE per week als ik weer te laag zit.
Dat is hoog maar zeker 15.000 /20.000 ie per week heb je wel nodig voor een bepaalde periode om omhoog te komen.
Maar goed, TO's vriend moet gewoon eerst naar de huisarts. Misschien heeft hij wel last winterdip of is het totaal iets anders.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 24-10-2018 15:57
8.17% gewijzigd