Regels voor mezelf
dinsdag 20 november 2018 om 07:17
Hee allemaal,
Even een vraagje waar ik en mijn partner sinds gisteren over discussiëren. Ik had het erover hoe ik toch kon zorgen voor meer regelmaat en controle in mijn leven. Ik verzin allerlei regels voor mezelf, al jaren, om te zorgen dat ik doe wat ik hoor te doen. Alleen het gekke is dat ik die regels voor mezelf nooit nakom. Ik word hier heel gefrustreerd over met mezelf, en word dan vaak erg boos tegen mezelf. De regels zijn bijvoorbeeld: alleen lekkers mogen eten als het begint met de letter a, alleen op bepaalde stukken van de stoel lopen, 5x per week sporten, anders mag ik niks lekkers, alleen haren wassen op bepaalde dagen, eigenlijk allerlei regels die ervoor moeten zorgen dat ik een beetje een normaal leven krijg. Alleen lukken heel veel regels me dus niet. Wat moet ik hier nou mee, is het echt zo erg dat ik in paniek raakt van mijn eigen gedachten? Ik ben benieuwd naar jullie mening!
Even een vraagje waar ik en mijn partner sinds gisteren over discussiëren. Ik had het erover hoe ik toch kon zorgen voor meer regelmaat en controle in mijn leven. Ik verzin allerlei regels voor mezelf, al jaren, om te zorgen dat ik doe wat ik hoor te doen. Alleen het gekke is dat ik die regels voor mezelf nooit nakom. Ik word hier heel gefrustreerd over met mezelf, en word dan vaak erg boos tegen mezelf. De regels zijn bijvoorbeeld: alleen lekkers mogen eten als het begint met de letter a, alleen op bepaalde stukken van de stoel lopen, 5x per week sporten, anders mag ik niks lekkers, alleen haren wassen op bepaalde dagen, eigenlijk allerlei regels die ervoor moeten zorgen dat ik een beetje een normaal leven krijg. Alleen lukken heel veel regels me dus niet. Wat moet ik hier nou mee, is het echt zo erg dat ik in paniek raakt van mijn eigen gedachten? Ik ben benieuwd naar jullie mening!
dinsdag 20 november 2018 om 16:27
Niemand verwacht perfectie, en ik denk dat het overgrote deel het niet eens wil.redheadgingerbread schreef: ↑20-11-2018 12:48Wauw bedankt allemaal! Ik had echt het idee dat wat in mijn hoofd zat de waarheid was...
Ik heb vanmiddag een afspraak met iemand om te bespreken hoe het gaat (had ik al staan) maar ik denk dat dit even het hoofdpunt moet zijn. Ik wil iedereen echt bedanken, en in een perfecte wereld zou ik iedereen het perfecte antwoord geven, maar misschien moet ik voor nu maar accepteren dat dat me niet gaat lukken ...
woensdag 21 november 2018 om 04:26
Je regels zijn niet bepaalde geharmoniseerde regels.
Er zit een bepaalde dwang in. En het woord zegt het al: regel.
Je leeft volgens een bepaalde controle die je zo wilt hebben.
Je wordt boos als je je eigen gehanteerde regels niet kan navolgen.
Je bent eigenlijk niet boos op het feit dat je die regel niet navolgt maar je bent boos op een stukje ongecontroleerdheid in jou waar je dus geen controle over hebt.
Er zit een bepaalde dwang in. En het woord zegt het al: regel.
Je leeft volgens een bepaalde controle die je zo wilt hebben.
Je wordt boos als je je eigen gehanteerde regels niet kan navolgen.
Je bent eigenlijk niet boos op het feit dat je die regel niet navolgt maar je bent boos op een stukje ongecontroleerdheid in jou waar je dus geen controle over hebt.