Werk & Studie alle pijlers

Studie communicatie

21-11-2018 15:48 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
heleris wijzigde dit bericht op 21-01-2020 16:31
0.00% gewijzigd
Wat doe je nu dan?
ik geef mn bek ook maar een douw
Degenen die ik ken, zijn nog steeds op zoek naar een baan in de communicatie ... .
Dat wordt lastig denk ik. Je bent opgeleid in het vak communicatie, iets anders doen betekent dat je een andere opleiding moet volgen of genoegen moet nemen (lijkt mij) met een baan waarbij opleiding niet relevant is. Wat zou je willen doen, in welke branche, wat voor soort bedrijf?
Boogschutter10 schreef:
21-11-2018 16:13
Degenen die ik ken, zijn nog steeds op zoek naar een baan in de communicatie ... .
Ligt ook erg aan de school. Ik heb die opleiding afgerond aan een school die hoog aangeschreven staat, bijna iedereen uit mijn leerjaar heeft een baan in de communicatie, inclusief ikzelf :) Allemaal snel na het afstuderen ook.
Ik heb Communicatie gestudeerd maar heb daarna heel veel andere dingen gedaan in de financiele dienstverlening, human resources en grafisch ontwerp.

'Communicatie' is zo breed... je kunt er veel kanten mee op. Wat zou je zelf willen?
Bedenk vooral wat je zou willen doen. Ik heb een technische opleiding en daarin gewerkt, daarna een creatieve opleiding gedaan en daarin gewerkt. En doe nu weer iets anders. Van het een in het ander gerold. Mijn werk is nu een combinatie van iets technisch en klantcontact.

Wat vind je wel leuk aan het werk wat je doet en wat niet?
Hier jarenlang redacteur geweest. Daar ben ik mee begonnen. Nu communicatieadvies. Maar het is heel verschillend per bedrijf heb ik wel gemerkt. Nu eindelijk echt strategisch werk. Kijk naar wat je leuk vindt. En welke branche je aanspreekt. Je kunt je ook opwerken in online communicatie. Daarin kun je genoeg interim banen vinden. Maar ja, dan moet je het wel leuk vinden om met teksten bezig te zijn en zelf goed kunnen schrijven. In mijn huidige baan is dat erg meegenomen.
-
heleris wijzigde dit bericht op 21-01-2020 16:31
0.00% gewijzigd
Een secretaresse heeft vrij weinig met communicatie te maken. Ga op zoek naar een open, creatief en tof bedrijf in een branche die jou aanspreekt. Een reclamebureau is ook heel erg gaaf, omdat je voor verschillende soorten opdrachtgevers te werk gaat. Ontwikkel jezelf ook in het schrijven en grafisch ontwerpen.
Dat herken ik wel, soms tref je managers die je als secretaresse gebruiken. Daarom is het belangrijk om elke keer verder te solliciteren. Communicatie is zo breed en je kan overal wel terecht. Als pluspunt zou ik zeggen dat je overal je ervaring opdoet. Je leert op den duur ook aangeven dat je je voor die klussen niet meer laat verlenen. Een ander voordeel is dat wanneer je elke zoveel maanden/jaar een stap maakt, je snel stijgt in salaris. Dus ik zou lekker om me heen gaan kijken.
Ik ken meerdere mensen die die gestudeerd hebben. Die zijn redacteur, zitten in een ‘webteam’ (reageren op FB en zo voor een bedrijf), of zijn hbo-docent.
Hoi Heleris,

Ik heb ook communicatie gestudeerd en had tijdens mijn studie ook door dat mijn passie hier niet lag. Toch heb ik het afgemaakt omdat ik tenminste dan een diploma had.

Na 1 jaar in de marketingbranche was ik er klaar mee, de gladde mensen en de oppervlakkigheid van het werk, brrrr! Na 2 jaar bij een klantencontactcenter te hebben gewerkt, heb ik intern een overstap kunnen maken naar project management.

Dit is erg goed bevallen. Het is een afwisselende omgeving en nooit saai. Sinds 2013 ben ik ZZP'er hierin, heb een professioneel netwerk opgebouwd en kom goed aan opdrachten. Ik heb een cursus Prince2 gevolgd en daarmee kom je echt een eind.

Maar ook dit begin ik nu zat te worden. Het schrijven van rapportjes en verslagen, ik ben er wel een beetje klaar mee. In september mag ik beginnen met de opleiding HBO Verpleegkunde. Ik heb het geluk dat ik duaal kan studeren en dus ook betaald ga krijgen.

Groetjes,
Red
Ik heb zelf mbo Markering en Communicatie gestudeerd. En heb ook een baan als marketeer, erg naar me zin. Maar het hangt wel af van het bedrijf wat je qua werk moet doen. En ook hoe de mensen zijn, want gladde mensen heb ik nog niet mee gemaakt!
Little_Red schreef:
22-11-2018 12:32
Hoi Heleris,

Ik heb ook communicatie gestudeerd en had tijdens mijn studie ook door dat mijn passie hier niet lag. Toch heb ik het afgemaakt omdat ik tenminste dan een diploma had.

Na 1 jaar in de marketingbranche was ik er klaar mee, de gladde mensen en de oppervlakkigheid van het werk, brrrr! Na 2 jaar bij een klantencontactcenter te hebben gewerkt, heb ik intern een overstap kunnen maken naar project management.

Dit is erg goed bevallen. Het is een afwisselende omgeving en nooit saai. Sinds 2013 ben ik ZZP'er hierin, heb een professioneel netwerk opgebouwd en kom goed aan opdrachten. Ik heb een cursus Prince2 gevolgd en daarmee kom je echt een eind.

Maar ook dit begin ik nu zat te worden. Het schrijven van rapportjes en verslagen, ik ben er wel een beetje klaar mee. In september mag ik beginnen met de opleiding HBO Verpleegkunde. Ik heb het geluk dat ik duaal kan studeren en dus ook betaald ga krijgen.

Groetjes,
Red
Knap dat je zo die overstap maakt! Ik merk dat ik het zelf lastig vind om echt iets heel anders te gaan doen, omdat ik dan niet goed weet of ik dat wel leuk(er) ga vinden. Duaal studeren is inderdaad ook nog een idee. Lijkt me wel vrij pittig, maar het is wel een manier om een overstap te maken.
Ik werk bij een lokale overheid en ik zie bij ons dat degenen die communicatie hebben gestudeerd soms doorstromen naar heel ander werk. Klantcontact, omgevingsmanagement, projectwerk, management... Ze komen meestal wel binnen op een standaard communicatie-baan maar eenmaal binnen zijn er op termijn legio mogelijkheden als je aangeeft je te willen ontwikkelen en laat zien dat je meer in je mars hebt.
Zie hierboven.

En er zijn veel communicatiemedewerkers die geen communicatie gestudeerd hebben.
Ik ben vanuit de journalistiek gekomen, heb wel een marcom qualificatie gehaald toen ik al in marketing werkte, maar werk nu op een heel andere afdeling binnen een bedrijf waar ik voorheen in marketing werkte.

Ik heb een sterk netwerk opgebouwd binnen het bedrijf en daardoor een baan aangeboden gekregen binnen een ander team. Er zitten overigens nog steeds wel communicatie elementen in mijn werk, maar ik zit nu meer op strategie en business development.
Hello, can you hear me?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven