De clichévrouw in de Randstad
maandag 3 december 2018 om 14:38
Ik merk dat ik, naast ook veel toffe, eigenwijze en unieke vrouwen, steeds weer hetzelfde cliché tegenkom. Ze is de vriendin van een vriend, een collega, een oud-studiegenote. En eigenlijk is ze gewoon hartstikke inwisselbaar, want zoals zij zijn er tig anderen. Ik vraag mij echt af of de clichévrouw het doorheeft dat ze een wandelende kopie is en oprecht al die dingen leuk vindt, of dat ze zelf geen karakter heeft en dus andere clichés na-aapt.
De cliché
1. Ze heet Claire, Sophie, of Fleur
2. Ze komt uit een gezin uit de hogere middenklasse
3. Ze heeft spw, psychologie, binnenhuisarchitectuur of rechten gestudeerd
4. Ze volgt elke trend. Broeken met gaten zijn in, dan heeft zij die ook. Ook heeft ze vaak lang blond haar in een warrige knot, of los.
5. Ze post de hele tijd foto's van gezonde salades op instagram met daaronder 'inspirerende' quotes over een gezonde geest. Ook volgt ze elk hypedieet.
6. Desalniettemin drinkt ze minstens een paar keer per week glazen zoete witte wijn met 'dinnetjes' die er precies zou uitzien als zij.
7. Op feestjes posten zij en haar dinnetjes altijd foto's op een rij met kushandjes
8. Haar muzieksmaak is top 40
9. Haar huis is vol met Xenos-troep
10. Ze heeft minstens 1x gebackpackt door ZO-Azie of Afrika en zal je er altijd aan herinneren.
11. Omdat ze zo begaan is met de zielige kindjes daar doneert ze elk jaar aan serious request
12. Ze loopt color runs en is op elk hip festival te vinden, want dst staat zo leuk op Instagram.
En ik vergeet er vast nog wat, maar pff, zoek toch een eigen identiteit...
De cliché
1. Ze heet Claire, Sophie, of Fleur
2. Ze komt uit een gezin uit de hogere middenklasse
3. Ze heeft spw, psychologie, binnenhuisarchitectuur of rechten gestudeerd
4. Ze volgt elke trend. Broeken met gaten zijn in, dan heeft zij die ook. Ook heeft ze vaak lang blond haar in een warrige knot, of los.
5. Ze post de hele tijd foto's van gezonde salades op instagram met daaronder 'inspirerende' quotes over een gezonde geest. Ook volgt ze elk hypedieet.
6. Desalniettemin drinkt ze minstens een paar keer per week glazen zoete witte wijn met 'dinnetjes' die er precies zou uitzien als zij.
7. Op feestjes posten zij en haar dinnetjes altijd foto's op een rij met kushandjes
8. Haar muzieksmaak is top 40
9. Haar huis is vol met Xenos-troep
10. Ze heeft minstens 1x gebackpackt door ZO-Azie of Afrika en zal je er altijd aan herinneren.
11. Omdat ze zo begaan is met de zielige kindjes daar doneert ze elk jaar aan serious request
12. Ze loopt color runs en is op elk hip festival te vinden, want dst staat zo leuk op Instagram.
En ik vergeet er vast nog wat, maar pff, zoek toch een eigen identiteit...
maandag 3 december 2018 om 14:51
Natuurlijk blond haar is voor tokkies?Lucifer2018 schreef: ↑03-12-2018 14:47Toffe wijven zijn het. Alleen ze doneren nooit aan serieus request maar aan natuurfondsen en ze hebben geen instagram. Dat is voor kinderen.
En hun haar is ook bijna nooit blond. Dat is voor tokkie's.
maandag 3 december 2018 om 14:52
Ehh..dan begeef jíj je in zulke kringen, en is de kans groot dat jij ook 'zo één' bent, al wil je het zelf niet toegeven 
Ik ken ze namelijk niet. Ik zie ze wel vaak ja, maar ken ze persoonlijk niet.
Maar ja, ik pas ook niet in dit plaatje. Ik kom uit een tokkie/gastarbeidersgezin, heb wél MWD gedaan (dat past er redelijk tussen), heb nooit ge-back-packed.
Wat ik wél heb gedaan; eerder veel in coffeeshops rondgehangen, stiekem naar houseparty's, foute vrienden etc etc.
En zo zijn er vééél meer van mijn generatie, dus ik denk ook niet dat ik hiermee uniek ben hoor.
En ik denk ook niet dat jij zo uniek bent als je zelf denkt, en je vast niet zoveel verschilt van het type dat je hier beschrijft. So don't flatter yourself
Maar ja, ik pas ook niet in dit plaatje. Ik kom uit een tokkie/gastarbeidersgezin, heb wél MWD gedaan (dat past er redelijk tussen), heb nooit ge-back-packed.
Wat ik wél heb gedaan; eerder veel in coffeeshops rondgehangen, stiekem naar houseparty's, foute vrienden etc etc.
En zo zijn er vééél meer van mijn generatie, dus ik denk ook niet dat ik hiermee uniek ben hoor.
En ik denk ook niet dat jij zo uniek bent als je zelf denkt, en je vast niet zoveel verschilt van het type dat je hier beschrijft. So don't flatter yourself
maandag 3 december 2018 om 14:52
Je vindt ze vooral op de UvA of hockeyclubs. En Xenos is natuurlijk het love-tekstje van hout op de kast. Naast een plant met een eigen insta-account.
maandag 3 december 2018 om 14:53
Waarom zo bitter?KatherineClifton schreef: ↑03-12-2018 14:52Je vindt ze vooral op de UvA of hockeyclubs. En Xenos is natuurlijk het love-tekstje van hout op de kast. Naast een plant met een eigen insta-account.
Heb je een onderhoudsbeurtje nodig TO?
maandag 3 december 2018 om 14:53
Nee hoor.KatherineClifton schreef: ↑03-12-2018 14:52Je vindt ze vooral op de UvA of hockeyclubs. En Xenos is natuurlijk het love-tekstje van hout op de kast. Naast een plant met een eigen insta-account.
Blonde hoogopgeleide vrouwen met een warrige knot op hun haar drinken droge witte wijn of prosecco. Ook shoppen ze op MADE.com en zeker niet bij de Xenos. Xenos is voor het plebs.
maandag 3 december 2018 om 14:54
Ik kan er niks aan doen dat ze naar dezelfde universiteit ging. Overigens is hardstyle Sharona ook een typje, maar die kom ik nooit tegen omdat ik me niet in haar kringen begeef.glitglam schreef: ↑03-12-2018 14:52Ehh..dan begeef jíj je in zulke kringen, en is de kans groot dat jij ook 'zo één' bent, al wil je het zelf niet toegeven
En ik denk ook niet dat jij zo uniek bent als je zelf denkt, en je vast niet zoveel verschilt van het type dat je hier beschrijft. So don't flatter yourself![]()
maandag 3 december 2018 om 14:55
Dit. Volgens mij haalt TO een aantal stereotypes door elkaar.
Ik ken wel de stereotype Fleur die psychologie gestudeerd heeft, vroeger hockeyde maar daar nu door de kids geen tijd meer voor heeft, een veel te dure opvouwbare of electrische bakfiets heeft en droge, witte wijn drinkt, in een jaren ‘30 woning woont (of een modern ingerichte stadswoning) en haar inrichting bij Loods 5 haalt. Die ken ik wel.
maandag 3 december 2018 om 14:57
Goh, ik woon in de Randstad en ken maar weinig types die aan de beschrijving voldoen. Mijn liefste vriendin met wie ik ontzettend kan lachen bijna, maar zij heeft de schurft aan de Xenos en de Top 40.
Ik heb weliswaar een gangbare naam, maar bruin haar dat meestal los hangt. Ook ben ik dol op de Fonqy Five en had ik een bakfiets toen de kinderen nog klein waren. Diëten doe ik niet aan, festivals vind ik stom en ik hou van allerlei soorten muziek.
Blijkbaar ben ik als opgegroeide Randstedeling een uitbijten. Net als mijn omgeving.
Ik heb weliswaar een gangbare naam, maar bruin haar dat meestal los hangt. Ook ben ik dol op de Fonqy Five en had ik een bakfiets toen de kinderen nog klein waren. Diëten doe ik niet aan, festivals vind ik stom en ik hou van allerlei soorten muziek.
Blijkbaar ben ik als opgegroeide Randstedeling een uitbijten. Net als mijn omgeving.
maandag 3 december 2018 om 14:58
Je criteria vind ik niet helemaal passen, maar als ik tegen vriend zeg dat ik een gesprek had met 'zo'n meisje' dan weet hij precies waar ik op doel. Het fenomeen herken ik dus wel. Ik ben op zoek naar werk en vooral onder de recruiters van uitzendbureaus zijn ze goed vertegenwoordigd.
Ik vind het allemaal allang best, maar ik heb er nooit wat aan, omdat ze echt op een andere frequentie lijken te communiceren dan ik.
Ik vind het allemaal allang best, maar ik heb er nooit wat aan, omdat ze echt op een andere frequentie lijken te communiceren dan ik.
maandag 3 december 2018 om 14:58
Hi!Koffiekop1 schreef: ↑03-12-2018 14:55Dit. Volgens mij haalt TO een aantal stereotypes door elkaar.
Ik ken wel de stereotype Fleur die psychologie gestudeerd heeft, vroeger hockeyde maar daar nu door de kids geen tijd meer voor heeft, een veel te dure opvouwbare of electrische bakfiets heeft en droge, witte wijn drinkt, in een jaren ‘30 woning woont (of een modern ingerichte stadswoning) en haar inrichting bij Loods 5 haalt. Die ken ik wel.
Ik heet alleen geen Fleur en heb geen psychologie gestudeerd.
maandag 3 december 2018 om 15:01
Hardstyle Sharona?? En wat zijn 'haar' kringen dan? En wat zijn 'jouw' kringen? Jij bent zeker 'uniek' ja...KatherineClifton schreef: ↑03-12-2018 14:54Ik kan er niks aan doen dat ze naar dezelfde universiteit ging. Overigens is hardstyle Sharona ook een typje, maar die kom ik nooit tegen omdat ik me niet in haar kringen begeef.
Mensen worden ook volwassen he, denk je dat ik nog steeds in m'n Aussie loop ofzo?
Wat ik geleerd heb in mijn werk (bedrijfsmaatsch.werker) is dat iedereen denkt uniek te zijn, en iedereen ís dat ook, ook al denk jij van niet, omdat ze niet voldoen aan jouw plaatje van een 'unieke' vrouw.
Hoe vaak ik me heb vergist op basis van uiterlijk..
Hopelijk vergis ik me ook in jou op basis van je post en verdere reacties
maandag 3 december 2018 om 15:01
Maar je hebt wel een beschaafde naam en iets binnen de sociale wetnschappen gestudeerd toch? Of geesteswetenschappn of rechten?
Ik ken eigenlijk geen HBO-ers die zo zijn. De meeste Fleurs die ik ken komen uit hockey milieus waar HBo toch net te min werd bevonden. Of fleur nou ambitieus was of niet. Daarom werken ze vaak ook in ambitieloze HR functies, als coach of andere net-niet banen. Voor hun had het niet zo gehoeven die studie.
maandag 3 december 2018 om 15:02
maandag 3 december 2018 om 15:02
Hm, dat is waar. Ik ken loods 5 niet. Misschien maar goed ook.Koffiekop1 schreef: ↑03-12-2018 14:55Dit. Volgens mij haalt TO een aantal stereotypes door elkaar.
maandag 3 december 2018 om 15:04
Nee, vroeger wel, maar daar heeft ze nu geen tijd meer voor.
maandag 3 december 2018 om 15:05
maandag 3 december 2018 om 15:05
Ik heet Fleur Flora Fauna, heb psychologie gestudeerd en ik shop bij de Xenos. Gewoon, omdat het kan. Fonq alleen als ik zin heb om teveel te betalen voor onnodige meuk. Opvouwbare bakfiets staat op mijn verlanglijst. Top40 muziek vind ik gaaf.
Blond ben ik niet, ach ja kan niet alles hebben.
maandag 3 december 2018 om 15:06
Julia10 schreef: ↑03-12-2018 15:05Ik heet Fleur Flora Fauna, heb psychologie gestudeerd en ik shop bij de Xenos. Gewoon, omdat het kan. Fonq alleen als ik zin heb om teveel te betalen voor onnodige meuk. Opvouwbare bakfiets staat op mijn verlanglijst. Top40 muziek vind ik gaaf.
Blond ben ik niet, ach ja kan niet alles hebben.
Ah, je bent lekker rebels.