Laat met wisselen
donderdag 1 november 2018 om 23:26
Mijn zoon is nu 7.5 jaar oud en heeft nog geen tand eruit gehad. Ook nog niet los zitten ofzo. Onze tandarts zei altijd: hoe later, hoe beter, maar is dit niet erg laat?
Echt alle klasgenoten zijn al een eind op weg. Jongere vriendjes hebben al blijvende tanden, maar hij dus nog niks.
Meer mensen ervaring mee? En is het goed gekomen?
Echt alle klasgenoten zijn al een eind op weg. Jongere vriendjes hebben al blijvende tanden, maar hij dus nog niks.
Meer mensen ervaring mee? En is het goed gekomen?
vrijdag 2 november 2018 om 00:23
Ik begon ook met 8 pas. Had je zoon ook laat zn eerste tand? Ik pas met 1,5 dacht ik. Met 16 nog 9 melktanden moeten trekken vanwege beugel. Had de tandarts ook graag nog jaren op gewacht, maar de orthodontist vond het nodig voor de andere volwassen tanden. Nu sterk gebit, nog nooit 1 gaatje of tandpijn gehad.
vrijdag 2 november 2018 om 02:21
Nee, juist vrij vroeg al.arcobaleno schreef: ↑02-11-2018 00:23Ik begon ook met 8 pas. Had je zoon ook laat zn eerste tand? Ik pas met 1,5 dacht ik.
Hij zit zelf echt smachtend uit te kijken naar zijn eerste wiebeltand
vrijdag 2 november 2018 om 05:10
Je volwassen gebit ligt meestal al klaar in je kaak, dat kan de tandarts met een röntgenfoto controleren.
Mijn zoon wisselde ook best laat, prima gebit. Bij een vriendje van zoon lag geen compleet blijvend gebit klaar, dat was op de een of andere manier niet goed aangelegd. Is goed om te controleren want dan moet je er extra zuinig zijn op je melkgebit.
De sterkte van je tanden wordt niet bepaald door het moment van wisselen, maar op het moment van aanmaak.
Mijn zoon wisselde ook best laat, prima gebit. Bij een vriendje van zoon lag geen compleet blijvend gebit klaar, dat was op de een of andere manier niet goed aangelegd. Is goed om te controleren want dan moet je er extra zuinig zijn op je melkgebit.
De sterkte van je tanden wordt niet bepaald door het moment van wisselen, maar op het moment van aanmaak.
vrijdag 2 november 2018 om 05:36
Voor gaatjes maakt het echt niet zoveel uit hoor! Dat is een combinatie van aanleg en goede gebitsverzorging.
Ik was een erg vroege wisselaar. Eerste tand eruit toen ik net 4 was en op mijn 9de helemaal uitgewisseld. Nu 40 en geen enkel gaatje
Voordeel van vroeg wisselen is dat je ook op jonge leeftijd al een beugel kan krijgen (als je die nodig hebt) en dat je dan nog volop in de groei bent. Mijn gebit was schots en scheef (er werd zelfs over een kaakoperatie nagedacht), maar binnen een jaar stond alles kaarsrecht en was ik op mijn 10e weer van mijn beugel af.
vrijdag 2 november 2018 om 07:21
Bij mijn zoon gebeurde er ook niet veel. Tandarts zei dat hij ooit vanzelf zou gaan wisselen. Heeft wel foto's gemaakt om te kijken of alle tanden en kiezen aanwezig waren. Uiteindelijk zijn er 11 tanden en kiezen getrokken i.v.m. beugel. Hij was toen 13. Tandarts en ortho zeiden dat ze dat nog nooit meegemaakt hadden.
vrijdag 2 november 2018 om 07:29
Da's wel heftig voor een kind zeg.daantje75 schreef: ↑02-11-2018 07:21Bij mijn zoon gebeurde er ook niet veel. Tandarts zei dat hij ooit vanzelf zou gaan wisselen. Heeft wel foto's gemaakt om te kijken of alle tanden en kiezen aanwezig waren. Uiteindelijk zijn er 11 tanden en kiezen getrokken i.v.m. beugel. Hij was toen 13. Tandarts en ortho zeiden dat ze dat nog nooit meegemaakt hadden.
Thnx voor de reacties allemaal
vrijdag 2 november 2018 om 12:02
vrijdag 2 november 2018 om 12:06
vrijdag 2 november 2018 om 12:31
Mijn tandarts gaf dit ook aan. Mijn jongste was net 1 toen ze haar eerste twee tanden kreeg. Daarna duurde het ruim een jaar voordat de rest kwam. Iedereen vond haar heel schattig als 2-jarige met twee tanden en bijna geen haar, maar praten als een kleuter.
Ze is nu 6 en nog niks gewisseld. Dat wil ze heel graag, maar goed laat dat melkgebit nog maar even zitten.
Volgens een bevriende tandarts is het prettig om laat te wisselen omdat kleuters vaker dan gemiddeld een ongeluk met hun tanden hebben en dan is het fijn dat dat dan een melktand is.
vrijdag 2 november 2018 om 21:24
Grappig dat je dat zegt, want alle vroege beugelaars die ik ken klagen juist dat ze te vroeg hun beugel kregen en dat er daarna nog veel te veel veranderde in hun mond waardoor alles nu weer rommelig is. Ik kreeg mijn beugel op mijn 17e.bibi72 schreef: ↑02-11-2018 05:36Voor gaatjes maakt het echt niet zoveel uit hoor! Dat is een combinatie van aanleg en goede gebitsverzorging.
Ik was een erg vroege wisselaar. Eerste tand eruit toen ik net 4 was en op mijn 9de helemaal uitgewisseld. Nu 40 en geen enkel gaatje
Voordeel van vroeg wisselen is dat je ook op jonge leeftijd al een beugel kan krijgen (als je die nodig hebt) en dat je dan nog volop in de groei bent. Mijn gebit was schots en scheef (er werd zelfs over een kaakoperatie nagedacht), maar binnen een jaar stond alles kaarsrecht en was ik op mijn 10e weer van mijn beugel af.
vrijdag 2 november 2018 om 21:42
Bij mijn kind is bijna zijn hele gebit getrokken. Wel steeds tand voor tand.daantje75 schreef: ↑02-11-2018 07:21Bij mijn zoon gebeurde er ook niet veel. Tandarts zei dat hij ooit vanzelf zou gaan wisselen. Heeft wel foto's gemaakt om te kijken of alle tanden en kiezen aanwezig waren. Uiteindelijk zijn er 11 tanden en kiezen getrokken i.v.m. beugel. Hij was toen 13. Tandarts en ortho zeiden dat ze dat nog nooit meegemaakt hadden.
vrijdag 2 november 2018 om 23:43
Ik heb geen idee wanneer ik begon met wisselen. Ik weet wel dat ik al ruim 14 jaar was, toen mijn laatste twee melkkiezen zijn getrokken zodat mijn beugel eindelijk geplaatst kon worden. Ik ben inmiddels bijna 30 en heb ook nog steeds geen gaatjes in mijn tanden.
Mijn dochter is ruim 2 jaar en mist nog twee hoektanden en 4 kiezen in haar melkgebit (haar andere 2 hoektanden zijn echt pas net door). Terwijl ze erg gemiddeld was met haar eerste twee tanden (6.5 maand). Haar tanden en kiezen zijn vervolgens in een zeer rustig tempo doorgekomen. Dus ben benieuwd of dat zij straks ook laat is met wisselen.
Mijn dochter is ruim 2 jaar en mist nog twee hoektanden en 4 kiezen in haar melkgebit (haar andere 2 hoektanden zijn echt pas net door). Terwijl ze erg gemiddeld was met haar eerste twee tanden (6.5 maand). Haar tanden en kiezen zijn vervolgens in een zeer rustig tempo doorgekomen. Dus ben benieuwd of dat zij straks ook laat is met wisselen.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
zaterdag 3 november 2018 om 20:11
Dochter was 7 jaar en 11 maanden toen ze haar eerste tand wisselde. Ze was de laatste van haar klas
tandarts was niet erg bezorgd en zei dat ze een foto zouden gaan maken als er op haar 9e nog geen beweging in zat. Nu is ze 8.5 en heeft ze 4 grote tanden.
Ze was trouwens 10 maanden toen ze haar eerste tand kreeg.
Ik was trouwens ook zo laat en kreeg een beugel toen ik 15 was
Ben nu 36 en nog geen gaatjes
Ze was trouwens 10 maanden toen ze haar eerste tand kreeg.
Ik was trouwens ook zo laat en kreeg een beugel toen ik 15 was
Ben nu 36 en nog geen gaatjes