Zware, vermoeide benen
dinsdag 13 november 2018 om 18:56
Al een maand of twee heb ik last van chronische pijn in mijn onderbenen. De pijn begint direct onder mijn knie, trekt door heel mijn been en voet met als vervelendste punt mijn enkels. Het voelt alsof ik een marathon heb gelopen!
Even puntsgewijs wat ik voel:
- Pijnlijke benen
- Alsof ik kilometers heb gelopen
- Beide benen
- Krachtverlies. Ik sta wat slap op mijn benen.
Het gekke is dat ik niets kan verzinnen wat het ongemak veroorzaakt. Ik heb Hashimoto en de klachten al eerder gehad, maar dan zat de medicatie niet goed. Nu is mijn TSH al maanden goed, dus dat zou het niet kunnen zijn.
Naast deze benen ben ik snel buiten adem en is elke inspanning te zwaar. Tijd om naar de dokter te gaan? Het voelt als een non-kwaal waar ik last van heb.
Heeft iemand tips om mijn pootjes weer wat relaxter te maken?
Even puntsgewijs wat ik voel:
- Pijnlijke benen
- Alsof ik kilometers heb gelopen
- Beide benen
- Krachtverlies. Ik sta wat slap op mijn benen.
Het gekke is dat ik niets kan verzinnen wat het ongemak veroorzaakt. Ik heb Hashimoto en de klachten al eerder gehad, maar dan zat de medicatie niet goed. Nu is mijn TSH al maanden goed, dus dat zou het niet kunnen zijn.
Naast deze benen ben ik snel buiten adem en is elke inspanning te zwaar. Tijd om naar de dokter te gaan? Het voelt als een non-kwaal waar ik last van heb.
Heeft iemand tips om mijn pootjes weer wat relaxter te maken?
dinsdag 13 november 2018 om 19:17
Ga aub naar de huisarts. Is zeker geen nonklacht en niet normaal. Mijn moeder had het ook en de oorzaak bleek haar hart te zijn. Het moest eerst kantje boord zijn voor ze daar achter was. Ik zeg helemaal niet dat dit ook de oorzaak bij jou is, maar ik zou er zeker mee langs de huisarts gaan.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
dinsdag 13 november 2018 om 19:38
Vitamine D en ijzer zijn een paar maanden terug nog getest en waren beide goed, dus dat zal het nu waarschijnlijk niet zijn. Ik heb al eens eerder een vitamine D-tekort gehad en kreeg toen meer reumatische klachten. De klachten die ik nu heb lijken daar niet op.
Crini, dat was schrikken! Ik hoop niet dat het dat is! Ik denk overigens wel dat dat ook het geval zal zijn, want ik ben in de veertig en nog veel te jong voor hartproblemen. (hoop ik)
Morgen ga ik dan toch maar de huisarts bellen. De afgelopen jaren heb ik de deur bij hem platgelopen en ik voel me altijd enigszins bezwaard om hem te bellen met een moeilijk aanwijsbaar probleem.
Crini, dat was schrikken! Ik hoop niet dat het dat is! Ik denk overigens wel dat dat ook het geval zal zijn, want ik ben in de veertig en nog veel te jong voor hartproblemen. (hoop ik)
Morgen ga ik dan toch maar de huisarts bellen. De afgelopen jaren heb ik de deur bij hem platgelopen en ik voel me altijd enigszins bezwaard om hem te bellen met een moeilijk aanwijsbaar probleem.
dinsdag 13 november 2018 om 19:55
Ik hoop het niet... Mijn hart was nog niet eens in me opgekomen.
Wat wel in me opkomt: ik heb ooit eens een borstbeenontsteking gehad. Dit was een pijnlijke exercitie en de laatste dagen voel ik weer die druk waar dat ooit mee begon. Ik kan me alleen niet herinneren of ik toen zware benen had of niet.
Maar goed, ik bel morgenochtend de huisarts!
Wat wel in me opkomt: ik heb ooit eens een borstbeenontsteking gehad. Dit was een pijnlijke exercitie en de laatste dagen voel ik weer die druk waar dat ooit mee begon. Ik kan me alleen niet herinneren of ik toen zware benen had of niet.
Maar goed, ik bel morgenochtend de huisarts!
dinsdag 13 november 2018 om 21:02
Wil je daar meer over vertellen? Welke klachten had jij en wat had je?
dinsdag 13 november 2018 om 23:23
Ik hoop het ook niet hoor, ik weet het ook niet, maar even om aan te geven dat je met zulke klachten niet door moet lopen.*Toos* schreef: ↑13-11-2018 19:38Vitamine D en ijzer zijn een paar maanden terug nog getest en waren beide goed, dus dat zal het nu waarschijnlijk niet zijn. Ik heb al eens eerder een vitamine D-tekort gehad en kreeg toen meer reumatische klachten. De klachten die ik nu heb lijken daar niet op.
Overigens was mijn moeder toentertijd 37... En niet te zwaar, geen roker, gezonde eter. Dus leeftijd zegt niet altijd wat.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
woensdag 14 november 2018 om 12:14
Heb net de arts gesproken. Het vermoeden is dat ik een te hoge dosis medicatie krijg en ik moet naar beneden.
Ik weet niet wat ik vind. Aan de ene kant ben ik bang dat ik straks toch weer een te lage dosis krijg en me weer zo naar en lusteloos ga voelen. Aan de andere kant zou het fijn zijn als dit de oplossing is en ik met normale benen door het leven kan huppelen.
Ik weet niet wat ik vind. Aan de ene kant ben ik bang dat ik straks toch weer een te lage dosis krijg en me weer zo naar en lusteloos ga voelen. Aan de andere kant zou het fijn zijn als dit de oplossing is en ik met normale benen door het leven kan huppelen.
woensdag 14 november 2018 om 12:46
Het is absoluut niet mijn bedoeling om een arts te bekritiseren maar ik zou echt aandringen op verder onderzoek. Het kan ook een spatader zijn, die zijn niet altijd zichtbaar en kunnen ook vanbinnen zitten. Met een echo kunnen ze dit controleren.
Ik herken je klachten wel maar ik heb lymfoedeem, ik weet niet of je ook dikkere benen hebt? Bij mij ook op latere leeftijd ontstaan door onbekende oorzaak.
Dus, ik zou echt even verder laten kijken. Straks is het niet de medicatie, ga je je naar voelen door een te lage dosering en heb je nog steeds last van je benen.
Ik herken je klachten wel maar ik heb lymfoedeem, ik weet niet of je ook dikkere benen hebt? Bij mij ook op latere leeftijd ontstaan door onbekende oorzaak.
Dus, ik zou echt even verder laten kijken. Straks is het niet de medicatie, ga je je naar voelen door een te lage dosering en heb je nog steeds last van je benen.
woensdag 14 november 2018 om 12:57
Ginny, dit is dus ook waar ik bang voor ben! Ik wil mijn arts ook niet in twijfel trekken, maar ik heb niet het idee dat dit de goede stap is.
Mijn moeders bloedsomloop gaat niet helemaal lekker (stroomt wel goed naar beneden, maar niet goed naar boven) en zij heeft ongeveer dezelfde klachten. Mijn benen zijn alleen niet heel erg opgezet, maar dat waren ze bijvoorbeeld twee weken geleden wel.
Tevens heb ik eerder al een overdosis gekregen en toen had ik andere klachten dan ik nu heb. De klachten destijds:
- Het heel erg warm hebben (heb ik nu niet)
- Enorme eetlust en afvallen (beide nu niet het geval)
- Het was zwart in mijn hoofd (ben nu een stuk luchtiger dan destijds)
- Transpireren (doe ik nu wel)
- Hartkloppingen (heb ik nu ook)
Mijn oma en oom hadden flinke spataderen. Mijn moeder heeft dat ook, maar dan onzichtbaar. Mijn benen zijn ook gladjes om te zien, maar ik weet van mijn moeder dat dat niet automatisch betekent dat je geen spataderen hebt.
Mijn mans advies? Huisarts is een redelijke vent (is ie ook) en vertrouw maar op zijn oordeel. Mijn man is een lieverd hoor, maar ik leef als een bejaarde momenteel en dat ben ik verdorie nog niet.
Mijn moeders bloedsomloop gaat niet helemaal lekker (stroomt wel goed naar beneden, maar niet goed naar boven) en zij heeft ongeveer dezelfde klachten. Mijn benen zijn alleen niet heel erg opgezet, maar dat waren ze bijvoorbeeld twee weken geleden wel.
Tevens heb ik eerder al een overdosis gekregen en toen had ik andere klachten dan ik nu heb. De klachten destijds:
- Het heel erg warm hebben (heb ik nu niet)
- Enorme eetlust en afvallen (beide nu niet het geval)
- Het was zwart in mijn hoofd (ben nu een stuk luchtiger dan destijds)
- Transpireren (doe ik nu wel)
- Hartkloppingen (heb ik nu ook)
Mijn oma en oom hadden flinke spataderen. Mijn moeder heeft dat ook, maar dan onzichtbaar. Mijn benen zijn ook gladjes om te zien, maar ik weet van mijn moeder dat dat niet automatisch betekent dat je geen spataderen hebt.
Mijn mans advies? Huisarts is een redelijke vent (is ie ook) en vertrouw maar op zijn oordeel. Mijn man is een lieverd hoor, maar ik leef als een bejaarde momenteel en dat ben ik verdorie nog niet.
woensdag 14 november 2018 om 13:08
Toch een keertje bloedprikken op je vitamines (vit D, B12, foliumzuur, en ijzer) lijkt mij geen overbodige luxe. Maar bloedprikken wordt op dit moment helaas erg ontmoedigd (vanwege kosten (alsof al die huisartsenbezoekjes geen geld kosten)) dus je zult wel je best moeten doen om je HA te overtuigen.
woensdag 14 november 2018 om 14:46
Wordt bloedprikken ontmoedigd? Ik ben de afgelopen jaren lek geprikt!
Apart vond ik wel dat er zonder overleg of iets besloten is de dosis te verlagen. Vorige week nog TSH en T4 laten prikken en de uitslag was dat de medicatie hetzelfde bleef.
TSH was 0,9 en T4 weet ik niet meer, maar wel binnen de marges.
Apart vond ik wel dat er zonder overleg of iets besloten is de dosis te verlagen. Vorige week nog TSH en T4 laten prikken en de uitslag was dat de medicatie hetzelfde bleef.
TSH was 0,9 en T4 weet ik niet meer, maar wel binnen de marges.