Verwarming lager 'snachts

20-11-2018 01:22 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zetten jullie jullie verwarming 'snachts ook lager?
Ik zet hem terug naar 17graden.

Overdag als ik thuis ben, heb ik hem op 20.5.
Op mijn slaapkamer staat hij overdag bijna altijd uit want ik slaap beter in een frisse kamer.

Hoe laag zetten jullie ' snachts de verwarming voor woonkamer/keuken/badkamer?
Mijn slaapkamer is lekker koud..lig onder een heel dik dekbed. Ik kan niet slapen als de verwarming aanstaat. Raam staat op een kier.is geen afzien maar genieten.
Overdag (6.30) 19,5 na 18.00 op 20,5 en snachts (na 23) 17graden.

Als ik thuis ben tenminste. Ben ik niet thuis dan terug naar de nachtstand. Dan houd hij ook het tapwater niet warm.
Been there, done that, got the T-shirt.
Mijn verwarming blijft gewoon aan op 'n stabiele ca. 22 graden. Toen ik 'm nog terug liet koelen was het dan weer te koud en dan weer te warm, ik gedij beter bij gelijkmatige temperatuur. In m'n slaapkamer heb ik de verwarming niet aan, daar is het nu maar zo'n 16 graden, maar daar slaap ik wel het best bij sinds ik in de overgang ben.
Solomio schreef:
20-11-2018 16:21
Als ik wakker word omdat ik het koud heb vind ik dat toch genoeg bewijs dat ik bij kou slechter slaap.

Edit: https://www.margriet.nl/fitengezond/gez ... nachtrust/
Zowel te warm als te koud is niet goed.

Wat mij wel verbaast is dat vrijwel iedereen zegt beter te slapen in een koude kamer.
Zowel mijn eigen ervaring als mijn linkje spreken dat tegen.
Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Ik gok eerlijk gezegd dat slapen in een koude kamer zeker ook iets cultureels is: calvinistisch, lijden, afzien, geen luxe voor jezelf (mogen) hebben.
Het wordt er van kleins af aan ingeramd: 's nachts hoort het koud te zijn.
In mijn jeugd hadden we nog geen CV, dus ijsbloemen op de ramen, vreselijk.
Ik geniet nog altijd van het feit dat het overal in huis behaaglijk is.
Ik had tot een paar jaar geleden ook altijd de verwarming in m'n slaapkamer aan, maar ik verdraag dat sinds de overgang niet meer. Als kind ben ik ook gewoon opgevoed met warme slaapkamer want m'n slaapkamer was de ruimte waar ik het meeste tijd doorbracht.
Oud huis met hoge plafonds hier dus als we thuis zijn minimaal op 20, soms zelfs 21. Het wordt supersnel warm maar koelt ook weer snel af. 'snachts op 15. Met flinke vorst kan het hier binnen soms maar 10 gr worden 'snachts.

Boven zet ik op koude dagen de verwarming vlak voordat we naar bed gaan aan. Anders is het veel te koud. We houden niet van een te warme kamer, maar zonder verwarming is het nu al echt mega koud en dan slaap ik dus echt niet. Als we gaan slapen draai ik 'm dicht en is het daarna de perfecte temperatuur.
We hebben zo'n programmeerbare thermostaat. Die draait 'sochtends een uurtje, zodat de arme avondmensen het iets minder naar vinden om op te staan. En zodat de badkamer niet weg schimmelt. Als we dan rond 8:00 weg gaan gaat ie op de lage stand: hij warmt bij vanaf 15 graden. De afgelopen week is het dan rond de 17 graden als we 's avonds thuiskomen. Dan draai ik de thermostaat weer omhoog en is het de avond 20 graden, gaat weer naar de stand bij verwarmen tot 15 graden een uurtje voor bedtijd. Ik word 'snachts nooit wakker van de verwarming (tikkende leidingen) dus ik gok dat ie dan niet aanslaat.
Ik woon in een super slecht geisoleerd huis ( energielabel G ) dus bij mij op zolder waar ik slaap is het altijd ijskoud in de winter. Ik draai de verwarming daar alleen in de avond 2 uur voor ik ga slapen even aan maar doe hem daarna uit. Ook ga ik dan lekker onder de elektrische deken. Maar als ik dan wakker word is het er echt behoorlijk koud. S'nachts zet ik al mijn verwarmingen gewoon uit. Beneden zet ik de verwarming vaak op 19 graden. Is prima te doen. Maar ja ik vind het al snel te warm. De elektrische deken moet ook echt uit voor ik ga slapen, anders word ik midden in de nacht wakker badend in het zweet, zo warm is het dan.

Slapen met het raam open daarentegen lukt mij dan weer niet. Dat vind ik helemaal niks.
Slaapkamerdeur blijft hier ook open vanwege de kat, dus verwarming aan s'nachts zou zonde van het geld zijn. Ik doe beneden in de woonkamer alleen daar de 2 verwarmingen aan, in de keuken en badkamer niet. Ik hou de woonkamerdeur dan gewoon dicht.
Wij hebben alles per kamer geprogrammeerd. Bij de kinderen staat ‘ie overdag op 15 graden en om 19.00 uur zijn hun kamers 20 graden. Om 22.00 uur gaat ‘ie weer terug naar 15. Op onze slaapkamer zorgt ‘ie dat het om 21.00 uur 20 graden is, tot 23.00 uur geloof ik. En beneden staat ‘ie op 20 graden, vanaf 6.00 uur tot 22.00 uur. Daarna terug naar 15.
Lente19251003 schreef:
21-11-2018 07:37
Wij hebben alles per kamer geprogrammeerd. Bij de kinderen staat ‘ie overdag op 15 graden en om 19.00 uur zijn hun kamers 20 graden. Om 22.00 uur gaat ‘ie weer terug naar 15. Op onze slaapkamer zorgt ‘ie dat het om 21.00 uur 20 graden is, tot 23.00 uur geloof ik. En beneden staat ‘ie op 20 graden, vanaf 6.00 uur tot 22.00 uur. Daarna terug naar 15.
Moeten jouw kinderen dan overdag in de kou zitten op hun kamers?
Als ze boven gaan spelen dan zet ik ‘m wel aan maar ze spelen tot nu toe nog bijna altijd buiten (of beneden). Als het straks viezer weer wordt met regen enzo dan gaan ze weer boven spelen en dan gaat de verwarming daar zeker ook aan.
Dacht dat iedereen de verwarming uit deed snachts. Wat een verspilling.
Leuk om alle reacties te lezen.

Ik heb mijn verwarming vanavond lager gezet naar 16. Proberen of dit mij bevalt.
Als dat zo is, nog een tikkie terug naar 15.
Adelaar81 schreef:
20-11-2018 20:21
Ik lees hier dat mensen overdag de verwarming op 18 graden heb en of op “comfort stand” 19 graden... dat is toch niet serieus? Hoeveel kleding hebben jullie dan in huis aan? Persoonlijk vind ik alles onder de 20 graden in een woonkamer afzien. Wij hebben als we thuis zijn de thermostaat op 20.5 of 21 staan, in de nacht op een graad of 17-18. Aankomend weekend slapen we een nacht bij mijn schoonouders (type zuinig en slecht geïsoleerd jaren 80 huis), zie nu al op tegen de ijskoude nacht en ochtend daar.
Wij dragen gewoon de kleding die naar school/werk gedragen wordt. Niets extra's of een dekentje.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe goed je huis is geïsoleerd. Ons huis is vrij nieuw en heel goed geïsoleerd. Het voelt met 18 graden dan ook heel prettig en niets koud. Er zijn andere huizen waar ik kom waar 18 graden helemaal niet zo prettig voelt (meestal te koud).
Onze thermostaat gaat automatisch omlaag op vastgestelde tijd, 's winters.
's Nachts staat onze raam altijd open en de elektrische deken schakelen we uit voordat wij het bed instappen.
Heerlijk warm bed in een frisse slaapkamer.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven