Werk & Studie alle pijlers

Studieschuld en samenwonen

24-10-2018 15:52 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

10 jaar geleden ben ik moeten stoppen met mijn studie ivm mijn gezondheid . Tijdens mijn studie heb ik ook geld bij duo bijgeleend om rond te komen. Gezien ik in de wajong zit heb ik nog geen draagkracht om de lening terug te betalen.
Echter heb ik sinds kort een partner.. over een tijd willen we samenwonen . Nu vraag ik me af of dit ook gevolgen heeft voor mijn partner? ( Ik wil hem niet belasten met mijn studie schuld )Ik begreep namelijk dat sinds dit jaar ea veranderd is mbt schulden met trouwen etc ( jou schuld is jou schuld en van hem die van hem)
Kan iemand me hier meer over vertellen?,
Wil je nou trouwen of samenwonen?
Dat hangt er vanaf volgens welke regeling je terugbetaalt. Weet je dat uit je hoofd? Zo niet vul de keuzehulp op de pagina van DUO in.
Ja...Duo kan je daar meer over vertellen. Bel ze eens.
Kijk even op de site van de DUO of bel ze even. Er is een oude regeling waarbij je zelf mag kiezen of je het salaris van je partner mee laat tellen (je betaalt dan wel 2x zo lang) en een nieuwe regeling waarbij zijn/haar inkomen sowieso meetelt. Je moet even uitzoeken bij welk jaar die grens ligt.
Als je in de Wajong zit krijg je waarschijnlijk nooit draagkracht. Ik zou het raar vinden als je schuld dan zomaar verdwijnt ondanks eventueel een partner met een hoog inkomen. Dan kun je in theorie zes keer per jaar op vakantie en mag de belastingbetaler voor jouw schuld opdraaien.
Het hangt niet alleen van de regels waaronder je valt af, het gaat erom of degene met wie je samenwoont ook voor duo als jouw partner geldt.

https://www.duo.nl/particulier/footer/s ... wonend.jsp

Hier wordt het erg duidelijk uitgelegd. En ja, ik heb ervaring, ik woon al zeven jaar samen met beiden een studieschuld maar wij zijn (bewust overigens) géén partners voor Duo. Wij zouden dat in de huidige situatie wel makkelijk kunnen worden als we elkaar laten registeren bij pensioenfondsen.
Ik woon ook samen maar inkomen partner wordt niet mee geteld oude regeling moet idd langer terug betalen maar ik los toch extra af elke keer dat t lukt om er sneller vanaf te zijn
where ever you go, go with your heart
Dankjewel voor jullie reacties. Ik val onder de oude regeling ( 2008 moeten stoppen met studeren), samenwonen zit er nog niet in, maar ik zat meer vooruit na te denken, uiteraard ga ik dan met samenwonen, duo betalen gezien ik dan meer te besteden heb .. Ik vind het alleen niet fijn voor mijn partner als hij zou mee moeten betalen zeg maar . Ik zal me gaan verdiepen in hun website dankjewel.
Saartje1988 schreef:
25-10-2018 07:24
Dankjewel voor jullie reacties. Ik val onder de oude regeling ( 2008 moeten stoppen met studeren), samenwonen zit er nog niet in, maar ik zat meer vooruit na te denken, uiteraard ga ik dan met samenwonen, duo betalen gezien ik dan meer te besteden heb .. Ik vind het alleen niet fijn voor mijn partner als hij zou mee moeten betalen zeg maar . Ik zal me gaan verdiepen in hun website dankjewel.
Samenwonen betekent niet automatisch dat het inkomen van je partner meegenomen wordt. Je moet ook officieel als partners gezien worden. Ik woon ook samen maar we worden niet als partners gezien conform duo regels. Zijn inkomen telt dus ook niet mee voor het terugbetalen.
Saartje1988 schreef:
25-10-2018 07:24
Dat weet je helemaal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven