Gordijndilemma

10-03-2009 21:40 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is tijd voor nieuwe gordijnen in de woonkamer. De ramen nemen de gehele breedte van onze woonkamer in beslag (met een achterdeur, ook glas), ongeveer 4,5 meter. De ramen lopen van vloer tot plafond.

Nu hangen er (witte) paneelgordijnen van Ikea. Staat op zich prima, maar ze bleven niet lang mooi. De worden nogal bobbelig en het mechaniek is kwalitatief niet goed. Onze nieuwe gordijnen worden dus geen paneelgordijnen meer.

Vriend denkt aan (een paar brede) rolgordijnen. Er zijn mooie witte, enigszins transparante, rolgordijnen (van Ikea). Ik twijfel echter, omdat ik me afvraag of het niet saai lijkt én dat wel mooi lijkt, zo van plafond tot vloer.

Dan gewone gordijnen. Ik weet het niet. Ik vind het al snel zo truttig... Maar het lijkt wel de enige andere optie? Of is er meer mogelijk? Of misschien enigszins transparante gordijnen?

Iemand dé gordijnentip voor mij?

Erwt
Peas on earth!
Dit vind ik wel hele mooie paneelgordijnen.

quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 10 maart 2009 @ 22:32:

[...]

Ik vind jouw idee ook een goed idee, maar ik vraag me af of ik zo'n stalen draad over de hele breedte kan spannen?Ik heb het ooit gedaan, wel opletten dat je dus niet te zware gordijnstof neemt en je hebt van die pluggen nodig die een soort klem in de muur zetten als ze er eenmaal in zitten (meen dat er metaal in zit, hele grote pluggen). En verschrikkelijk veel geduld want het is niet zomaar gepiept.
ik heb ook een gordijndilemma....

ik heb een helemaal witte slaapkamer, van onder tot boven en ook gordijnen van onder tot boven langs een wand.

nou dacht ik; laat ik ze eens wassen.....

er ZAT net zo'n print op als die foto van mamzelle.....

die print ligt nu in pluisjes op de vloer van het washok....

en ze zijn gruwelijk gekreukt (voeg in: huilsmilie)
Google eens op Facette Shades(is van luxaflex)en zo mooi,verkrijgbaar in verschillende maten,en kleuren.

Het voordeel van dit is, dat je ze helemaal omhoog kan doen of omlaag(net als een rolgordijn) maar je kunt zo ook open zetten(kun je gewoon naar buiten kijken) of helemaal dicht dan heb je hetzelfde effect als met een rolgordijn(dus je ziet niets meer) Maar shutters vind ik ook erg mooi,en ook in verschillende standen te gebruiken.....is alleen best prijzig(als je die wilt die ik zou willen hebben)...

Maar het is ook heel erg moeilijk om iets moois voor je ramen te kiezen. Succes in in elk geval
"grin', i.v.m. totaal andere smaak, zal ik maar geen advies geven

PODE, als je uiteindelijk zou kiezen voor 'gewone/stoffen' gordijnen, kijk dan eens op de vrijdagmarkt in A. (that's my only advice )
Oei, shutters zijn volgens mij erg irritant en "zwaar" als je je huis al niet al te licht vindt.

Ik zou voor inbetweens gaan, evt. gecombineerd met rolgordijnen/luxaflex/normale gordijnen.

Maar die koordgordijnen vind ik ook erg mooi!

Ik ben zelf van de "turkengordijnen" zoals oma ze noemt

Deze van IKEA:

maar dan tegen normale effen turquoise gordijnen aan, geeft een leuk rosmantisch effect
We staan hier ook voor een grondige woonkamermetamorfose (die maar steeds uitgesteld wordt ivm mogelijk volledige woonplaatsmetamorfose ). Qua gordijnen ben ik er al wel zo'n beetje uit: dat 'moeten' rol- (of vouw-, ben er nog niet helemaal uit...)gordijnen worden tegen de inkijk van de achterburen en/of de zon en daarover/naast een donkergrijs gordijn (dunne, linnenachtige stof maar dan kreukvrij als 't effe kan) met zeilringen. Wij hebben achter ook alleen maar raam, over een breedte van zo'n 5 meter, en dan van vloer tot plafond. Alleen rolgordijn vind ik te kaal, en met alleen gordijnen moet ik telkens de gordijnen dicht doen als de zon te fel schijnt.
Ik vind die shutters wel aardig maar ze zijn peperduur, en volgens mij gaan die lamelletjes ook allemaal stof vangen en dat wordt dan groezelig (tenminste, bij mij wel ).....

Ik heb zelf wit linnen gordijnen, vind ik erg mooi. Ziet er romantisch maar niet truttig uit. Gewoon zelf gemaakt van een flinke lap linnen van de markt.
Het kreuken van linnen valt trouwens bij gordijnen wel mee hoor. Ik heb ze nu 3/4 jaar hangen (wel met een loodveter in de zoom), en ze nog niet opnieuw hoeven strijken.
Wij willen graag dat systeem waar Flora het over had, maar weet iemand hoe dat heet?
Ik lees met veel interesse mee!

Mevrouwdekees, die witte met bloemen, die vind ik heel simpel en toch erg mooi. Waar heb je dat plaatje vandaan?
quote:Naski schreef op 11 maart 2009 @ 15:01:

Wij willen graag dat systeem waar Flora het over had, maar weet iemand hoe dat heet?Dat zijn plisse-gordijnen. Je kan ze net als vouwgordijnen dicht doen, maar je kan ze ook van boven een stuk laten zakken. Dan krijg je dus wel daglicht in je kamer, maar ben je ook je inkijk kwijt. Ideaal vind ik! Wel prijzig, maar volgens mij zijn er tegenwoordig ook al goedkopere merken (Hema?!). Ik weet niet zeker of die van 2 kanten te bedienen zijn.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Dank je wel Akakia!
Heb op een gordijnafdeling gewerkt! Wat ik merkte was dat veel mensen na het aanschaffen van rolgordijnen of vouwgordijnen het idee hadden dat het zo 'kaal' en 'ongezellig' leek.

Vaak wordt er gekozen voor een In-between, een stof die ietsie dikker is dan een gewone vitrage, maar nog wel heel veel licht door laat gaan. Er door heen kijken is bijna onmogelijk (afhankelijk van de stof).

Dikke gordijnen worden vaak alleen nog voor slaapkamers (etc) verkocht, waar het echt donker moet zijn!

Bij het kiezen van een in-between/gordijn, moet je eventjes rekening houden met de stof. Als je voor katoen kiest, zal deze sneller lelijk worden, hij kan krimpen en hij kan verkleuren.

Na het wassen hoef je vaak niet het gordijn te strijken (dat mag bij sommige gordijnen niet eens), maar als je ze nog vochtig weer ophangt, trekken de kreukels er vanzelf uit!

Oja, en zorg er ook voor dat er een loodveter in je in-between komt, dan blijft hij mooi recht hangen! -- Misschien zelfs extra loodjes er bij in laten zetten!

Succes!
Beetje laat, maar misschien heb je er nog wat aan, prinsesopdeerwt.

Hier ook zo'n stalen kabel van Ikea die Dickens ook noemde. En ben er net als zij helemaal weg van. Inderdaad heerlijk in de zomer met de deur open. Wij hebben ze over een breedte van 4.20m, het kan wel, maar je moet er dan inderdaad wel een flodderlapje aanhangen en geen zware stof. En het even door iemand laten doen die er verstand van heeft, zodat je met gaten boren goed uitkomt. Wij hebben er linnen (roomwitte) gordijnen aan hangen, vind ik zelf errug mooi. Lekker luchtig en valt heel mooi. Maar das dus niet helemaal recht zoals paneelgordijnen.

Wat wij hebben gedaan is twee kabels gespannen, zo kun je wisselen met gordijnen. Eerder hadden we twee kleuren hangen en dan kun je zo half voor elkaar hangen bijvoorbeeld. Nu gebruiken we er maar één, maar is wel handig voor als we weer eens twee kleuren willen.
Ohhh, was m'n gordijntopic alweer bijna vergeten in andere woondilemma's (als: welke nieuwe bank, en wanneer leggen we eindelijk de plinten eens, zullen we iets nieuws aan de muur hangen, etc ). Waarschijnlijk komen we uit op 'gewone' gordijnen. Het oppervlak van onze ramen is zó groot dat ik rolgordijnen en andere 'strakke' gordijnen niet zo sfeervol vind. We gaan eerst een nieuwe bank kopen binnenkort en dáár dan de nog te kopen gordijnen op afstemmen

Dank voor 't meedenken allemaal! Het heeft me wel op leuke ideeën gebracht, onder andere voor gordijnen voor andere (iets kleinere) ramen!
Peas on earth!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven