Dubbel niersysteem baby
maandag 19 november 2018 om 09:08
Hoi allemaal,
Ik heb ongeveer 5 weken geleden de 20 weken echo gehad. Dit was een GUO in het ziekenhuis. Tijdens deze GUO werd duidelijk dat ons jongetje aan de rechternier een dubbel niersysteem heeft met reflux. Werd ons verteld om geen zorgen te maken en om met 34 week weer terug te komen om te kijken of er sprake is van stuwing, dit duurt nog een paar week.
Nu had ik vorige week een bloeding en kreeg ik dus bij mijn 'eigen' verloskundige een een echo. Het blijkt dat mijn placenta laag hangt, ik moest dit van de verloskundige laten checken bij de volgende GUO. Ze vond het wel vreemd dat ze dit bij 20 weken niet gezien hebben. Ook zag ze dat de rechternier enorm vergroot was. Dit zag ik ook, maar zag er voor mijn gevoel wel veel extremer uit dan die keer bij de GUO.
Ik merk dat ik zelf nu een beetje bang begin te worden. Ik vind het vreemd dat er niks over mijn placenta is gezegd met 20 week en ik vond de grootte van de nier vorige week best wel schrikbarend.
Als ik op internet lees is er weinig te vinden over een dubbel niersysteem, wel over een vergrote nier maar dit niet samen met het dubbel systeem. Heeft iemand ervaring met deze twee? Ik lees wel enge dingen over het potter syndroom o.i.d. maar daar word ik zelf ook niet geruster op.
Ik heb ongeveer 5 weken geleden de 20 weken echo gehad. Dit was een GUO in het ziekenhuis. Tijdens deze GUO werd duidelijk dat ons jongetje aan de rechternier een dubbel niersysteem heeft met reflux. Werd ons verteld om geen zorgen te maken en om met 34 week weer terug te komen om te kijken of er sprake is van stuwing, dit duurt nog een paar week.
Nu had ik vorige week een bloeding en kreeg ik dus bij mijn 'eigen' verloskundige een een echo. Het blijkt dat mijn placenta laag hangt, ik moest dit van de verloskundige laten checken bij de volgende GUO. Ze vond het wel vreemd dat ze dit bij 20 weken niet gezien hebben. Ook zag ze dat de rechternier enorm vergroot was. Dit zag ik ook, maar zag er voor mijn gevoel wel veel extremer uit dan die keer bij de GUO.
Ik merk dat ik zelf nu een beetje bang begin te worden. Ik vind het vreemd dat er niks over mijn placenta is gezegd met 20 week en ik vond de grootte van de nier vorige week best wel schrikbarend.
Als ik op internet lees is er weinig te vinden over een dubbel niersysteem, wel over een vergrote nier maar dit niet samen met het dubbel systeem. Heeft iemand ervaring met deze twee? Ik lees wel enge dingen over het potter syndroom o.i.d. maar daar word ik zelf ook niet geruster op.
maandag 19 november 2018 om 09:59
Weet je zeker dat ze het niet benoemd hebben? Kan me voorstellen dat je na het nier verhaal de rest niet meer zo hebt opgenomen
.
Ik zou even contact leggen met de verloskundige en als jij je ernstige zorgen maakt vragen om een consult bij de gyn.
Ik zou even contact leggen met de verloskundige en als jij je ernstige zorgen maakt vragen om een consult bij de gyn.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
maandag 19 november 2018 om 10:02
Je leest weinig omdat een dubbel niersysteem meestal weinig te betekenen heeft. Daar hebben de meeste mensen geen klachten van, en wordt vaker per toeval dan door klachten ontdekt.
Jouw kindje heeft waarschijnlijk nog een probleem (nierstuwing, reflux) wat de problemen kunnen gaan opleveren na de bevalling. Dat moet dan ook gecontroleerd worden. En afhankelijk van hoe heftig dit is, is ook de ernst van de klachten die hij kan hebben. Een verhoogde kans op nierbekkenontsteking, misschien preventief antibiotica, misschien op latere leeftijd operatie, dat is allemaal afhankelijk van de afwijking en wordt meestal pas na de bevalling duidelijk. Hoe snel verder onderzoek moet plaatsvinden weet je na je guo.
De Potter sequentie gaat gepaard met niercysten aan beide kanten. Nieren Werken helemaal niet, daarom geen vruchtwater, en daarom geen mogelijkheid voor de longen om zich te ontwikkelen. Ik snap dat je daar heel verdrietig van wordt als je dat leest, maar zoals ik jouw verhaal lees, is daar bij jou gelukkig geen sprake van
Jouw kindje heeft waarschijnlijk nog een probleem (nierstuwing, reflux) wat de problemen kunnen gaan opleveren na de bevalling. Dat moet dan ook gecontroleerd worden. En afhankelijk van hoe heftig dit is, is ook de ernst van de klachten die hij kan hebben. Een verhoogde kans op nierbekkenontsteking, misschien preventief antibiotica, misschien op latere leeftijd operatie, dat is allemaal afhankelijk van de afwijking en wordt meestal pas na de bevalling duidelijk. Hoe snel verder onderzoek moet plaatsvinden weet je na je guo.
De Potter sequentie gaat gepaard met niercysten aan beide kanten. Nieren Werken helemaal niet, daarom geen vruchtwater, en daarom geen mogelijkheid voor de longen om zich te ontwikkelen. Ik snap dat je daar heel verdrietig van wordt als je dat leest, maar zoals ik jouw verhaal lees, is daar bij jou gelukkig geen sprake van
maandag 19 november 2018 om 10:41
Waarschijnlijk krijgt jouw zoontje als hij een week oud is een echo om te kijken of hij nog steeds reflux heeft. Deze reflux (ligt eraan welke graad) kan nierschade opleveren vanwege de stuwing vd urine, die vrijelijk het nierbekken terug in kan stromen. Ook verhoogde kans op infecties is mogelijk. Veel jongetjes groeien er overheen. Helaas is dat bij mijn zoon niet het geval geweest....
Het enige dat je nu kan doen is afwachten op de prenatale screening met week 34 en daarna op de echo nadat hij geboren is. Sterkte, ik weet dat het veel zorgen kan geven.
Het enige dat je nu kan doen is afwachten op de prenatale screening met week 34 en daarna op de echo nadat hij geboren is. Sterkte, ik weet dat het veel zorgen kan geven.
maandag 19 november 2018 om 10:49
Bedankt! Heb ik zelf ook aan gedacht maar het ging allemaal ook heel snel. Moesten eerst ook drie kwartier wachten en de GUO heeft uiteindelijk maar rond de 15 minuten geduurd.
maandag 19 november 2018 om 10:50
Dank je wel. Dit stelt me gerust.marie123 schreef: ↑19-11-2018 10:02Je leest weinig omdat een dubbel niersysteem meestal weinig te betekenen heeft. Daar hebben de meeste mensen geen klachten van, en wordt vaker per toeval dan door klachten ontdekt.
De Potter sequentie gaat gepaard met niercysten aan beide kanten. Nieren Werken helemaal niet, daarom geen vruchtwater, en daarom geen mogelijkheid voor de longen om zich te ontwikkelen. Ik snap dat je daar heel verdrietig van wordt als je dat leest, maar zoals ik jouw verhaal lees, is daar bij jou gelukkig geen sprake van![]()
maandag 19 november 2018 om 10:52
Wat naar voor jullie JoFlo. Wat een zorgenJoFlo schreef: ↑19-11-2018 10:41Waarschijnlijk krijgt jouw zoontje als hij een week oud is een echo om te kijken of hij nog steeds reflux heeft. Deze reflux (ligt eraan welke graad) kan nierschade opleveren vanwege de stuwing vd urine, die vrijelijk het nierbekken terug in kan stromen. Ook verhoogde kans op infecties is mogelijk. Veel jongetjes groeien er overheen. Helaas is dat bij mijn zoon niet het geval geweest....
maandag 19 november 2018 om 11:05
Na de echo toen hij 6 dagen oud was, bleek hij vergroot nierbekken en reflux te hebben (was al gezien met 20 weken echo, maar zoals gezegd: grote kans dat ze erover heen groeien) Met 2 weken oud een kijkoperatie in het Sophia om te zien of er urethrakleppen of onregelmatigheden waren. Hij is toen direct besneden ivm verkleining op infecties. Hij had geen klepjes, wel minder goed werkende rechternier en reflux. Een jaar lang onderhoudsdosis AB en constant controles op nierfunctie en bloeddruk. Na 1 jaar infectievrij, gestopt met AB. Wel bloeddruk aan de hoge kant voor zijn leeftijd, dus vanaf toen aan de Enalapril (bloeddrukverlagers) Hij is nu 6 jaar en blijft onder controle. Waarschijnlijk in 2019 wederom een kijkoperatie omdat zijn blaas veel te groot is. Nierfunctie blijft in orde, want 25% (rechts) en 75% (links) is nog steeds 100%
woensdag 21 november 2018 om 08:37
Wat heftig JoFlo. Lijkt me moeilijk om je zoontje dan zo te zien onderzocht worden. Wel 'fijn' dat zijn nierfunctie wel goed is. Ik laat jullie later weten wat er bij ons is uitgekomen.JoFlo schreef: ↑19-11-2018 11:05Na de echo toen hij 6 dagen oud was, bleek hij vergroot nierbekken en reflux te hebben (was al gezien met 20 weken echo, maar zoals gezegd: grote kans dat ze erover heen groeien) Met 2 weken oud een kijkoperatie in het Sophia om te zien of er urethrakleppen of onregelmatigheden waren. Hij is toen direct besneden ivm verkleining op infecties. Hij had geen klepjes, wel minder goed werkende rechternier en reflux. Een jaar lang onderhoudsdosis AB en constant controles op nierfunctie en bloeddruk. Na 1 jaar infectievrij, gestopt met AB. Wel bloeddruk aan de hoge kant voor zijn leeftijd, dus vanaf toen aan de Enalapril (bloeddrukverlagers) Hij is nu 6 jaar en blijft onder controle. Waarschijnlijk in 2019 wederom een kijkoperatie omdat zijn blaas veel te groot is. Nierfunctie blijft in orde, want 25% (rechts) en 75% (links) is nog steeds 100%![]()
woensdag 21 november 2018 om 17:45
Bij mij is tijdens de 20 weken echo hetzelfde ontdekt (nu 26 weken zwanger). In het ziekenhuis is de 20 weken echo opnieuw gedaan en is bevestigd dat ze rechts twee nierbekkens heeft.
Ik moet met 32 weken terugkomen voor een nieuwe echo. Dan krijg ik volgens mij ook te horen of er preventief met AB gestart wordt of niet.
Er is mij verteld me geen zorgen te maken, mogelijk heeft eens van ons het ook maar weten we het niet.
Wat zei je verloskundige dan nu over de vergrootte nier? Misschien kan je bellen met de gynaecoloog om je zorgen te bespreken.
Ik moet met 32 weken terugkomen voor een nieuwe echo. Dan krijg ik volgens mij ook te horen of er preventief met AB gestart wordt of niet.
Er is mij verteld me geen zorgen te maken, mogelijk heeft eens van ons het ook maar weten we het niet.
Wat zei je verloskundige dan nu over de vergrootte nier? Misschien kan je bellen met de gynaecoloog om je zorgen te bespreken.