Borstvoedingsvragen

26-05-2007 17:30 4641 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
wat voor kuur heb je biaha

(heb de naam Bojan overgens in kroatie gehoord, daarkomt ie wel vaker voor)
Biaha, ja ik heb helaas ook alle spruwmelk en die melk van een paar dagen voordat ik het ontdekte weggegooid. Superjammer, maar ik wil echtecht geen risisco lopen dat het door die melk teugkomt. Wij hebben 2 kuren Nyatstine (of zoiets, kan de naam niet onthouden, vlgens mij komt het nooit meer goed met mijn hoofd ), maar die hielp niet genoeg en 1 kuur Daktarin (wat een troep is dat zeg, alsof je lijm in de mond van je baby smeert, gatver)).

Maar volgens mij is het nog steeds niet helemaal weg. Tong van Bojan blijft wittig, ook 4 uur na een voeding, Vrijdag was ik bij de huisarts omdat Milena van een schommel gekukeld was en heb ik he laten kijken. HIj zei, oh das nog een beetje spruw, dat geeft niet. Hmmm, lijkt me niet dat het zo werkt. Morgen naar cb, daar vraag ik het nog wel een keer en intussen hou ik goed in de gaten of het niet erger wordt. Nu vries ik de melk wel in, maar als ik die melk niet nodig heb, gooi ik hem weer weg. Maar mijn voordeel is dat ik heel goed kan kolven. Ik snap dat je enorm baalt als je met veel moeite melk bij elkaar gekolfd hebt en het vervolgens weg moet gooien.

Ris, lastig hoor. Het lijkt me dat je de melk die in je borsten zit er moeilijk uit kan kolven. Je hebt vast al fotos enz van je kind meegenomen om naar te kijken (schijnt soms te helpen). Er is ook van die neusspray om je toeschietreflex op te wekken, is dat misschien iets voor jou?

Yamuna, ja Bojan is een Slavische naam. Mijn man heeft familie in Slovenie
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Update:

hier gaat het wat beter geloof ik. Bojan heeft gisteren, vannacht en vanochtend ook goed gedronken. Een paar dagen geleden wilde hij steeds om de 2 uur drinken. Ik denk dat hij toen mijn productie weer opgekrikt heeft, maar de dagen daarna dronk hij weer minder waardoor mijn borsten wel opgekrikt waren, (of althans de productie, borsten krikken moet nog ) maar niet werden leeggedronken. Ik kolf ze savonds leeg (na de voeding) en nu gaat het beter. Aan 1 tepel nog een kloof, maar die is ook al aan het helen. Het gaat goed komen dus!

Wen, jij had toch ook overproductie (lees af en toe mee met januari en volgens mij heb ik dat toen gelezen). Wat heb jij daar toen aan gedaan?'

Lastig dat Bloemetje zich dat smakken heeft aangewend (ook wat betreft af te leren tafelmanieren ). Gelukkig is er verder vgeen lichamelijke oorzaak en ging het in het weeken d al wat beter. Kan ze tijdens de voeding wel goed boeren? Dat helpt misschien ook al wat tegen krampjes en spugen? Bojan is een vent en kan boeren terwijl hij drinkt, maar mijn dochter moest ik voor een boer echt een eind over mijn schouder slingeren (dat haar buik op mijn schouder lag), da boerde ze pas.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Yamuna, ik ben nu met de tweede kuur nystatine begonnen.

Frans, het voelde idd een beetje als vloeibaar goud weggooien. Maar wat moet, dat moet.

Nadeel is wel dat ik nu helemaal 0,0 reserve heb voor 'het geval dat'.

Zoon is nu ook weer terug op om de 2uur drinken. Gisteravond een flesje kunstbvoeding gegeven in de hoop dat hij daar wat langer op zou slapen. Maar hij meldde zich keurig na 2 uur weer.... doen we dus ook niet meer. Ik zat met ploftieten vannacht vanwege het overslaan.

Hopelijk is het wat opkrikken en kunnen we weer terug naar de 3, liefst 4 uur.
met enkele dagen miconazol was ik er van af.

twee dagen topless in huis rond hobbelen (gordijnen dicht !')

en ik was er spoedig vanaf .
quote:Ris schreef op 16 maart 2009 @ 20:07:

Hai!

Ik heb even een kolfvraag.... Ik ben twee weken geleden begonnen met werken (nieuwe baan net na mijn verlof). Ik had al wat voorraad staan (een liter of 3). Gijs (bijna 6 maanden) drinkt per keer zo'n 180 tot 200 cc. Als ik hem live voed, dan drinkt hij 1 borst per keer en hij krijgt 5 voedingen per dag.

Op werkdagen krijgt hij 3 keer een flesje. Ik kolf 's morgens de eerste voeding terwijl ik 'm voed en ik kan op mijn werk 2 keer kolven, dan kolf ik twee borsten tegelijk (Medela elektrisch, dubbelzijdig, superadvanced en heel handig!)

Maar nu.... ik kolf natuurlijk veel te weinig om aan zijn flesjesbehoefte te voldoen. Vandaag heb ik slechts 250 gekolfd (in drie beurten!!!) en hij lurkt er 600 weg!

Gezien het feit dat ik per dag al 3 keer kolf, het nieuwe werk veel energie vraagt (reistijd van 40 min) vraag ik me af hoe ik mijn productie nog kan opkrikken??? Ik kolf op niet werkdagen soms wel en soms niet mee (de ochtendvoeding), dat kan ik natuurlijk elke dag (blegh) gaan doen, nog meer?

Hij lijkt de laatste dagen ook wat ontevredener na een (zelf gegeven) voeding, maar blijft niet huilen ofzo en komt nog steeds braaf om de 3 uur voor een voeding, is vrolijk en alert en plast prima.

Iemand tips?

Ris, heb je de indruk dat je productie in zijn algemeenheid aan het teruglopen is? Dan zou je natuurlijk op je vrije dagen zoonlief wat vaker aan kunnen leggen. 5 keer op een dag vind ik niet zo veel. Mini dronk met 6 maanden (en overigens nu met dik 7,5 maand ook) veel vaker, wel 8 tot 10 keer op een dag (vooral in de nacht ).

Ten eerste, dat je minder kolft dan hij drinkt, met 3 liter (!) in de vriezer zou ik me persoonlijk niet zo druk maken. Ja, je teert dan in op je voorraad, maar hij is ook al bijna 6 maanden dus wellicht gaat hij strakjes wat meer vast voedsel eten.

Ten tweede, je bent pas net nieuw begonnen in je baan, het kan best zijn dat je kolfopbrengst daar ook mee samenhangt. Als ik een hele drukke dag heb kan ik me moeilijk ontspannen en kolf ik ook minder. Geef het nog wat tijd, zou ik zeggen.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Even een update wat betreft de nachten hier. Ik kan helaas niet komen posten dat Mini ineens van 21.00 tot 06.00 doorslaapt. Sterker nog, ze komt gewoon elke 2 uur, behalve als het tegen de ochtend begint te lopen, dan laat ze er ineens 3 uur tussen. Ik heb me er maar bij neergelegd dat het voorlopig zo gaat zijn, ik houd mezelf maar voor dat dit niet de komende 4 jaar het geval zal zijn. Zo lang ze in de gipsbroek zit ga ik zelf niets doen met rekken of zo, als ze er straks uit is kijk ik wel weer verder.

Wat bijvoeden betreft, ik was eerst nogal van de Rapley. Maar toen ik vrijdag hoorde dat ze op het kdv een hele (!) fruithap had weggewerkt ben ik van gedachten veranderd. De afgelopen 2 dagen geef ik haar 's ochtends een fruithap, van in totaal 1 stuk fruit, tussen de middag een boterham waar ze zo ongeveer de helft van opeet, 's avonds een hapje van groente en rijst of aardappels, eet ze ook flink van door. En daarna nog een fruithap, bij wijze van toetje. En jee zeg, het gaat er goed in! Maar ja, nog geen effect op de nachten dus... Dat is dan wel weer jammer.

Maar goed, nu ik erin heb berust laat ik haar ook niet meer even mopperen, ik leg haar meteen weer aan bij de eerste kik en dat scheelt toch wel in hoe zwaar ik het vind, daar wordt het toch wel beter te hanteren van.
Door antibiotica heb ik dit weekend ineens moeten stoppen met borstvoeding, ik was al aan het afbouwen (6 maanden), en had me voorgenomen in de komende 2 weken er mee op te houden. Omdat ik nu ineens moest stoppen, zitten mijn borsten nu erg vol.

Kolven wil ik eigenlijk niet omdat dat de productie natuurlijk ook weer stimuleert. Maar komt dit ooit nog goed?

Gaat deze melk vanzelf weer weg als ik het niet kolf?

Las net over het helemaal leegkolven om te resetten ivm afbouwen? Maar ik wil toch juist niet resetten?
Biaha, ik heb ook 2 kuren Nystatine gehad, maar daarvan ging het dus niet weg. Met Daktarin wel. Smeer je zelf ook wat op je borsten? Ik heb net als Yamuna ook Miconozal gesmeerd. 3 dagen, niet topless door het huis gehobbeld, maar wel om het uur tepelpads verschoont .

Supermsollie, Jee, ik vind het heel knap dat jij dat vol houdt zeg! En nog knapper dat je er in kan berusten. Uiteraard is dat het beste om te doen, maar het lijkt me wel moeilijk!

Penkeeks, ik heb toen ik zelf ging afbouwen, steeds meer tijd tussen de kolfbeurten gelaten. Ik kolfde toen full time en ging van 4 keer per dag kolven, naar 3 keer, naar 2 keer, naar 1 keer en toen was het ineens op. Zomaar cold turkey stoppen lijkt me niet goed voor je borsten eigenlijk, volgens mij kun je dan borstontsteking krijgen.

Hier zit er nu weer een kloof op mijn andere tepel, grrr.
quote:frans3 schreef op 17 maart 2009 @ 15:53:

Supermsollie, Jee, ik vind het heel knap dat jij dat vol houdt zeg! En nog knapper dat je er in kan berusten. Uiteraard is dat het beste om te doen, maar het lijkt me wel moeilijk!

Dank je wel voor deze support, kan ik wel gebruiken...

Tsja, het is het een of het ander. Het een is om de 2 uur voeden, na de eerste kik die er komt. Het ander is de halve nacht naar een huilend kind luisteren. Dat vind ik pas echt slopend.

Ik merk dat ik, nu ik er weer in heb berust, me weer stukken fitter voel. Ik ga ook maar weer vroeg naar bed, zodat ik alvast wat uurtjes slaap pak in de avond.
quote:frans3 schreef op 17 maart 2009 @ 15:53:

Penkeeks, ik heb toen ik zelf ging afbouwen, steeds meer tijd tussen de kolfbeurten gelaten. Ik kolfde toen full time en ging van 4 keer per dag kolven, naar 3 keer, naar 2 keer, naar 1 keer en toen was het ineens op. Zomaar cold turkey stoppen lijkt me niet goed voor je borsten eigenlijk, volgens mij kun je dan borstontsteking krijgen.'t Is dus niet echt cold turkey want ik was al aan het afbouwen, zat nog maar op zo'n 1 voeding per dag per borst. (Ene borst 's ochtends, andere 's avonds). Merk ook dat ene borst het prima aankan, blijft nog steeds zacht, wel wat zwaarder, maar daar blijft het bij (wordt niet nog voller oid). De andere borst is zowat vierkant en lijkt maar te blijven produceren. Tja...
quote:frans3 schreef op 17 maart 2009 @ 10:43:

Wen, jij had toch ook overproductie (lees af en toe mee met januari en volgens mij heb ik dat toen gelezen). Wat heb jij daar toen aan gedaan?'

Lastig dat Bloemetje zich dat smakken heeft aangewend (ook wat betreft af te leren tafelmanieren ). Gelukkig is er verder vgeen lichamelijke oorzaak en ging het in het weeken d al wat beter. Kan ze tijdens de voeding wel goed boeren? Dat helpt misschien ook al wat tegen krampjes en spugen? Bojan is een vent en kan boeren terwijl hij drinkt, maar mijn dochter moest ik voor een boer echt een eind over mijn schouder slingeren (dat haar buik op mijn schouder lag), da boerde ze pas.

Frans, ik weet eigenlijk niet eens zeker of het overproductie was. Ik had wel last van stuwing en Bloem verslikte zich steeds in mijn melk, maar het is uiteindelijk opgelost door beter aanleggen (met dank aan de lactatiekundige). Ik denk dat ze gewoon mijn borsten niet goed leeg kon drinken.

Bloem boert amper helaas, ik hou haar na de voeding een hele tijd rechtop, maar vaak komt er niets. Ja, melk
quote:Supersmollie1 schreef op 17 maart 2009 @ 12:44:

[...]

Ris, heb je de indruk dat je productie in zijn algemeenheid aan het teruglopen is? Dan zou je natuurlijk op je vrije dagen zoonlief wat vaker aan kunnen leggen. 5 keer op een dag vind ik niet zo veel. Mini dronk met 6 maanden (en overigens nu met dik 7,5 maand ook) veel vaker, wel 8 tot 10 keer op een dag (vooral in de nacht ).

Ten eerste, dat je minder kolft dan hij drinkt, met 3 liter (!) in de vriezer zou ik me persoonlijk niet zo druk maken. Ja, je teert dan in op je voorraad, maar hij is ook al bijna 6 maanden dus wellicht gaat hij strakjes wat meer vast voedsel eten.

Ten tweede, je bent pas net nieuw begonnen in je baan, het kan best zijn dat je kolfopbrengst daar ook mee samenhangt. Als ik een hele drukke dag heb kan ik me moeilijk ontspannen en kolf ik ook minder. Geef het nog wat tijd, zou ik zeggen.

Het lost zich hier zelf op.... Gijs wil ineens wel 6 tot 8 keer aan de borst! Dat schroeft de productie wel op denk ik, helaas wil hij de eerste voeding rond 5 uur en dat is net een rottijd als om 6 uur de wekker gaat. Ik maak dus erg lange dagen.

Ik denk ook dat de stress van de nieuwe baan en het kolven in een minder prettige omgeving (dan mijn eigen bank) geen goede combi is en dat ik het nog wat tijd moet geven. Ga ik ook zeker doen hoor!

De neusspray was op, maar ik heb al nieuwe in huis, gaat goedkomen hier!

Lieve ervaren borstvoedingsmama's,

Wie heeft er tips voor mij??

Mijn zoontje is morgen 2 weken oud en de borstvoeding loopt slecht. Hij is na een bevalling en 5 kwartier persen, alsnog met een keizersnee geboren.

Vanaf het begin liep de borstvoeding al niet echt lekker, maar in het ziekenhuis zei me dat dat kwam doordat de bv later op gang komt na een keizersnee.

Hij viel af in het begin, maar dat is normaal natuurlijk, op dag 8 was hij weer aangekomen en nog slechts 50gr onder zijn geboortegewicht.

We hadden dus het idee dat hij het goed deed aan de borst, tot hij op dag 10 ineens 200gr af was gevallen, suf was, grauw kleurtje had, nauwelijks wakker te krijgen en ook niet meer echt aan de borst wilde drinken.

We zijn ons rotgeschrokken en op advies van de verloskundige en lactatiekundige van de kraamzorg zijn we weer begonnen met bijvoeden (hij had tot dag 6 ook al een paar keer wat bijvoeding gehad (finger feeding)).

Ik leg hem eerst aan aan de borst, daarna krijgt hij van mijn man bijvoeding en ga ik kolven. De bijvoeding bestaat uit afgekolfde melk en kunstvoeding.

Het probleem is nu alleen dat ik mijn productie niet omhoog krijg. Het lijkt zelfs alleen maar minder te worden, gister kreeg ik na een voeding nog 50ml eruit gekolft, vanochtend slechts 30ml. En ik kan je zeggen, dat werkt niet echt stimulerend.

Ik wil zo ontzettend graag mijn kleine mannetje volledig aan de borst krijgen, maar aan 50cc heeft hij natuurlijk niet genoeg.

Aan de andere kant vind ik het ook ontzettend zwaar, voeden, bijvoeden en kolven en nu weet ik even niet zo goed wat te doen.

Heeft iemand tips hoe ik toch die productie omhoog kan krijgen en hoe ik mijn mannetje sterk genoeg krijg om volledig uit mijn borst te drinken? Ik wil toch nog wel erg graag proberen, maar op deze manier hou ik het niet lang meer vol.

Alvast bedankt.
Hallo dames,

ik hoop dat hier iemand me wat op weg kan helpen - ik heb volgens mij een nogal basale kolf-vraag maar ik kom al googelend toch niet echt lekker uit het antwoord!

Mijn dochter is bijna 3 weken, de borstvoeding loopt goed en ik wil gaan kolven om alvast wat voorraad op te bouwen. Mijn borsten zitten erg vol, ze doen echt aardig pijn zo'n uur voor de volgende voeding. Nou ben ik bang dat ik, door te kolven, de productie alleen maar verder op schroef zodat mijn borsten nog pijnlijker zullen worden. Is dit inderdaad zo? En op welke manier kan ik volgens jullie het beste beginnen met kolven? Dagelijks, om de dag, beide borsten of steeds 1, helemaal leeg kolven of bijv. slechts 10 minuten? Jullie zien, ik heb nog niet echt een duidelijk beeld....

Ik hoop dat jullie me wat tips mee kunnen geven. Heel erg dank alvast!
Mibb, de manier om je productie omhoog te krijgen is aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen. Of kolven, kolven en nog eens kolven. Maar dan is het wel belangrijk dat je zoontje goed aanhapt: heeft de lactatiekundige daar naar gekeken?

Ook belangrijk is dat je zelf goed eet, goed drinkt, goed rust en niet teveel stresst. Vooral dat laatste is makkelijker gezegd dan gedaan, Maar als je bijvoorbeeld voor elke voeding en voor elke kolfbeurt een paar keer heel diep ademhaalt, zo diep dat je bij wijze van spreken je schouders voelt tintelen, kom je al een heel eind.

Als je voedt, hoor je je zoontje dan slikken? Merk je dat je een toeschietreflex krijgt?

Als je kolft, krijg je dan een toeschietreflex? Zo nee, dan kan je proberen om te kolven terwijl je voedt: je lift dan mee op de tsr die je baby maakt, en dat is heel makkelijk en effectief. Als je bang bent dat je dan niet genoeg voor je zoontje hebt: dat maakt je lijf weer aan. Je zit waarschijnlijk een paar dagen volcontinu met kind & kolf aan je borst, maar dat is wel de meest effectieve manier.

Ik zou niet zomaar stoppen met de bijvoeding, maar bedenk wel dat alles wat je kindje aan kv drinkt, niet aan je lijf gevraagd wordt en dus ook niet gemaakt.

Wat je ook kunt doen is tussen de voedingen door clusterkolven: om het uur een paar minuutjes kolven. Dat hoeft geen hele voeding te zijn, maar elke keer dat je tepels gestimuleerd worden, helpt.

Houd moed! Eeet en drink genoeg, rust genoeg, leg je kindje aan bij elke keer dat het huilt (ook al weetje dat het wat anders is) en als je het niet vertrouwt, bel je lactatiekundige.

Sterkte!
quote:michigan schreef op 21 maart 2009 @ 09:15:

Hallo dames,

ik hoop dat hier iemand me wat op weg kan helpen - ik heb volgens mij een nogal basale kolf-vraag maar ik kom al googelend toch niet echt lekker uit het antwoord!

Mijn dochter is bijna 3 weken, de borstvoeding loopt goed en ik wil gaan kolven om alvast wat voorraad op te bouwen. Mijn borsten zitten erg vol, ze doen echt aardig pijn zo'n uur voor de volgende voeding. Nou ben ik bang dat ik, door te kolven, de productie alleen maar verder op schroef zodat mijn borsten nog pijnlijker zullen worden. Is dit inderdaad zo? En op welke manier kan ik volgens jullie het beste beginnen met kolven? Dagelijks, om de dag, beide borsten of steeds 1, helemaal leeg kolven of bijv. slechts 10 minuten? Jullie zien, ik heb nog niet echt een duidelijk beeld....

Ik hoop dat jullie me wat tips mee kunnen geven. Heel erg dank alvast!

Wil je kolven om je borsten leeg te maken of om een voorraadje aan te leggen?

Als het het eerste is, kan je het beste maar af en toe, als het echt te erg wordt, een beetje de spanning eraf kolven: als je hele voedingen gaat kolven schroef je je productie alleen maar meer op.

Wat bij sommige vrouwen helpt is om een keer je borsten helemaal leeg te kolven: soms worden je borsten dan gereset. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb gehoord dat het kan helpen.

Als je wilt kolven om een voorraad aan te leggen kan je dat het beste s ochtends doen. Je borsten zijn s ochtends het volst, dus je kindje heeft meestal genoeg aan een borst, en zo niet, dan heb je de hele dag om dat 'tekort' op te vangen. Als je kolft terwijl je voedt (als je in kleermakerzit voedt, kindje in het holletje laten rusten, en met de andere hand kolven. Of kind in rugbyhouding naast je op een kussen, en met de andere hand kolven) krijg je makkelijker een tsr en gaat het kolven dus veel makkelijker.

Hou er rekening mee dat je borsten het nog gaan leren, en dat je productie nog beter afgestemd gaat worden op de vraag en je borsten dus minder vol en pijnlijk worden. Wees niet te enthousiast met 'afbouwen', maar let wel op dat je geen harde plekken in je borst krijgt en wees alert op griepverschijnselen: met een hoge productie is het risico op een borstontsteking wat hoger.

Succes!
Hallo Tilalia,

dank voor je (snelle!!) reactie! Ik wil daadwerkelijk gaan kolven om een voorraad op te bouwen, niet om de spanning weg te halen (al zou dat een leuke bijkomstigheid zijn ). Ik voed beide borsten per keer, dus daarom wilde ik halverwege de ochtend - tussen twee voedingen in - gaan kolven, is dat ook een optie? Het lukt me (nog) niet om 1 hand vrij te houden tijdens het voeden maar dat ga ik met jouw tips nogmaals proberen.

En zou jij dan beide borsten afkolven, of 1 per keer?

Wederom bedankt
Hey Mich, jij hier ?

Als ik jou was zou ik nog even wachten met echt een voorraadje opbouwen. Als je 1 of 2 voedingen reserve hebt lijkt me voor dit moment voldoende en dat is nog wel bij elkaar te sprokkelen door bijvoorbeeld een uur na de ochtendvoeding iets te kolven (ik zou dan niet leegkolven denk ik). Dan heb je met een paar dagen best een klein voorraadje opgebouwd. Als je nu een keer niet bij uk bent als ze voeding nodig heeft dan kan iemand een flesje geven maar je zult zelf op dat moment moeten kolven dus hou je je voorraad op peil. Wat ik ben gaan doen is het volgende: zodra uk begon met wat langer doorslapen 's nachts had ik 's ochtends beide borsten zo vol dat hij voldoende had/heeft aan 1 borst. Vervolgens kolf ik die andere en dat gaat de vriezer in. Op deze manier kun je best een voorraadje opbouwen. Let er wel op dat je altijd de oudste voeding als eerste geeft. Dus datumpje erop is handig. Ook is het handig om de voeding die je nu zou gaan invriezen een keer te verversen omdat de samenstelling van de bv verandert naarmate de tijd vordert. Als je deze voeding over 2 maanden bijvoorbeeld gaat geven dan klopt het niet met wat zij dan nodig heeft.

Zo, en nu ga ik even naar 2009
Het gaat weer goed met Bloemetje. Het rare drinken blijft, maar verder is ze inmiddels een stuk rustiger geworden, het zal wel een fase geweest zijn of zo. De krampjes zijn zo goed als voorbij!

Wel nog een andere vraag, ook mbt kolven: Rechts kolf ik gemiddeld zo'n 60 - 70 ml per keer. Links houdt het na de TSR en een paar straaltjes gewoon op. Er komt dan niets meer. Als ik het na 5 minuten nog eens probeer gebeurt hetzelfde. Het maakt niet uit of ik het voor, tijdens of na de voeding probeer, mijn linkerborst lijkt kolven gewoon niet leuk te vinden. Iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Bij het drinken aan de borst is er geen probleem.
Zo ook hier een vraag waarvan ik hoop dat jullie iets van duidelijkheid kunnen geven

Mijn dochter is nu 5 weken jong en de Bv gaat als een tierelier.

Ik mag niet klagen over mijn tsr (eerder dat ie teveel komt) en over de hoeveelheid melk ook niet.

Nou is ze de laatste dagen en vooral vandaag erg onrustig, krampen, vaak willen drinken maar dan heel kort.

De melk spuit dan gewoon tegen haar gezicht aan.

Vannacht had ze opeens groene poep luiers.

gaat er nu toch iets niet goed????? Weet het ff niet.

Alvast bedankt!!!
Ellein, duidelijk verhaal en goede tips! Ga inderdaad dus nog maar even rustig aan doen met het opbouwen van voorraad, gewoon even iets 'voor nood' en voor een avondje uit achter de hand is voor nu afdoende. Thanx!
@Tilalia2, bedankt voor je reactie en tips!

Er hebben meerdere mensen meegekeken met hoe mijn zoon hapt, alle verpleging in het ziekenhuis, kraamhulp, vk en wijkverpleging en allemaal zeggen ze dat hij wel goed hapt en goed wordt aangelegd. Dat is dus volgens mij het probleem niet.

Tsr voel ik niet, tenminste, ik weet niet hoe het zou moeten voelen? Is tsr ook dat er melk uit de ene borst komt terwijl er aan de andere gedronken wordt? Dat heb ik namelijk wel.

Ik heb een 2 standenkolf gehuurd, ik krijg op de snelle stand meestal wel al melk uit mijn borsten, ik neem aan dat dat ook tsr is?

Volgens mij slikt de kleine man wel, maar ik hoor het niet altijd. Rechts hoor ik dat vaker dan links. Ik zie het soms wel.

Ik ben me ervan bewust dat wat ik aan bijvoeding geeft niet uit mijn borsten komt (al krijgt hij natuurlijk wel eerst de afgekolfde melk), maar afgelopen week was hij ineens erg suf, grauw kleurtje, niet meer actief en erg afgevallen, richting de ondervoeding dus en dat wil ik absoluut niet nog eens meemaken...

Wat ik me nog afvraag: als ik veel kolf, in hoeveel tijd zou ik dan verbetering moeten zien. Niet ongeduldig bedoeld hoor, maar wil gewoon graag weten wat een reeele verwachting is.

Ik ga je tips mbt kolven uitproberen! Tnx!

@Wen, wat jij hebt met je linker borst dat heb ik ook. Rechts komt er bij mij 40-50ml, maar links nog geen 10. Ben erg benieuwd wat voor tips je krijgt!
Mibb, als je andere borst lekt als er aan de ene gedronken wordt, dan heb je een tsr. Een tsr kan je bij kolven goed bekijken: eerst krijg je wat druppeltjes, en dan opeens worden het straaltjes. En tijdens het drinken merk je het omdat je kindje eerst zuigt en af en toe slikt, en dan opeens heel veel moet slikken.

Tuurlijk moet je niet zomaar stoppen met bijvoeding ! Zeker niet als je kindje zo afgevallen was en suf werd, absoluut niet. Maar misschien kan je - in overleg met een lactatiekundige - proberen het voeden aan de borst wat op te schroeven. Wat heel goed kan helpen is om n iet twee, maar meerdere borsten per voeding te geven. Dus eerst (bijv) links, boertje, etc, dan rechts, als je kindje dan loslaat, weer een boertje, en dan weer links, eventueel met borstcompressie en dan weer rechts, etc. Tijdens het voeden maakt je borst ook melk aan, en terwijl je aan de ene borst voedt, 'loopt' de andere alweer een beetje vol. Door borstcompressie te gebruiken stroomt de melk ook wat beter, juist bij een legere borst, en is je kindje meer geneigd om te drinken. Als je tijdens een voeding 1 of 2 glazen water drinkt, weet je in ieder geval zeker dat je wel goed zit met je vochtinname.

Je zoontje is nu 2 weken oud, en je melkproductie is dus nog niet zo goed op gang gekomen. Het is moeilijk om precies te zeggen hoe lang het duurt voor je productie op peil is, maar ik zou er zeker een paar dagen voor uittrekken. Wees de kraamkoningin: vlei jezelf op de bank met een pot thee, een fles water, een berg lekker gesmeerde boterhammetjes op de bank, je kind aan de borst en een dvd of een stapel tijdschriften op een boek naast je en doe verder helemaal niks. Als je kind slaapt kun je kolven (en een dutje doen), en elk beetje melk is een beetje dat telt. Maar om je productie op peil te krijgen is echt voeden het effectiefste dat je kunt doen.

Ik weet niet of je partner al weer aan het werk is, dat hij de rest van je uit handen neemt? Of kan een vriendin of je moeder of weet ik veel wie je komen helpen met koken, boodschappen, etc?

Succes!
quote:barrel1 schreef op 21 maart 2009 @ 23:21:

Zo ook hier een vraag waarvan ik hoop dat jullie iets van duidelijkheid kunnen geven

Mijn dochter is nu 5 weken jong en de Bv gaat als een tierelier.

Ik mag niet klagen over mijn tsr (eerder dat ie teveel komt) en over de hoeveelheid melk ook niet.

Nou is ze de laatste dagen en vooral vandaag erg onrustig, krampen, vaak willen drinken maar dan heel kort.

De melk spuit dan gewoon tegen haar gezicht aan.

Vannacht had ze opeens groene poep luiers.

gaat er nu toch iets niet goed????? Weet het ff niet.

Alvast bedankt!!!

Barrel, je zegt dat je veel melk hebt. Kan het zijn dat je kindje zo tegen de klippen op moet drinken dat ze veel lucht meehapt? Kan ze goed boeren? Als ee boertje blijft zitten, hebben kindjes pijn en willen ze n iet meer drinken. Als dat boertje vervolgens de darmpjes in gaat, veroorzaakt het krampen, heeft je kindje pijn en wil het getroost worden: aan de borst.

Af en toe een groene luier is niet erg, dat gebeurt zo vaak. Als het vaker voorkomt, en de poep echt vies zuur ruikt, en witte onverteerde melkresten erin heeft zitten, is het misschien tijd om een lacatiekundige in te schakelen om te kijken wat je daaraan kunt doen.

Als je een sterke tsr hebt, zou je kunnen proberen om je kindje af te koppelen als je merkt dat je een tsr hebt, en de melk die dan uit je borst spuit weg te late lopen in een hydrofiel, en dan je kindje weer aan te leggen. Zo hoeft je dochter niet tegen de klippen op te drinken, waardoor ze minder lucht meehapt en dus minder last heeft van boertjes, en krijgt ze tegelijkertijd wat vettere melk binnen, wat ook helpt tegen krampjes en groene luiers.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven