Verwarming lager 'snachts

20-11-2018 01:22 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zetten jullie jullie verwarming 'snachts ook lager?
Ik zet hem terug naar 17graden.

Overdag als ik thuis ben, heb ik hem op 20.5.
Op mijn slaapkamer staat hij overdag bijna altijd uit want ik slaap beter in een frisse kamer.

Hoe laag zetten jullie ' snachts de verwarming voor woonkamer/keuken/badkamer?
Ik snap nooit zo goed waarom je met extra dikke kleren onder een deken in je eigen huis gaat zitten omdat je het koud hebt. Hebben we daarom de CV niet uitgevonden?

Misschien als je geen geld te besteden hebt, zou je zo'n keuze maken, maar anders kan ik me er niets bij indenken. Natuurlijk loop ik ook niet in de winter in een t shirt in huis, maar heb de gewone winterkleren aan, geen extra truien of dekens in ieder geval. Als ik het koud heb, stook ik de verwarming op. Laat het eens een paar tientjes extra in de maand kosten.
Wij hebben beneden vloerverwarming en wisselen daarom niet te veel in temperatuur. 's Nachts 18 graden, overdag 19 (de dagen dat ik thuis ben, anders ook 18), en 's avonds en op zondag de hele dag 20 graden.
Boven gewone radiatoren, die staan altijd uit eigenlijk. Behalve in de badkamer, die loopt mee met de temperatuur beneden.
Verschilt ook wel hoe goed of slecht een huis geïsoleerd is. Bij ons gaat de verwarming 's nachts rond de 15 graden, anders is het veel te warm. Overdag rond de 21.
Hier is de verwarming 's nachts uit, anders heb ik geen dekbed nodig. 's Ochtends ook nog niet aan, omdat we dan toch allebei weg gaan. Hij gaat pas aan als ik 's middags thuis kom tot een half uur voor we naar bed gaan, op 18,5 of 19. Klein huis, wel slecht geïsoleerd.
Hier staat ie op 17.5 en comfort stand 19.0 (voor koud weekend ofzo)
Overdag stook ik nooit (heb het niet snel koud; ben toch veel weg) en is nog niet onder 18.0graden geweest, dankzij goede isolatie.
's Nachts gaat ie naar 15.0 maar heeft dus nog niet hoeven stoken.

Ik krijg hoofdpijn van verwarmingswarmte dus er wordt alleen gestookt als man ook thuis is en hij het koud heeft.
Ik vind het koud hebben niet zo erg.

In warme slaapkamer slapen kan ik niet (gezien we gehele 4-seizoens wollen dekbed erin hebben en ik onder verzwaringsdeken/ballendeken ook nog lig is het al snel warm), dus daar warmt ie alleen op als er beneden ook gestookt wordt overdag.
Andersom schreef:
20-11-2018 06:39
Verder hebben wij een thermostaat die je kunt programmeren. Overdag als er thuis zijn tussen 18,5 en 20 en in de nacht 16. Dan hoor ik hem ook niet draaien, want daar zou je wakker van worden.

Slaapkamer, badkamer worden goed verwarmd. Kinderkamers ook, onze slaapkamer staat op het sterretje. Dan kan de radiator niet bevriezen als het heel koud wordt.
Als je wakker wordt van je gasmeter moet je even contact opnemen met je netbeheerder. Dat hoort niet namelijk. En dan kunnen ze 'm wisselen.

Maar goed. Mijn verwarming staat 's nachts op 15. Ik heb een tikkende radiator in de slaapkamer waar ik wakker van word. Daar heeft een installateur al twee keer naar gekeken, maar moet ik maar mee leren leven. Ik slaap sowieso beter als het fris is in de kamer, onder een warme deken. Volgens mij is het ook wetenschappelijk bewezen dat je slechter slaapt en vervelender droomt als het warm is in de slaapkamer. Maar goed, geen bronvermelding.
MiniMe3 schreef:
20-11-2018 16:07
Als je wakker wordt van je gasmeter moet je even contact opnemen met je netbeheerder. Dat hoort niet namelijk. En dan kunnen ze 'm wisselen.

Maar goed. Mijn verwarming staat 's nachts op 15. Ik heb een tikkende radiator in de slaapkamer waar ik wakker van word. Daar heeft een installateur al twee keer naar gekeken, maar moet ik maar mee leren leven. Ik slaap sowieso beter als het fris is in de kamer, onder een warme deken. Volgens mij is het ook wetenschappelijk bewezen dat je slechter slaapt en vervelender droomt als het warm is in de slaapkamer. Maar goed, geen bronvermelding.
Als ik wakker word omdat ik het koud heb vind ik dat toch genoeg bewijs dat ik bij kou slechter slaap.

Edit: https://www.margriet.nl/fitengezond/gez ... nachtrust/
Zowel te warm als te koud is niet goed.

Wat mij wel verbaast is dat vrijwel iedereen zegt beter te slapen in een koude kamer.
Zowel mijn eigen ervaring als mijn linkje spreken dat tegen.
Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Ik gok eerlijk gezegd dat slapen in een koude kamer zeker ook iets cultureels is: calvinistisch, lijden, afzien, geen luxe voor jezelf (mogen) hebben.
Het wordt er van kleins af aan ingeramd: 's nachts hoort het koud te zijn.
In mijn jeugd hadden we nog geen CV, dus ijsbloemen op de ramen, vreselijk.
Ik geniet nog altijd van het feit dat het overal in huis behaaglijk is.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
20-11-2018 16:21
.........
Wat mij wel verbaast is dat vrijwel iedereen zegt beter te slapen in een koude kamer.
Ik gok eerlijk gezegd dat slapen in een koude kamer zeker ook iets cultureels is: calvinistisch, lijden, afzien, geen luxe voor jezelf (mogen) hebben.
........
Het ligt er ook maar aan wat je zelf als koud of warm ervaart. Eerder schreef jij dat je slaapt onder een 1,5 dekbed, met een extra plaid over het voeteneind. En dan nog een dikke pyjama en sokken aan. En daar heb je dan nog de verwarming bij aan op 19?
Echt ik zou me kapot zweten.
Ik heb in bed helemaal niets aan en slaap nu onder een winterdekbed. De verwarming blijft uit. Ik lig er diep onder en heb geen last van kou. Maar ja dat ben ik, ik geloof ook best dat niet iedereen dat prettig vindt.
's Nachts lager? 's Nachts gaat ie gewoon uit. Als ie aan staat, 's middags en vroege avond, dan zet ik hem wel echt op 22/23. Duurt een tijd voordat het echt goed warm is en anders heb ik het koud.
Altijd op 21,5. Hooguit eens 22 als ik het echt koud heb. Ik heb vloerverwarming, dus een constante temperatuur in huis is het beste. 21,5-22 lijkt veel, maar ik merk echt dat dit huis kouder aanvoelt dan mijn vorige huis, toen ‘ie altijd op +/- 20-20,5 stond.

In mijn slaapkamer heb ik geen verwarming (welke mafkees heeft dat bedacht? @( ) maar godzijdank heb ik een elektrische deken. Ik kan namelijk echt niet slapen als het koud is.
Solomio schreef:
Als ik wakker word omdat ik het koud heb vind ik dat toch genoeg bewijs dat ik bij kou slechter slaap.

Tja, dat jij het liefst in een warme kamer slaapt maakt niet dat wij allemaal per se willen liggen kleumen en afzien 'omdat dat zo hoort'. Ik slaap super onrustig in een warme kamer. Daarom heb ik deze zomer ook vrij kut geslapen. Maar ook afgelopen weekend in een kamer waar de verwarming lag te loeien werd ik continu wakker. En met nare dromen.
En natuurlijk, als het té koud is, dan slaap ik ook niet goed, want dan lig ik te rillen. Dan gaat bij hoge uitzondering de radiator in de slaapkamer toch op 3 ofzo. Maar ik slaap het beste in een frisse kamer, onder warme dekens. Ik heb nu al een tijdje mijn dubbele donzen dekbed erop. Nu het vriest ligt er dan een wollen zware deken over het voeteneind en een fleecedeken over m'n torso erbij. Als ik het super koud heb, ga ik eerst warm douchen en dan zo mijn bedje in.
gizzmo-returns schreef:
20-11-2018 15:41
Ik snap nooit zo goed waarom je met extra dikke kleren onder een deken in je eigen huis gaat zitten omdat je het koud hebt. Hebben we daarom de CV niet uitgevonden?

Misschien als je geen geld te besteden hebt, zou je zo'n keuze maken, maar anders kan ik me er niets bij indenken. Natuurlijk loop ik ook niet in de winter in een t shirt in huis, maar heb de gewone winterkleren aan, geen extra truien of dekens in ieder geval. Als ik het koud heb, stook ik de verwarming op. Laat het eens een paar tientjes extra in de maand kosten.
Is ook vanwege milieu :)
Als ik thuiskom zet ik hem op 19, een uur voordat ik naar bed ga draai ik hem naar 16. Niet kouder, anders hebben huisdieren te koud :)
Overdag op 19 of 20 en 's nachts op 19. Daaronder vind ik het echt te koud in de slaapkamer worden en dan slaap ik niet lekker comfortabel. Ik begrijp ook niet dat mensen kunnen zeggen dat ze het beste slapen in een koude slaapkamer, smoorwarm hoeft ook niet maar comfortabel vind ik wel noodzakelijk. Mijn katten zijn ook koukleumen en ik wil ook niet dat het in hun kamer 's nachts te koud wordt.
MiniMe3 schreef:
20-11-2018 16:07

Ik wordt wakker van de ketel, die hangt op de zolderoverloop en wij slapen met onze deur open voor de ventilatie. Ook nog een tikkende radiator dus beter dat het ding pas aangaat als de wekker (bijna) gaat.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 19:18
0.06% gewijzigd
Mijn oma zei altijd: ‘kou lijden is armoe’. En dat vind ik eigenlijk ook. In mijn vorige huis zat geen CV, alleen een gaskachel in de woonkamer. Daar zat ik dus echt te wachten met naar de wc gaan omdat de gang en wc zo koud waren. Dat vind ik niks, en ik kan moeilijk met een extra wollen trui en deken naar de wc.

In mijn slaapkamer is de kachel in principe uit, alleen wordt ik vrijwel altijd s ochtend heel vroeg heel koud wakker. Ook als het 26 graden is. Ik heb dus een elektrische deken die ik dan heel even een kwartiertje aan doe (terwijl ik wakker ben dus!), dan is mijn bed zelf lekker warm, en slaap ik wel weer in. Geen idee waar dag vandaan komt, maar als ik ergens anders slaap, lig ik dus vanaf een uur of 5/6 rustig anderhalf uur te rillen in mijn bed. Dat is niet erg bevorderlijk voor je slaap.
Hij staat hier vanaf koud weer herfst tot warm weer lente altijd op 22 graden, ook 's nachts. Ik heb een warmtepomp en vloerverwarming + A isolatie dus buiten dat het veel te lang duurt om op te warmen (echt uren) kost het ook heel weinig om hem aan te houden, hij slaat heel regelmatig uit omdat het hier dan lekker 23 of 24 graden is, vooral als de zon schijnt want ik heb giga ramen op het zuiden. Vloerverwarming is niet per kamer te regelen dus het hele appartement is verwarmd, maar in de slaapkamer staat wel altijd het tochtschuifje open voor wat frisse lucht.

Hier wordt het niet kouder dan 20 graden, ook niet als ik een week in hartje winter op vakantie ben en de thermostaat wel naar 15 graden is gedraaid. Maar de thermostaat hangt in de hal dus in de woonkamer is het dan wel kouder.
Hier is de thermostaat ingesteld op aan- en afwezigheid van ons. Als we thuis zijn staat hij op 18 graden en bij afwezigheid of 's nachts 14 graden. De verwarming is alleen aan in de woonkamer, eetkeuken en badkamer. Of als een van de kinderen lekker boven op de kamer zit.

' s nachts slaapt iedereen hier met een raam open en een gewoon of 4 seizoenendekbed. Ik heb nog niemand horen klagen over een koude nacht.
Solomio schreef:

Niks calvinistisch aan. Te koud en te warm vind ik niet fijn. Ik word echter veel vaker wakker doordat ik het te warm heb dan doordat ik het te koud heb. In de tent, of tegenwoordig de vouwwagen slaap ik veel beter dan in huis. Frisse lucht, als in koele lucht om in te ademen is voor mij heel belangrijk.

Ik houd ook van raam open 's nachts man heeft liever raam dicht. Mij stoort de warme, onfrisse lucht meer dan een eventueel geluid van buiten. Bij man is dat precies vice versa. Ongeveer van mei tot oktober raam open, van november tot mei raam dicht.
Ik lees hier dat mensen overdag de verwarming op 18 graden heb en of op “comfort stand” 19 graden... dat is toch niet serieus? Hoeveel kleding hebben jullie dan in huis aan? Persoonlijk vind ik alles onder de 20 graden in een woonkamer afzien. Wij hebben als we thuis zijn de thermostaat op 20.5 of 21 staan, in de nacht op een graad of 17-18. Aankomend weekend slapen we een nacht bij mijn schoonouders (type zuinig en slecht geïsoleerd jaren 80 huis), zie nu al op tegen de ijskoude nacht en ochtend daar.
Ik heb blokverwarming met enkel glas. Het is hier aan of uit . Als het echt koud is buiten wordt het in m'n huis niet warmer dan 17 graden :-o
Het went ook weer. In m'n slaapkamer was het vorige winter een keer 0 graden. Ik slaap nog steeds lekker (....met m'n elektrische dekentje, dat wel hoor)
Oh mijn hemel 0 graden, ik zou daar om zeep geholpen worden! o_o
Adelaar81 schreef:
20-11-2018 20:21
Ik lees hier dat mensen overdag de verwarming op 18 graden heb en of op “comfort stand” 19 graden... dat is toch niet serieus? Hoeveel kleding hebben jullie dan in huis aan? Persoonlijk vind ik alles onder de 20 graden in een woonkamer afzien. Wij hebben als we thuis zijn de thermostaat op 20.5 of 21 staan, in de nacht op een graad of 17-18. Aankomend weekend slapen we een nacht bij mijn schoonouders (type zuinig en slecht geïsoleerd jaren 80 huis), zie nu al op tegen de ijskoude nacht en ochtend daar.
Als ik bezig en is 19 echt warm zat. Bij 21 ga ik kapot van de hitte en zit ik in een t-shirt.
Ik kan niet tegen te warm, en ik vind het al snel te warm.
Ik heb deze week eindelijk mijn verwarming aangezwengeld tot 17 °C, overdag. 's Nachts gaat ie op 15 °C.
Ik lig nu op de bank gedeeltelijk onder een dekentje, want door twee katten op schoot heb ik het nu best warm gekregen.

Maar ik hou ook niet van de warmte van de cv. De lucht is erg droog, ook al doe ik mijn best om die wat omhoog te krijgen, o.a. door bakjes water op de cv te zetten.

Wanneer ik bezoek krijg zet ik m op 19,5 graden.
Warmer trek ik echt niet.

Mijn slaapkamer is een stuk koeler trouwens.En het slaapkamerraam staat altijd op een kier, ook als het vriest. Anders slaap ik zwaar belabberd en word ik met hoofdpijn wakker.
Hier = 136 km ten noorden van Zelhem. Hemelsbreed.
Whomi schreef:
20-11-2018 07:18
Omdat het duurder is om in de ochtend helemaal op te moeten warmen dan dat je hem in de nacht op een graad of 16 houdt. In de winter zakt de temperatuur ‘s nachts tot onder de 16 graden en dan weer opwarmen naar 20 in de ochtend kost meer dan hem dus af en toe laten aanslaan ‘s nachts zodat het 16 graden blijft. Dus waarom aan laten? Kostenbesparing. Ik betaal niet graag teveel :)
Dat is een fabeltje. Of je nu 's nachts iedere keer een beetje stookt, of 's ochtends in 1 keer wat meer komt op hetzelfde neer. Er gaat energie uit (waardoor het afkoelt) en er moet weer energie in (om het weer op te warmen). Het enige voordeel is dat het 's ochtend sneller op temperatuur is als je van een hogere temperatuur gaat opwarmen.
Adelaar81 schreef:
20-11-2018 20:21

Waarom zou dat niet serieus zijn? Niet iedereen is hetzelfde toch?
Ik vind te warm ook niet prettig, 19 graden is prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven