De clichévrouw in de Randstad
maandag 3 december 2018 om 14:38
Ik merk dat ik, naast ook veel toffe, eigenwijze en unieke vrouwen, steeds weer hetzelfde cliché tegenkom. Ze is de vriendin van een vriend, een collega, een oud-studiegenote. En eigenlijk is ze gewoon hartstikke inwisselbaar, want zoals zij zijn er tig anderen. Ik vraag mij echt af of de clichévrouw het doorheeft dat ze een wandelende kopie is en oprecht al die dingen leuk vindt, of dat ze zelf geen karakter heeft en dus andere clichés na-aapt.
De cliché
1. Ze heet Claire, Sophie, of Fleur
2. Ze komt uit een gezin uit de hogere middenklasse
3. Ze heeft spw, psychologie, binnenhuisarchitectuur of rechten gestudeerd
4. Ze volgt elke trend. Broeken met gaten zijn in, dan heeft zij die ook. Ook heeft ze vaak lang blond haar in een warrige knot, of los.
5. Ze post de hele tijd foto's van gezonde salades op instagram met daaronder 'inspirerende' quotes over een gezonde geest. Ook volgt ze elk hypedieet.
6. Desalniettemin drinkt ze minstens een paar keer per week glazen zoete witte wijn met 'dinnetjes' die er precies zou uitzien als zij.
7. Op feestjes posten zij en haar dinnetjes altijd foto's op een rij met kushandjes
8. Haar muzieksmaak is top 40
9. Haar huis is vol met Xenos-troep
10. Ze heeft minstens 1x gebackpackt door ZO-Azie of Afrika en zal je er altijd aan herinneren.
11. Omdat ze zo begaan is met de zielige kindjes daar doneert ze elk jaar aan serious request
12. Ze loopt color runs en is op elk hip festival te vinden, want dst staat zo leuk op Instagram.
En ik vergeet er vast nog wat, maar pff, zoek toch een eigen identiteit...
De cliché
1. Ze heet Claire, Sophie, of Fleur
2. Ze komt uit een gezin uit de hogere middenklasse
3. Ze heeft spw, psychologie, binnenhuisarchitectuur of rechten gestudeerd
4. Ze volgt elke trend. Broeken met gaten zijn in, dan heeft zij die ook. Ook heeft ze vaak lang blond haar in een warrige knot, of los.
5. Ze post de hele tijd foto's van gezonde salades op instagram met daaronder 'inspirerende' quotes over een gezonde geest. Ook volgt ze elk hypedieet.
6. Desalniettemin drinkt ze minstens een paar keer per week glazen zoete witte wijn met 'dinnetjes' die er precies zou uitzien als zij.
7. Op feestjes posten zij en haar dinnetjes altijd foto's op een rij met kushandjes
8. Haar muzieksmaak is top 40
9. Haar huis is vol met Xenos-troep
10. Ze heeft minstens 1x gebackpackt door ZO-Azie of Afrika en zal je er altijd aan herinneren.
11. Omdat ze zo begaan is met de zielige kindjes daar doneert ze elk jaar aan serious request
12. Ze loopt color runs en is op elk hip festival te vinden, want dst staat zo leuk op Instagram.
En ik vergeet er vast nog wat, maar pff, zoek toch een eigen identiteit...
maandag 3 december 2018 om 15:52
Mensen die in geen enkel hokje passen, kun je ook weer een hokje voor maken.Betty_Slocombe schreef: ↑03-12-2018 15:48De hele provincie is een groot cliché.
Voor de rest: wat een armoede. Het is prima mensen in te willen delen in hokjes, zolang je accepteert dat het hokje ook een deur heeft én dat sommige mensen in geen enkel hokje passen. Zoals ik. En niet alleen omdat ik te dik voor je hokje ben.
Helaas, of gelukkig, zijn weinig mensen echt uniek.
maandag 3 december 2018 om 15:53
Beau-ter-Ham schreef: ↑03-12-2018 15:42Ik ken dit soort vrouwen, zoals beschreven in de OP, helemaal niet. Is dat erg?
Ik ook niet, want ze haalt verschillende types door elkaar.
maandag 3 december 2018 om 15:55
maandag 3 december 2018 om 15:56
Hier is de nieuwe generatie op het schoolplein waar ik weinig mee kan. Maar dat ligt aan mij, ik vind ze zo hardcore idealistisch. Allemaal vegetarisch en alles wat ze doen is zo bewust en gezond, alles tweedehands etc.
Maar als ik zo mijn dochter ook hoor, geeft het me ook hoop. Van mijn vlees ge-eet kom je ook niet ver als wereld.
maandag 3 december 2018 om 15:57
Och, ik heb een heel mooi hokje voor mezelf bedacht. Maar ik accepteer het volledig als ik daar over een paar jaar niet meer in pas.
Vooralsnog zit ik in het hokje hoogopgeleide tokkie. Het is hier heel leuk, praten over filosofen met Afhaalchinees.
maandag 3 december 2018 om 15:58
En een fiets met een krat.MinkeDeWit schreef: ↑03-12-2018 15:33Het begint allemaal al op de middelbare school. Al die meiden hebben lang stijl haar, spijkerbroek en vest, merksneakers en liefst een iPhone.
maandag 3 december 2018 om 16:00
Ik snap het ook niet behalve dan dat ze weinig origineel zijn.
maandag 3 december 2018 om 16:00
maandag 3 december 2018 om 16:01
Nee wij zijn allemaal uniek
maandag 3 december 2018 om 16:02
maandag 3 december 2018 om 16:05
Ja precies. Klopt niets van de typering. Maar gelukkig is TO lekker eigenwijs en superuniek.AnAppleADay schreef: ↑03-12-2018 16:01Ik vind spw-vrouwen, binnenhuisarchitecten en rechten-vrouwen totaal andere types.
Net als hogere middenklasse vs. Xenos en insta-salades vs. zoete wijn,
maandag 3 december 2018 om 16:06
Grappig ik woon, werk in hartje Randstad.
Even vanmorgen: Anja met zware fietstassen brengt de folders rond. Op het station Jos, conductrice, beetje moe, had kleinzoon te logeren. Joke met wortels en kip in haar tas, kookt in het buurtcentrum . Aimée, moeder, pakt de bus met twee kleine kinderen voor controle Cb. Nienke naar kdv op de fiets en door naar de Universiteit om college te geven. Kortom blond, bruin, grijs haar, krullen of een hoofddoek. TO, je kent hen niet, ziet ze niet? Kom uit je bubbel. Hebben allemaal een eigen identiteit en wonen in de Randstad. Ze zijn leuk, en jij?
Even vanmorgen: Anja met zware fietstassen brengt de folders rond. Op het station Jos, conductrice, beetje moe, had kleinzoon te logeren. Joke met wortels en kip in haar tas, kookt in het buurtcentrum . Aimée, moeder, pakt de bus met twee kleine kinderen voor controle Cb. Nienke naar kdv op de fiets en door naar de Universiteit om college te geven. Kortom blond, bruin, grijs haar, krullen of een hoofddoek. TO, je kent hen niet, ziet ze niet? Kom uit je bubbel. Hebben allemaal een eigen identiteit en wonen in de Randstad. Ze zijn leuk, en jij?
Alles sal reg kom
maandag 3 december 2018 om 16:06
En het voordeel van de (houten) klompen is ook, dat je niet zo snel voelt als iemand op je tenen gaat staan
Later is nu
maandag 3 december 2018 om 16:08
Had jij dat als puber niet? Ik was ook rucksichtslos idealistisch. Op een ander gebied wellicht maar we liepen allemaal met arafat sjaals enzo. Volledig anti de gevestigde orde en zo 13 in dozijn als maar kan..Het-groepje schreef: ↑03-12-2018 15:56Hier is de nieuwe generatie op het schoolplein waar ik weinig mee kan. Maar dat ligt aan mij, ik vind ze zo hardcore idealistisch. Allemaal vegetarisch en alles wat ze doen is zo bewust en gezond, alles tweedehands etc.
Maar als ik zo mijn dochter ook hoor, geeft het me ook hoop. Van mijn vlees ge-eet kom je ook niet ver als wereld.
Vleugje weemoed..