Werk & Studie alle pijlers

Wil ik dit nog wel (onderwijs)

20-11-2018 18:51 692 berichten
Alle reacties Link kopieren
... En wat kan ik dan in 's hemelsnaam gaan doen?

Een korte achtergrond. Ik werk nu 4 jaar in het onderwijs. Twee jaar vooral vervanging, afgelopen twee jaar op twee verschillende scholen gewerkt. Op de eerste school ging het niet lekker. Leerlingen waren brutaal tot het grove aan toe, er werd veel gepest en ik voelde mij niet gesteund door de leiding. Nu werk ik enkele maanden op een andere school, maar het gebeurt mij weer. En weer doet de leiding niks. Ik probeer aan de band te werken, leerlingen mogen bij mij veel, maar grove taal, aanvallend gedrag is meteen een uitstuurbrief. Die geef ik blijkbaar teveel, en ergens weet ik dat ook wel, maar ik trek het steeds slechter.

Kinderen van nu zijn ontzettend veeleisend. Ze willen overal het laatste woord, en weigeren te accepteren dat iets fout is, tot geschreeuw aan toe. Mail je de ouders over hun gedrag, dan krijg je als docent nog op je kop dat je geen rekening houdt met hun adhd/ass/odd. Want dat geeft een kind natuurlijk de vrijbrief om de les te storen, spullen van een medeleerling af te pakken, of de docent uit te schelden.

Ik ben eerstegraads en geef les op de havo, niet de doelgroep waar je van verwacht uitgescholden te worden voor k*hoer en andere 'mooie' termen. Ik ga met steeds meer tegenzin naar school. Laatst had ik langdurigere klachten na een operatie (waarmee ik wel geacht werd te werken), en ik merkte dat ik nog sneller geirriteerd raakte. Vandaag kreeg ik te horen dat ik niet goed functioneer de afgelopen tijd, en moet veranderen. Ik ben het ermee eens, ik was ook erg fel, maar ik ga nu twijfelen of ik het wel wíl,

Is het mij wel waard om soms met knallende koppijn en een vervelend gevoel te gaan slapen? De stress, het gevoel dat je niks bakt van je vak, De leiding die zogenaamd achter je staat maar ook niet, want de leerlingen brengen immers het geld binnen. Natuurlijk heb ik ook veel schatjes in mijn lessen, maar die raken vaak ondergesneeuwd door het gedram van de luide minderheid.

Als ik niet op deze school kan blijven volgend jaar ben ik bang dat ik gewoon echt niet meer verder wil. Blijkbaar ben ik, ondanks mijn bevoegdheid, gewoon niet geschikt, te streng, betrek ik alles te erg op mijzelf. Ik zit mezelf zo erg op te vreten op het moment, ik weet niet waar ik moet beginnen om de sfeer weer te verbeteren, om wat meer rust te creeeren in mijn hoofd, en al die andere problemen die ik tig keer per week van collega's meekrijg.

Maar wat moet ik dan? Ik heb een moderne Vreemde Taal gestudeerd, ik heb al die tijd alles in het onderwijs gedaan, van bijlessen in een huiswerkinstituut tot lesgeven zelf. Ooit heb ik nog kort in het klantcontact gewerkt, maar als ik iets nog erger haat is het volwassenen die mij uitschelden. Vertalen zou ik een onbetaalbare derde Master moeten halen, idem voor Tolken. Een tekstbureau neemt mij vast ook niet aan. Of een kantoorbaan met ' wo-werk- en-denkniveau? Moet men daar niet ook minstens 5 jaar ervaring voor hebben in de branche?

Ik weet het ook even niet meer....
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:20
0.03% gewijzigd
Dan zou ik toch die tips over een loopbaancoach serieus nemen en gaan onderzoeken wat je wilt.
multomap schreef:
25-11-2018 15:28
Dan zou ik toch die tips over een loopbaancoach serieus nemen en gaan onderzoeken wat je wilt.
Ik ga dat sowieso doen.
Hx
anoniem_379326 wijzigde dit bericht op 10-12-2018 09:16
99.86% gewijzigd
KatherineClifton schreef:
23-11-2018 16:44
Ikheb van de week flink wat uitstuurbrieven vermeden maar net toch 1 gegeven.
23-11-2018 18:39
Ik kan het niet meer zodra iemand zo doet. Dan voel ik me boos en word ik zakelijk en afstandelijk.
23-11-2018 18:53
En natuurlijk geen 200 per dag. 60-80 procent van een klas is leuk, het zijn altijd dezelfden.
.
Katherine, ik vraag me af of het je allemaal niet té persoonlijk raakt waardoor de druk en stress zo hoog is. Ik lees in een aantal voorbeelden hierboven dat er veel toch ook wel goed gaat, maar dat je focust op wat er niet goed gaat. Je hebt veel uitstuurbrieven kunnen voorkomen deze week, 60-80% van je leerlingen is wél oké en later in je berichten blijkt de jongen die je er toch uitstuurde een jongen te zijn die al langer en op meerdere gebieden problemen laat zien. Ok, bij jou ook, dus HIJ is juist de uitzondering...je hebt altijd een aantal van die kinderen ertussen zitten. Dat is voor iedereen moeilijk en vaak complex. Wat maakt dat deze ene situatie juist alle ruimte in jouw hoofd en geheugen inneemt? Waarom niet alle situaties waarin je hebt voorkomen dat een kind uit de les werd gestuurd? Waarom niet die 60-80% die wél goed (genoeg) meedoet?

Daarnaast lees ik steeds dat die situaties waarin je conflict krijgt jouw persoonlijk echt veel te veel lijken te doen. Je hebt ook eerder geschreven dat het iets in je verleden raakt. Dat kan zowel betekenen dat je de situatie als heftiger ervaart dan het is en/of dat je in de situatie niet gepast reageert omdat je vanuit je ervaringen (en emoties) in het verleden reageert. Wanneer dat laatste gebeurt zal een situatie bijna altijd escaleren omdat je reactie niet passend is bij de huidige situatie. Maar het zal waarschijnlijk ook veel heftiger voor jou voelen dan het in werkelijkheid is. Dit kan je je eigenlijk niet veroorloven als docent, los van dat het veel stress geeft voor jezelf is het niet eerlijk voor de kinderen.

Ik las ook iets over therapie, heb je dit ook besproken daar? Dat is bij uitstek de plek om aan dit soort dingen te werken, zowel de stress die je (wellicht onnodig) ervaart als je manier van reageren en wat situaties met je doen. Hoewel ik denk dat het onderwijs (nu) niet de plek is voor jou, je lijkt erg rigide te zijn in je denken en weinig te kunnen reflecteren op je eigen gedrag. Dat is voor de leerlingen en voor jouzelf niet fijn, wellicht weer op een later moment als je verder bent in je therapie.

Hopelijk kan je wat met de, inderdaad, helpende post van Lemoos. Het gaat niet altijd vanzelf of perfect, dat hoeft ook niet, je hebt met mensen te maken en dan zijn het ook nog eens pubers!

Je kunt ook googlen op traineeships, verschillende organisaties bieden dit aan zoals Quoratio https://www.werkenenleren.nl/
Wat jij beschrijft over die school is zeker geen normaal gedrag. Ik zou daar stoppen met werken.
Vandaag heeft een mentor naar mij geschreeuwd omdat ik een 1 gaf voor spieken en praten tijdens de toets. Dat moest ik van bovenaf weer aanpassen, kind moest een kams krijgen terwijl ze me vanaf de gang stond uit te schelden.

Ik heb net een uur met een vriendin gebeld en ben er zo klaar mee. Ik kijk vanaf nu regelmatig naar vacatures op mbo's en hbo's... helaas nog niks.
dima77 schreef:
25-11-2018 23:50
Hallo,

Ik heb vrijwel dezelfde gedachten op dit moment. Ik geef zelf beeldende vorming.
Als ik niet op deze school wil of kan blijven stop ik met onderwijs op vo-niveau. Bij mij is de reden dat ik o.a. al ben geïntimideerd door een jongen, andere keren loopt hij boos weg, gooit me een kruk. Leerlingen zijn gigantisch druk, hebben geen respect voor jou als docent en zijn constant bezig gezag te ondermijnen. Ik doe dit maar 2 dagen per week (rest werk ik freelance), maar ik merk dat ik nu al vaak of geïrriteerd ben of dat ik denk: over een paar uur is de dag weer voorbij.

Maar het ergste vind ik nog intimidatie en agressiviteit. Wat ik ook doe veel bij mezelf zoeken, net als jij. En ik begin steeds meer te denken dat ik ook niet geschikt ben of verkeerd reageer omdat dit werk dingen in mijn 'triggeren' die in het verleden zijn gebeurd, waardoor ik onvoldoende in staat ben om als een docent te reageren. Of denken dat ik er niet geschikt voor ben. Ik vraag collega's mee te kijken in de les. Ik ben heel open over wat er gebeurd in de les. Die vinden het dan wel meevallen, maar punt is dat zij er dan bijzitten dus houden lln zich in vermoed ik. In die zin krijg ik wel steun van het team. Maar dat gedoe bijna iedere les is gewoon niet vol te houden. Of een leerling die je schoffeert.
Maar eigenlijk kost het me vooral energie en van lesgeven komt niet veel. Dat het nieuwe school is etc etc en dat ze je uittesten weet ik wel.
Jeetje Dima, ik voel het zo erg wat jij zegt... houd me op de hoogte. Geen baan is het waard om ons zo rot te voelen. Ik merk het gewoon. Ik ben twee Katherine's, prive en op het werk.
HartstikkeDROOG schreef:
28-11-2018 19:37
Wat jij beschrijft over die school is zeker geen normaal gedrag. Ik zou daar stoppen met werken.
Als ik wat beters vind...
28-11-2018 21:04
Vandaag heeft een mentor naar mij geschreeuwd omdat ik een 1 gaf voor spieken en praten tijdens de toets. Dat moest ik van bovenaf weer aanpassen, kind moest een kams krijgen terwijl ze me vanaf de gang stond uit te schelden.

Ik heb net een uur met een vriendin gebeld en ben er zo klaar mee. Ik kijk vanaf nu regelmatig naar vacatures op mbo's en hbo's... helaas nog niks.
Echt waar? Een collega heeft tegen je geschreeuwd? En je teamleider vindt het goed dat kinderen spieken en praten tijdens een toets dus moest je het cijfer aanpassen? Wat heb je tegen hem/haar gezegd???

Wat een slecht beleid. Ga heeeeel snel ergens anders heen! Er zijn echt leuke scholen met teams die je ondersteunen in plaats van zo reageren. Misschien pas je ook gewoon niet in dit team.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
28-11-2018 21:11
Echt waar? Een collega heeft tegen je geschreeuwd? En je teamleider vindt het goed dat kinderen spieken en praten tijdens een toets dus moest je het cijfer aanpassen? Wat heb je tegen hem/haar gezegd???

Wat een slecht beleid. Ga heeeeel snel ergens anders heen! Er zijn echt leuke scholen met teams die je ondersteunen in plaats van zo reageren. Misschien pas je ook gewoon niet in dit team.
Wij mogen ook geen onvoldoende geven na spieken. Maar met de leerling een afspraak maken om de toets na schooltijd in te halen. Ik kan duizend redenen bedenken waarom ik dit niet oke vind.
AngelEyes0192 schreef:
28-11-2018 21:17
Wij mogen ook geen onvoldoende geven na spieken. Maar met de leerling een afspraak maken om de toets na schooltijd in te halen. Ik kan duizend redenen bedenken waarom ik dit niet oke vind.
Wow. En dan ben je als docent dus de enige die last heeft van het spieken. De leerling kan heerlijk op een ander moment de toets maken en als docent moet je in ieder geval zorgen voor een andere toets, of die dus nog helemaal zelf maken (veel werk!). En met pech ook nog bij die leerling zitten terwijl die de toets maakt. Ongelofelijk.
CleopatraVII schreef:
28-11-2018 21:11

Mentor heeft geschreeuwd. TL was er niet bij. Coach gaf deze tip.

Maar heb al zoveel scholen gezien en maar 2 waren 'normaal', helaas te ver reizen.
Timetraveler schreef:
28-11-2018 21:20
Wow. En dan ben je als docent dus de enige die last heeft van het spieken. De leerling kan heerlijk op een ander moment de toets maken en als docent moet je in ieder geval zorgen voor een andere toets, of die dus nog helemaal zelf maken (veel werk!). En met pech ook nog bij die leerling zitten terwijl die de toets maakt. Ongelofelijk.
Precies zoals je het zegt! Yaayyy onderwijs.
Timetraveler schreef:
Ik heb deze week al 2x thuis zitten janken. Mijn gezonde verstand en gevoel worden constant gemanipuleerd. En de lieve kinderen die ik ook heb lijden hier onder. Mijn mentorkids zijn bijna allemaal schatjes, leuke oudergesprekken gehad.

Maar dan weer het gevoel hebben dat ik faal... ik zoek hbo vacatures, mbo vacatures als docent in mijn taal, indeed en MB zijn nog leeg helaas.
Timetraveler schreef:
Idd. Bizar. Dit gaat hopelijk niet op elke school zo
Het kan echt zo zijn dat een school niet bij je past. Ik heb twee jaar geleden eens de overstap gemaakt na 10 jaar dezelfde school. Wat een hel was dat. Zulk slecht beleid. Ik heb het een jaar aangekeken en toen ben ik opgestapt. Maar zo te lezen kijk je al verder. Is het niet iets om via het uitzendbureau het eea te gaan doen? Dit breekt je op, is een baan je dat echt waard dat je er ongelukkig van wordt?
Onderwijs-UZB's heb ik slechte ervaringen mee. Ze lezen niet wat je kan en wil en bellen je voor vacatures in Lutjebroek 2 uur treinen van jou vandaan.

Hopelijk is dat niet zo bij de reguliere.
Tja dan is de enige optie blijven he als je bij alles beren op de weg ziet. Heb je die loopbaancoach al gesproken? Waarom maak je er niet direct werk van? Waarom wachten tot je opgebrand bent?
Sofietje1983 schreef:
28-11-2018 21:24
Idd. Bizar. Dit gaat hopelijk niet op elke school zo
Nee, dit gaat zekerniet overal zo. Wat een bizarre gang van zaken.

Katherine, wat is het schoolbeleid bij spieken? En kun je naar je leidinggevende met dit conflict? Loopt je collega toevallig ook op zijn/haar tandvlees? Niet dat dat een excuus is voor schreeuwen, maar het zou in elk geval iets verklaren, en het zou me ook niets verbazen na het beeld dat je schetst van de sfeer in de school.

Is daar nu stoppen echt, echt niet mogelijk? Vanuit een tijdelijke andere baan kun je ook verder kijken naar iets beters, maar deze situatie lijkt me voor niemand goed.
This is an unacceptable timeline
tyche schreef:
28-11-2018 21:39

Katherine, wat is het schoolbeleid bij spieken? En kun je naar je leidinggevende met dit conflict? Loopt je collega toevallig ook op zijn/haar tandvlees? Niet dat dat een excuus is voor schreeuwen, maar het zou in elk geval iets verklaren, en het zou me ook niets verbazen na het beeld dat je schetst van de sfeer in de school.

Is daar nu stoppen echt, echt niet mogelijk? Vanuit een tijdelijke andere baan kun je ook verder kijken naar iets beters, maar deze situatie lijkt me voor niemand goed.
Nou, niet op iedere school. Op sommige nog wel een tandje erger. Nieuws gezien vandaag?
tyche schreef:
28-11-2018 21:39

Binnen onze sectie van 10 zijn er 3 overspannen en 2 bijna. Het is niet goed.

Ik ben aan het kijken voor werk op volwassenenonderwijs. Ik ben te hoog opgeleid voor studentenbaantjes, kreeg ik altijd te horen bij UZB's
Sofietje1983 schreef:
28-11-2018 21:34
Tja dan is de enige optie blijven he als je bij alles beren op de weg ziet. Heb je die loopbaancoach al gesproken? Waarom maak je er niet direct werk van? Waarom wachten tot je opgebrand bent?
Ik heb nog geen tijd gehad joh, zit midden in oudergesprekken. Wel mijn coach op school. En ik twijfel al langer over Volwassenenonderwijs.
Lucifer2018 schreef:
28-11-2018 21:41
Nou, niet op iedere school. Op sommige nog wel een tandje erger. Nieuws gezien vandaag?
Ja?

Blijft nog steeds staan dat het niet overal zo gaat.
This is an unacceptable timeline
28-11-2018 21:50
Ik heb nog geen tijd gehad joh, zit midden in oudergesprekken. Wel mijn coach op school. En ik twijfel al langer over Volwassenenonderwijs.
Ok. Voorkom dat je straks thuis komt te zitten he. Dit is niet jouw plek. Misschien onderwijs wel, misschien deze school niet. Vind je de doelgroep wel leuk?
Basisonderwijs is ook een schreeuwend tekort, vind je dat niet leuk?
Ik heb een vo-diploma en geen geld om nog de pabo te doen. Maar ik wil juist met volwassenen werken. Ben het politieagent spelen zo zat. Met kleine kinderen is dat nog tien keer erger en zitten de ouders nog meer op je lip.
anoniem_379108 wijzigde dit bericht op 28-11-2018 22:56
26.91% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven