Bang voor 20-weken echo

03-12-2018 22:07 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,
Komende vrijdag hebben wij de 20-weken echo. Ik vind het zo ontzettend spannend. Ben zo bang dat er dadelijk iets niet goed is met de kleine.

Tot heden zijn er geen aanwijzingen dat er iets mis zou zijn; goede NIPT en de controles zijn ook goed.
Ik ben wel tot 14 weken aan de diarree geweest, nu al veel harde buiken en momenteel griep... Dit maakt dat ik het nóg spannender vindt..
Niks om zorgen te hebben. Een uitgebreide 20 weken echo is inderdaad super spannend, maar als er iets geweest zou zijn had je verloskundige het zeker eerder gezien.

Maar mag ik vragen waarom je een 20 weken echo hebt? Is het jullie eigen keuze of doorverwezen door vk?
Het is ook logisch, het is een serieus medisch onderzoek. Goed dat je daar niet luchthartig mee omgaat, er is altijd een kans dat er iets gevonden wordt. Maaaarrrrr: de kans dat er daadwerkelijk iets gevonden wordt is enorm klein. En als er iets gevonden wordt, is de kans juist weer groot dat het tóch niets ernstigs blijkt te zijn...

Sterkte, ik vond het ook heel erg spannend (bij ons werd er iets gevonden, maar dat bleek later allemaal goed te zijn).
Een GUO is toch vrij standaard met 20 weken?
Devy schreef:
03-12-2018 22:23
Niks om zorgen te hebben. Een uitgebreide 20 weken echo is inderdaad super spannend, maar als er iets geweest zou zijn had je verloskundige het zeker eerder gezien.

Maar mag ik vragen waarom je een 20 weken echo hebt? Is het jullie eigen keuze of doorverwezen door vk?
Dit is een standaard medisch onderzoek dat aan iedere zwangere wordt aangeboden.

En je tweede zin: niet waar. Er wordt veel diepgaander gekeken tijdens deze echo.
Devy schreef:

De VK gaat er eigenlijk beetje vanuit denk ik dat je die doet. En wij wilden het zelf ook.
RegretteRien schreef:
03-12-2018 22:24
Een GUO is toch vrij standaard met 20 weken?
Een GUO wordt pas gedaan als er evt iets afwijkends wordt gevonden in de 20-weken echo, niet standaard.
JonathanStrange schreef:
Het is ook logisch, het is een serieus medisch onderzoek. Goed dat je daar niet luchthartig mee omgaat, er is altijd een kans dat er iets gevonden wordt. Maaaarrrrr: de kans dat er daadwerkelijk iets gevonden wordt is enorm klein. En als er iets gevonden wordt, is de kans juist weer groot dat het tóch niets ernstigs blijkt te zijn...

Sterkte, ik vond het ook heel erg spannend (bij ons werd er iets gevonden, maar dat bleek later allemaal goed te zijn).
Ja het idee dat er miss iets mis is maakt me echt gek.
Gelukkig dat bij jullie toch later alles goed bleek te zijn. Moet echt zenuwslopend geweest zijn voor jullie...
mosterd :)
anoniem_211172 wijzigde dit bericht op 03-12-2018 22:30
91.30% gewijzigd
Mama-inspe schreef:
03-12-2018 22:28
Ja het idee dat er miss iets mis is maakt me echt gek.
Gelukkig dat bij jullie toch later alles goed bleek te zijn. Moet echt zenuwslopend geweest zijn voor jullie...
Dat was inderdaad erg spannend, maar wij hadden samen goed doorgesproken wat de verschillende mogelijkheden zouden zijn bij ernstige handicaps, gevaar voor mij als moeder, een kind met een open ruggetje en dergelijke. Helemaal niet roze-wolkig, maar dat gaf mij veel gevoel van controle en steun.
SEO is standaard (maar eigen keuze), GUO niet. TO heeft nooit gezegd dat zd een GUO krijgt. Ik neem aan dat het om de normale 20-weken echo gaat, dus de SEO.
Het is goed als je in je achterhoofd houdt dat er altijd iets gezien kan worden, het is tenslotte een serieus medisch onderzoek. Maar probeer vooral ook te genieten van wat je ziet, het is jullie kind, hoe dan ook!

Wij hadden een slechte 20wkn echo de 1e keer, we hadden geen moment stil gestaan dat dit n mogelijkheid kon zijn. Dachten alleen na of we t geslacht wilde weten. Toch zoveel mgl genoten van t beeld, want t was ons kindje. Zwangerschappen daarna niet meer zo onbevangen de echo in gegaan.
Ze hebben wel 2 weken geleden bij de geslachtsbepalende echo gezien dat er geen sprake van een hazenlip is, de maag en blaas gevuld waren, de buikwand dicht was en het hartje klopte goed. Echter neem ik aan dat dat laatste niet persee een teken is dat er geen afwijking aan het hart is.

Ik bedoel de standaard 20 weken echo. Geen GUO.
Wij kregen enkel de keuze of de nipt of de combinatie test. Of een 20 weken echo. Als we voor nipt/combi hadden gekozen kregen we geen 20 weken echo mits de uitslagen niet goed waren.
Oh het geslacht zien inderdaad, dat vond ik enorm bijzonder, had ik niet verwacht. Ik kan goed echo's lezen en daarom zag ik het 'walnootje' meteen. Man zag niets, tot de echoscopiste het uitvergrootte tot muurformaat ofzo. Maar dat gebeurde pas aan het einde van het onderzoek, als ze weten dat het goed is (of niet). Dat kan nog een luchtige toon aan de hele situatie geven indien nodig.
lievemas schreef:
03-12-2018 22:33
Het is goed als je in je achterhoofd houdt dat er altijd iets gezien kan worden, het is tenslotte een serieus medisch onderzoek. Maar probeer vooral ook te genieten van wat je ziet, het is jullie kind, hoe dan ook!

Wij hadden een slechte 20wkn echo de 1e keer, we hadden geen moment stil gestaan dat dit n mogelijkheid kon zijn. Dachten alleen na of we t geslacht wilde weten. Toch zoveel mgl genoten van t beeld, want t was ons kindje. Zwangerschappen daarna niet meer zo onbevangen de echo in gegaan.
Ik probeer ook zeker ervan te genieten aangezien de echo lang is en waarschijnlijk de laatste voor de komende maanden.
Wat vreselijk dat jullie echo niet goed was. 😔
JustMeDaan schreef:
03-12-2018 22:36
Wij kregen enkel de keuze of de nipt of de combinatie test. Of een 20 weken echo. Als we voor nipt/combi hadden gekozen kregen we geen 20 weken echo mits de uitslagen niet goed waren.
Echt? Wij konden kiezen uit de NIPT of combinatietest. We kozen voor dat eerste. En de 20-weken echo werd eigenlijk gewoon aangeboden.
JustMeDaan schreef:
Dit is volledig incorrect, zijn 2 totaal verschillende onderzoeken, het is niet of nipt of seo, je mag ze gewoon allbei doen, ook al is de nipt goed. Nipt kijkt voornamelijk naar 3 chromosomale afwijkingen, seo ziet bijvoorbeeld hartafwijking of open ruggetje.
JonathanStrange schreef:
03-12-2018 22:37
Oh het geslacht zien inderdaad, dat vond ik enorm bijzonder, had ik niet verwacht. Ik kan goed echo's lezen en daarom zag ik het 'walnootje' meteen. Man zag niets, tot de echoscopiste het uitvergrootte tot muurformaat ofzo. Maar dat gebeurde pas aan het einde van het onderzoek, als ze weten dat het goed is (of niet). Dat kan nog een luchtige toon aan de hele situatie geven indien nodig.
Ja wij hebben er bewust voor gekozen de geslachtsecho los van de 20-weken echo te doen. Zodat 20 weken echo echt in het teken staan van medisch. En natuurlijk was het ook fijn om tussentijds de kleine nog eens te zien 😅
JustMeDaan schreef:
Vreemd. Ik kon pasgeleden beide doen.

Sowieso vertelt de NIPT je niets over de structuren in je kindje (ventrikels, hartkleppen, nietbekken, etc.)
JustMeDaan schreef:
Tenzij?
MinkeDeWit schreef:
03-12-2018 22:44
Tenzij?
Tenzij inderdaad.

Ik heb ook as vrijdag 20-weken echo. Nipt was goed. Ik vind het nu veel spannender dan bij mijn eerste kind. Ben me veel meer bewust van wat er allemaal fout kan gaan. Bij de eerste vond ik alle echo’s alleen maar leuk.
JustMeDaan schreef:
Ik schrik hiervan, als je verloskundige dit echt zo gezegd heeft dan is dit grove nalatigheid. Sinds de landelijke richtlijn in 2007 is aangepast, wordt dit onderzoek aan iedere zwangere aangeboden, zonder voorwaarden, zonder kosten (is standaard verloskundige zorg). Eerdere uitslagen van combinatietest of nipt staan hier los van, aangezien die screenen op chromosomale afwijkingen en de 20 weken echo/SEO kijkt naar structurele aanleg van hersenen, hart, middenrif, nieren, blaas, rug, etc. Een 20- weken echo overslaan mag, maar alleen op uitdrukkelijk verzoek van de zwangere. Op dit moment is de deelname van vrouwen aan de 20-weken echo 85.5%. De overigen kiezen er bewust niet voor (bv ivm geloofsovertuiging), weten niet dat ze zwanger zijn, zijn buiten verloskundige zorg gevallen (bv verplaatste vluchtelingen, onttrekking uit zorg door problemen).

On topic: ik snap je zorgen hoor! Het is gewoon erg spannend, en een belangrijk onderzoek. Maar veruit de meeste echo's zijn 100% goed, een enkele heeft milde afwijkingen en zeldzaam zijn de ernstige afwijkingen. Maar dat is ratio. Ik heb zelf onderzoek gedaan naar de uitslagen van deze echo's na de invoering van SEO in 2007 dus wist rationeel goed wat de mogelijkheden en goede kansen waren, maar toch vond ik het vorige week bij mijn eigen eerste 20 weken echo super spannend! Het is je kindje en niets is belangrijker dan diens gezondheid.

Hoop dat je goed slaapt deze week en dat je het een beetje los kan laten. Succes maar vooral ook veel plezier vrijdag!!
anoniem_70602 wijzigde dit bericht op 04-12-2018 08:33
Reden: Toevoeging
10.25% gewijzigd
geboluti schreef:
03-12-2018 22:39
Dit is volledig incorrect, zijn 2 totaal verschillende onderzoeken, het is niet of nipt of seo, je mag ze gewoon allbei doen, ook al is de nipt goed. Nipt kijkt voornamelijk naar 3 chromosomale afwijkingen, seo ziet bijvoorbeeld hartafwijking of open ruggetje.
Hoe weet jij nu wat met mij/ons besproken is en correct is of niet? Ben nu 32 weken dus weet echt nog wel wat er gezegd is deze zwangerschap.
JustMeDaan schreef:
04-12-2018 07:25
Hoe weet jij nu wat met mij/ons besproken is en correct is of niet? Ben nu 32 weken dus weet echt nog wel wat er gezegd is deze zwangerschap.
Sorry JustmeDaan, of je verloskundige heeft het verkeerd vertelt of je het het verkeerd begrepen, maar geloof me je mag echt beiden doen nipt en 20 weken.
Enige is dat het niet gangbaar is om nipt en combi te doen,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven