Hebben wij het zo slecht in Nederland?

01-12-2018 15:17 3238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me echt waarom mensen protesteren in Nederland. In Frankrijk zijn de mensen aan het protesteren (wat ik overigens ook wel begrijp), maar dat is niet te vergelijken met Nederland. De sociale voorzieningen in Frankrijk zijn niet zo goed als in Nederland.
Nu zijn de ‘gele hesjes’ in Den Haag en Maastricht aan het protesteren.

Wat is hier zo slecht in Nederland dan?

- banen liggen hier voor het oprapen
- sociale voorzieningen zijn top geregeld
- er is overal wel een potje voor
- voedselbank
- goede schone ziekenhuizen

Wij hebben het goed in Nederland hoor, althans dat vind ik.
rosanna08 schreef:
01-12-2018 21:50
sorry mop :smooch:
Zou het delen met een aantal hier! Waaronder jij er 1 zou zijn.

We zullen het wel weer moeten doen met de empatische gevoelens van een aantal.

Ook fijn!
Kukita-Del-Barrio schreef:
01-12-2018 21:38
Wat noem je armoede? Niet op vakantie kunnen gaan, geen trienkaartjes kunnen kopen om ver te reizen, geen grafisch tekenmachine kunnen kopen, geen bloemen kunnen halen.

Definite armoede volgens VN

Armoede is volgens de definitie van de Verenigde Naties het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften. Zij ontstaat wanneer een persoon of een groep mensen onvoldoende betaal- en/of ruilmiddelen heeft om in de primaire levensbehoeften te kunnen voorzien. De bestaansmiddelen hiervoor zijn wel aanwezig, maar ze kunnen als gevolg van schaarste onbetaalbaar worden. Primaire levensbehoeften omvatten zaken als schoon en drinkbaar water, voedsel, kleding, huisvesting en gezondheidszorg.
Voedsel, kan in sommige gezinnen onvoldoende aangeschaft. En gezondheidszorg is redelijk onbetaalbaar. Met die 80 euro kom je er niet hoor.
Ik vrees met grote vreze als zoon straks 18 is. Geen idee hoe het dan moet maar de kosten die er bij komen en het inkomen dat ik niet meer ga krijgen komt op zo'n 500 euro. Geen idee nog hoe dat op te lossen is.
nina1966 schreef:
01-12-2018 22:14
Voedsel, kan in sommige gezinnen onvoldoende aangeschaft. En gezondheidszorg is redelijk onbetaalbaar. Met die 80 euro kom je er niet hoor.
Ik vrees met grote vreze als zoon straks 18 is. Geen idee hoe het dan moet maar de kosten die er bij komen en het inkomen dat ik niet meer ga krijgen komt op zo'n 500 euro. Geen idee nog hoe dat op te lossen is.
Mijn jongste is net 18 geworden en mijn inkomen daalt daardoor met 600 euro per maand. Ja, toeslagen en kinderbijslag. Door die toeslagen was ik afgelopen 3 jaar in staat mijn schulden af te lossen, zodat ik daar nu gelukkig vanaf ben.
Vanaf nu moet ik veel meer uitkijken, zeker omdat mijn kinderen nog wel financieel (deels) van mij afhankelijk zijn.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Sinjoren schreef:
01-12-2018 21:53
Waarmee je vlotjes de vraag omzeilt, dus daarmee maar even opnieuw:
Heb je of heb je niet, elk jaar opnieuw, die belastingsteruggave die jij en je gezien naar eigen suggestie niet nodig hebben, doorgestort naar je werkonbekwaam familielid?

Geen zorg, een echt antwoord verwacht ik niet op die vraag hoor. Ook met deze post geef je zelf al aan waar de klepel hangt.

De realiteit is dat je als individu inderdaad heel veel kan doen, maar dat er als individu bitter weinig zich geroepen voelen om ook maar iets te doen. Gezellig wat met het vingertje gaan staan zwaaien en wat moreel superieur gaan doen, dat kan uiteraard allemaal, maar eens de echte kaarten op tafel gelegd worden, vervallen ze allemaal in het aloude "solidariteit, dat moeten anderen betalen"-gedrag.

Dat zie je mooi in het domme gegeven dat iedereen hier wel veel begrip en virtuele knuffels naar een benmamma stuurt, maar er gaat er werkelijk geen eentje maar de stap maken om maandelijks 100 of 200€ te schenken, of om een eigen voordeel op te geven. Jouw voorbeeld is net hetzelfde: je kan dan wel stellen dat jij die belastingsteruggave niet moet, maar de stap maken om die zelf aan je werkonbekwaam familielid te geven, die maak je niet. En dat is dan nog voor iemand die je kent; moet je nagaan wat dat is wanneer dat voor iemand is die je niet kent.

Mooi voor jou dat armoede van je naasten je raakt, en mooi voor éénieder in dit topic dat armoede van wie dan ook hen raakt, maar 90% van de moreel superieuren hier die de mond vol hebben over hoe slecht al die "rijken" wel niet zijn, die zijn vooral goed in één ding: solidair zijn met andermans geld.

Het leuke is ook dat ik me door niets of niemand hier moet laten raken. Het enige punt dat ik hier naar voor breng is simpelweg dit: voor de meesten is solidariteit iets dat anderen moeten betalen, nooit zijzelf.

Ja hoor, excuses en uitvluchten met hopen :)
Jij weet toch helemaal niet wat zij, en anderen privé weggeven.

En ik heb totaal geen moeite met rijke mensen.
Over het algemeen hebben die er hard voor moeten werken. Al is hard werken zeker geen garantie op rijk zijn.

Ik ben daar dus ook echt dankbaar voor de bijstand die ik ontvang.

Het sluit alleen niet uit dat het elke maand puzzelen is.

Ik verwacht niet meer geld. Ik verwacht al helemaal geen giften.

En hoe gek het ook mag overkomen op jou, de virtuele knuffels doen mij goed!

Makkelijk? Het kost niet veel nee. In geld niks en in tijd een minuut.

Iemand op straat vriendelijk groeten is ook gemakkelijk. En toch is het fijn om te doen en om te ontvangen.

Hoe denk jij eigenlijk over mijn situatie?
miedo schreef:
01-12-2018 15:31
Ik zeg ook niet dat het altijd eigen schuld is, maar vaak wel.
Omdat sommige mensen boven hun stand leven . Het programma dubbeltje op zijn kant was zo'n voorbeeld.
DuchessMeganMarkle schreef:
01-12-2018 19:41
Ik ben een onafhankelijke vrouw.
Ja, dat kan je zeggen zolang je gezond bent. Maar of je je hele leven voldoende gezond blijft om onafhankelijk te zijn, dat kan je niet met zekerheid zeggen.
nina1966 schreef:
01-12-2018 22:14
Ik wil er nog niet over nadenken.. Kop in zand steken Idd.
Maar is toch absurd?
500 of 600 minder per maand. Hoe dan?

Nog 3.5 jaar voor het bij zover is.

Hoe doe je dit in godsnaam Solomio?,
Al begrijp ik ook dat je dit niet hier gaat delen.

Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen. Met kind al helemaal niet.

Zijn er hier gold diggers die wat tips voor mij hebben..
Of je al dan niet arm bent hangt af van de maatschappij waarin je leeft.
Een land als Malawi is straatarm, toch zou het me niets verbazen als velen dat niet zo ervaren.
Ze hebben een ander referentiekader. Zijn misschien per saldo meer tevreden dan wij.
Terwijl wij ze bestempelen als arm, daarmee doe je die mensen tekort.

In Nederland wonen, betekent leven in een kapitalistisch land, een prestatiemaatschappij met alle mogelijkheden en moeilijkheden van dien.
We worstelen hier met hele andere problemen dan elders op de wereld, maar het zijn evengoed problemen.
Sinjoren schreef:
01-12-2018 21:53
Waarmee je vlotjes de vraag omzeilt, dus daarmee maar even opnieuw:
Heb je of heb je niet, elk jaar opnieuw, die belastingsteruggave die jij en je gezien naar eigen suggestie niet nodig hebben, doorgestort naar je werkonbekwaam familielid?

Geen zorg, een echt antwoord verwacht ik niet op die vraag hoor. Ook met deze post geef je zelf al aan waar de klepel hangt.

De realiteit is dat je als individu inderdaad heel veel kan doen, maar dat er als individu bitter weinig zich geroepen voelen om ook maar iets te doen. Gezellig wat met het vingertje gaan staan zwaaien en wat moreel superieur gaan doen, dat kan uiteraard allemaal, maar eens de echte kaarten op tafel gelegd worden, vervallen ze allemaal in het aloude "solidariteit, dat moeten anderen betalen"-gedrag.

Dat zie je mooi in het domme gegeven dat iedereen hier wel veel begrip en virtuele knuffels naar een benmamma stuurt, maar er gaat er werkelijk geen eentje maar de stap maken om maandelijks 100 of 200€ te schenken, of om een eigen voordeel op te geven. Jouw voorbeeld is net hetzelfde: je kan dan wel stellen dat jij die belastingsteruggave niet moet, maar de stap maken om die zelf aan je werkonbekwaam familielid te geven, die maak je niet. En dat is dan nog voor iemand die je kent; moet je nagaan wat dat is wanneer dat voor iemand is die je niet kent.

Mooi voor jou dat armoede van je naasten je raakt, en mooi voor éénieder in dit topic dat armoede van wie dan ook hen raakt, maar 90% van de moreel superieuren hier die de mond vol hebben over hoe slecht al die "rijken" wel niet zijn, die zijn vooral goed in één ding: solidair zijn met andermans geld.

Het leuke is ook dat ik me door niets of niemand hier moet laten raken. Het enige punt dat ik hier naar voor breng is simpelweg dit: voor de meesten is solidariteit iets dat anderen moeten betalen, nooit zijzelf.

Ja hoor, excuses en uitvluchten met hopen :)
Als je ook maar een beetje verstand hebt van uitkeringen weet je dat structureel openlijk geld geven of storten deze mensen enorm in de problemen brengt.
Of je weet niet waar je het over hebt of je wil mensen met geldproblemen nog meer in de problemen brengen met dit rare idee.
Het-groepje schreef:
01-12-2018 22:38
Als je ook maar een beetje verstand hebt van uitkeringen weet je dat structureel openlijk geld geven of storten deze mensen enorm in de problemen brengt.
Of je weet niet waar je het over hebt of je wil mensen met geldproblemen nog meer in de problemen brengen met dit rare idee.

Hoeft niet alleen met geld he.
Je kunt ook een kar vol met boodschappen weggeven.
En wat betreft de vraag over de gele hesjes: De "echte gele hesjes" zijn mensen uit de middenklasse die de maatschappij proberen duidelijk te maken dat ze moeite hebben om op het einde van de maand de eindjes aan mekaar te knopen.
Ik veronderstel dat dit in NL ook zo is?
Superhuisvrouw schreef:
01-12-2018 22:42
Dat mag ook niet. Weet je dat niet of is het voor de discussie?
Superhuisvrouw schreef:
Ook dat zijn dingen die je a gewoon doet en b niet aan de grote klok gaat hangen op een openbaar forum. Mensen worden om de gekste redenen gekort.
armoede kennen jullie hier niet??? ja sorry in belgie is ook alles goed geregeld, en als je gezond ben, heb je een goed leven. maar armoede is overal, daklozen, kinderarmoede,..
Poker schreef:
01-12-2018 22:49
En wat betreft de vraag over de gele hesjes: De "echte gele hesjes" zijn mensen uit de middenklasse die de maatschappij proberen duidelijk te maken dat ze moeite hebben om op het einde van de maand de eindjes aan mekaar te knopen.
Ik veronderstel dat dit in NL ook zo is?

Wat bedoel je precies met de middenklasse?

Ik denk dat je het met een modaal salaris in NL nog wel redt, maar je ziet wel dat stellen steeds vaker beiden moeten werken om het rond te krijgen. Alleen al de steeds hogere zorgpremie en eigen risico is best een dingetje.
De kloof tussen arm en rijk wordt ook in NL wel groter, de druk op de middenklasse ook.
Tinkerbel1000 schreef:
01-12-2018 22:56
armoede kennen jullie hier niet??? ja sorry in belgie is ook alles goed geregeld, en als je gezond ben, heb je een goed leven. maar armoede is overal, daklozen, kinderarmoede,..

Tuurlijk wel. Ze stonden vandaag nog bij mij voor de supermarkt om donaties te vragen voor de voedselbank.

Mijn vriendin woont naast een psychiatrisch patiënt die eigenlijk opgenomen moet worden maar waar voor de zoveelste keer geen plaats voor is in de ggz instelling. De woningbouw begint een uithuiszettingsprocedure tegen de man vanwege overlast... ja, gek hè, die hoort in een kliniek! Waar gaat zo iemand heen?

Mijn buurman is 85, eenzaam als de pest en houdt een hele hoekwoning bezet in zijn eentje. Hij kan nergens heen, het seniorencomplex in de buurt is ontzettend duur, gewone bejaardentehuizen zijn er niet meer. De thuiszorg heeft 10 minuten om hem even te verzorgen voor ze doorhollen naar de volgende.

In de krant stond het verhaal van kinderen die dringend behandeling nodig hebben in de jeugdggz. Er is geen plek, geen geld. Kinderen staan op de wachtlijst en lopen ondertussen grote risico’s en zo’n heel gezin gaat er aan onderdoor.

Ik vind dat armoede in een samenleving. Zeker omdat het nog niet lang geleden beter was en beter kán! Het geld is er wel, het zijn politieke keuzes.
Superhuisvrouw schreef:
Ook dat mag ik in principe niet aannemen.

Maar geld op mijn rekening storten is een heel slecht idee Idd.
benmamma schreef:
01-12-2018 23:07
Ook dat mag ik in principe niet aannemen.

Maar geld op mijn rekening storten is een heel slecht idee Idd.
Dd
superhuisvrouw wijzigde dit bericht op 01-12-2018 23:32
24.07% gewijzigd
Koffiekop1 idd zelfde in belgie, voor psychische hulp voor kinderen, ellenlange wachtlijsten, bejaardentehuizen kosten 2000 in de maand en dan mag je nog niet ziek zijn, dus wat doen de bejaarden die het niet kunnen betalen, hun ouderlijk huis verkopen en als ze nog tekort hebben dan moeten kinderen voorschieten, mensen met psychische stoornis zitten hier in het gevang omdat er geen plaats is een zorgtehuis.
Koffiekop1 schreef:
01-12-2018 23:05
Tuurlijk wel. Ze stonden vandaag nog bij mij voor de supermarkt om donaties te vragen voor de voedselbank.

Mijn vriendin woont naast een psychiatrisch patiënt die eigenlijk opgenomen moet worden maar waar voor de zoveelste keer geen plaats voor is in de ggz instelling. De woningbouw begint een uithuiszettingsprocedure tegen de man vanwege overlast... ja, gek hè, die hoort in een kliniek! Waar gaat zo iemand heen?

Mijn buurman is 85, eenzaam als de pest en houdt een hele hoekwoning bezet in zijn eentje. Hij kan nergens heen, het seniorencomplex in de buurt is ontzettend duur, gewone bejaardentehuizen zijn er niet meer. De thuiszorg heeft 10 minuten om hem even te verzorgen voor ze doorhollen naar de volgende.

In de krant stond het verhaal van kinderen die dringend behandeling nodig hebben in de jeugdggz. Er is geen plek, geen geld. Kinderen staan op de wachtlijst en lopen ondertussen grote risico’s en zo’n heel gezin gaat er aan onderdoor.

Ik vind dat armoede in een samenleving. Zeker omdat het nog niet lang geleden beter was en beter kán! Het geld is er wel, het zijn politieke keuzes.
:worship:
Koffiekop, ik ben het met je eens.

Het is ontzettend triest dat jongeren en bejaarden op deze manier buitenspel worden gezet. Je moet als hulpbehoevende jongere van hele goede huize komen als je jeugd in teken staat van niet gekregen, naar wel hardnodige hulp. Je raakt zo in een vicieuze cirkel die grote gevolgen kan hebben.

Mijn moeder en ik hebben afgesproken dat ze bij mij en mijn gezin komt wonen als ze hulpbehoevend wordt. Hoe ik dat tegen die tijd ga redden met werk zie ik dan wel, maar ik vind het geen fijn vooruitzicht. We hebben mijn salaris hard nodig om rond te komen en kunnen het eigenlijk niet lijden als ik minder ga werken. Mijn moeder heeft ook geen smak geld liggen en komt rond van een mager bedrag.

Daarnaast hoop,ik dat de kinderen gaan studeren. We hopen dat we het voor ze kunnen betalen, maar of dat lukt? Geen idee.

En meer gaan werken? Ik zou wel willen en solliciteer me suf, maar een baan ligt blijkbaar niet zo voor het oprapen als DMM beweert.
Wat ik vooral heel eng vind en waar je haast nooit iemand over hoort, is hoe je ontzettend buiten de boot kunt vallen als je niet kunt werken, maar ook geen recht hebt op een uitkering.

Mensen weten vaak niet dat dat bestaat en gaan ervan uit dat je of kunt werken, of een uitkering krijgt. Maar bij bepaalde ziektes kun je niet/ amper werken, maar het UWV vindt van wel, dan krijg je dus geen uitkering.

Ook als je (chronisch) ziek bent en wel (wat) kunt werken, pis je vaak naast de pot met altijd eigen risico en bijdragen moeten betalen, maar ‘te veel’ kunnen/ verdienen om voor hulp in aanmerking te komen.

Zelf heb ik het absoluut niet slecht op het moment, want ik ben (inmiddels) gezond en kan werken zo veel als ik wil. Maar belastinggeld of zorgpremie gaat wel regelmatig naar zaken waar ik het niet zo mee eens ben en gaat dan niet naar zaken waar ik het wel graag zou zien en dat vind ik jammer.
Het-groepje schreef:
01-12-2018 15:52
Ja en met deze gedachtengang hoef je je nooit ergens druk om te maken.
Je hebt de berichten gemist van de zzp-ers en mensen met een minimumloon, die net de vaste lasten kunnen betalen en dan 70 euro per week overhebben?
En de mensen die ik ken die langdurig in de bijstand zitten hebben echt geen dure of mooie spullen. Ik ken een veertiger die invalide is en die leeft op krijgertjes, budget is 50 euro per week want hij moet van alles betalen voor de thuiszorg en de medicatie.

Maar ook dat blijven keuze’s toch? Je hoeft niet persé zzp’er te zijn. Ik ken ook iemand die al ruim 35 jaar in de bijstand zit en ze moet idd bewust om gaan met haar geld, maar heeft geen schulden en kan gewoon een normaal leven leiden incl. auto, smart tv, i phone, verre reizen enz. Ook heeft ze zonder problemen 3 kinderen in haar eentje groot gebracht. Het is geen vetpot, maar ze kan er prima van rondkomen. Dus het is maar net hoe je ermee omgaat. Wat me meer zorgen baat is de mentale gezondheid in ons land, de leegte waardoor het materialisme en de individualisering alleen maar toeneemt..
Ik vind dat er wel wat mis is en maak me ook zorgen over hoe dat moet in de toekomst.
Ik werk fulltime, maar vaak op basis van een nulurencontract. Dat wordt niet verlengd na de termijn waarop dat niet meer mag. Ik ga dan bij een ander bedrijf aan de slag, Een doodnormale gang van zaken in de zwembadbranche en de schoonmaak. Doordat ik van nulurencontract naar klein contract hop, bouw ik geen pensioen op, want dat is gebaseerd op het aantal vaste uren. Inderdaad liggen de banen in de schoonmaak voor het opscheppen, maar toch krijg je geen vast contract. Ik word ingeroosterd in blokken. 2.5 uur hier, 2 uur pauze, 3 uur daar. Gebroken diensten noemen we dat hip. Doodnormaal in de sport, zwembad en schoonmaakbranche. Ons loon ligt per uur maar net iets boven het minimum. Mocht er een kind verdrinken, dan zijn we hoofdelijk aansprakelijk. Als we dingen vergeten legt de werkgever een boete op, omdat de werkgever ook weer een hygiëne boete krijgt van de provincie. Die kan voor ons als werknemers oplopen tot 1000 euro.

Dan is er die zorgverzekering. Studerende kinderen krijgen zorgtoeslag, maar die is niet genoeg om het eigen risico van te dekken. Het komt erop neer dat wij dat dan maar betalen. Je laat je kind niet lopen met een blindedarmontsteking,

Reiskosten krijgen we niet volledig vergoed. Pas vanaf tien kilometer. In onze pauze rijden we tussen twee zwembaden op en neer. Je eet op de fiets of in de auto. Mijn man werkt zich ook de typhus, maakt veel overuren, maar die worden nadelig belast, Door de week zien we elkaar door onze werkuren nauwelijks. Voor omscholing ontbreekt tijd.

Wij werken beide fulltime, maar hebben moeite met gezond eten voor het gezin te kopen, omdat alles duurder wordt. Onze kinderen gaan en gingen niet op alle schoolreisjes, excursies mee. Op vakantie gaan we nauwelijks. Hoe het moet als mijn ouders in het land van herkomst overlijden is onduidelijk. We kunnen het nu niet betalen om met de kinderen heen en weer te gaan.

Wij wonen in een gewoon rijtjeshuis, in een buurt die als probleem bekend staat. Ik vind het wel meevallen. Je moet weten waar je je wel en niet ophoudt. Maar toch. Hoe moet ik nu later leven als ik nu geen pensioen opbouw, omdat ik geen vaste uren heb en geen tijd heb om me om te scholen? Ik vraag me af of ik mijn pensioen redt in de branches waarin ik werk. Zal ik tot mijn zeventigste voor een groep heen en weer kunnen springen in een warme ruimte. Mijn collega’s zijn allemaal rond de vijftig geblesseerd. Er zijn veel knie- en heupprobkemen, Probleem is dat je dan achteruit gaat in loon, omdat je die groepen niet meer draait. Je zakt dan een schaal terug.
Zal ik tot mijn zeventigste vloeren kunnen schrobben, trekken, ramen zemen op een ladder, vloerreinigers voort kunnen duwen?
Zal ik twee stuks fruit en de hoeveelheid groente kunnen blijven kopen die het Voedingscentrum voorschrijft? Ik kan dat niet van het bedrag dat het Nibud voorschrijft.

Ik had geen hesje aan, maar zorgen maak ik me zeker.
*Toos* schreef:
01-12-2018 23:36
En meer gaan werken? Ik zou wel willen en solliciteer me suf, maar een baan ligt blijkbaar niet zo voor het oprapen als DMM beweert.

Schoonmaakbranche al geprobeerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven