Bang voor 20-weken echo

03-12-2018 22:07 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,
Komende vrijdag hebben wij de 20-weken echo. Ik vind het zo ontzettend spannend. Ben zo bang dat er dadelijk iets niet goed is met de kleine.

Tot heden zijn er geen aanwijzingen dat er iets mis zou zijn; goede NIPT en de controles zijn ook goed.
Ik ben wel tot 14 weken aan de diarree geweest, nu al veel harde buiken en momenteel griep... Dit maakt dat ik het nóg spannender vindt..
JustMeDaan schreef:
04-12-2018 07:25
Hoe weet jij nu wat met mij/ons besproken is en correct is of niet? Ben nu 32 weken dus weet echt nog wel wat er gezegd is deze zwangerschap.
Jemig, last van de hormonen? Ik ben 22 weken zwanger en de NIPT screent op chromosomale afwijkingen en de 20-weken echo screent op hartklepjes die aanwezig zijn, hersentjes die goed aangelegd zijn, enzovoort. Allemaal dingen die je bij de NIPT NIET vindt.

De nipt en de combinatietest (bloedprikken en nekplooimeting -> wel een echo, dus wellicht ben je daar mee in de war), worden niet tegelijk aangeboden. Als de nipt niet goed is, kan er een vlokkentest aangeboden worden.

De 20-weken echo staat daar ècht los van.
JustMeDaan schreef:
04-12-2018 07:25
Hoe weet jij nu wat met mij/ons besproken is en correct is of niet? Ben nu 32 weken dus weet echt nog wel wat er gezegd is deze zwangerschap.
Het zou kunnen dat je dit zo begrepen hebt, maar het klopt dus niet. Iedere zwangere vrouw kan zonder bijkomende kosten de 20-weken echo krijgen, ongeacht eerdere uitslagen. De uitslag van de NIPT of combinatietest heeft geen gevolgen voor verdere controles die je krijgt.

Je hebt je verloskundige waarschijnlijk verkeerd begrepen, want ik kan niet geloven dat er in Nederland een verloskundige rondloopt die dit niet weet! Haar patiënten zouden dat toch ook niet pikken? Waarschijnlijk haal je de combinatietest en 20-weken echo door elkaar, als je de NIPT doet dan voegt de combinatietest niet meer zoveel toe.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
@JustMeDaan, de SEO is echt een heel ander onderzoek dan de NIPT of combinatietest (die meer overeenkomsten hebben). Bekijk anders de informatie van de Rijksoverheid eens:

https://www.rivm.nl/down-edwards-patau- ... erzoek-seo

Bij exclusiecriteria lees je hier dat álle zwangeren in aanmerking komen voor een SEO. Of woon je wellicht niet in Nederland? Dan zijn de regels misschien anders.
Hier beide zwangerschappen GUO gehad in verband met ziektebeeld in mans familie.

Allebei goed. Eerste keer was ik zenuwachtig want toen hadden we geen pretecho gehad voor het geslacht. Tweede keer hadden we pretecho gehad waarbij groot deel al bekeken was dus waren er eigenlijk geen zenuwen. (Nipt en combinatietest hebben we beide keren bewust niet gedaan trouwens)

Het overgrote deel van 20 weken echo's is gewoon goed. En het deel waarbij het fout en echt levensbedreigend is, is heel klein. Laat het over je heen komen want je hebt geen invloed op de uitslag.
1-Aapje schreef:
04-12-2018 08:44
Hier beide zwangerschappen GUO gehad in verband met ziektebeeld in mans familie.

Allebei goed. Eerste keer was ik zenuwachtig want toen hadden we geen pretecho gehad voor het geslacht. Tweede keer hadden we pretecho gehad waarbij groot deel al bekeken was dus waren er eigenlijk geen zenuwen. (Nipt en combinatietest hebben we beide keren bewust niet gedaan trouwens)

Het overgrote deel van 20 weken echo's is gewoon goed. En het deel waarbij het fout en echt levensbedreigend is, is heel klein. Laat het over je heen komen want je hebt geen invloed op de uitslag.
Hier ook zo! Dat we al een geslachtsecho hadden gehad stelde me een beetje gerust, want we hadden al wel een paar dingen gezien die goed waren. Verder vind ik het ook een hele enge echo en was ik blij als ze begon over het geslacht, lekker luchtig en dan zit t verder wel goed. Gelukkig is het vaak goed nieuws!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven