Huisvrouw worden
zaterdag 1 december 2018 om 19:07
Wij hebben de beslissing genomen dat ik thuis blijf voor de kinderen en huisvrouw zal worden. Deze beslissing hebben wij echter al een jaar eerder genomen. Ik ben dus al een jaar thuis, had ook geen vaste job toen. Ik ben 27, mijn vriend is 38 en heeft een goede job. Financieel is dit geen enkel probleem. Alleen zit ik echter met enkele twijfels/vragen die sinds kort de kop op steken.
- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.
- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?
En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
- Stel nu, na een hele lange tijd, dat één van ons twee een punt zet achter onze relatie. Wij zijn dit niet van plan maar zeg nooit nooit. Wat blijft er dan nog over voor mij (de huisvrouw)? Aangezien ik niet heb gewerkt en dus geen pensioen zal hebben.
- Wij weten absoluut niks af van trouwen (gezien de situatie gaan we sowieso trouwen). Welke huwelijksregeling zou het beste zijn voor een huisvrouw? Ik vermoed trouwen met gemeenschappelijke goederen? Is er iets wat wij zeker moeten regelen wil ik niet na een scheiding/overlijden met niets achter blijven?
En merken de dames die al langere tijd huisvrouw zijn op dat ze een zwakkere positie hebben tov hun werkende partner? Bijv in discussie’s. Mijn ouders vinden dat niet werkende en wel werkende partners nooit 100% gelijkwaardig zullen zijn.
woensdag 5 december 2018 om 16:27
Als je als stel met pensioen gaat is er helemaal niks aan de hand.Andersom schreef: ↑05-12-2018 15:57Tja, die praktische bezwaren zijn er ook tegen dat zo'n stel met pensioen gaat. Dan is het alleen geen keuze meer maar is het een armoedeval.
Voor de gevolgen van dit soort keuzes zou veel meer aandacht moeten zijn. Voorlichting van overheidswege bijvoorbeeld. Zelf destijds ook de keuze zo gemaakt. Mijn salaris : mans salaris was destijds 1:2. Mijn werkgever bood alleen voltijd of halftijds. Dus ging ik halftijds weken en werd het 1:4. Door baanverlies en pensioenbreuk etc verhouden onze pensioen zich als 1:20.
Ik ben nu vijftig en dat is nooit meer dicht te lopen.
woensdag 5 december 2018 om 16:30
Niet als je daarvoor spaart en een afbetaald huis hebt.Andersom schreef: ↑05-12-2018 15:57Tja, die praktische bezwaren zijn er ook tegen dat zo'n stel met pensioen gaat. Dan is het alleen geen keuze meer maar is het een armoedeval.
Voor de gevolgen van dit soort keuzes zou veel meer aandacht moeten zijn. Voorlichting van overheidswege bijvoorbeeld. Zelf destijds ook de keuze zo gemaakt. Mijn salaris : mans salaris was destijds 1:2. Mijn werkgever bood alleen voltijd of halftijds. Dus ging ik halftijds weken en werd het 1:4. Door baanverlies en pensioenbreuk etc verhouden onze pensioen zich als 1:20.

woensdag 5 december 2018 om 16:31
Goed argument toch?
Als mijn man destijds veel minder was gaan werken, had hij serieus werk en klanten verloren, en dus veel inkomsten.
Dat had ik met mijn functie echt niet bij kunnen spijkeren hoor!
Hadden we nu die auto, uitbouw etc, niet gehad.
Mooi niet dat we daar beide trek in hadden.
woensdag 5 december 2018 om 16:35
En dat pensioen ook niet (mits hij pensioen opbouwt).Pindakaasjes schreef: ↑05-12-2018 16:31Goed argument toch?
Als mijn man destijds veel minder was gaan werken, had hij serieus werk en klanten verloren, en dus veel inkomsten.
Dat had ik met mijn functie echt niet bij kunnen spijkeren hoor!
Hadden we nu die auto, uitbouw etc, niet gehad.
Mooi niet dat we daar beide trek in hadden.
woensdag 5 december 2018 om 16:39
Helemaal eens met je betoog.Andersom schreef: ↑05-12-2018 15:57Tja, die praktische bezwaren zijn er ook tegen dat zo'n stel met pensioen gaat. Dan is het alleen geen keuze meer maar is het een armoedeval.
Vaak komt het 'man verdient meer' mede omdat een man in de relatie (gemiddeld 3 jaar) ouder is. Daarmee heeft hij gemiddeld 3 jaar meer werkervaring. In de start van een carrière (als de eerste kinderen komen) heeft dat een enorm financieel effect.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

woensdag 5 december 2018 om 16:44
Tja, dat weten wij, maar ik zie genoeg mensen die dat een zorg van later vinden. Die rekenen alleen het verschil in het nu uit. En houden er geen rekening mee dat je tegen die tijd misschien ook wel niet meer samen bent.

woensdag 5 december 2018 om 16:47
woensdag 5 december 2018 om 16:53
Als jouw pensioen niet zo groot is, zoals je aangeeft, scheelt het toch juist helemaal niet zoveel? Of snap ik je nou verkeerd?
woensdag 5 december 2018 om 16:56
Wat moet een Hans die dik verdient, met een Grietje van achter de kassa? In veruit de meeste gevallen hebben partners een soortgelijk opleidingsniveau en baankansen. Als je dezelfde ambities hebt en even oud bent, moet je gemiddeld evenveel kunnen verdienen.Kashri schreef: ↑05-12-2018 15:47Dat is natuurlijk een nobel streven, maar in het echte leven kijken mensen naar wat nu werkt. En als Hans met zijn baan dik verdient en Grietje bij de kassa van de Coop werkt is het nog maar de vraag of zo'n keuze de moeite waard is. Iedereen wil het systeem wel veranderen, maar niemand wil daar zelf de nadelen van ondervinden.
Maarja als je parttime achter de kassa gaat zitten omdat hij met meer werkervaring nu meer verdient komt dat geld niet binnenrollen.
De stap naar parttime van de veelverdiener is (gemiddeld genomen) uiteindelijk financieel rendabel voor het hele gezin.
Overigens begrijp ik op individueel niveau de keuze om thuis te blijven vaak wel. Zeker mensen met kleintjes die ziek zijn, iemand die echt niet functioneert onder een baas of opdrachtgever, iemand met een enorme passie in bepaald vrijwilligerswerk met een partner die hier ook volledig in steunt. Maar het algemene "hij verdient meer, dus ik blijf thuis voor de kleintjes" getuigd voor mij van een onvermogen tot plannen.
woensdag 5 december 2018 om 16:58
woensdag 5 december 2018 om 17:00
Het afsluiten van een hypotheek zonder van tevoren afspraken te maken over werkverdeling is gewoonweg dom.
woensdag 5 december 2018 om 17:05
Jonge vrouwen verdienen meer dan mannen: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/47 ... lijk-werk-
Tot 30-36 jaar, 'toevallig' de leeftijd dat de kinderen komen.

woensdag 5 december 2018 om 17:08
Zolang we samen zijn hebben we alleen een AOW gat van 18 maanden. Stel dat we scheiden heeft hij een goed pensioen en ik vang nauwelijks iets.
Noem dat maar: niet zo veel.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 05-12-2018 17:18
0.53% gewijzigd

woensdag 5 december 2018 om 17:16
ja vrouwen staan er in alle opzichten beter voor, totdat ze gaan parttime of erger: thuisblijven dan ontstaat er een gat en dat loop je nooit meer in.Kleinezon schreef: ↑05-12-2018 17:05Jonge vrouwen verdienen meer dan mannen: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/47 ... lijk-werk-
Tot 30-36 jaar, 'toevallig' de leeftijd dat de kinderen komen.

woensdag 5 december 2018 om 17:16
Kleinezon schreef: ↑05-12-2018 16:56Wat moet een Hans die dik verdient, met een Grietje van achter de kassa? In veruit de meeste gevallen hebben partners een soortgelijk opleidingsniveau en baankansen. Als je dezelfde ambities hebt en even oud bent, moet je gemiddeld evenveel kunnen verdienen.
Maarja als je parttime achter de kassa gaat zitten omdat hij met meer werkervaring nu meer verdient komt dat geld niet binnenrollen.
De stap naar parttime van de veelverdiener is (gemiddeld genomen) uiteindelijk financieel rendabel voor het hele gezin.
Overigens begrijp ik op individueel niveau de keuze om thuis te blijven vaak wel. Zeker mensen met kleintjes die ziek zijn, iemand die echt niet functioneert onder een baas of opdrachtgever, iemand met een enorme passie in bepaald vrijwilligerswerk met een partner die hier ook volledig in steunt. Maar het algemene "hij verdient meer, dus ik blijf thuis voor de kleintjes" getuigd voor mij van een onvermogen tot plannen.
Mijn 'Hans' en dit 'Grietje' beiden mbo
Hans vond een technische baan en heeft zich omhoog eten te werken. Na een mbo en post-hbo gedaan etc. Ik ben geswitcht van de financiële sector waarin ik facilitair werk deed naar de sociale sector.
Mijn 'Hans' en ik zijn perfect gelukkig al verdient hij veel meer dan ik ooit zou kunnen verdienen.

woensdag 5 december 2018 om 17:18

woensdag 5 december 2018 om 17:20
S-Meds schreef: ↑05-12-2018 17:18Ik ben al wat ouder en ik zie om me heen de vrouwen die hebben geparttimed of zijn gaan herintreden zich nu voor hun hoofd slaan vanwege het pensioengat maar ook omdat ze ineens voelen dat ze wel ambitie hebben nu de kinderen groot zijn maar dus de trein hebben gemist.

woensdag 5 december 2018 om 17:28
Beetje flauw misschien, maar mijn Hansje en ik liggen aan de waterkant met een stronk zuring in een mondhoek te kijken naar al die dobberende boten die wij gemist hebben en nog gaan missen, gelukkig dat de treinen een heel end verderop vertrekken en wij geen last hebben van hun herrie.... te genieten van de zon en onze vrijheid.S-Meds schreef: ↑05-12-2018 17:18Ik ben al wat ouder en ik zie om me heen de vrouwen die hebben geparttimed of zijn gaan herintreden zich nu voor hun hoofd slaan vanwege het pensioengat maar ook omdat ze ineens voelen dat ze wel ambitie hebben nu de kinderen groot zijn maar dus de trein hebben gemist.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 5 december 2018 om 17:38
Klopt dat wel? Wat als je ook post hbo oid. had gedaan?Andersom schreef: ↑05-12-2018 17:16Mijn 'Hans' en dit 'Grietje' beiden mbo
Hans vond een technische baan en heeft zich omhoog eten te werken. Na een mbo en post-hbo gedaan etc. Ik ben geswitcht van de financiële sector waarin ik facilitair werk deed naar de sociale sector.
Mijn 'Hans' en ik zijn perfect gelukkig al verdient hij veel meer dan ik ooit zou kunnen verdienen.
Ik spreek heel erg in gemiddelden. Ik geloof best dat er hele capabele (op werkgebied) mannen, gelukkig zijn met vrouwen die echt niet verder kunnen komen dan een in verhouding (tov man) erg laagbetaalde baan. Maar meer als uitzondering dan regel.

woensdag 5 december 2018 om 17:51
Kleinezon schreef: ↑05-12-2018 17:38Klopt dat wel? Wat als je ook post hbo oid. had gedaan?
Ik spreek heel erg in gemiddelden. Ik geloof best dat er hele capabele (op werkgebied) mannen, gelukkig zijn met vrouwen die echt niet verder kunnen komen dan een in verhouding (tov man) erg laagbetaalde baan. Maar meer als uitzondering dan regel.
Oh dan misschien wel, maar ik ben erg gelukkig in mijn huidige mbo functie. In dit soort functies kan ik mijn man niet inhalen en als ik alleen kom te staan zou ik hiervan kunnen rondkomen. Alleen mijn pensioen is nog een dingetje maar dat kan ik dus niet meer terug draaien. Nu bewust aan het sparen daarvoor.
Als ik was blijven werken in de financiële sector had ik er trouwens beter voor gestaan. Vooral 10 jaar niet of nauwelijks pensioen opbouwen heeft mij de das om gedaan.
woensdag 5 december 2018 om 18:12