Nederlandse taal

25-10-2018 22:47 91 berichten
Ik kom weleens woorden tegen -vooral anglicismen- waarvan ik denk: daar hebben we toch een mooi gangbaar woord voor?

Het is niet zo dat ik me per definitie erger aan anglicismen. Taal verandert nu eenmaal, en sommige uitdrukkingen van buitenlandse origine hebben in mijn ogen wel een meerwaarde. Ik zou bijvoorbeeld niet zo gauw een Nederlands alternatief weten voor 'sowieso'.

Wie 'ergert' zich ook wel eens aan bepaalde woorden?
yette schreef:
26-10-2018 12:15
Zou 'presentje' niet uit het Engels komen, van 'present'? Net als 'gift'?
Kan....maar andersom kan ook. Het is niet zo dat de Nederlandse taal geen enkele invloed in het buitenland heeft gehad.
Disrespectvol vind ik zo'n rotwoord. In het Nederlands is dat gewoon respectloos.
Fragolisa schreef:
26-10-2018 12:25
Disrespectvol vind ik zo'n rotwoord. In het Nederlands is dat gewoon respectloos.

Brrrr daar erger ik me ook rot aan! Net als ‘onrespectvol’.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
26-10-2018 12:23
Kan....maar andersom kan ook. Het is niet zo dat de Nederlandse taal geen enkele invloed in het buitenland heeft gehad.
Klopt, vandaar mijn vraagtekens.
Fragolisa schreef:
nou heb ik me laatst laten uitleggen dat er een verschil is tussen onrespectvol en respectloos. Onrespectvol is iets dat tegen het algemeen geldende respect ingaat, respectloos is iets dat er niet perse tegenin gaat maar gewoon helemaal zonder respect is.
Het is dus dezelfde redenering als het verschil tussen onlogisch en alogisch. volgens de persoon die het mij uitlegde.

Voor degenen die het verschil tussen onlogisch en alogisch niet kennen:
onlogisch betekent dat het tegen de logica in gaat: al het gras is groen omdat mijn gras groen is (in plaats van: mijn gras is groen omdat al het gras groen is)
alogisch betekent dat er uberhaupt geen logica was: gras kun je eten en daar vliegt een vogel.
Birdynumnum schreef:
26-10-2018 11:01
Deze mededeling wordt u aangeboden door de vereniging "De open deur". :-[
Eerder van de vereniging “wat hebben mensen toch weinig oog voor wat ze zelf doen”
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
26-10-2018 13:16
Eerder van de vereniging “wat hebben mensen toch weinig oog voor wat ze zelf doen”
Afbeelding
Je beseft pas hoe fijn het is om te ademen als je neus verstopt zit.
JollyRider schreef:
26-10-2018 13:16

Dan wordt het dringend tijd dat men de statuten eens aanpast en een nieuwe voorzitter kiest. Denk dat de meeste mensen in dergelijke topics zelf ook wel weten dat ze een beetje aan het zeuren zijn, en dat ze zelf ook niet vrij van fouten zijn. Maar dan zijn er toch altijd mensen die dit even moeten komen melden. Heet die voorzitter van de vereniging “wat hebben mensen toch weinig oog voor wat ze zelf doen” toevallig Captain Obvious?

(Om maar eens een goede Nederlandse naam te gebruiken). :mrgreen:
yette schreef:
26-10-2018 10:28
Ik bedenk naar aanleiding van dit topic dat ik 'cadeau' een prachtig geïmporteerd woord vind. Ook 'geschenk' (uit het Duits) vind ik stukken beter dan het inmiddels geaccepteerde vernederlandste 'kado'.

Een van oorsprong Nederlands synoniem voor cadeau kan ik niet bedenken. Iets als 'aardigheidje' komt in de buurt, maar dat is kleiner en goedkoper. Zou dat beeld van gierige Hollanders dan toch kloppen? :P

Waar gaat jullie voorkeur naar uit?
En waarom?
Ik ga vol voor kado.
Al die overbodige klinkers uit het Frans skip ik liever.
Nog zo'n jeukwoord: omgangsregeling. Dat je omgang mag hebben met je eigen kind - te triest voor woorden.
Phineas schreef:
28-10-2018 20:44
Nog zo'n jeukwoord: omgangsregeling. Dat je omgang mag hebben met je eigen kind - te triest voor woorden.
Hoe zou jij het dan noemen?
JollyRider schreef:
26-10-2018 08:41
The most irritating, in het Nederlands: het irritantst. Maar dit anglicisme vind je niet zo irritant?.
Ha daar heb je me, had ik inderdaad niet in de gaten. Ik doe het zelf dus ook :$
Fragolisa schreef:
Hier ben ik het volledig mee eens. Ik verbeter het consequent en bij iedereen.
Nemaìn’ schreef:
28-10-2018 20:47
Hoe zou jij het dan noemen?
Tja, goede vraag, suggesties voor een mooi nieuw woord?
Phineas schreef:
28-10-2018 20:50
Tja, goede vraag, suggesties voor een mooi nieuw woord?
Ik zou niets kunnen bedenken, daarom vroeg ik het jou :D
Ik vind het vooral irritant wanneer op het werk ineens vanalles in het Engels gaat. Dan werk je ineens bij de customer service ipv bij de klantenservice. Ben je geen verkoopster meer in een winkel maar sales advisor.

Doe toch gewoon normaal en ben trots op de Nederlandse taal.
Ouderschapsregeling?
De taalkunde is tegenwoordig niet meer normatief. Taal verandert nu eenmaal. Ik weet dat natuurlijk en meestentijds accepteer ik dat ook. Toch erger ik me ook weleens (net zoals mensen zich ergeren aan mijn malle taalgebruik), vooral wanneer mensen "letterlijk" gebruiken als ze "figuurlijk" bedoelen, of wanneer mensen mits en tenzij verwisselen.
Phineas schreef:
28-10-2018 20:57
Ouderschapsregeling?
Dat impliceert dat het om de ouders draait.
Het gaat toch ook om de ouders, die ook na een scheiding ouder kunnen blijven van hun kind? Ouderschap impliceert het bestaan van kinderen. 'Kindregeling' kan van alles inhouden.
vrouwjagersma schreef:
28-10-2018 21:02
De taalkunde is tegenwoordig niet meer normatief. Taal verandert nu eenmaal. Ik weet dat natuurlijk en meestentijds accepteer ik dat ook. Toch erger ik me ook weleens (net zoals mensen zich ergeren aan mijn malle taalgebruik), vooral wanneer mensen "letterlijk" gebruiken als ze "figuurlijk" bedoelen, of wanneer mensen mits en tenzij verwisselen.
Dat is gewoon fout. Zo erger ik me aan zinnen als 'de man waarmee ik getrouwd ben'. In de goede oude tijd was dat 'met wie'.
Zoals dat letterlijk en figuurlijk door elkaar gehaald worden, zo werd vroeger direct en indirect vaak door elkaar gehaald. Tegenwoordig hoor je direct en indirect niet meer zo vaak.

Oh en die reclame voor tandpasta of een elektrische tandenborstel "Hij zei me een expert te worden." En in nieuwsberichten van die duidelijk uit het Engels vertaalde berichten.
kopjekoffie70 wijzigde dit bericht op 28-10-2018 21:15
32.84% gewijzigd
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Phineas schreef:
28-10-2018 21:11
Dat is gewoon fout. Zo erger ik me aan zinnen als 'de man waarmee ik getrouwd ben'. In de goede oude tijd was dat 'met wie'.
Als heel veel mensen het zeggen is het vanzelf niet meer fout.
Phineas schreef:
28-10-2018 21:09
Het gaat toch ook om de ouders, die ook na een scheiding ouder kunnen blijven van hun kind? Ouderschap impliceert het bestaan van kinderen. 'Kindregeling' kan van alles inhouden.
Het lijkt mij dat het om het kind moet draaien, dat die centraal staat.
vrouwjagersma schreef:
28-10-2018 21:15
Als heel veel mensen het zeggen is het vanzelf niet meer fout.
Nou, dan schaffen we het vak Nederlands ook maar gewoon af?

Zonder gekheid, ik heb er op zich geen moeite mee dat taal verandert, hoewel ik sommige veranderingen makkelijker te accepteren vind dan andere. Maar ik vind niet dat het dan maar om het even is hoe we spreken en schrijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven