Geld & Recht alle pijlers

twijfel: wel of geen co ouderschap ?

27-10-2018 20:01 306 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo,

ik heb al met vele vragen over mijn scheiding - en dan vooral het slechte verloop ervan - topics geopend. Kreeg veel ervaringen en tips die ik meegenomen heb in dit moeizame proces.

Kort door de bocht: we zijn nu langer dan een jaar uit elkaar, ex is nog steeds erg boos over van alles. Dit is belangrijk om te melden omdat hij vaak vanuit die boosheid reageert.
We hebben bijna alles rond, er komt alleen nog een schikking als het goed is. Ouderschapsplan is bijna af.
we hebben gekozen voor co ouderschap; We hebben een 50-50 verdeling qua zorg. Hij betaalt een bedrag aan kinderalimentatie.
Ik twijfel nu alleen heel erg aan onze co ouderschap vaardigheden. Of beter gezegd, ze ontbreken. Ik weet dat ik altijd heel mild geweest ben, voor hem is dat moeilijker naar mij toe.
Dat resulteert in boze en kille reacties.

Naast vele voorgaande conflicten in het afgelopen jaar, nu het volgende; maandag is het zijn dag. Onze dochter zou met een vriendinnetje meegaan uit school. Vriendinnetje kan niet, ouders hebben aan mij gevraagd of ik iets kan regelen, ik zag ze toevallig.
Aangezien ik de moeder ben, verwacht ik bij co ouderschap dat ik de eerste ben die onze dochter opvangt bij dit soort laatste moment oplossingen, ook al is dat op zijn dag. Vergis ik me hierin?
Hij zegt nu: 'bemoei je niet met mijn dagen, je haalt haar niet op.'

Zo zijn er legio voorbeelden van hele summiere communicatie (hij heeft me geblokkeerd op de whatsapp om maar iets te noemen) ik hoor nooit iets van hem qua overdracht, ook al is ze soms 5 dagen achtereen bij hem. Geen foto, berichtje, niks.

Ik vind dat een goede communicatie de basis is voor co ouderschap. Ik mis dit in alles.

Graag jullie mening, dit is allemaal nieuw voor mij. Is er een alternatief voor co ouderschap?

dank bij voorbaat.
Alle reacties Link kopieren
Geen co ouderschap. Ik ben daar sowieso al op tegen dus zou er sowieso al nooit aan beginnen maar als jij wil dat het werkt dan vind ik wel dat je goed met elkaar moet communiceren dus nee begin er aub niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat hij op zijn dagen doen is eigenlijk hoe moeilijk het ook is niet jouw zaak.
Dus dat hij jou niet ‘kiest’ als opvang is zijn goed recht .
Hij heeft gelijk: jij hebt je niet te bemoeien met zijn dagen, tenzij hij jou daarom vraagt.
Ik snap hem, maandag is zijn dag dus hij regelt het. Ook is hij jou geen updates verplicht, net zo min als jij dat bent. Tenzij jullie daar een afspraak over gemaakt in het ouderschapsplan.

Je moet het zakelijker zien.
anoniem_371483 wijzigde dit bericht op 27-10-2018 20:11
7.35% gewijzigd
Als jij iets hebt op jouw dagen, vraag je dan ook hem als eerste opvang?
Waarom heb je die moeder niet gezegd 'die dag is Marietje bij haar vader, neem maar contact op met hem'?
Alle reacties Link kopieren
op zijn dag zijn probleem. Het is haar vader niet de oppas.

Je hebt toch afspraken gemaakt, hou je er dan aan.. beide kanten. Of hij het nu naar je zin doet of niet.

communiceer heel duidelijk via watsapp of mail zodat je altijd iets zwart op wit hebt staan.

Co-ouderschap valt of staat met communicatie. Probeer het ook zakelijk te zien
Ik vind dat hij gelijk heeft mbt zijn dagen en speeldates.

Je kan als jij erbij bent hem contacteren/appen of je dochter en speeldate dat laten regelen met hem. Jij hebt echt niks concreet af te spreken of te doen op zijn dagen.



Verder gewoon co-ouderschap natuurlijk. Gaat namelijk om je kind en de tijd en zorg door/met beide ouders.

En niet of jij vindt dat hij onredelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
27-10-2018 20:09
Als jij iets hebt op jouw dagen, vraag je dan ook hem als eerste opvang?
Ja.

Omdat wij haar ouders zijn vind ik boven alles dat wij de eersten moeten zijn die haar opvangen als iets anders niet doorgaat, of een afspraak plots verandert.

Het is nu alleen moeilijk omdat de emoties nog altijd zo hoog oplopen.
Alle reacties Link kopieren
Hij lijkt mij vrij duidelijk in de communicatie. Dat jij het niet accepteren is wat anders natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
"Aangezien ik de moeder ben, verwacht ik bij co ouderschap dat ik de eerste ben die onze dochter opvangt bij dit soort laatste moment oplossingen, ook al is dat op zijn dag. Vergis ik me hierin?"

Dit meen je toch niet serieus? Jij staat hoger dan je ex? Hebt meer over de kinderen te zeggen?? Bizarre uitspraak echt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Smeetje schreef:
27-10-2018 20:12
Ja.

Omdat wij haar ouders zijn vind ik boven alles dat wij de eersten moeten zijn die haar opvangen als iets anders niet doorgaat, of een afspraak plots verandert.

Het is nu alleen moeilijk omdat de emoties nog altijd zo hoog oplopen.
Alleen wat jij vind is niet wat hij moet vinden.. Hij kan prima dan zelf bedenken wat hij wil regelen en met wie.
Whatsinaname1988 schreef:
27-10-2018 20:05
Geen co ouderschap. Ik ben daar sowieso al op tegen dus zou er sowieso al nooit aan beginnen maar als jij wil dat het werkt dan vind ik wel dat je goed met elkaar moet communiceren dus nee begin er aub niet aan.
Ok, dus kind(eren) gaan 12 van de 14 dagen naar papa en 2 dagen naar jou? Of hoe moet ik het voor me zien?
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties.

Ik begrijp het. En anderzijds vind ik toch dat, omdat wij de ouders zijn (en onze dochter het liefst door papa óf mama opgevangen wordt).
Maar ik neem jullie meningen zeker mee. Had het eerst moeten overleggen. Ik sta er iets losser in dan hij denk ik, en ook daarin verschillen we dus van mening.
Zijn dagen, zijn opvang-probleem.

Je kan in 't ouderschapsplan laten zetten dat de andere ouder eerste oppasser is, maar het kan ook verwarrend werken voor de kinderen* én hij moet erin meegaan.


*Kinderen zitten bijvoorbeeld op dag 1, 2 en 3 bij ex.
En ineens zien ze op dag 2 toch jou verschijnen ... Al dat gewissel kan voor sommige kinderen best moeilijk zijn.


Communicatie kan best handig zijn over dringende en belangrijke zaken.
Als de kinderen ziek zijn en in 't ziekenhuis liggen bijvoorbeeld.
Maar een foto tussendoor is geen dringende of belangrijke zaak.


Geef het vooral ook tijd en laat de boel eerst in co-ouder draaien.
Als het bijvoorbeeld een jaar goed draait is er misschien meer mogelijk en wordt ex misschien flexibeler.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
27-10-2018 20:09
Waarom heb je die moeder niet gezegd 'die dag is Marietje bij haar vader, neem maar contact op met hem'?
+1

Als staat bij ons in t ouderschapsplan wel dat de andere ouder de eerst aangewezen is. O.a. omdat mijn familie niet om de hoek woont.
Maar t is wel de bedoeling dat op zo'n dag de zorgouder iets regelt. Of dat nou zelf vrijnemen is of vragen of andere ouder de zorg op zich wil nemen.

Lastig dat hij je geblockt heeft. Was daar een bepaalde reden voor?
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik gok dat dit poging 3 is.

Ik neem alvast wat popcorn en roep nep. Kan niet echt zijn dat iemand dit echt denkt. kan gewoon niet.
Smeetje schreef:
27-10-2018 20:14
Dank voor jullie reacties.

Ik begrijp het. En anderzijds vind ik toch dat, omdat wij de ouders zijn (en onze dochter het liefst door papa óf mama opgevangen wordt).
Maar ik neem jullie meningen zeker mee. Had het eerst moeten overleggen. Ik sta er iets losser in dan hij denk ik, en ook daarin verschillen we dus van mening.
Wat je vindt mag je naar de gemeente brengen.
Alle reacties Link kopieren
Smeetje schreef:
27-10-2018 20:14
Dank voor jullie reacties.

Had het eerst moeten overleggen.
Ja... niet dus. Dit maak jij er steeds van.
Smeetje schreef:
27-10-2018 20:12
Ja.

Omdat wij haar ouders zijn vind ik boven alles dat wij de eersten moeten zijn die haar opvangen als iets anders niet doorgaat, of een afspraak plots verandert.

Het is nu alleen moeilijk omdat de emoties nog altijd zo hoog oplopen.
Ik vind jou eerlijk gezegd gekker overkomen dan je ex. Als het zijn dag is, dan is het toch in de eerste plaats zijn verantwoordelijkheid om zijn kind op te vangen?

Als een andere moeder zegt dat de speelafspraak niet doorgaat, dan zeg je tegen haar dat kind op die dag bij haar vader is en dat ze hem moet contacten.

Waarom ga jij er tussen zitten dan? Ik snap zijn boosheid wel. Ik zou ook pissig worden van hoe jij je opstelt.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
27-10-2018 20:13
"Aangezien ik de moeder ben, verwacht ik bij co ouderschap dat ik de eerste ben die onze dochter opvangt bij dit soort laatste moment oplossingen, ook al is dat op zijn dag. Vergis ik me hierin?"

Dit meen je toch niet serieus? Jij staat hoger dan je ex? Hebt meer over de kinderen te zeggen?? Bizarre uitspraak echt.
volgens mij begrijp je me verkeerd. Hij is er niet om onze dochter uit school te halen. Ik wel. Ben ik onduidelijk geweest? Natuurlijk sta ik niet 'hoger' dan mijn ex...
anoniem_360375 wijzigde dit bericht op 27-10-2018 20:17
0.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Arm kind. Doe effe normaal allebei! Ja. Jij ook!
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
27-10-2018 20:15
Ik gok dat dit poging 3 is.

Ik neem alvast wat popcorn en roep nep. Kan niet echt zijn dat iemand dit echt denkt. kan gewoon niet.
En dit.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
27-10-2018 20:11
Ik vind dat hij gelijk heeft mbt zijn dagen en speeldates.

Je kan als jij erbij bent hem contacteren/appen of je dochter en speeldate dat laten regelen met hem. Jij hebt echt niks concreet af te spreken of te doen op zijn dagen.

appen kan niet, alleen mailen. Hij neemt ook niet op als ik hem bel. Helaas.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven