Wasmachine kapot, wat te doen?

01-12-2018 00:37 96 berichten
Ik heb een bosch wasmachine, uit mijn hoofd 4 jaar oud en er worden gemiddeld 10 wassen per week gedraaid, soms meer.

Afijn, mij viel op dat hij vandaag op 1 minuut resterend stond terwijl hij nog vrolijk rond aan het gaan was met sop. Mijn partner zei me het te negeren maar even later hoorde ik een rare pieptoon en stond er een foutcode in het scherm. Ik heb met mijn stomme kop de knop op uit gedraaid en die foutcode niet onthouden.

Hij wilde niet afpompen, ik hoorde enkel een bromtoon, ook spoelen sloeg niet aan. Ik heb toen een kort 30 graden antikreuk programma geprobeerd en die deed het wel, draaide vrolijk rond alsof er niks aan de hand was. Echter was het oude water nooit weggepompt en zat de trommel 3/4 vol water. Ik heb het toen maar uitgezet. Nog steeds weigerde hij af te pompen. Mijn partner is toen het filter gaan schoonmaken, daar lag het niet aan maar het probleem met de trommel vol water was wel opgelost en de badkamervloer is weer helemaal schoon :mad:

Maar, wat nu? Ik heb geen idee wat ik nu moet, ik kan niet wassen en dat is zwaar ***. Heeft iemand nog een tip wat het zou kunnen zijn? Ik vraag me af wat wijsheid is, een monteur laten komen of een nieuwe halen. Het is geen dure bosh, iets van 450 destijds. Als een reparatie 200 euro gaat kosten, kan ik dan niet beter een een nieuwe zanussi halen voor 100 euro meer? Is het niet vaak zo dat als het gezeik met reparaties eenmaal begint dat het dan vaak snel weer misgaat?

Kortom, ik zoek even wat tips..
Alle reacties Link kopieren
Bosch is een goed merk, dat echt wel langer dan 4 jaar mee moet gaan. En nu wil je een zanussi gaan kopen? Laat m gewoon repareren joh.
ik geef mn bek ook maar een douw
De afvoerpomp na laten kijken.
Ik zou een monteur laten komen. Die geven toch door wat het gaat kosten? Kun je altijd nog kijken of je hem laat repareren.
Je moet er ook een beetje geluk mee hebben. Ik ben in 10 jaar nu aan mijn derde wasmachine bezig. En ik ken mensen die 15 jaar met een wasmachine doen.....
10 wassen p week o_o Djeez das véél. Knik in de slang, slang of afvoer verstopt, doet de pomp het wel. Gooi er gewoon eens een googltje tegenaan.
jeetje wat was jij veel!! maar dan nog is 4 jaar natuurlijk veel te snel om stuk te gaan...

je kunt iig nog (voor je een monteur belt) de afvoeren controleren, de afvoer van de trommel (kan soms een sok in raken) en de afvoerslang van de machine
Met 4 personen draaide ik hier ook wel 10 wassen per week. Zoveel vind ik dat niet.
ik geef mn bek ook maar een douw
Heel vervelend. Aangezien je een Bosch hebt, zou ik een monteur laten komen. Ik doe al bijna 9 jaar met mijn wasmachine (ik was dan ook geen 10x per week :-$ ). Als deze stukgaat, wil ik weer voor een degelijk merk gaan.
Met 10 wassen per week zou ik er gewoon op rekenen dat het ding "op" is.
En dat herstellen stevig duur is.

Hier een Bosch laten herstellen van 1.5 jaar oud.
Alleen al aan voorrij-kosten heeft ons dat 100 euro gekost.
En dan moest de hersteller dus nog kijken waar 't probleem zat.

Eindtotaal: 300 à 350 euro

De machine was nog jong en vrij duur en doet hier veel minder rondjes per week dus ik had het er toen voor over.
Maar als het toestel 4 jaar oud is en er wordt zoveel mee gewassen ... zou ik gaan voor een nieuwe.

Hier is het gelukkig bij 1 maal gebleven.
Maar hij is intussen 7 jaar en als ie nu zwaar blokkeert, gooi ik er echt niet nog es 300 euro tegenaan.
Belg007 schreef:
01-12-2018 01:23

Eindtotaal: 300 à 350 euro.

De machine was nog jong en vrij duur en doet hier veel minder rondjes per week dus ik had het er toen voor over.
Maar als het toestel 4 jaar oud is en er wordt zoveel mee gewassen... zou ik gaan voor een nieuwe.

Hier is het gelukkig bij 1 maal gebleven. Maar hij is intussen 7 jaar en als ie nu zwaar blokkeert, gooi ik er echt niet nog es 300 euro tegenaan.
Ik zou geen €300 betalen aan een monteur. Voor €400 heb je een nieuwe Bosch wasmachine. Ik zie geen reden om een duurdere aan te schaffen. Zolang ik op 30, 40, 60 en 90 graden kan wassen en er een “speed perfect” functie op zit vind ik het helemaal prima. Hoe simpeler hoe beter.
Balen zeg! Ik heb het ook ooit gehad, ook een Bosch van toen 5 jaar oud, de reparatie + voorrijkosten waren ongeveer 350,- en na een maand was hij weer kaduuk. Ik heb daarna gekozen voor een Miele. Ik was trouwens ook minimaal 10x per week dus de investering waard.

Succes!!
Wat wassen jullie dan allemaal met zoveel wassen p week. Beddengoed 2 x p week oid? Ook met 4 man kom ik echt niet aan zoveel was. 3x beddengoed, 1x handdoeken en 2 wassen met kleding. En ja dan heb je iedere dag wat schoons aan. 2 kinderen op voetbal waarvan je het hele elftal wast kan natuurlijk wel aantikken maar 10 wassen... veullll!
@Belg007: even uit nieuwsgierigheid, met 1,5 jaar heb je toch nog gewoon fabrieksgarantie en meestal ook nog van de winkel?
Tenzij hij van Marktplaats kwam uiteraard hoewel ik geloof dat je zelfs je garantie over kan laten schrijven als je een z.g.a.n. artikel incl. de papieren uiteraard verkoopt.
100,- aan voorrijkosten is absurd, daar zou ik wel een relletje voor overhebben.

Ik denk ook dat de pomp kapot is of dat er iets verstopt zit. Een muntje van 10 cent heeft mij zo een keer 70,- gekost haha, wel incl. voorrijkosten en ik had geen garantie meer. Nieuw of repareren zou ik ook overleggen met een paar verschillende monteurs, kan je meteen vragen naar voorrijkosten of een max bedrag voor de reparatie, of de fabrikant bellen. Een paar dagen zonder wasmachine overleef je wel.

Mijn wasmachine doet het al 14 jaar, een Indesit nog wel, goedkoopste van het goedkoopste destijds.
Daarvoor een Miele die ruim 20 jaar trouwe dienst had gedaan maar na het verhuizen al snel de geest gaf, ik denk door het sjouwen. Het ding was ontzettend zwaar, al dat gesleep op zijn ouwe dag werd hem teveel denk ik :-)
nina1966 schreef:
01-12-2018 02:56
Wat wassen jullie dan allemaal met zoveel wassen p week. Beddengoed 2 x p week oid? Ook met 4 man kom ik echt niet aan zoveel was. 3x beddengoed, 1x handdoeken en 2 wassen met kleding. En ja dan heb je iedere dag wat schoons aan. 2 kinderen op voetbal waarvan je het hele elftal wast kan natuurlijk wel aantikken maar 10 wassen... veullll!
hier 4 personen, iedere dag alles in de was hoor, zwetende tieners en man. beddengoed 1x per week handdoeken iedere dag en iedere dag douchen dus best veel was
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... -in-europa
Misschien dus even contact zoeken met Bosch

Hier ook gemiddeld tien wassen per week soms meer soms minder.
En dan zijn we met 3.5 persoon (mijn dochter is hier om het weekend) en 1 op komst.
Indesit en het lieve beestje doet het na ruim 6 jaar nog dikke prima.
Zet hem gewoon weer aan met je volgende was en dan deze keer wel de foutcode onthouden en opzoeken. De meeste fouten kun je makkelijk zelf verhelpen zonder veel kosten te maken.
tiramisuusje schreef:
01-12-2018 06:21
Zet hem gewoon weer aan met je volgende was en dan deze keer wel de foutcode onthouden en opzoeken. De meeste fouten kun je makkelijk zelf verhelpen zonder veel kosten te maken.

Dit!

En voor iedereen die tien wassen veel vindt: lekker belangrijk! Of stelletje viespeuken! :proud:

Ik zou willen dat ik er maar tien had!
Ja je kan ook blijven wassen om te wassen.

Hier zijn met 6 personen en halen de helft nog niet bovenkleding hoeft echt niet iedere dag in de was.

Met zulke aantal wassen zou ik kijken naar een pro machine.

Zanussi laten staan eerder gaan voor een Beko.
Belg007 schreef:
01-12-2018 01:23

Eindtotaal: 300 à 350 euro

Maar als het toestel 4 jaar oud is en er wordt zoveel mee gewassen ... zou ik gaan voor een nieuwe.

Hier is het gelukkig bij 1 maal gebleven.
Maar hij is intussen 7 jaar en als ie nu zwaar blokkeert, gooi ik er echt niet nog es 300 euro tegenaan.
Ik denk niet dat ‘ie op is hoor! Het lijkt eerder op een elektronisch probleem, dan dat er mechanisch iets stuk is (vanwege die error melding).

Monteur laten komen kijken en daarna beslissen. Dat kost echt geen €200.

Net even nagezocht, ik heb hier begin dit jaar iemand laten komen voor mijn cheape Samsung, de totale rekening inclusief voorrijkosten was €80. Was maar een klein defect, bleek, maar ik ga zo’n ding zelf niet openschroeven.
Lotus90 schreef:
01-12-2018 01:31
Ik zou geen €300 betalen aan een monteur. Voor €400 heb je een nieuwe Bosch wasmachine. Ik zie geen reden om een duurdere aan te schaffen. Zolang ik op 30, 40, 60 en 90 graden kan wassen en er een “speed perfect” functie op zit vind ik het helemaal prima. Hoe simpeler hoe beter.
Om niet elke 5 jaar een nieuwe te hoeven kopen? Ik heb een Miele van destijds zo’n €850,- en die is inmiddels 2 verhuizingen en ruim 13 jaar verder. Als ik elke 5 jaar een nieuwe van €500,- had aan moeten schaffen, zat ik nu op €1200,-. Mijn ouders hebben ook telkens wat goedkopere machines en zijn nu in de tijd dat ik deze heb ook al aan de 3e bezig. Schoonouders daarentegen hebben ook een Miele en is inmiddels al over de 20 jaar oud. Het is mij dat extra geld wel waard als ik niet om de zoveel tijd met een kapotte machine zit en steeds een andere moet uitzoeken. En de onze heeft dus ook gewoon de programma’s die jij opnoemt. En gelukkig nog snelle programma’s. Die machines van tegenwoordig met al die waterbesparende meuk erin en er dan 3 uur over doen, zijn vreselijk. Ik ben met een uurtje klaar met een gewone was op 40 graden. Het langste programma, kookwas, duurt hier 1 uur en 47 minuten.
Controleer eerst zelf de afvoerslang eens, misschien zit daar een weessokje vast. Of zit er een knik in?

Dan draai je nog een trommel en schrijft aan het eind de foutcode op, die haal je even door Google (of door het boekje wat er ooit bij de wasmachine heeft gezeten).

En als je daar niet verder mee komt, bel je een monteur. Die rekent een euro of 70-80 voorrijkosten en geeft voor hij aan de slag gaat gewoon netjes een prijsopgave. Dan kun je op dat moment beslissen of je de reparatie dat bedrag waard vindt.
stippensokken wijzigde dit bericht op 01-12-2018 08:01
0.19% gewijzigd
Hier zitten ook veel kleine zelfstandige monteurs, die komen voor 50 euro kijken en dan kun je zelf bepalen of je het de moeite vind om hem te laten repareren.
https://www.monteuropafstand.nl/wasmach ... achine-mee
Hier kun je zien wat ongeveer de levensduur of aantal wasbeurten van een merk is.

Echt voor ons geen andere meer dan Miele heb ook een verlengde garantieverzekering tot 10 jaar die is helaas nu niet meer mogelijk .
Ja, wat wasmachines betreft kun je het beste Duitse merken hebben, zoals Miele, Bosch en AEG enzo. Die gaan echt wel langer mee.

Dat gezegd hebbende heb ik ruim 12 jaar met mijn merkloze (caliber Indesit) gedaan zonder ooit ook maar één probleem te hebben. Eenpersoonshuishouden, maar toch wel een paar wasjes per week.

Totdat ‘ie een keer niet meer wilde centrifugeren en het een beetje naar verbrand plastic rook. Toen heb ik ‘m uitgezet en meteen een nieuwe machine besteld. Daar had ik kort daarop meteen wel een dingetje mee, maar goed.
Ik zou met 4 jaar oude Bosch denk ik wel monteur nog laten komen, maar ik heb maar ongeveer 5 wassen per week dus belasting zou stuk minder zijn na 4 jaar ;-)

Zelf onlangs mijn Siemens van bijna 12 jaar oud direct laten vervangen toen hij niet keer niet meer centrifugeerde en beetje raar luchtje produceerde.. die had wel echt dubbel en dwars zijn levensduur gehaald.

Nu een Bosch, hopelijk gaat hij de Siemens achterna :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven