Wasmachine kapot, wat te doen?

01-12-2018 00:37 96 berichten
Ik heb een bosch wasmachine, uit mijn hoofd 4 jaar oud en er worden gemiddeld 10 wassen per week gedraaid, soms meer.

Afijn, mij viel op dat hij vandaag op 1 minuut resterend stond terwijl hij nog vrolijk rond aan het gaan was met sop. Mijn partner zei me het te negeren maar even later hoorde ik een rare pieptoon en stond er een foutcode in het scherm. Ik heb met mijn stomme kop de knop op uit gedraaid en die foutcode niet onthouden.

Hij wilde niet afpompen, ik hoorde enkel een bromtoon, ook spoelen sloeg niet aan. Ik heb toen een kort 30 graden antikreuk programma geprobeerd en die deed het wel, draaide vrolijk rond alsof er niks aan de hand was. Echter was het oude water nooit weggepompt en zat de trommel 3/4 vol water. Ik heb het toen maar uitgezet. Nog steeds weigerde hij af te pompen. Mijn partner is toen het filter gaan schoonmaken, daar lag het niet aan maar het probleem met de trommel vol water was wel opgelost en de badkamervloer is weer helemaal schoon :mad:

Maar, wat nu? Ik heb geen idee wat ik nu moet, ik kan niet wassen en dat is zwaar ***. Heeft iemand nog een tip wat het zou kunnen zijn? Ik vraag me af wat wijsheid is, een monteur laten komen of een nieuwe halen. Het is geen dure bosh, iets van 450 destijds. Als een reparatie 200 euro gaat kosten, kan ik dan niet beter een een nieuwe zanussi halen voor 100 euro meer? Is het niet vaak zo dat als het gezeik met reparaties eenmaal begint dat het dan vaak snel weer misgaat?

Kortom, ik zoek even wat tips..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou m opnieuw aanzetten en de foutcode door Google gooien. En op YouTube kijken hoe je dat kan repareren. Bij ons was een hendeltje van de deur af dus hij wilde niet sluiten. Onderdeel zelf bij bosch online besteld, met het filmpje er bij zelf vervangen en klaar.
Nou zal het bij jou niet aan de deur liggen maar aan de pomp of het filter, denk ik, maar ook daar kun je best veel zelf aan doen.
Of een witgoedmannetje laten komen. Die zijn hier in de buurt 60 euro en geven advies over de kosten van reparatie.
Via bosch kun je online ook een reparateur laten komen, je moet even kijken of dat bijvoorbeeld eerste werkuur incl is, dan kan dat weer lonender zijn dan een onafhankelijke reparateur.
Maar eerst proberen uit te vinden wat het nou is
Een zebra is geen paard met strepen
Hij geeft inmiddels geen foutcode meer, als ik de machine op afpompen zet dan hoor ik enkel een bromtoon van de motor, de pomp zelf doet niets. Volgens google zou het dan de pomp moeten zijn die kapot is, als ie verstopt zou zitten zou ie het nog wel proberen en zou je hem horen pompen. Maar goed, dat is was ik ervan begreep. als ik m nu op een programma zet dan heb ik straks weer een trommel vol water.

Het punt dat meespeelt is geld, ik heb net een andere auto moeten kopen omdat de mijne niet door de apk kwam, iets dat financieel al niet uitkwam en nu is het geld echt op. Als het met een paar tientjes te repareren is, tuurlijk, maar ik twijfel. Ik ga zo bellen met een monteur, hopelijk is er een open op zaterdag.

Wat betreft het aantal wasbeurten, daar zit je echt zo op.. 2x beddengoed (van 2 bedden dus), 2x handdoeken, 1x broeken, 2x shirts/truien, 1x werkkleding man, 1 a 2x peuterwas en 2x steunkousen.

Maar goed, ik baal enorm. Ik vind het risico zo groot om een monteur te laten komen. Als het wel een dure reparatie is dan is ie dat niet waard, ben je wel je voorrijkosten kwijt. En natuurlijk moet dit ook vlak voor kerst en sinterklaas.. bah.
Het ergste wat er kan gebeuren aan m nog een keer laten draaien is dat ie vol blijft staan toch? Doe je er een handdoek in en verder niet, kort programma, wolwas is er eentje met weinig water en dan weet je de code.
Dat geeft je misschien net wat meer hits ik Google?
Een zebra is geen paard met strepen
Ik heb er een weleens laten repareren maar dat duurde niet lang. Het was een Miele en kennelijk was het de zwakke plek van de machine. Ik heb overigens ook goede apparaten van Miele.

Ik zie het kapotgaan van een apparaat als een buitenkans om een geheel nieuwe te kopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb net gebeld, hij gaf aan dat de pomp klem zou kunnen zitten of dat de dop kapot zou kunnen zijn, dan zou het 70/80 euro zijn. Maar als de pomp kapot is betaal je natuurlijk meer. Dat is wat hij er op afstand over kon zeggen. Hij vond ook dat ik veel was en vroeg mij hoe lang ik verwachtte dat de wasmachine nog mee zou gaan na reparatie. Bij dit soort machines is het niet realistisch om te denken dat je dan nog 2 jaar zonder problemen wast hij sloot ook niet uit dat er binnenkort meer kapot zou gaan door slijtage. Dus eigenlijk vond hij een andere machine aanschaffen helemaal niet zo'n slecht idee. Ik heb gezegd dat ik het zou gaan overleggen...
Whomi schreef:
01-12-2018 07:48
Om niet elke 5 jaar een nieuwe te hoeven kopen? Ik heb een Miele van destijds zo’n €850,- en die is inmiddels 2 verhuizingen en ruim 13 jaar verder. Als ik elke 5 jaar een nieuwe van €500,- had aan moeten schaffen, zat ik nu op €1200,-. Mijn ouders hebben ook telkens wat goedkopere machines en zijn nu in de tijd dat ik deze heb ook al aan de 3e bezig. Schoonouders daarentegen hebben ook een Miele en is inmiddels al over de 20 jaar oud. Het is mij dat extra geld wel waard als ik niet om de zoveel tijd met een kapotte machine zit en steeds een andere moet uitzoeken. En de onze heeft dus ook gewoon de programma’s die jij opnoemt. En gelukkig nog snelle programma’s. Die machines van tegenwoordig met al die waterbesparende meuk erin en er dan 3 uur over doen, zijn vreselijk. Ik ben met een uurtje klaar met een gewone was op 40 graden. Het langste programma, kookwas, duurt hier 1 uur en 47 minuten.
Ik doe zelf al bijna 9 jaar met de goedkoopste wasmachine die ik destijds kon vinden (van een Duits merk).
Op Coolblue een Haier van €375 bestellen. Die staat de volgende dag voor dat geld op zolder, aangesloten en wel.

In een winkel vroeg men hoeveel wasjes wij per week draaiden. 2 of 3? Dan gaat een machine 10 jaar mee. Hier ook 10 per week. Ik ga dan maar elke 3 jaar een nieuwe voor dat geld neer zetten.
Ik vond AEG altijd een goed merk; die waste het beste en centrifugeerde het beste, hoewel ik nu een andere heb. Die centrifugeert minder goed maar is wel een ontzettend zwaar (90 kilo) blok dat nooit verschuift.

Ik denk dat geen enkel merk altijd maar prima blijft.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
nina1966 schreef:
01-12-2018 02:56
Wat wassen jullie dan allemaal met zoveel wassen p week. Beddengoed 2 x p week oid? Ook met 4 man kom ik echt niet aan zoveel was. 3x beddengoed, 1x handdoeken en 2 wassen met kleding. En ja dan heb je iedere dag wat schoons aan. 2 kinderen op voetbal waarvan je het hele elftal wast kan natuurlijk wel aantikken maar 10 wassen... veullll!
3 2 persoons bedden = 3 wassen
Truien: 30 graden
2x een donkere was
1x gekleurde was
1x lichte was
1x witte was
1 kookwas

10 wassen dus.
ik geef mn bek ook maar een douw
labradokus schreef:
01-12-2018 09:58
Op Coolblue een Haier van €375 bestellen. Die staat de volgende dag voor dat geld op zolder, aangesloten en wel.

In een winkel vroeg men hoeveel wasjes wij per week draaiden. 2 of 3? Dan gaat een machine 10 jaar mee. Hier ook 10 per week. Ik ga dan maar elke 3 jaar een nieuwe voor dat geld neer zetten.
Ik vraag me dus echt af hoe je maar 2 a 3 wasjes per week kan draaien. Als je nou een alleenstaande bejaarde bent, ok.. Maar met een gezin redt je dat toch nooit?

Ik ken het merk haier trouwens niet.. Ik ga eens kijken..
Wij hadden laatst hetzelfde probleem met onze siemens wasmachine. Pompte niet af en een brommend geluid. Ik heb eerst het water verwijderd middels het slangetje rechtsonder, toen het pluizenfilter eruit gedraaid en schoongemaakt. Gecontroleerd of de schoep nog draaide. Dit was allemaal niet de oplossing. Monteur van Siemens laten komen; pomp bleek defect. Onder coulance gerepareerd voor €160,-. Daar koop je geen nieuwe voor!
Wanneer je kiest voor een nieuwe machine: kijk dan naar hoeveel kilo in de trommel kan. Een grote trommel scheelt al snel een aantal wassen. Soms kan er 6 kg in, maar er zijn er ook van 9 kg.
Succes met je afweging tussen reparatie of nieuwe.
GinnyJones schreef:
01-12-2018 09:12
Het punt dat meespeelt is geld, ik heb net een andere auto moeten kopen omdat de mijne niet door de apk kwam, iets dat financieel al niet uitkwam en nu is het geld echt op. Als het met een paar tientjes te repareren is, tuurlijk, maar ik twijfel. Ik ga zo bellen met een monteur, hopelijk is er een open op zaterdag.

Wat betreft het aantal wasbeurten, daar zit je echt zo op.. 2x beddengoed (van 2 bedden dus), 2x handdoeken, 1x broeken, 2x shirts/truien, 1x werkkleding man, 1 a 2x peuterwas en 2x steunkousen.

Maar goed, ik baal enorm. Ik vind het risico zo groot om een monteur te laten komen. Als het wel een dure reparatie is dan is ie dat niet waard, ben je wel je voorrijkosten kwijt. En natuurlijk moet dit ook vlak voor kerst en sinterklaas.. bah.
Volgens mij kan je online ook kiezen voor in termijnen betalen.
Waarom gaan die dingen stuk als je weinig geld hebt?
Miele gehad, 30 jaar plezier van gehad :-)
sito1970 schreef:
01-12-2018 10:54
Miele gehad, 30 jaar plezier van gehad :-)
Zo, dat is lang zeg.
Worden ze nog zo gemaakt?
Vraag eens na bij de plaatselijke witgoed monteur. Hier krijg je vaak een kortingsbon op de aanschaf van een nieuwe wasmachine als de oude niet meer gerepareerd kan worden. De wasmachine schaf je dan aan bij de plaatselijk witgoedwinkel. Deze heeft ook vaak goede prijzen en vooral goede service.

Op afstand kan een monteur er niet veel van zeggen, tegenwoordig kunnen ze wasmachines uitlezen en dus ook de foutcode.

Je wast wel veel, dus wasmachine kan best redelijk op zijn. Tegenwoordig worden ze niet meer zo goed gebouwd als vroeger helaas.
miekemv schreef:
01-12-2018 11:00
Zo, dat is lang zeg.
Worden ze nog zo gemaakt?
Geen idee, maar dit is wel extreem lang :-) Ineens gaf ie de geest, toen maar een nieuwe gekocht :-)
Heb je al geprobeerd om de pomp een zetje te geven? Klepje onderaan het wasmachine open maken en dan aan het eind zit de pomp. Tikje er tegenaan geven.
Mijn moeder zei vroeger altijd al, het ergste dat in een gezinshuishouden kapot kan gaan is de wasmachine. Dat komt ook altijd ongelegen.
GinnyJones schreef:
01-12-2018 09:52
Ik heb net gebeld, hij gaf aan dat de pomp klem zou kunnen zitten of dat de dop kapot zou kunnen zijn, dan zou het 70/80 euro zijn. Maar als de pomp kapot is betaal je natuurlijk meer. Dat is wat hij er op afstand over kon zeggen. Hij vond ook dat ik veel was en vroeg mij hoe lang ik verwachtte dat de wasmachine nog mee zou gaan na reparatie. Bij dit soort machines is het niet realistisch om te denken dat je dan nog 2 jaar zonder problemen wast hij sloot ook niet uit dat er binnenkort meer kapot zou gaan door slijtage. Dus eigenlijk vond hij een andere machine aanschaffen helemaal niet zo'n slecht idee. Ik heb gezegd dat ik het zou gaan overleggen...

Tja, daar heb je dat ding dus voor aangeschaft, toch?

Met een gezin heb je nu eenmaal veel te wassen. Heb je een peuter dan zit de trommel nog niet zo snel vol, maar hier dus drie kinderen met volwassen maten. Sporten heel veel, hebben werkkleding die we zelf moeten wassen.

Als ik het omreken per persoon dan vind ik het best meevallen. 2 à 3 wassen per persoon per week. Ik draai ongeveer 30 trommels in twee weken.
GinnyJones schreef:
01-12-2018 10:03
Ik vraag me dus echt af hoe je maar 2 a 3 wasjes per week kan draaien. Als je nou een alleenstaande bejaarde bent, ok.. Maar met een gezin redt je dat toch nooit?

Ik ken het merk haier trouwens niet.. Ik ga eens kijken..
Laatste 30 jaar wassen we steeds meer terwijl gezinnen kleiner zijn.

Haier is grootste witgoed fabrikant ter wereld.
Ik vind het heel veel wassen per week. Sowieso vraag ik me af waarom je alles apart wast. Wat is een peuterwas? En is de werkkleding van je man een hele trommel? Ik gooi mijn werkkleding gewoon bij de witte was. Hier gaat de kleding van dochter ook gewoon bij onze kleding, daar ga ik niet apart voor wassen.
Beddengoed is bij ons 1x 2-persoons en 1x 1-persoons. Dat doe ik bij elkaar om de week. Dan heb ik 2x bonte was op kleur. Geel/rood/roze/beige/oranje gaat bij elkaar en dan dus ook handdoeken, ondergoed enz mee in die kleur. En dan groen/blauw/paars bij elkaar. En dan een witte was (om de week) en een zwarte. Bij de zwarte was doe ik spijkerbroeken mee ook. Ik heb zo’n 4 wassen per week. Dan gaat de machine natuurlijk ook gewoon langer mee. Ik zou dus eens kijken naar hoe je wast en kijken of het terug te brengen is naar minder wassen per week. Ook vanuit milieu-oogpunt.
Madeliefjees schreef:
01-12-2018 10:01
3 2 persoons bedden = 3 wassen
Truien: 30 graden
2x een donkere was
1x gekleurde was
1x lichte was
1x witte was
1 kookwas

10 wassen dus.
Hier enkel licht en donker. En het lukt met gemak 2 2 persoons bedden te wassen in een machine. Als ik dat lijstje zo zie zitten ze niet allemaal vol, hier enkel volle wasmachines
MevrouwMikMak schreef:
01-12-2018 03:14
@Belg007: even uit nieuwsgierigheid, met 1,5 jaar heb je toch nog gewoon fabrieksgarantie en meestal ook nog van de winkel?
Tenzij hij van Marktplaats kwam uiteraard hoewel ik geloof dat je zelfs je garantie over kan laten schrijven als je een z.g.a.n. artikel incl. de papieren uiteraard verkoopt.
100,- aan voorrijkosten is absurd, daar zou ik wel een relletje voor overhebben.
Uiteraard gelt die garantie nooit bij mij om één of andere flut-reden.
Zat ergens één of ander scheurtje in "en dat lag toch écht aan ons".

Terwijl de monteur tegelijk zei "dat de nieuwe toestellen aangepast zijn zodat die scheur niet meer kan voorkomen".
(Juist ja ... de nieuwe toestellen die exact een half jaar of een jaar later zijn gemaakt dan de onze.)

Ik moet de eerste keer dat ik iets onder garantie kan laten herstellen écht nog altijd tegenkomen.
Want elk bedrijf verzint wel weer iets waarom het niet kan.
Of mijn toestel valt net 2 maanden na de garantie stuk.
Ik vraag me echt soms het nut van garantie af.

En 100 euro voorrij-kosten is hier ook vrij standaard.
Ooit iemand laten komen voor de vaatwasmachine en dat was 80, iemand laten komen voor inductie-vuur en dat was 120.
Die ben je dus sowieso kwijt ongeacht een herstelling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven