Kerst met eigen gezin

04-11-2018 09:41 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds een paar jaar vier ik kerst met steeds meer tegenzin. We vieren het altijd bij mijn schoonouders thuis met alle kinderen en kleinkinderen. Echt thuis/gezellig vind ik het daar niet maar het is de familie van mijn man. Het voelt ook voor hem steeds meer als een verplichting. We wilden het aanvangstijdstip wijzigen dit jaar maar werden min of meer gesommeerd er dan te zijn. Er was weinig flexibiliteit in combinatie met onze eventuele andere plannen.
Daarnaast is er nog mijn familie waar we niets structureel/tradities mee doen. Wel is mijn vader hulpbehoevend en voel ik vaak de plicht iets met hem te organiseren. Mijn moeder is overleden. Mijn familiebanden zijn gecompliceerd.
We hebben zelf drie kinderen.(groep 8-6-3)

Ik wil meer mijn eigen tradities met kerst gaan vormgeven. Ik ben bang dat mijn kinderen vooral terug gaan kijken op gestresst en gehaast ipv echt fijn samenzijn. Ik kijk er iig nooit zo op terug. Wel op mijn eigen jeugd- gingen we altijd naar de film.

Hoe vier JIJ met je eigen gezin kerst? Welke tradities heb jij? Wat doe je met kerst?

Ik heb vooral het gevoel dat we de kerst van mijn schoonouders vieren ipv dat we zelf onze kerst vormgeven. Het liefste zouden we het bij ons vieren maar qua ruimte ligt dat moeilijker (iig met alle familieleden erbij- alleen opa en oma kan wel) Ik denk ook dat schoonouders gewoon star zeggen- we vieren het altijd zo dus we komen niet. Is het me dat waard? Mijn vader/familie/schoonfamilie afwisselen om en om per jaar? Toch kerstavond pa, 1e kerstdag schoonouders -2e kerstdag zelf iets doen?
Best gek dat kerst overal zo'n ding is terwijl steeds minder mensen christelijk zijn en dus een heidens kerstfeest vieren en dan vasthouden aan die twee dagen waarop iedereen het wil vieren. Je kunt ook je familie uitnodigen op 31 december natuurlijk.
Soms zijn we op vakantie en soms zijn we thuis.
Als we thuis zijn dan vieren we meestal kerstavond met een etentje bij schoonmoeder, 1e kerst met mijn ouders en siblings, 2e kerst thuis met schoonvader meestal gaan we uiteten.
Er zijn ook jaren geweest dat we gewoon thuis waren en geen afspraken hadden staan. Nooit getrek of gezeur over gehad.
Vorig jaar was ik behoorlijk ziek en hebben we thuis met de kinderen thuisbezord besteld en films gekeken.
Bij ons veranderen de Kerst-tradities naarmate de gezinssamenstelling verandert. Er komen steeds meer kleinkinderen bij: voorheen deden we een gezamenlijk Kerstdiner (iedereen maakte een gang, niemand in de stress) bij m'n ouders, nu is het een gezamenlijke Kerstbrunch want dan zijn de kinderen tenminste te genieten.
Zelf heb ik nu twee kinderen en wij vieren het vooral thuis: 's ochtends in pyama cadeautjes vanonder de boom uitpakken, lekker luxe ontbijtje, even naar de speeltuin / bos / strand als het tenminste droog is en verder lekker aanrommelen thuis. En dus een Kerstbrunch, heel gezellig met z'n allen.
Je mag zelf ook beslissingen nemen hè, je wordt uitgenodigd voor een samenzijn, het is geen verplichting.
In het begin reisden wij ook met kerst altijd naar eigen en schoonfamilie (op afstand), om daar te blijven overnachten en dan de 26e 's avonds uitgeput thuis te komen.
Vrij snel hebben we besloten om maar 1 dag op en neer te gaan en om en om de familie te bezoeken.
Vlak na de geboorte van ons eerste kind overleed mijn moeder en vanaf dat jaar hebben mijn zus en ik onze vader ieder een dag met Kerst bij ons gehad tot ook hij overleed. Mijn schoonouders waren er inmiddels aan gewend dat wij met kerst dus nooit meer bij hun kwamen, Meestal gingen we voor kerst en met oud en nieuw bij hun langs.
Mijn zus en ik vieren nu meestal 1 dag samen met onze gezinnen, maar het is geen verplichting.
Ik vond het ook belangrijk om een eigen gezinstraditie te hebben en als ik mijn kinderen nu hoor, zijn zij heel blij dat wij met Kerst lekker thuis zijn en ons eigen ding doen. Voor ons de beste beslissing die we ooit konden nemen.
Wat houdt je tegen om je eigen tradities met kerst te gaan vormgeven? Gewoon doen! Leuk (en rustiger) voor jullie en jullie kinderen!
Ikigai schreef:
04-11-2018 10:22
Niet iedereen woont zo dichtbij elkaar en veel familie is gescheiden en wil het niet samen vieren.
Joh, genoeg weekenddagen rond kerst (en oud en nieuw) om iedereen een keer te zien en ook nog samen wat tijd als gezin te hebben. Dat hoeft echt niet persé allemaal op eerste en tweede kerstdag. En als mijn ouders gescheiden zouden zijn en ver weg zouden wonen, zou ik hen om het jaar met kerst zien.

Ik begrijp gewoon niet waarom het allemaal zo moeilijk moet zijn om die dagen naar tevredenheid in te vullen.
elske1975 schreef:
04-11-2018 11:15
Wat houdt je tegen om je eigen tradities met kerst te gaan vormgeven? Gewoon doen! Leuk (en rustiger) voor jullie en jullie kinderen!
Wij hebben eens iets anders gedaan met kerst (stedentripje) en hebben zoveel verdrietige en vervelende reacties gehad. Het is niet overal vanzelfsprekend dat je doet waar je zelf zin in hebt. In sommige families is kerst echt heilig.
Wij gaan skiën, al sinds ik klein ben, en 's avonds uiteten. Verder krijgen de kinderen wat cadeautjes.
RoseHip schreef:
04-11-2018 11:16
Joh, genoeg weekenddagen rond kerst (en oud en nieuw) om iedereen een keer te zien en ook nog samen wat tijd als gezin te hebben. Dat hoeft echt niet persé allemaal op eerste en tweede kerstdag. En als mijn ouders gescheiden zouden zijn en ver weg zouden wonen, zou ik hen om het jaar met kerst zien.

Ik begrijp gewoon niet waarom het allemaal zo moeilijk moet zijn om die dagen naar tevredenheid in te vullen.
Ik ben dat met je eens hoor. Maar er zijn genoeg moeders/schoonvaders/stiefmoeders die dan gaan lopen zeiken dat je vorig jaar ook al met 4e kerstdag bij hun was en dat ze nu graag 'echt' met kerst bijelkaar willen zijn.
En dan race je dus het hele land door kerstavond in Groningen met pa en stiefmoeder daar blijven slapen, s ochtends vroeg weg richting Deventer waar je moeder woont, daar ga je dan eten en slapen, volgende dag brunchen bij schoonvader in Den Bosch en dan snel naar Tilburg racen om op tijd bij schoonmoeder te zijn voor het kerstdiner.
Dan ben je gesloopt. Maar ik ken er genoeg die het doen om gezeik te voorkomen. Want er voelt zich altijd wel iemand achtergesteld omdat je wel op 2e kerstdag bij pa zit en pas de 28e bij je moeder kerst viert. "En dat is toch anders" en blijkbaar is pa dan 'belangrijker'. Dus om een loyaliteitsconflict te voorkomen als volwassen 40 jarige heb jij een kutkerst, maar is verder iedereen happy. En dan durft men ook vaak nog te zeggen "jammer dat het maar zo kort was" "Kun je echt niet blijven slapen?" "Het zou handiger zijn als je met 1e kerstdag komt, want je zus kan 2e kerstdag niet"
anoniem_119974 wijzigde dit bericht op 04-11-2018 11:31
0.06% gewijzigd
Jonesboro schreef:
04-11-2018 09:41
(...)
Ik wil meer mijn eigen tradities met kerst gaan vormgeven. Ik ben bang dat mijn kinderen vooral terug gaan kijken op gestresst en gehaast ipv echt fijn samenzijn. Ik kijk er iig nooit zo op terug. Wel op mijn eigen jeugd- gingen we altijd naar de film.
(...)
Maar dat stressen en haasten, daar zijn jullie toch zelf bij? Evenals de sfeer, daar lever je toch zelf ook een bijdrage aan? Als jij met de pest in je lijf bij je schoonouders zit, zullen je kinderen dat wel merken ja.
Wij vieren een kerstdag bij mijn ouders met mijn familie (broers, aanhang, neefje en nichtjes),-daar maken we allemaal iets voor het diner- en verder kletsen we lekker bij en bij mijn schoonouders en familie (schoonzus, zwager en neefje en nichtje), daar rouleren we met het diner; het ene jaar mijn schoonouders, het andere jaar man en zijn zus en het daaropvolgende jaar mijn zwager en ik). De overgebleven dag (kerstavond of desnoods een derde kerstdag) verzinnen we zelf iets. Een leuke film, popcorn, lekker/makkelijk eten. Ik vind het altijd leuk en gezellig en er is van stress of haast geen sprake.
Ikigai schreef:
04-11-2018 11:18
In sommige families is kerst echt heilig.
Ik vind dat altijd zo merkwaardig. Kerst is een christelijk feest. Bijna niemand is meer gelovig in Nederland. Kerst is nu vooral een commercieel festijn met gedwongen gezelligheid. En voor veel gezinnen en families een reden tot haat en nijd blijkbaar.
gemini2011 schreef:
04-11-2018 11:29
Ik ben dat met je eens hoor. Maar er zijn genoeg moeders/schoonvaders/stiefmoeders die dan gaan lopen zeiken dat je vorig jaar ook al met 4e kerstdag bij hun was en dat ze nu graag 'echt' met kerst bijelkaar willen zijn.
En dan race je dus het hele land door kerstavond in Groningen met pa en stiefmoeder daar blijven slapen, s ochtends vroeg weg richting Deventer waar je moeder woont, daar ga je dan eten en slapen, volgende dag brunchen bij schoonvader in Den Bosch en dan snel naar Tilburg racen om op tijd bij schoonmoeder te zijn voor het kerstdiner.
Dan ben je gesloopt. Maar ik ken er genoeg die het doen om gezeik te voorkomen. Want er voelt zich altijd wel iemand achtergesteld omdat je wel op 2e kerstdag bij pa zit en pas de 28e bij je moeder kerst viert. "En dat is toch anders" en blijkbaar is pa dan 'belangrijker'. Dus om een loyaliteitsconflict te voorkomen als volwassen 40 jarige heb jij een kutkerst, maar is verder iedereen happy. En dan durft men ook vaak nog te zeggen "jammer dat het maa zo kort was" "Kun je echt niet blijven slapen" "Het zou handiger zijn als je met 1e kerstdag komt, want je zus kan 2e kerstdag niet"
Ja precies. En dan nóg zeiken, want ja 1e kerstdag is hét moment en waarom zijn we er dan niet? Uitleggen dat onszelf klonen nog steeds niet kan in 2018 haalt niks uit.

En als we bij de ene blijven slapen, dan moet dat bij de ander ook, want anders komt daar weer gezeur over (voelen jullie je bij schoonvader misschien meer thuis dan bij mij in huis en komt dat omdat dat het ouderlijke huis is? En hoe kunnen jullie dat doen, want het was niet mijn keuze om dat huis uit te gaan!)

Ook die opmerkingen zijn erg herkenbaar 'het was wel kort', terwijl we daar dan zes uur zijn geweest, maar dat is niet genoeg, want ergens anders zijn we langer geweest.

Of opmerkingen over onze band met de kinderen van de nieuwe partner. Die zien wij wel weinig en ik zou eigenlijk eens iets moeten gaan doen met de vriendin van de zoon van haar nieuwe partner die op 3 uur rijden woont :facepalm:
anoniem_371963 wijzigde dit bericht op 04-11-2018 11:38
5.79% gewijzigd
zo dit topic kan ook weer uit mijn lijstje..
elske1975 schreef:
04-11-2018 11:33
Ik vind dat altijd zo merkwaardig. Kerst is een christelijk feest. Bijna niemand is meer gelovig in Nederland. Kerst is nu vooral een commercieel festijn met gedwongen gezelligheid. En voor veel gezinnen en families een reden tot haat en nijd blijkbaar.
Omdat men het fijn vindt de hele familie bijelkaar te hebben. Dat is in ieder geval hoe mijn schoonmoeder denkt. Met kerst moet je met zijn allen zijn met hele gezin. Het is een van de weinige momenten dat dit zo is en het 'hoort' zo. Bovendien worden mijn schoonouders ook een dagje ouder dus 'hoe vaak zijn we nog met zijn allen bijelkaar?' En ze zijn van huis uit gelovig, maar dat speelt geen grote rol. Het gaat erom dat we gezellig samen zijn. Daar kan mijn schoonmoeder echt van genieten dat al haar kroost gezellig samen een spelletje doet. En in haar hoofd past dat niet op de 28e, maar doe je dat met kerst. Anders is de familie dus blijkbaar niet belangrijk genoeg.
gemini2011 schreef:
04-11-2018 11:29
Dan ben je gesloopt. Maar ik ken er genoeg die het doen om gezeik te voorkomen. Want er voelt zich altijd wel iemand achtergesteld omdat je wel op 2e kerstdag bij pa zit en pas de 28e bij je moeder kerst viert. "En dat is toch anders" en blijkbaar is pa dan 'belangrijker'. Dus om een loyaliteitsconflict te voorkomen als volwassen 40 jarige heb jij een kutkerst, maar is verder iedereen happy. En dan durft men ook vaak nog te zeggen "jammer dat het maar zo kort was" "Kun je echt niet blijven slapen?" "Het zou handiger zijn als je met 1e kerstdag komt, want je zus kan 2e kerstdag niet"
Tja, je kan nu eenmaal niet alles hebben of iedereen tevreden stellen.
Maar als je dat toch probeert, waarom dan toch krampachtig ook een kerstdag met het eigen gezin willen vieren (zoals TO)? Je kan vrijwel alle weekenden van het jaar samen zijn, dus waarom dat persé op eerste of tweede kerstdag moet? Waarom het niet de traditie maken dat je als gezin de zondag voor of na kerst samen bent?
gemini2011 schreef:
04-11-2018 11:39
Omdat men het fijn vindt de hele familie bijelkaar te hebben. Dat is in ieder geval hoe mijn schoonmoeder denkt. Met kerst moet je met zijn allen zijn met hele gezin. Het is een van de weinige momenten dat dit zo is en het 'hoort' zo. Bovendien worden mijn schoonouders ook een dagje ouder dus 'hoe vaak zijn we nog met zijn allen bijelkaar?' En ze zijn van huis uit gelovig, maar dat speelt geen grote rol. Het gaat erom dat we gezellig samen zijn. Daar kan mijn schoonmoeder echt van genieten dat al haar kroost gezellig samen een spelletje doet. En in haar hoofd past dat niet op de 28e, maar doe je dat met kerst. Anders is de familie dus blijkbaar niet belangrijk genoeg.
Ja, dit is ook de gedachtegang binnen mijn eigen familie en de familie van mijn man.

Deels ben ik het er wel mee eens hoor, maar er mag wel meer oog zijn voor hoe dat voor ons is, praktisch gezien om al die wensen en verwachtingen uit te laten komen.

Je kan onmogelijk van je volwassen kinderen verwachten dat ze er standaard allemaal zijn op 1e kerstdag, omdat jij het nu eenmaal al vanaf je 6e zo en zo viert. Je kinderen worden immers ook ouder, krijgen een relatie, kinderen en hebben dus met meer rekening te houden dan alleen jouw traditie die op je 6e is begonnen.
gemini2011 schreef:
04-11-2018 11:39
Omdat men het fijn vindt de hele familie bijelkaar te hebben.
Maar als je dat nu niet fijn vindt of als je liever iets anders doet met je eigen gezin of alleen is dat natuurlijk je goed recht.
Ik snap dat gedwongen samenzijn en de emotionele chantage niet.

Ik ga graag naar mijn ouders met kerst en vind het ook erg leuk dat mijn zus, zwager en nichtjes ook komen. Maar zodra er eisen gesteld zouden worden of als mijn wensen niet gerespecteerd worden is voor mij de lol eraf en ga ik iets anders doen. Gelukkig zitten mijn ouders niet zo in elkaar.
RoseHip schreef:
04-11-2018 12:01
Tja, je kan nu eenmaal niet alles hebben of iedereen tevreden stellen.
Maar als je dat toch probeert, waarom dan toch krampachtig ook een kerstdag met het eigen gezin willen vieren (zoals TO)? Je kan vrijwel alle weekenden van het jaar samen zijn, dus waarom dat persé op eerste of tweede kerstdag moet? Waarom het niet de traditie maken dat je als gezin de zondag voor of na kerst samen bent?

Ik ben TO dan wel niet, maar ik herken het wel.

Kinderen hier zijn de oudste kleinkinderen. Moeder en schoonmoeder zien ons graag allemaal tegelijk komen, maar mijn pubers en jongvolwassen kinderen krijgen ook eigen levens, met bijbanen in de horeca en relaties. Een avond in die kerstperiode eten wij graag een keer uitgebreid met ons vijven. Op een van die kerstdagen dus, dan Lauren ze zich, in overleg, allemaal op dezelfde dag vrij roosteren. Kerst bij oma sluiten ze aan op het moment dat ze kunnen.

Ik voel me nu even de sandwich-generatie. Ouders die iets willen een kinderen met hun eigen behoeften. Mijn zussen hebben nog vrij jonge pubers, die herkennen het nog niet helemaal. Ik ben mijn hele leven al degene die de kastanjes uit het vuur moet halen dus ga daar gewoon nog even mee door.
Ook ik snap deze topics eigenlijk echt niet... Je bent volwassen. Je hebt je eigen gezin. Je doet toch gewoon wat je wilt dan? Jammer voor alle verwachtingen van anderen. Doe gewoon waar je zin in hebt!

Wij hebben het gejaag en gedoe ook jaren geleden afgeschaft. Het kon echt niet meer, rekening houden met iedereen en de uitgesproken en vooral onuitgesproken verwachtingen van de mensen om ons heen. We vieren het 1 dag bij mijn familie en 1 dag zijn we thuis. Schoonouders moeten even wachten. Vinden ze niet leuk maar hun schema met 2x kerk op een dag past niet in dat van ons. Oud en Nieuw doen we ook gewoon thuis. Buiten lijkt het wel de Gazastrook dan dus dan gaan we niet over straat. Heerlijk met elkaar op de bank, wat lekkers op tafel, gezellige film kijken, kaarsjes aan...
Wij doen beide Kerstdagen lekker met ons eigen gezin, vanwege veel verjaardagen in november/december.

Zoon zet een ontbijt voor ons klaar en verder lekker bankhangen en hopen dat het droog is.

Mijn familie is te gesplitst, de schoonfamilie zijn we mee gebrouilleerd en sinds mijn stiefmoeder een kleinkind van haar eigen kind heeft, zijn zoon en onze nichtjes bijna buiten beeld.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Maelstrom schreef:
04-11-2018 17:59
Ook ik snap deze topics eigenlijk echt niet... Je bent volwassen. Je hebt je eigen gezin. Je doet toch gewoon wat je wilt dan? Jammer voor alle verwachtingen van anderen. Doe gewoon waar je zin in hebt!
:hello: Eindelijk iemand die het snapt! :-) :jump:
Dankjulliewel voor de reacties!
Ben het helemaal eens dat we zelf eigenaar van onze agenda moeten zijn en dat doen we nu niet.
Voor de lieve vrede doen we het toch maar weer zoals zij het willen.
Hier is het trouwens geen uitnodiging met tijdstip maar schoonmoeder die zegt wat willen jullie en als je dan met iets komt, zegt ze, nee dat is niet handig we doen het toch om dat en dat tijdstip.
Ook onze initiatieven de afgelopen jaren om mee te koken/ gang voor te bereiden of kerst een iets andere invulling te laten zijn- (iets te doen of de gedichten af te schaffen (die doen zij met kerst-terwijl er altijd sneren onder water gegeven worden wat de sfeer niet bevorderd)- allemaal initiatieven die niet gewenst worden. En we best samen willen zijn- maar niet op de manier waarop we dat doen. ‘Kale’ tafel- alleen een kerstboom in de woonkamer niet iets in de eetkamer- weinig lachen- alles moet op de klok, oma wenst niemand in de keuken, etc. Eigenlijk vinden we het gewoon niet zo warm en gezellig. En moeten we voor onszelf beslissen hoe we de feestdagen wel warm en gezellig gaan krijgen. En mijn (zwaar) hulpbehoevende vader meenemen is een hele onderneming- dat gaat mij niet 123 lukken helaas. Maar ipv allerlei verplichtingen (of het zo zien) moeten wij als gezin ook genieten. Of dat nu met kerst is of het weekend ervoor of erna ;-)
Tx!
Jonesboro schreef:
04-11-2018 21:31
En mijn (zwaar) hulpbehoevende vader meenemen is een hele onderneming- dat gaat mij niet 123 lukken helaas.
Kun je je vader wel bij jullie thuis uitnodigen tijdens de kerstdagen?

Dan heb je meteen een aanleiding voor de verandering. Dan zeg je (of jouw man) tegen je schoonmoeder: wij vieren dit jaar kerst thuis want mijn vader kan niet meer lang reizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven