Werk & Studie alle pijlers

Wil ik dit nog wel (onderwijs)

20-11-2018 18:51 692 berichten
Alle reacties Link kopieren
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?

Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.

Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.

Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,

Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.

Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.

Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?

Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
KatherineClifton schreef:
24-11-2018 17:08
Oh, ik heb hele gestructuteerde, heldere lessen en heb ook leerdoelen netjes op de powerpoint. En ze hebben ook werk dat ze erna kunnen doen, lezen of huiswerk. Feir is dat deze klas niet werkt, ook niet bij anderen. Dat is de norm en de grootste zuigers bepalen die. Maar goed, er zijn ook klassen waarin dat wel goed gaat. Ik focus mij te erg op de etters merk ik. Te weinig op de lieve kinderen. Neem het ook persoonlijk.
En dit moet je nu juist niet doen, vooral ook omdat je zegt dat ze hetzelfde bij andere leraren doen. Plus, als ik kijk naar mijn eigen schooltijd, het is zelden persoonlijk, want de persoon achter de leraar ken je als leerling over het algemeen niet
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Maar zal meer vragen waarom het niet gaat ipv meteen berispen. Feit is wel dat leerlingen vaak eerlijk toegeven dat ze geen zin hebben, want het is het 7e uur/vrijdag/ze vinden het vak niet leuk ('ligt niet aan u mevrouw, maar ik vind talen niet interessant')
rosanna08 schreef:
24-11-2018 17:18
En dit moet je nu juist niet doen, vooral ook omdat je zegt dat ze hetzelfde bij andere leraren doen. Plus, als ik kijk naar mijn eigen schooltijd, het is zelden persoonlijk, want de persoon achter de leraar ken je als leerling over het algemeen niet
Je hebt gelijk.
24-11-2018 17:08
Oh, ik heb hele gestructuteerde, heldere lessen en heb ook leerdoelen netjes op de powerpoint. En ze hebben ook werk dat ze erna kunnen doen, lezen of huiswerk. Feir is dat deze klas niet werkt, ook niet bij anderen. Dat is de norm en de grootste zuigers bepalen die. Maar goed, er zijn ook klassen waarin dat wel goed gaat. Ik focus mij te erg op de etters merk ik. Te weinig op de lieve kinderen. Neem het ook persoonlijk.
Oh gelukkig, het ligt weer niet aan jouw les of aan jou. Het ligt aan de klas
24-11-2018 17:03
Ja, op SOM staat niks over een aparte thuissituatie, stoornis of rouw. Wel notities van pestgedrag.
Dus voor jou is even in SOM kijken hetzelfde als je in een leerling verdiepen?
Ik val steeds meer van verbazing van mijn stoel in dit topic
24-11-2018 17:03
Ja, op SOM staat niks over een aparte thuissituatie, stoornis of rouw. Wel notities van pestgedrag.

Heb jij een diagnose?
Je klinkt alsof je er goed doorheen zit en dan is het best lastig om nog met een afstandje naar jezelf te kijken en te relativeren.

Als docent met 20 jaar ervaring weet ik dat mijn eigen houding, mindset en hoe ik in m'n vel zit alle verschil maken voor hoe een groep op mij reageert, en ik denk dat jij dat rationeel ook wel weet. Maar als je op je tandvlees loopt ga je vanzelf naar en bits doen en denken dat het allemaal aan de ander ligt.

En een enkele keer IS dat ook zo. Ik heb één keer in mijn leven te maken gehad met een vent die gewelddadig en crimineel was en ontzettend hard de sfeer liep te verzieken. Gelukkig is hij op een dag wegens een 'akkefietje' verdwenen. En ook onder pubers zal er best eens een keer een echt hardcore ettertje tussen zitten.
Als je verder goed in je vel zit dan kun je dat nog wel aan maar als je verder eigenlijk al op het randje zit dan is dat te veel.

En het kan niet zo zijn dat het allemáál hardcore ettertjes zijn. Dus ergens gaat er al iets fout in de interactie tussen jou en de groepen. Dat wil niet zeggen dat het alleen maar aan jou ligt, maar je kunt jezelf wel veranderen en die leerlingen niet. En als docent moet je er dus mee zien te dealen. Het helpt wel als je je geruggesteund weet door je leidinggevenden.
Als je het werk eigenlijk toch heel leuk vindt kan het de moeite waard zijn om door te ploeteren en met o.a. coaching toch de gedragscomponent onder de knie te krijgen, en anders kun je idd maar beter iets anders zoeken.

Overigens, als docent op het hbo heb je gelukkig veel minder met dat soort gedoe te maken, maar je bent er niet vanaf hoor :).
Star² schreef:
24-11-2018 17:33
Heb jij een diagnose?
Nee. En natuurlijk praat ik ook met collega's, zijn vorige mentor en de teamleider. Maar die zeggen hetzelfde.
KaleKip schreef:
24-11-2018 17:29
Oh gelukkig, het ligt weer niet aan jouw les of aan jou. Het ligt aan de klas
Het ligt vast ook aan mij, maar niet aan de structuur.
Fluithaas schreef:
24-11-2018 17:34
Je klinkt alsof je er goed doorheen zit en dan is het best lastig om nog met een afstandje naar jezelf te kijken en te relativeren.

Als docent met 20 jaar ervaring weet ik dat mijn eigen houding, mindset en hoe ik in m'n vel zit alle verschil maken voor hoe een groep op mij reageert, en ik denk dat jij dat rationeel ook wel weet. Maar als je op je tandvlees loopt ga je vanzelf naar en bits doen en denken dat het allemaal aan de ander ligt.

En een enkele keer IS dat ook zo. Ik heb één keer in mijn leven te maken gehad met een vent die gewelddadig en crimineel was en ontzettend hard de sfeer liep te verzieken. Gelukkig is hij op een dag wegens een 'akkefietje' verdwenen. En ook onder pubers zal er best eens een keer een echt hardcore ettertje tussen zitten.
Als je verder goed in je vel zit dan kun je dat nog wel aan maar als je verder eigenlijk al op het randje zit dan is dat te veel.

En het kan niet zo zijn dat het allemáál hardcore ettertjes zijn. Dus ergens gaat er al iets fout in de interactie tussen jou en de groepen. Dat wil niet zeggen dat het alleen maar aan jou ligt, maar je kunt jezelf wel veranderen en die leerlingen niet. En als docent moet je er dus mee zien te dealen. Het helpt wel als je je geruggesteund weet door je leidinggevenden.
Als je het werk eigenlijk toch heel leuk vindt kan het de moeite waard zijn om door te ploeteren en met o.a. coaching toch de gedragscomponent onder de knie te krijgen, en anders kun je idd maar beter iets anders zoeken.

Overigens, als docent op het hbo heb je gelukkig veel minder met dat soort gedoe te maken, maar je bent er niet vanaf hoor :).
Was die vent een leerling?

Op het hbo zijn ze niet leerplichtig dus als zij op hun telefoon willen staren moeten ze dat zelf weten. Over het algemeen zit je daar meer voor jezelf dan de groep.
24-11-2018 17:37

Op het hbo zijn ze niet leerplichtig dus als zij op hun telefoon willen staren moeten ze dat zelf weten. Over het algemeen zit je daar meer voor jezelf dan de groep.
Op de middelbare school zit je er omdat je moet, niet voor de groep
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Waarom vind je dat dat op het VO anders is?
De afgelopen dagen heb ik een aantal keren in dit topic gekeken en ik denk dat jij gewoon niet geschikt bent voor/weinig affiniteit hebt met dit beroep.

Ga zo snel mogelijk stoppen en zoek iets anders.

(Je verdiepen in een leerling is wel iets anders dan in SOM kijken of bespreken met collega’s!)
Alles komt goed
Katharine, ken je de 5 (tegenwoordig 6) rollen van de docent?
Pavlovski schreef:
24-11-2018 17:51
Katharine, ken je de 5 (tegenwoordig 6) rollen van de docent?
Ja.
Jolandje schreef:
24-11-2018 17:50
De afgelopen dagen heb ik een aantal keren in dit topic gekeken en ik denk dat jij gewoon niet geschikt bent voor/weinig affiniteit hebt met dit beroep.

Ga zo snel mogelijk stoppen en zoek iets anders.

(Je verdiepen in een leerling is wel iets anders dan in SOM kijken of bespreken met collega’s!)
In gesprek gaan wil hij niet. Hij vermijd alle toenadering.

Ik heb nu al een paar gevraagd welke functies ouddocenten nu uitvoeren.

Dit is werkelijk wat jij oppikt uit die mooie post van Fluithaas? Volgens mij krijg je in die post namelijk hele goede tips van iemand die dit werk al 20(!) jaar succesvol doet. Over hoe je eigen houding en mindset invloed hebben op het gedrag van de klas, over hoe in 20 jaar er maar 1 werkelijke etter was en dus niet 3-4 per klas zoals jij schreef. Maar dit is na zo'n post echt je enige vraag?
Meen je dit nu werkelijk serieus...??
:facepalm:
Zoals in het andere topic al genoemd is:

- bijles geven (op eigen initiatief, via Marktplaats bijvoorbeeld)
- bij een huiswerkinstituut gaan werken
- volwassenenonderwijs
- andere functies waarbij Engels zeer gewenst is (je geeft Engels toch?)
- werk in de horeca (bijvoorbeeld bij een zakelijk hotel)
- ga gewoon solliciteren op kantoorbanen die je leuk lijken
- werken bij een educatieve uitgeverij (methode Engels ontwikkelen)
- vertaalwerk
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Ik vraag ervaringen, geen tips...
KaleKip schreef:
24-11-2018 18:20
Meen je dit nu werkelijk serieus...??
:facepalm:
Wat is nou steeds je probleem???!
KaleKip schreef:
24-11-2018 18:18
Dit is werkelijk wat jij oppikt uit die mooie post van Fluithaas? Volgens mij krijg je in die post namelijk hele goede tips van iemand die dit werk al 20(!) jaar succesvol doet. Over hoe je eigen houding en mindset invloed hebben op het gedrag van de klas, over hoe in 20 jaar er maar 1 werkelijke etter was en dus niet 3-4 per klas zoals jij schreef. Maar dit is na zo'n post echt je enige vraag?
Misschien heb ik dat andere wel ten harte genomen? Ga ergens anders zuigen.
24-11-2018 18:34
Misschien heb ik dat andere wel ten harte genomen? Ga ergens anders zuigen.
Ik zuig niet, ik probeer je een spiegel voor te houden, want enige zelfreflectie schijnt je vreemd te zijn en je blijft hardnekkig de schuld bij anderen neerleggen. Wil ik ook best ergens anders gaan doen hoor, in dat 2e topic dat je over ditzelfde onderwerp geopend hebt, bedoel je toch?
Ik ben na m'n talenstudie de IT in gegaan. Onderwijs heeft me nooit getrokken, technisch complexe zaken uitvlooien en mensen met ogenschijnlijk tegenstrijdige belangen bij elkaar brengen wel.
Misschien handig aan te geven welke taal? Chinees zou anders zijn als engels of Nederlands.

Ik zou kijken naar een ISK (internationale schakelklas)
of vertaler
of tolk
of een baantje op de uni
of op een uitgeverij als redacteur
of onderwijs methodes ontwikkelen (ook bij een uitgeverij)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven