Het Grote Viva Katten Topic!

dinsdag 21 augustus 2018 om 15:18
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).
------
Mijn kattenfamilie:
Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.
Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.
The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.
Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
dinsdag 30 oktober 2018 om 20:44
nu het kouder wordt kruipt poes weer bij ons bed, gister heeft hij de hele dag achter het beeldscherm van mijn PC gelegen en nu ligt hij languit op de verwarming. lui was hij al dus daar zit geen verandering in.Madrid87 schreef: ↑30-10-2018 08:21Mijn kat is erg lui nu het weer omslaat merk ik. Hebben die van jullie dat ook? Hij wil veel minder naar buiten en ligt het grootste gedeelte van de dag te snurken op zijn raamhangmat. In de zomer was het alleen maar buiten spelen en kwam hij alleen binnen om te eten maar nu gaat hij dagelijks om acht uur s'avonds al naar bed. Dat is niks voor hem haha. Hij slaapt veel maar speelt ook wel veel. En hij is enorm in de rui.
Het is hier ook wel een echte kattenwijk, denk dat er wel 25 katten buiten rond lopen in dit kleine stukje straat.
Mijn overburen hebben twee nieuwe kittens dus die zullen ook wel naar buiten gaan op een gegeven moment. Weer twee erbij. Ik vind het wel fijn om tussen zoveel katten liefhebbers te wonen.
bij mij valt het wel mee er lopen een aantal katten rond omdat er veel cafe's zitten in de buurt. mijn sportschool zit echter wel in een kattenbuurt, laatst kwam er doodleuk een binnen

Relax we're all crazy, it's not a competition
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:05
even een kleine update; ik geef haar nu (ik denk dat het een poes is) in de ochtend bij de deur wat brokjes en probeer zo nu en dan aan te halen. De buitendeur blijft open maar binnen komt ze nog niet maar dat heeft ook tijd nodig.
Ik heb wel een schuur waar ze sowieso in kan, zag dat ze hier vanmorgen ook uit kwam dus dat is fijn dat ze een beschut plekje heeft.
Ik heb wel een schuur waar ze sowieso in kan, zag dat ze hier vanmorgen ook uit kwam dus dat is fijn dat ze een beschut plekje heeft.
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:21
Kom ik uit werk, zie ik dat een van de 2 katten het kussen van de paal kapot heeft getrokken. Wat blijkbaar gevuld met een soort synthetisch draad. Vond ook een pluk onder de waterbak, dus ze hebben er sowieso mee gespeeld.
Durf niet te zeggen of ze iets hebben gegeten. Heb gelijk de dierenarts gebeld die avonddienst heeft, maar die zegt dat ik het moet aankijken. Voor nu nog geen kotsen of het verleden van eetlust, maar man, ik zit gelijk in de stress.
Durf niet te zeggen of ze iets hebben gegeten. Heb gelijk de dierenarts gebeld die avonddienst heeft, maar die zegt dat ik het moet aankijken. Voor nu nog geen kotsen of het verleden van eetlust, maar man, ik zit gelijk in de stress.
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:22
Goed om te weten. Want die katten van mij zijn ook heel hongerig maar die zijn dan ook nog niet eens een half jaar.miekemv schreef: ↑30-10-2018 19:57Vele kittens grootgebracht en heb dus ook eentje van 5 maanden inmiddels. In principe krijgt ook deze onbeperkt dwz dat er altijd wel iets van brokjes staat en wat te drinken maar daarnaast ook nog veel extra's zo'n 4 keer per dag. Hij is in de groei en op de leeftijd tot een jaar hebben ze altijd veel honger, dat is normaal. Na dat jaar neemt het vanzelf af is mijn ervaring.
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:28
Over eten gesproken.
Hier een katje dat prima zelf reguleert hoveel ze eet.
Maar ik heb sinds twee maanden een zwerfkater uit het asiel erbij, en die eet veel!
Ik heb een automatisch voederapparaat, en inmiddels staat deze op vier keer zoveel brokken ingesteld. Zodat andere poes tenminste ook nog wat te eten heeft.
En dan geef ik nog soms wat extra. Het is nu vaak een race als dat apparaat aanschiet.
Hoop eigenlijk dat het beestje op een gegeven moment wat minder gaat eten, als hij door heeft dat er altijd wel eten is of weer komt.
HIj is in ieder geval al wel lekker aangekomen, drie/vier jaar oud, en hij woog maar twee kilo. Inmiddels zal hij, als ik hem zo zie, net zoals mijn andere kat toch ook wel de vier kilo aantikken (Ik mag hem nog niet aanraken, of mag wel maar dan zit meneer ongeveer tegen het plafond, dus geen idee hoeveel hij daadwerkelijk weegt).
Kan ik ervan uitgaan het beestje inderdaad op een gegeven moment minder gaat eten? Of moet ik hem over een tijdje op dieet gaan zetten?
Hier een katje dat prima zelf reguleert hoveel ze eet.
Maar ik heb sinds twee maanden een zwerfkater uit het asiel erbij, en die eet veel!
Ik heb een automatisch voederapparaat, en inmiddels staat deze op vier keer zoveel brokken ingesteld. Zodat andere poes tenminste ook nog wat te eten heeft.
En dan geef ik nog soms wat extra. Het is nu vaak een race als dat apparaat aanschiet.

Hoop eigenlijk dat het beestje op een gegeven moment wat minder gaat eten, als hij door heeft dat er altijd wel eten is of weer komt.
HIj is in ieder geval al wel lekker aangekomen, drie/vier jaar oud, en hij woog maar twee kilo. Inmiddels zal hij, als ik hem zo zie, net zoals mijn andere kat toch ook wel de vier kilo aantikken (Ik mag hem nog niet aanraken, of mag wel maar dan zit meneer ongeveer tegen het plafond, dus geen idee hoeveel hij daadwerkelijk weegt).
Kan ik ervan uitgaan het beestje inderdaad op een gegeven moment minder gaat eten? Of moet ik hem over een tijdje op dieet gaan zetten?
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
dinsdag 30 oktober 2018 om 22:49
Mijn ervaring met mijn kat die ik sinds kitten heb en uit een zwerversnestje komt is dat hij nu 4 jaar later nog alles eet wat hij te pakken krijgt. Er zit geen stop op. Zet ik een kilo brokjes neer dan gaat die kilo op. Als ik de katten (3 in totaal) eten geef dan gooi ik voor hem een flinke hand brokjes over de keukenvloer, de andere kater krijgt zijn bakje brokken op de trap en de poes op het aanrecht.
Hij eet razendsnel (bijnaam Nilfisk) en als hij de kans krijgt gaat hij verder met de bakjes van de andere kater en poes. Ik moet er dus altijd bij blijven en hij is eigenlijk continue op dieet. Het is niet anders, ik ben eraan gewend inmiddels. Liever er even bij blijven en afgemeten gewicht aan brokjes dan dat hij te dik wordt want dat is gewoon slecht voor zijn gezondheid.
Ik heb zo'n activitybord geprobeerd maar dat snapt hij niet. Brokjes stuk voor stuk door de huiskamer gooien vindt hij trouwens wel geweldig, dan laat ik hem van de ene kant van de kamer naar de andere kant rennen, is goed voor de lijn
Hij eet razendsnel (bijnaam Nilfisk) en als hij de kans krijgt gaat hij verder met de bakjes van de andere kater en poes. Ik moet er dus altijd bij blijven en hij is eigenlijk continue op dieet. Het is niet anders, ik ben eraan gewend inmiddels. Liever er even bij blijven en afgemeten gewicht aan brokjes dan dat hij te dik wordt want dat is gewoon slecht voor zijn gezondheid.
Ik heb zo'n activitybord geprobeerd maar dat snapt hij niet. Brokjes stuk voor stuk door de huiskamer gooien vindt hij trouwens wel geweldig, dan laat ik hem van de ene kant van de kamer naar de andere kant rennen, is goed voor de lijn

Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
woensdag 31 oktober 2018 om 08:00
Hallo kattenliefhebbers, ik kom mij ook even melden, ik lees al veel mee maar werd toch eens tijd te reageren.
Even voorstellen, ik heb 1 poezel van 2,5 jaar die sinds dat ze 1 is bij mij woont. Het is een raskat. Komt buiten alleen in de tuin maar heeft veel bezoekjes van buurkatten die niet altijd even gezellig zijn.
Poes is een diva. Ze is de koninging van het huishouden. Wisselt wel eens in de zoveel tijd met wat ze nu wil of niet wilt en wat haar favoriete plekjes en speeltjes zijn. Ze is graag aan het spelen en vrij actief.
Ze kan niet met andere katten, daardoor is ze ook weggedaan door de vorige baasjes. Ze hangt enorm aan mij, heeft haar stembanden ontdekt en geeft dus al mauwend aan wat ze wilt (aaien, eten, aaien, naar buiten, aaien, aaien aaien) en slaapt heerlijke elke avond naast me.
Ze is heel sociaal, visiete ontkomt er niet aan om haar te aaien, daar doet ze alles voor, bedelen, kontdraaien, op je schoot belanden, naast je zitten, tussen je benen zitten en je aanstaren... tot ze is geaaid. Dan is ze ook zo weer weg.
Ze is wel wat kwetsbaar, is nu herstellend van een blaasontsteking en ik heb vandaag de uitdaging weer een plasje te vangen om te weten hoe nu verder qua voer e.d.
Verder praat ik graag over mijn poezel dus dat komt hier wel goed.
Even voorstellen, ik heb 1 poezel van 2,5 jaar die sinds dat ze 1 is bij mij woont. Het is een raskat. Komt buiten alleen in de tuin maar heeft veel bezoekjes van buurkatten die niet altijd even gezellig zijn.
Poes is een diva. Ze is de koninging van het huishouden. Wisselt wel eens in de zoveel tijd met wat ze nu wil of niet wilt en wat haar favoriete plekjes en speeltjes zijn. Ze is graag aan het spelen en vrij actief.
Ze kan niet met andere katten, daardoor is ze ook weggedaan door de vorige baasjes. Ze hangt enorm aan mij, heeft haar stembanden ontdekt en geeft dus al mauwend aan wat ze wilt (aaien, eten, aaien, naar buiten, aaien, aaien aaien) en slaapt heerlijke elke avond naast me.
Ze is heel sociaal, visiete ontkomt er niet aan om haar te aaien, daar doet ze alles voor, bedelen, kontdraaien, op je schoot belanden, naast je zitten, tussen je benen zitten en je aanstaren... tot ze is geaaid. Dan is ze ook zo weer weg.
Ze is wel wat kwetsbaar, is nu herstellend van een blaasontsteking en ik heb vandaag de uitdaging weer een plasje te vangen om te weten hoe nu verder qua voer e.d.
woensdag 31 oktober 2018 om 08:24
Dat scheelt dan weer wel. Het is geen schrokop, hij eet gewoon meer en vaker. Alleen met natvoer is het hap-slik-weg en zet ik de maaltijd voor poes op een gegeven moment op een kast waar zij wel op springt, maar hij niet. Zij doet er namelijk rustig de hele nacht over om haar bakje leeg te eten.
Net zoals ze dat met de brokjes ook doet, maar dan moet er natuurlijk wel wat zijn om te eten,
Net zoals ze dat met de brokjes ook doet, maar dan moet er natuurlijk wel wat zijn om te eten,
Wanhoop is een zwart leren jasje is dat iedereen goed staat; terwijl hoop een rose jurkje met ruches is tot boven je knie, waarin niemand gezien wil worden.
woensdag 31 oktober 2018 om 10:41
MEFunny schreef: ↑31-10-2018 08:00Hallo kattenliefhebbers, ik kom mij ook even melden, ik lees al veel mee maar werd toch eens tijd te reageren.
welkom

mijn kater is ook zo'n ongelofelijke slettenbak, haha als er bezoek komt springt hij meteen op schoot en gaat vervolgens niet meer

woensdag 31 oktober 2018 om 13:44
woensdag 31 oktober 2018 om 19:55
die van mij laten zich nooit zien bij vreemden tot vandaag de kpn monteur kwam heb mij nog nooit zo geschaamd wat een aandacht trekkers waren dat. Die kropen dus in de koffer van de monteur en zaten hem echt in de weg. Opsluiten leverde een enorm zangconcert op
Gelukkig gaf de monteur toe zelf ook 3 katten te hebben dus hij was wel wat gewent en mocht ze weer terug los laten want opsluiten vond die ook zielig.

Gelukkig gaf de monteur toe zelf ook 3 katten te hebben dus hij was wel wat gewent en mocht ze weer terug los laten want opsluiten vond die ook zielig.
woensdag 31 oktober 2018 om 20:06
derooiekater schreef: ↑31-10-2018 19:55die van mij laten zich nooit zien bij vreemden tot vandaag de kpn monteur kwam heb mij nog nooit zo geschaamd wat een aandacht trekkers waren dat. Die kropen dus in de koffer van de monteur en zaten hem echt in de weg. Opsluiten leverde een enorm zangconcert op![]()
![]()

rouge__ wijzigde dit bericht op 31-10-2018 21:55
0.38% gewijzigd
woensdag 31 oktober 2018 om 22:29
Dank je wel!
Yesss een slettebakkie is het wel.
Bij de action heb ik vandaag een hengeltje met een visje eraan gekocht. Ziet er cute uit en jawel... ze vind het fantastisch! Lekker hengelen hier in de woonkamer! Al verwacht ik wel dat dit speeltje snel stuk is... Maarja toch weer even plezier.
Heeft iemand verstand van katten en blaasontsteking? Ik krijg verschillende adviezen bij de dierenarts en weet nou niet waar ik goed aan doe.
Poezel heeft een kuur en speciaal voer gehad via de dierenarts van RC. Urinary SO high diluttion. Hierdoor is ze veel gaan drinken wat goed is, goed geplast de afgelopen weken. Ook aardig aangekomen voor haar doen. En haar vacht is gaan glanzen. Dus allemaal goed.
Het voer is nu op. Mijn vraag was of ze op haar oude voer over kon of niet.
De ene zegt: lever een plas in dan kan ik bepalen of ze nog de high dilution moet krijgen of de lage.
De ander zegt: ja hoor gewoon haar oude voer is prima.
Een plas krijgen bij poezel is een ramp. Vandaag weer geprobeerd en ipv in het bakje te plassen heeft ze een drol op de deurmat achter gelaten en echt geweigerd een plas te doen. Op een gegeven moment moest ik weg dus heb ik het weer opgegeven.
Een blaasontsteking is nu eenmaal iets eenmaligs. Ze heeft geen blaasgruis. Ergens denk ik dat ze geld willen verdienen. Poezel is nu gewoon weer gezond.
Haar oude voer is van Ecostyle, dit krijgt ze nu weer 2 dgn omdat de RC op is en poezel niet op een bakje wilt plassen.
Who knows?
woensdag 31 oktober 2018 om 22:36
derooiekater schreef: ↑31-10-2018 19:55die van mij laten zich nooit zien bij vreemden tot vandaag de kpn monteur kwam heb mij nog nooit zo geschaamd wat een aandacht trekkers waren dat. Die kropen dus in de koffer van de monteur en zaten hem echt in de weg. Opsluiten leverde een enorm zangconcert op![]()
![]()

Als er hier vreemden over de vloer komen rennen ze zo hard naar buiten dat het kattenluikje er bijna uit knalt. Ze hebben zelfs wel eens klem gezeten omdat ze probeerden met z'n tweeën tegelijk naar buiten te gaan

Dierproeven.
woensdag 31 oktober 2018 om 22:41
Ik denk dat je prima op het oude voer over kan stappen MEFunny, wel ervoor zorgen dat ze genoeg blijft drinken of wat vaker natvoer geven. Mijn poes heeft twee keer blaasontsteking gehad wat na een kuurtje weer over was en eet gewoon nog altijd haar oude voer, ze is nu 14 en heeft al jaren nergens last meer van.
Dierproeven.
woensdag 31 oktober 2018 om 22:55
Dat lijkt mij echt een ramp om dat 2x dag te doen.... buiten het feit dat het zielig is voor kat kan je zelf ook nergens meer heen.
woensdag 31 oktober 2018 om 22:57
Dat dacht ik dus ook. Natvoer vind ze alleen niet zo lekker. Ze krijgt dagelijks scheutjes kattenmelk voor de hydratatie en ververs het water meerdere keren per dag.Calamitycat schreef: ↑31-10-2018 22:41Ik denk dat je prima op het oude voer over kan stappen MEFunny, wel ervoor zorgen dat ze genoeg blijft drinken of wat vaker natvoer geven. Mijn poes heeft twee keer blaasontsteking gehad wat na een kuurtje weer over was en eet gewoon nog altijd haar oude voer, ze is nu 14 en heeft al jaren nergens last meer van.
zaterdag 3 november 2018 om 14:32
Nadat ik korte tijd geleden kort na elkaar afscheid moest nemen van mijn twee katten, die ik verschrikkelijk mis, heb ik toch weer de behoefte om twee andere katten in huis te nemen. Ik kijk bijvoorbeeld op verhuisdierensite. Wil er eigenlijk twee samen (tussen 4-9 jr). Ben bij 2 wezen kijken maar deze waren extreem bang en daardoor agressief of iets anders ‘lastigs’.
Nu denk ik er aan anders eerst 1 te nemen (rond 6 jr kater), en later nog 1 erbij. Heeft dit kans van slagen, of beter echt een ‘stelletje’ Kiezen en wachten tot ik er een stelletje vind waar het mee klikt? En als ik er twee uit verschillende huizen neem, kan ik die dan zomaar samen plaatsen?
Geloof dat ik erg veel geluk heb gehad met mijn oude kater en lieve poes, dat dat zomaar klikte, maar poes was nog een kitten. Wil nu liever volwassen dieren een kans geven. Vind het moeilijk kiezen en merk dat ik bang ben dat het niet klikt (tussen de katten). Tips of adviezen? Graag!
Nu denk ik er aan anders eerst 1 te nemen (rond 6 jr kater), en later nog 1 erbij. Heeft dit kans van slagen, of beter echt een ‘stelletje’ Kiezen en wachten tot ik er een stelletje vind waar het mee klikt? En als ik er twee uit verschillende huizen neem, kan ik die dan zomaar samen plaatsen?
Geloof dat ik erg veel geluk heb gehad met mijn oude kater en lieve poes, dat dat zomaar klikte, maar poes was nog een kitten. Wil nu liever volwassen dieren een kans geven. Vind het moeilijk kiezen en merk dat ik bang ben dat het niet klikt (tussen de katten). Tips of adviezen? Graag!
zaterdag 3 november 2018 om 14:42
Ik zou gewoon eens in wat asiels gaan kijken. Vaak weten ze wel welke katten er goed met elkaar kunnen opschieten en welke niet.MaggyMay schreef: ↑03-11-2018 14:32Nadat ik korte tijd geleden kort na elkaar afscheid moest nemen van mijn twee katten, die ik verschrikkelijk mis, heb ik toch weer de behoefte om twee andere katten in huis te nemen. Ik kijk bijvoorbeeld op verhuisdierensite. Wil er eigenlijk twee samen (tussen 4-9 jr). Ben bij 2 wezen kijken maar deze waren extreem bang en daardoor agressief of iets anders ‘lastigs’.
Mijn nu 8-jarige rooie komt uit het asiel in Zandvoort, was weggehaald uit een huis van een vrouw die te veel katten had en deze groep katten konden het ook erg goed met elkaar vinden. Ik heb de rooie bij mijn twee katten geplaatst die ik al had en dat gaat erg goed, was al heel snel dikke vrienden eigenlijk. Maar had de rooie dus ook met een van zijn 'maatjes' mee kunnen nemen waarmee hij al lang had samengewoond.
Je kan ook kijken op de site ikzoekbaas.nl, ook daar staan regelmatig koppeltjes op.
Succes! Hoop dat je snel weer twee kattenvrienden hebt die het gemis om je overleden katten wat kunnen verzachten

Dierproeven.